|  | Deniz Fenerleri |  | 
|  12-08-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Deniz FenerleriDeniz Fenerleri  Ö  7  yüzyılda Sigeon’da, bugünkü adıyla, Kumkale’de (Çanakkale) yapılmıştır  İstanbul Boğazı’nın Trakya yakasındaki Timée ve karşı kıyısındaki Chrysopolis (Üsküdar) fenerleri İ  Ö  2  Yüzyılda yapılmıştır  Dünyanın antik çağdaki yedi harikasından biri olan[ İskenderiye Feneri İ  Ö  280 yılında Knidos’lu Sostrates tarafından Pharos adası üzerine inşa edilmiştir  Yüksekliği 135 metre olan bu fenerin şöhreti ve yüksekliği bu güne kadar aşılamamıştır  14  yüzyılda meydana gelen bir depremde yıkılmıştır  İtalya’daki en eski fener Messina’da bulunmaktadır  Brindisi, Ravenna, Puzzuoli ve Capri fenerleri, Roma döneminin diğer tanınmış yapılarıdır  İmparator Caligula tarafından İ  S  40 yılında inşa edilen Boulogne feneri 17  yüzyıla kadar kullanılmıştır  Dover’de ve Herkül Sütunu adıyla bilinen La Coruna’daki (İspanya) fenerler aynı dönemin diğer tanınmış yapılarıdır  Colossus Rodos limanı girişinde Güneş Tanrısı Helios adına yapılan bu bronz heykel ilk fenerler arasında sayılmasa da heykelin elinde tuttuğu bir ateşle limana giren teknelere yol gösterdiği söylenir  Bu heykel New York’taki Hürriyet Abide’sini yapan Fransız heykeltıraşAuguste Barthordi’ye ilham vermiştir  Antik çağın yedi harikasından biri olarak anılan Rodos Heykelinin yapımına heykeltıraş Chares of Lindos tarafından İ  Ö 282 yılında başlanmış ve 12 yıl sürmüştür  Temeli beyaz mermerden yapılan bu bronz heykel 56 yıl sonra İ  Ö  226 yılındaki şiddetli bir deprem sırasında yıkılmıştır  654 yılında Arapların adayı işgalinden sonra heykelin kalıntıları Suriyeli Yahudilere satıldı  Kalıntıların 900 deve yükü tuttuğu söylenir  Roma imparatorluğunun çöküşü ardından, denizlerdeki denetimin yok olması deniz ticaret yollarındaki güveni ortadan kaldırmış, denizaşırı ticarette önemli bir daralma meydana gelmiştir  Antik çağdan beri çalışmakta olan birçok deniz feneri Ortaçağda bakımsızlık yüzünde harap olmuştur  Üzerinde odun veya kömür ateşi yakılan çok sayıda fener 17  ve 18  yüzyıllar boyunca Avrupa kıyılarındaki değişik yerlere inşa edilmiştir  Bu fenerlerin İngiltere’deki örnekleri resimlerde görülmektedir  1611 yılında Fransa’da Gironde’da inşa edilen Cordouan feneri kayalıklar üzerine inşa edilmiş ilk deniz feneridir  19  cu yüzyılda deniz ticaretinin yoğunlaşmasıyla birlikte, çok sayıda deniz feneri inşa edilmiştir  Bunlardan İngiltere’deki Bell Rock (Forfarshire, 1811), Skerryvore (Argyllshire, 1884), Fransa’daki Ar-Men (Sein Adası, 1881) ve Almanya’daki Roter Sand (Weser ağzı, 1885) dikkate değer deniz fenerleridir  Amerika kıtasındaki ilk fener Boston limanı girişindeki Little Brewster adası üstüne 1716 yılında inşa edilmiştir  Türkiye’deki Fenerler Osmanlı İmparatorluğu döneminde inşa edilen ilk fener Fenerbahçe feneridir  Kanuni Sultan Süleyman tarafından 1562 yılında inşa ettirilmiştir  Ahırkapı deniz feneri Sultan III  Osman zamanında, 1755 yılında inşa edilmiştir  1853-1856 Kırım Harbi yılları ve sonrasında Karadeniz’e giden İngiliz ve Fransız harp gemilerinin Marmara ve boğazlardan geçişini kolaylaştırmak için, çok sayıda fener inşa edilmiştir  Ahırkapı, Fenerbahçe, Anadolu ve Rumeli fenerleri, Karaburun, Yeşilköy, Çimenlik, Kumkale ve Gelibolu fenerleri bu dönemin yapılarıdır  Türkiye’de, yerden ölçülmek üzere en yüksek fenerler aşağıdaki gibi sıralanır  * Rumeli Feneri 30 m, * Ahırkapı Feneri 29 m, * Mehmetçik Burnu 25 m, * Hoşköy 22 m, * Fenerbahçe Feneri 20 m * Şile Feneri 19 m Deniz seviyesinden ölçülmek üzere ışık seviyesi en yüksek fenerler ise sırasıyla: * Sinop Boztepe Burnu (107 m), * Akıncı Burnu (109 m) ve * Alanya (209 m) deniz fenerleridir  8334 kilometreyi bulan kıyılarımızda halen değişik karakterde ışık gösteren 372 adet fener bulunmaktadır  Fenerlerin bulundukları yere göre sınıflandırılmaları * Kıyı Fenerleri * Anakara fenerleri * Ada fenerleri * Deniz Kayaklıkları ve Sığlıkları Fenerleri * Derin Deniz Fenerleri * Dalgakıran Fenerleri * Doğrultu Fenerleri Fenerlerin görünme uzaklıkları Fener ışıklarının görünme mesafelerin, fener kulesinin deniz seviyesinden yüksekliğine ve ışığın yoğunluğuna bağlıdır  Işıkların coğrafi menzili H metre olarak fener ışığının, h metre olarak göz hizasının denizden yüksekliğini göstermek üzere, fenerin görünme mesafesi deniz mili olarak aşağıdaki formülden bulunur  Görünme Mesafesi= 2  075(H 0,5 +h 0,5) h mesafesi = görünme uzaklığı Işıkların yüksekliği Kıyı ışıkları için genellikle 45 metre uygun bir yüksekliktir  Ege, Marmara ve Karadeniz gibi kapalı ve birbirine yakın adalarla dolu kıyılardaki fenerler, okyanus kıyısındakilerden daha kısadır  Fenerlerin optik sistemleri Fener kulesi üstünde yakılan bir ateş ışığının yaklaşık %97 si, arkasında yansıtıcı bulunması halinde ise yaklaşık %83 ü kaybolur  Mercek kullanımıyla kayıp % 17 ye kadar azaltılmıştır  Optik sistemlerdeki en köklü değişiklik Fransız Mühendis Augustine Jean Fresnel (1788-1827) tarafından yapılmıştır  İcat ettiği mercek sistemi ilk olarak 1823 yılında Cordouan fenerinde uygulanmıştır  Katoptrik Sistem Bu aygıt tipinde ışınlar bir yansıtıcı yüzeyden sadece yansıtılır  Işık kaynağı yansıtıcının odak merkezine konur  Bu aygıt tipinde ışınlar bir yansıtıcı yüzeyden sadece yansıtılır  Işık kaynağı yansıtıcının odak merkezine konur  Dioptrik Sistem Dioptrik sistemde ışınlar bir cam ortamdan geçer ve bu cam ortamdan geçerken de optik kurallarına göre kırılır  Yansıma olmaz  Katadioptrik Sistem Bu sistemde ışınlar kırılarak cam ortama girdikten sonra, ortamı terk etmeden toplam içsel yansımaya uğrar  Işınlar ortamı terk ederken bir kere daha kırılır  Bu yöntemde ışık ışınlarının cam prizmadaki kırılma ve yansıma özelliklerinin ikisi birden kullanılır  Amerika’da Florida Key West fenerinin First Order Fresnel Merceği ile Second Order Bir Fresnel Merceğinin resimleri “first” ve “second” kelimeleri üzerine tıklayarak görülebilir  Hiperradyal üçlü flaşlı bir Fresnel merceğini, Altı flaşlı bir Fresnel merceğini ve Sabit ışıklı bir Fresnel merceğini yine farklı renkteki kelimeler üzerine tıklayarak görebilirsiniz  Fenerlerin ışık kaynakları * Odun ve Kömür: Isle of May’de 1810, St  Bees’te 1823 yılına kadar kullanıldı  * Yağ:1823 ten itibaren kullanılmağa başlandı  (Balina, domuz , kakao, kolza yağı ve madeni yağları) * Akkor Gömlekli Madeni Yağ Yakıcılar: 1898′den itibaren, * Hava Gazı: 1837′den itibaren, * Petrol Gazı: 1870′lerden itibaren, * Asetilen: 1896′dan itibaren kullanıldı  * Elektrik: İlk deneyler 1858 de yapıldı  İlk uygulamalar ise 1886 da Isle of May’de ve 1888 de St  Catherine’de yapıldı  Fenerlerin yapı malzemeleri * Taş: Antik çağdan itibaren kullanılan en eski fener yapı malzemesi taştır  En tanınmış örnekleri İngiltere’deki Eddystone ve Fransa’daki Cordouan fenerleridir  * Ahşap: Özellikle Amerika’da, 18  yüzyıl ortalarında hizmete sokulan deniz fenerlerinin büyük çoğunluğu ahşap kullanılarak inşa edilmiştir  Doğa etkilerine dayanım süresinin kısalığı ve yangınlar nedeniyle kullanımı giderek azalmıştır  * Tuğla: Taş kule maliyetinin, önemli ölçüde arttığı durumlarda yapı malzemesi olarak taşın yerini tuğla almıştır  * Dökme Demir Levhalar: Taş ve tuğla maliyetinin yüksek, zemin taşıma gücünün yeterli olmadığı durumlarda, fener kulelerinin birçoğu dökme demir levhalar kullanılarak yapılmıştır  * Çelik Kafes Sistem: Bu tip fener kuleleri zemine aktarılacak yüklerin küçük olması gerektiğinde tercih edilir  * Betonarme: Betonarme, fener kulelerinde yaygın bir kullanım alanı bulmuştur  * Alüminyum ve Fiberglas: Sınırlı da olsa, son dönemlerde fener kulesi yapımında alüminyum ve fiberglas kullanılmıştır  Fenerlerin yönetimi 1755 yılında inşa edilen ilk Ahırkapı deniz fenerinin bakımı Bostancı Ocağı neferleri tarafından üstlenilmiş, kandillerinde yakılacak yağ ise Topkapı Sarayı’ndan sağlanmıştır  I  Abdülhamit döneminde fenerin idaresi gedik usulüne bağlanarak babadan oğula geçmeye başlamış ve bu gelenek günümüze kadar devam etmiştir  1860 yılında Osmanlı Devleti Fenerler İdare-i Umumiyesini kurarak fenerlerin işletme imtiyazını Michel Marius ve Bernard Camille Collas adında iki Fransıza vermiştir  Cumhuriyet döneminde devlet, 3302 sayılı kanunla Fenerler İdare-i Umumiyesini satın almış ve 1 ocak 1938 de Denizbank’a devretmiştir  Birçok yönetim ve isim değişikliğinden sonra fenerlerin yönetimi 12 mayıs 1997 de kurulan “Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü”ne bağlanmıştır  İngiltere’de genel deniz feneri idaresi Corporation of Trinity House’tur  Fransa’da 1792 yılında kurulan Köprüler ve Yollar İdaresi’nin kontrolu altında bulunan Fenerler İdaresi “Service des Phares et Balises” adı ile tanınır  Amerika’da, 1 Temmuz 1939 dan itibaren fener hizmetleri, “U  S  Coast Guard” teşkilatı tarafından yürütülmektedir  Fenerlerin geleceği Fenerlerdeki otomasyonun yaygınlaşması ve uydu haberleşme sistemlerindeki gelişmeler deniz fenerlerine duyulan gereksinimi giderek azaltmaktadır  Deniz fenerleri birçok ülkede uzaktan idare edilmekte ve fenerlerde bekçi bulunmamaktadır  Eskiden bekçilerin oturduğu konutlar otel, lokanta, alışveriş mağazası vs  gibi turistik amaçlarla kullanılmaktadır  Otomasyona geçişle birlikte, yakın gelecekte bakıcısız kalacak deniz fenerlerinin bakım ve onarımları kurumları için büyük bir yük olacaktır  Bakım ve onarımların işletmelere yük olmadan yapılabilmesi ve fenerlerin tarihi bir miras olarak gelecek kuşaklara aktarılması için çalışma yapacak birimlerin vakit geçirilmeden oluşturulması ve önlemlerin şimdiden belirlenmesi gerekmektedir  Ülkemizdeki deniz fenerlerinden hiç olmazsa bir kısmı ziyarete açılmalı ve önemli deniz fenerleri yakınında müzeler oluşturulmalıdır  Bu uygulama hem toplumu bilgilendirme açısından hem de bu tarihi mirasa sahip çıkılması gereğinin hissettirilmesi bakımından yararlı olacaktır  Fenerler ile ilgili ilginç bilgiler Açık denizde kayalıklar üzerine inşa edilmiş ilk taş deniz feneri, Smeaton tarafından yapılan Eddystone fener kulesidir (1759)  Smeaton inşaat mühendisliğinin babası olarak tanınır  Fener inşaatı sırasında, yeni uygulamalar icat etmiştir  Örneğin taşların birbirine geçme olarak kullanılması, deniz çimentosu, taşları gemiden inşaat sahasına aktarmak için kullanılan özel vinçler bunlardan sadece üçüdür  Fenercilerin hava koşulları yüzünden uzun zaman karaya çıkamamaları durumunda, yiyecek tükendiğinde, aydınlatmada kullanılan mumları yemeleri gerekebiliyordu  O zamanki mumlar hayvansal ve bitkisel yağ kökenli olduklarından sindirilebilen türden idiler  Dünyada nükleer güçle çalışan tek fener Estonya’daki Tallin feneridir  Fener ışıklarının yoğunluğunu arttırmak için dev boyutlarda cam prizmalar ve mercekler kullanılmıştır  Bunların en büyüklerinin ağırlığı 5 tona ulaşıyordu  Merceklerin bağlı olduğu platform cıva üstünde yüzüyor ve bir parmak itişi ile harekete geçebiliyordu  Alaska’daki Scotch Cap deniz feneri 1946 yılında Büyük Okyanusta meydana gelen 7,3 şiddetinde bir depremden sonra kıyıdaki yüksekliği 30 metreyi aşan bir tsunami dalgası ile yıkılmış, 5 kişilik fener personeli kaybolmuştur  Şiddetli fırtınalarda dalgalar 45 metre yüksekliğindeki bir fener kulesini tamamen örtebilmekte ve fener fanusunun 12,5 mm kalınlığındaki camlarını kırabilmektedir  Fanus içine o kadar çok deniz suyu girebilir ki fenerciler sularla beraber merdivenlerden sürüklenmemek için kendilerini merdiven korkuluklarına bağlamak zorunda kalabilirler  En şanssız deniz feneri yapımcısı, en sağlam deniz fenerini yaptığına inanan Henry Winstanley’dir  Yaptığı fenerin sağlamlığına çok güveniyordu  Herkese, en şiddetli fırtınada bile fener içinde kalmak istediğini söylüyordu  Dileği gerçekleşti, fakat yaptığı fener, İngiltere tarihinin en büyük fırtınasında yıkıldı ve dalgalara sürüklenen fenerde hayatını kaybetti  Bir zamanlar Longships deniz feneri bakıcısının kayalık korsanları tarafından kaçırıldığı, ancak bakıcının küçük kızını fenerde unuttukları söylenir  Küçük kız içinde aile İncil’inin de bulunduğu kitapların üzerine çıkarak, babası serbest bırakılıncaya kadar yağ lambasını yanar durumda tutmayı başarmıştır  Fransa’da Brittany kıyısı açıklarındaki Vierge adasında bulunan fenerin yüksekliği 83 metre olup dünyadaki en yüksek tuğla fener kulesidir  Amerika’nın en yüksek fener kulesi Cape Hatteras’tır  Tepeliğine kadar olan yüksekliği 63,40 metredir  Dünyanın en yüksek feneri Japonya’da Yokohama’daki Yamashita park içinde bulunan 106 metre yüksekliğindeki çelik konstrüksiyon fener kulesidir  Cristof Colomb’un amcası olan Antonio Columbo 1449 yılında meşhur Cenova fenerinin bakıcısı idi  1895 te Yeni Zelanda’da, Stephen adasında nadir bir çalıkuşu türü keşfedildi  Yok olan türünün son örneği olan bu çalıkuşunu deniz feneri bakıcısının kedisi yedi   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |