|
|
Konu Araçları |
dinsel, güç, ibadet, inanç, japonyada kami, kutsal, sistemi, tanrı, yolu japonyaya, özgü, şinto |
Şinto,( Japonya"da "kami (tanrı Ya da Kutsal Güç) Yolu") Japonya"ya özgü Dinsel Inanç ve Ibadet Sistemi |
05-27-2011 | #1 |
Şengül Şirin
|
Şinto,( Japonya"da "kami (tanrı Ya da Kutsal Güç) Yolu") Japonya"ya özgü Dinsel Inanç ve Ibadet SistemiŞİNTO; Şinto,( Japonya"da "kami (tanrı ya da kutsal güç) yolu") Japonya"ya özgü dinsel inanç ve ibadet sistemiBiçimsel bir inanç ya da felsefe sistemiBiçimsel bir inanç ya da felsefe sistemi olmaktan çok,toplumsal ilişkilerde ve gündelik yaşamda etkili bir kurallar bütünüdür Tarihsel kullanımı içinde Şinto terimi,Japonyadan gelişen ilk inançları kapsamaz6yüzyılın ikinci yarısına değin yazılı metinlerde adı geçmezİlk dönemlerde bu din için billi bir ad kullanılmamıştırŞinto adı,Budacılığın Japonya"da etkili olmaya başlamasından sonra ortaya çıkmeş ve bu dinin Budacı Yasanın Yolu"ndan ayrıt edilebilmesi amacıyla Kami Yolu adı kullanılmaya başlamıştır Şinto sisteminin temelini kami"lerin doğasına ve niteliklerine ilişkin inançlar oluştururKami"lerin çeşitli tanrısal biçimlerde ortaya çıktığına ve her tekil varlığın varoluşunun her anında,onların gerçekliğinin algılanabileceğine inanılır japonya"da Çin ve Kore kültürlerinin etkili olduğu ve birleşik bir ulusal devletin kurulduğu 4-7 yüzyıllar arasındaki döneme değin,bu tekçi dünya görüşüne anlatım kazandıran dinsel uygulamaların ne olduğu bilinmemektedirHer mevsim düzenlenen tarımsal ayinlerin kami"lerle ilgili olduğu sanılmaktadırZamanla belirli yerlerin kami"leri buraların yönetici klanlarıyla (uci) ilişkilendirildive ucigami adını aldıBugünkü Nara kenti yakınlarında bulunan Yamato bölgesi klanlarından birinin önderleri,soylarının evrensel nitelikteki büyük kami Güneş Tanrıçası Amaterasu"ya dayandığını ilan ettilerBu klan Japon imparatorluk ailesinin temelini oluşturdu Merkezi Yamato"da olan ulusal devletin gelişmesiyle,Şinto şenlikleri (matsuri) olağan devlet işleriyle iç içe geçtiBu etkinliklere matsuri-goto (dinsel şenlik işleri)adı verildive terim modern Japonca"da "yönetim" anlamını kazandı Din ve devlet işleri arasındaki bu bütünlük Meici Restorasyonu sırasında yeniden canlandırıldıŞinto tapınakları,ulusal yaşamın temel çıkarlarının korunup desteklendiği önemli merkezler durumuna geldiKokka Şinto ( Devlet Şintosu) denen bu sistem IIDünya Savaşından sonra gerilediyse de Cinca Şinto ( Tapınak Şintosu) adı altında yeniden biçimlendirildive imparatorluk ailesiyle yakın ilişkisini sürdürdüÖncekinden farklı olarak,Cinca Şinto bu gün tüm siyasal işlevlerinden arınmış durumdadırÖnceden devlet yönetiminde olan 80 bini aşkın tapınak ,Şinto Tapınaklar Birliği ( Cinca Honço) adı aldınta örgütlenmiştirBu tapınaklar artık devletten yardım almak yerine özel kişi ve kuruluşlar ile cemaatin katkıları sayesinde varlığını sürdürmektedir Tarihsel gelişmesi içinde Şinto birçok dış etkiye açık olmuşturİnanç ve uygulamalarında KonfüçyüsçülükTaoculuk ve Budacılığın güçlü izleri görülürMeici dönemindeki (1868-1912) yozlaşma sonucunda,Konfüçyüsçü çilecilik anlayışına ve inanç sistemine ağırlık veren 13 yeni akım ortaya çıkmıştırBunların tümüne birden Kyoha Şinto ( Mezhep Şintosu) denirIIDünya Savaşından sonra Kyoha Şinto içinde de bölünmeler olmuştur Başta Kokka Şinto olmak üzere birçok akım yabancı din ve felsefe sistemlerinden etkilendiyse de kırsal bölgelerdeki halk asıl Şinto geleneğine bağlı kalmıştırMinzoku Şinto ( Halk Şintosu) denen bu akımın biçimsel bir örgütlenmesi ya da öğretisi yokturKırsal bölgelerde,halk yol kenarlarına yerleştirilmiş tasvirlere tapınır ve tarımsal şenlikler düzenler Biçimsel farklılıklarına karşın,üç Şinto akımı birbiriyle yakından ilişkilidirMinzoku Şinto,bu din içinde bir alt yapılanma olarak varlığını sürdürürKyoha Şinto yandaşları aynı zamanda birer Cinca Şinto cemaatinin de üyesidir( UCİKO) Şinto gelenekleri Japonya"nın ulusal gelenekleri olarak da görülebilirMatsuri"leri ülke çapında katılım olurBu şenliklerde genellikle dinsel arınma törenleri düzenlenirkami"ye yiyecek ve içecek ( şipsen) sunulurdualar,okunurkutsal müzik eşliğinde dans edilip tanrılara tapınılırSayısız Şinto tapınağı ve sanat yapıtı hükümet tarafından ulusal hazine ilan edilmiştirBütün tapınaklarda ,kutsal ve dünyevi alanları birbirinden ayıran torii adlı bir kapı vardır Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsinet için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|