04-17-2011
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Agones,Attika Komedyasında Iki Karakter Arasındaki Karşılıklı Tartışma Ya da Yarışma
Agones,Attika komedyasında iki karakter arasındaki karşılıklı tartışma ya da yarışma Belirli yapısal özellikler taşıyan bu oyunların gelenekselleşmiş birkaç biçimsel öğesinden birini de agones oluşturur Dionnysos Şenliklerine,İÖ 487"de giren ve varlığını Aristophanes"in yapıtlarında sürdüren Eski Komedya"nın kendi içinde çok az çeşitlemeye olanak tanıyan katı bir yapısı vardır Olay örgüsünü oluşturan ikilemin kabaca açıklandığı bir prologos ile başlayan oyunlar parados ile ( koronun içeri girişi ) devam eder Aristophanes"in komedyalarında koro üyeleri sahneye çoğu kez hayvan kılığında girerler Ardından oyunculardan biriyle koro arasında ya da iki oyuncu arasında bir tartışma ya da agones başlar Koronun yarısı bir oyuncuyu,yarısı da öbür oyuncuyu destekler Karşıt ilkeleri temsil eden oyuncular Platon"un diyalektik diyaloglarını anımsatır bir biçimde tartışırlar Örneğiin; Aristophanes"in Nephelai (İÖ 423;Bulutlar 1959) adlı oyununda agones,doğru ve yanlış mantığı konu alır Tartışmayı parabasis ( öne doğru geliş) bölümü izler Bu noktada koro,öne doğru ilerleyerek doğrudan seyircilere seslenir şair adına konuşur çoğu kez ünlü ve varlıklı kişilere,toplumsal ve siyasal ilkelere saldırarak seyircilere söylev verir
Büyük olasılıkla agones"in ve Eski Komedya"nın inceden inceye işlenip geliştirilmiş geleneklerinin kaynağı,komedyanın da kaynağını oluşturan mimetik ( tatlikçi)törenlerdir Örneğin insanların,yeniden üremeyi ve dünyaya gelmeyi tatlit etmeye çalıştıkları ilkçağ bereket törenleri,bunlar arasındadır
Kaynak;AnaBritannica cil 1"den frmsinsi netiçin derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|