|  | Sanat Eğitimi Kuram Ve Yöntemleri |  | 
|  12-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Sanat Eğitimi Kuram Ve YöntemleriSanat Eğitimi Kuram Ve Yöntemleri ? YARATICILIK VE ZEKA ? GARDNER?IN ÇOKLU ZEKA KURAMI ? YARATICI DÜŞÜNCE ? ANALİTİK DÜŞÜNCE ? BEYİN YAPISININ ARTİSTİK VE ANALİTİK ÖZELLİKLERİ ? YARATICILIKTA ZİHİNSEL GELİŞİMİN BASAMAKLARI ? BEYİN FIRTINASI ? YARATICI DRAMA ? EĞİTİM SİSTEMİ İÇİNDE YARATICI SANAT EĞİTİMİ ? ÇOCUKTA YARATICILIK ÖZELLİKLERİ ? YARATICILIĞI ENGELLEYEN ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ Yaratıcılık ve Zeka Arasındaki İlişki Yaratıcılık ve zeka arasında belirgin bir anlamlılık olmasına rağmen her iki kavram arasında keskin bir ilişkinin varlığına ilişkin net ölçütler yoktur   ? Zeka öğrenilmiş, denenmiş bilgileri değişik durumlara uyum sağlama yetisidir  Zeka; yaratıcı düşünce ve davranışın önemli göstergelerindendir  Yaratıcılıkta etkisi olan belirleyici unsurlar vardır  Bunlar; kalıtım, çevre, sosyal, ekonomik, kültürel düzey, doğum sonrası oluşan sorunlar ve zekadır  ? Zeka ve yaratıcılık arasında belirli bir ilişki vardır  Ancak ayırım belirleyen kesin testler, ölçütler yoktur  Zeka , kazanılmış, öğrenilmiş bilgileri ve elde edilen bu bilgileri içeren iki düşünme biçimi vardır  Ancak ayrımı belirleyen kesin testler ölçütler yoktur  Zeka, öğrenilmiş kazanılmış bilgileri değişik durumlara uyum sağlama yetisidir  Iraksak ve yakınsak olmak üzere elde edilen bu bilgileri içeren iki düşünme biçimi vardır  Yakınsak düşünce becerisine sahip bireylerde geleneksel, alışılmış, tekdüze yolları izleyen bir özellikleri vardır  Iraksak ve geniş düşünceye sahip olanlar belirli önermeleri tercih etmezler  Sonuca alternatifler arama eğilimindedirler   ? Guilford zekayı üç boyutlu ele almıştır  Bunlar: 1- İçerik 2- İşlevsel 3- ürünsel  İçerik boyutu görsel-işitsel, kassal duyum, sözel ve davranışsal olarak dört basamakta   İşlevsel boyut: bilgi, hatırlama, ıraksak, yakınsak düşünce olarak Ürünsel boyut ise: sınıflama, ilişkiler, sistem ve doğrular olarak sınıflamıştır   * Sizce yüksek düzey zeka yüksek düzeyde yaratıcılığı garanti eder mi? - Araştırmacılar yüksek düzeyde zekanın yüksek düzeyde yaratıcılığı garanti etmediğini, yaratıcılıkla zeka arasında yüksek bir korelasyon olmadığını, daha zeki bir bireyin daha yaratıcı birey anlamına gelmediğini belirtmektedirler  Bu alandaki son araştırmalar yaratıcılık için genel zeka düzeyinin IQ=125 gerektiğini ortaya koymaktadır  Yaratıcılık kuşkusuz zeka etkenlerine olduğu kadar, kişiliğe de bağlıdır   GARDNER?İN ÇOKLU ZEKA KURAMI ÜZERİNE- Yaklaşık yüz yıldır insan zekasının düzeyleri, gelişimleri ve çeşitliliği üzerine bilim adamlarınca bir çok deney ve araştırmalar yapılmıştır  Bunlardan Gardner ?Düşünüş biçimi? adlı kitabında en az yedi temel zekanın varlığını savunmuştur   - Gardner, insanın çoklu zekaya sahip olduğunu ileri sürmüş ve çoklu öğrenme ortamlarında bireylerin problem çözme becerisinin ve üretkenliğinin daha fazla olabileceğini belirtmiştir  Buna göre Gardner tarafından tanımlanan yedi zeka türü şunlardır: 1) SÖZEL (Dilbilimsel) ZEKA: Dil zekası dili etkili kullanma kapasitesini ifade etmektedir  Bu kapasite sözel ya da yazım yeteneği şeklinde ortaya çıkabilir  Bu tür zekaya sahip olanlar konuşmacı, politikacı, şair, oyun yazarı, editör, gazeteci olabilir   2) Mantıksal-matematiksel zeka: Sayıları etkili kullanma kapasitesini, problemize bireyin mantıksal düşünme, bilimsel çözümler üretme, hesaplama, hipotezler kurma gibi durumları kapsar  Bu tür zekaya sahip olanlar matematikçi, muhasebeci, istatistikçi, bilgisayar programcısı, bilim adamı olabilirler  Günümüzde genelde matematiksel zekayı ölçme testleri yapılıyor  Ben bunlardan bir soruyu aldım ve sormak istiyorum  Elimizde 4 tane 1 rakamı var  Bu rakamları kullanarak yazabileceğiniz en büyük sayı nedir? 3) Görsel (anlamsal) zeka: Görsel düşünme ve şekilli uzay özelliklerini şekil ve grafiklerle ifade etme yeteneğidir  Bu tür zekaya sahip olanlar avcı, izci, mimar, ressam oalbilir   4) Bedensel duygu, devinimsel zeka: Bireyin duygularını ve düşüncelerini ifade etmek için tüm vücudunu kullanmasıyla ilgilidir  Bunla aktör, dansçı, heykeltraş, cerrah olabilir   5) Müziksel zeka: Duyguların anlatımında müziği bir araç olarak kullanan insanların sahip olduğu müzikselgüce işrettir  Bunlar müzisyen, solist, orkestra şefi olabilir  6) Sosyal zeka: İnsanlarla ilişki kurma, onları anlama ve güdüleme yeteneklerini kapsar  Bunlar kitleleri peşinden sürükleyen insanlardır   7) Bireysel zeka: Bireyin kendini duyma ve anlamasıyla ilgili bilişsel yeteneğini ifade eder  Kim olduğumuzu, hangi duygularımızı neden hissettiğimizi düşünmemiz bu zekamızla ilgilidir   - Aslında insanlar zeka çeşitlerinin hepsine sahiptirler  Ancak bazı insanlarda bu zeka çeşitlerinden biri ya da birkaçı daha fazla baskı alabilir  Günümüz eğitim sisteminde öğrencilerin eğilimleri keşfedilip baskı olan zeka türlerine göre yönlendirilmelidir   - Çoklu zeka kuramının eğitimde uygulanmasında öğretmene de önemli bir rol düşmektedir  Geleneksel yöntemi benimseyen öğretmen sınıfta düz anlatım, soru-cevap, okuma, anlatma gibi klasik yöntemleri kullanırken çoklu zeka kuramını benimseyen öğretmen dersin bir kısmında düz anlatım yaparken diğer kısmında tahtada resimler çizerek, tepegöz kullanarak, video göstererek dersi işleyebilir  Ayrıca müzikten de yararlanabilir   - Dolayısıyla çoklu zeka kuramı öğretmen rolü, geleneksel öğretmen rolünü tamamen reddetmekle birlikte pek çok yönden de farklılıklar göstermektedir   YARATICI VE ANALİTİK DÜŞÜNCE Yaratıcı Düşünce: Olaylar ya da nesneler arasında daha önce kurulmamış bağlantılar yakalamak, ilişkiler kurmak ve düşünce şeması içinde özgün ürünlerlehayata geçirmektir   Yaratıcı ve analitik düşünce arasındaki ilişki kavranmalıdır  İnsan beyni düşünsel etkinliklerin merkezidir  Beyin temel işlevleri kendiliğinden yerine getirir, zekanın organları yönetir, hormonlar sayesinde bedeni yönetir  Organizmanın diğer unsurları da gönderdiği sinyallerle beyin işleyişine yön vererek işlevsel hale getirir  Beynin sağ yarım küresi yaratıcı işlevleri (resim, müzik, hayal gücü), sol yarım küresi ise analitik düşüncenin (mantık, matematik) işlevlerini yerine getirir   Analitik düşünce mantıksaldır, tek bir yanıta ya da uygulanabilirliği olan az sayıda çözüme ulaştırır  Yaratıcı düşünce ise hayal gücünü gerektirir ve insanı çok sayıda çözüm ve düşünceye götürür  Bu iki düşünce biçimi farklı ise de biri diğerinin tamamlayıcısıdır ve birbirine bağlıdırlar   YARATICILIKTA ZİHİNSEL GELİŞİMİN BASAMAKLARI Piaget, intellektüel gelişmenin doğuştan gelen iki özelikle meydana geldiği görüşündedir  Bunlar organizasyon ve adaptasyondur  Organizasyon : Basit süreçlerin üst sıradaki zihinsel yapılara görme, dokunma, adlandırma inşa edilmesidir  Adaptasyon : Bireyin çevresiyle etkileşimi sonucu meydana gelen devamlı bir değişmedir  Piaget?e göre düşünme sistemine ilişkin anahtar görüşler vardır  Bunlar : 1  Sezgisel düşünme (4-7 Yaş) : Çocuklar mantık kurallarına uygun düşünme yerine, sezgileriyle hareket ederler  Zayıf olduğu konular vardır  Sayı kavrama-ilişki, sebep-sonuç ilişkisi, kurma  Olayların sırası, kuralları hatırlama-anlama başka konuşmacıları doğru algılama    2  Somut düşünme (7?11 Yaş) : Mantıksal düşünme yetenekleri gelişir  Soyut değil somut obje ve nesneler üzerine düşünme görülür  Kuralları anlama görülür  Sayı kavramları, ilişki kurma gelişir   3  Soyut işlemler (11-15 Yaş) : Öğrenciler soyutlamaları kullanmaya, düşünmeye başlarlar  Her konuda kavramlar formüle ederler, gerçeklerden başka olasılıklarla da ilgilenirler  Yetişkinin düşünme düzeyine ulaşırlar  Beyin yapısının büyüklüğü ve zeka arasındaki ilişkiler çoğu kişiyi düşündürür  Uzmanlar beyinin büyüklüğü ile zekanın yakın ilişkisi bulunmadığını söylüyorlar ve Einstein?ın beyninin standarttan küçük olduğunu söylüyorlar   BEYİN FIRTINASI Beyin Fırtınası : Bir konuya çözüm getirmek, karar vermek ve hayal yoluyla düşünce ve fikir üretmek için kullanılan yaratıcılığı aktif hale getirici önemli bir tekniktir  Yaratıcılığın gelişimine ortam sağlar  Çünkü insan beyni uyarılarla karşılaştıkça düşünme gücü de artar, özgür yaratıların ortaya çıkmasını sağlar   Beyin fırtınasının temel prensibi : Bir problem çözmekle görevlendirilen bir grubun üyeleri mümkün olduğu kadar çok fikir ileri sürerler  Dile getirilen her çözüm teklifi diğer grup üyelerini daha yeni ve iyi buluşları ortaya çıkarmaya yöneltir  Ancak ortaya atılan fikirlerin ayrıntılı bir şekilde açıklanması yada sunulması istenmez  Sadece fikirlerin mümkün olduğu kadar hızlı ifade edilmesi yazıya geçirilmesi ve sonra sükunetle değerlendirilmesi istenir  Beyin Fırtınası Tekniği : Ders işlenirken önce bir yada iki sekreter ve tartışmayı yöneten bir başkan seçilmelidir  Sonra sorun sınıfa sunulmalı ve belli bir süre içinde herkesten çözüm önerileri istenmelidir  Bu sırada olabildiğince fazla öğrenciden yeni orijinal öneriler alınmalıdır  Önerilerden sonra tartışılmalı  Öğretmen öğrencileri yüreklendirmeli, hepsinin çözüm üretmelerini istemeli, herkese söz vermeli, onlara fırsat tanımalı, görüşlerini bildirmemelidir  Çeşitli beyin fırtınasında yararlanılan çözüm yolları vardır   1  Benzerinden Yararlanma : Bir problemi çözmek için yollar aranırken tabiattaki örneklerden yararlanmaktadır  Örneğin, pamuk liflerini tohumdan ayıran çırçır makinesinin bulucusu bu makineyi ?bir kedinin pençesini çitten geçirip bir civcivi nasıl kavradığını görerek? geliştirir  Ayrıca uçak kanatlarının da, kuş kanatlarından esinlenerek üretilmesi güzel bir örnektir  2  Fikir Bağlantıları Kurma : NASA yetkilileri astronot elbiselerinde fermuar yerine geçecek bir düzen arıyorlardı  Fikir bulma timi toplantıda sözlükten rasgele ?yağmur ormanı? sözcüğünü seçerler  Beyin fırtınasına başvurulan bu toplantıda katılan üyelerden biri tropik yağmur ormanlarından geçerken elbisenin dikenlere takıldığını hisseder gibi olduğunu söyler  Bunun üzerine astronotlara iç içe giren ve dikene benzeyen ipliklerden yapılmış bir elbise dikilmesi fikri gelişir   3  Zarardan Yarar Çıkarma : ABD?de bir bira fabrikası dinlenmiş birayı elinden çıkarmaya çalışır  Bunun üzerine fabrika yöneticilerinden Tom Sawyer?ın arkadaşlarını nasıl kandırdığını hatırlar ve bu örnekten esinlenerek birayı kesimlik hayvanlara besin maddesi olarak Japonya?ya gönderir  Böylece zarardan yarar çıkarma yoluna gidilmiş olur  Tom Sawyer arkadaşlarına bahçelerin çitini boyama şerefini, karşılığında para bile alır  Örnek : Bir şirket yıl sonunda elde edilen karı en verimli şekilde nasıl kullanacağını beyin fırtınası seanslarıyla halledebilir  Üretilen fikirler mantıksız, sıra dışı, çılgınca, görünüşte imkansız olabilir  Ancak herkes birbirine, görüşüne saygı göstermek zorundadır ve eleştiri yoktur  Nasıl olur? Bu da mı olur? Kafayı mı yedin? gibi kimi sözler henüz yeni ortaya çıkmış veya çıkacak olan fikri yok edebilir  Amerikalı Edwin Land 1943?te sahilde küçük kızının fotoğrafını çektiği zaman kızının sabırsızlanarak babası niçin resmi şimdi göremiyorum demesi babayı düşünmeye sevk eder ve Poloraid makineyi geliştirir  Burada küçük kızın, o güne kadar düşünülmemiş, veya hayata geçirilmemiş bir olay için babasına ilham kaynağı olur  Yani beyin fırtınası yenikeşif ve icatlara zemin hazırlar  Beyin fırtınası seansında görüşler yüksek sesle söylenmeli ve hemen kaydedilmeli  30-40 dakikalık bir seanstan sonra bütün fikirler üyeler tarafından değerlendirilerek en iyi fikir çözüm olarak seçilir  Beynimizin sağ tarafı, zihindeki resimlerle veya hikayelerle ilgilenmekten ve çapraz bağlantılar kurmaktan hoşlanır  Beyin fırtınası çalışmaları sağ beyni uyarır  Yapılan çalışmalar sonucunda okula gitmeden önce okul dönemine göre çocukların sağ beyninin 9 kat daha fazla kullandıkları söylenir  Yani çocuklar yeni fikirleri daha fazla üretirler   Beyin fırtınasında fikir üretme ve eleştiri aynı anda gerçekleşmez  Her türlü eleştiri ve değerlendirme kişinin hayal gücünü engellediğinde bu uygulama da beyin fırtınası olmaz  Beyin fırtınasına okul öncesi eğitimde de rastlıyoruz  Örneğin sonbahar konusunun işleneceği bir sınıfa öğretmen bir gün önce öğrencilere sonbahara ilişkin bir şeyler getirmelerini veya üretmelerini ister  Bunun üzerine öğrenciler bahçeden topladıkları kuru yaprakları, şemsiye, sonbahara ait meyve getiren, yağmurluğunu getiren ve sonbahar resmi yapıp getirirler  Birlikte sonbahar üzerine düşünüp konuşurlar  Böylece çocuklar ?sonbaharda yapraklar dökülür, yağmur yağar, değişik meyveler çıkar  ? Bilgisini öğretmenlerinden kalıp halinden almak yerine öğretmen öğrencilerini düşünmeye sevk eder ve düşünce tembelliğinden kurtarır  Öğrenciler daha kalıcı bir şekilde öğrenirler  YARATICI DRAMA Yaratıcı drama dersinde öğrencilerimiz, oyun oynanacağı ve yaratacağı, kendi öykülerini kurup paylaşacağı, düşlerini canlandıracağı bir ortam bulur  Eğitimde drama anlayışı 19  yüzyılın başlarında gündeme gelen bireyin kişilik gelişimine etken olan, onu edilgen durumdan kurtaran önemli eğitimsel, iletişimsel bir amaç ve araçtır  Eğitsel yaratıcı drama yöntemi, çocuk oyunlarından ve benzer etkinliklerdenyola çıkılarak gözlem yapma, doğaçlama, rol oynama, dramatizasyon gibi tiyatro yada drama tekniklerinden yararlanılarak bir grup çalışması içinde, çeşitli yaşam durumlarını canlandırma, olayları yeniden yaratıp irdeleme, bu yaşam durumlarından bilgilenme ve öğrenmeye geçme çalışmalarıdır   Dramatizasyona başlamadan önce çocuklara öykü veya hikaye sunulmalıdır  Dramatizasyona başlarken ?kimsenin daha önce duymadığı bir hikaye yapacağız? şeklinde bir açıklama yapmak işleri kolaylaştırır  Bazen hikaye kuklalarla da canlandırılabilir  Kukla oynatma hem çok eğlenceli hem de çok yönlü bir eğitim aracıdır  Hayal gücünü kullanmayı sağlar, dinlenme ve iletişim becerilerini sağlar, çocukların bastırdığı bazı rahatsız edici duyguların ortaya çıkmasına yardım eder  Yaratıcı drama etkinliklerinde çocuk irticalen konuşur  Çekingen olan veya dilde zayıflığı olan öğrenciler kuklayı bir kalkan gibi kullanırlar  Kuklalarla hikaye anlatma veya oynatma sadece eğlenceli bir olay değildir  Aynı zamanda bir eğitim aracıdır   Drama sanat eğitiminin vazgeçilmez bir unsurudur  Öğretmenin en önemli kaynağıdır  Çocukların hayal güçlerini zenginleştirici etkinlikler aramanın gerçekleşmesini sağlayan önemli bir faktördür  Drama etkinliği içerisinde çeşitli öykü, şiir, mecaz, müzik, dans, görüntü, imgeler, çeşitli oyun öğeleri ve betimlemeler oluşturulabilir, küçük oyunlar hazırlanabilir, tüm bunlar araç olarak kullanılabilir   Çocuklar kendilerine özgü yapmacık, suni olmayan, özgün dünyası olan özel bir varlıktır  Drama onlar için son derece özgür hareket etmelerine olanak sağlayan doğal bir ortamdır  Drama onların hayal gücünü geliştirir  Onlardan bir tiyatrocu, müzisyen, dansçı, ressam gibi davranmaları ve yetenekli olmaları konusunda beklenti içine girmek doğru değildir   Okul ortamında drama okul öncesinin son dönemlerinden başla***** orta öğretimi de kapsar  Yetişkinlik döneminde de değişkenlikler göstererek eğitimin son derece önemli bir parçasını oluşturan bir süreçtir   Drama?da Genel Amaçlar ? Drama çocuğun bellek gücünü ve becerisini geliştirir  ? Bağımsız düşünme ve gelişimlerini, statik, dar görüş ve gerçekliklerden kurtarır  ? Drama, çocuğa özgü niteliklerin gerçeklerin tanımlanmasına ortam hazırlar  ? Doğal eğilim ve görüşlere yanıt verir  ? Gerçek olaylarla karşı karşıya gelerek, düşünce ve imgelerin gücü gelişir  Drama?nın Yararları Drama çocuğa yansıyabilecek yararları vardır  Bunlar; 1- Çocuğun dünyası genişledikçe canlandırdığı roller artar  2- Çocuğun zihninde yeni kavramların sayısı artar  Kavram zenginliği, düşünce zenginliğini beraberinde getirir   3- Çocuk düşünür, soru sorar, yanıtlar, bulur, deneyler yapar  4- Çocuk kavra gelişimi için gerekli olan dil becerilerini geliştirir  5- Çocuğun bilişsel gelişimine katkıda bulunur  6- Çocuk kendi düzeyine uygun rolleri tekrarla***** sosyal ortamda konumunu benimser ve sosyalleştirir  7- Çocuk diğer sosyal rolleri canlandırarak kendisini başkasının yerine koymayı dener  8- Çocuk oyunlardaki rolleri toplum kurallarına uygun olarak biçimlendirmeye yönelir   9- Çocuk yeni arkadaşlar edinmeyi, toplumsal becerilerini geliştirme ve yaşıtlarınca uyum sağlamayı öğrenir  10- Çocuk, bazı gerçekleri oyun sırasında öğrenir  Çaba harcamayı, gücünden yararlanmayı, başladığı işi bitirmeyi ve bundan zevk almayı öğrenir  Kabullenmekte güçlük çektiği kuralları oyun sırasında benimser  11- Çocuk ben ve başkası kavramını öğrenir  İş birliği, paylaşma, yardımlaşma, yenme ve yenilmeyi yaşa***** öğrenir  12- Çocuk iletişim kurmayı, derdini anlatmayı, duygu ve düşüncelerini ifade etmeyi öğrenir  13- Çocuk oyunlarında yaşadığı olayları benimser, dener, taklit eder, tekrarlar, grup oyunlarında daha iyiyi, güzeli başarmayı amaçlar  14- Çocuk arkadaşları ve zengin araç-gereç kullanımı ile kaslarını hareket ettiren yeni yöntemleri bulur, dener ve bedeni bu oyunlar sırasında çok yönlü gelişir  15- Çocuğun ilgi ve yetenekleri daha iyi belirlenir  Yetişkinlere bu konuda önemli ipuçları verir  16- Ders konularını öğrenmede girdiği drama etkilerinden yararlanır   EĞİTİM SİSTEMİ İÇİNDE YARATICI DÜŞÜNCE Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sıkıntıların format eğitimde araştırıcı, sorgulayıcı, kuşkucu, yaratıcı, eleştirici ve analitik düşünceye sahip kuşakların yetiştirilmesine yönelik yaklaşımlar da yaşanmaktadır  Eğitim sisteminde yaratıcı anlayış olan farkı gözetmeksizin tüm bireyler göz ününde bulundurularak planlanmalıdır  Çünkü yaratıcı düşünce her insanın doğasında ver olan bir özelliktir  Ancak yaratıcılığın düzeyi, derecesi, ortaya çıkışı, sürekliliği ve gelişimi kişiden kişiye göre değişiklik gösterebilir   Özcan Demirel?e göre 2-7 yaş arasında dramatizasyon, demontsrasyon, yaratıcı drama ve rol yapma gibi tekniklerle geliştirilebilir  11-15 yaşlarında ise soyut işlemler dönemi başlamakta, bu dönemde şiir, öykü, anı yazma, resim yapma, bilimsel düşler kurma ve geliştirme gibi etkinliklere yer verilebilir   Bireyin yaratıcılığı, çocukluk ve gençlik dönemlerindeki olaylara, nesnelere, olgulara ilişkin soru sormaları dış dünya ile kendi duygu ve düşüncelerini etkileşime sokmaları ile gelişir ve ortaya çıkar  Yaratıcılığı gelişimine ilişkin kesin bir yaş sınırının olmama döneminde bu yeteneklerin en olgun analizini verirler  Ayrıca yaratıcı düşünceyi okul ortamında geliştirebilmek için öğrenme-öğretme ortamlarını öğrencinin yaratıcı davranışlarını geliştirecek biçimde düzenlenmelidir  Bu amaçla drama, benzetim, beyin fırtınası ve problem çözme gibi yöntem ve tekniklere yer verilmelidir  Yaratıcılık ve Eğitim Yaratıcılık ve eğitim; birbirlerini doğrudan etkileyen önemli kavramlardır   Yaratıcılık ile eğitim arasındaki ilişkiyi dört açıdan inceleyebiliriz  Eğitim düzeyi, eğitim dalı, eğitim tarzı ve yaratıcılık eğitimi   Eğitim düzeyi: Araştırmalar eğitim düzeyinin yaratıcılığı fazla etkilemediğini göstermektedir  Öte yandan birikimlerimiz arttıkça daha köklü yenilikler getirebileceğimiz de açıktır  Eğitim dalımız yaratıcılığı biraz daha doğrudan etkileyebilir  Resim, müzik, mimarlık alanlarında eğitim görmüş olanlarımız ?yaratıcılık becerilerini? daha çok kullanmak zorunda oldukları için daha fazla geliştirebilirler  Oysa yaratıcılık her alanda geliştirilebilir   Yaratıcılık ile eğitim arasındaki en önemli ilişkiyi eğitimin tarzı oluşturur  Eğitim dalı ve düzeyi ne olursa olsun sadece ?mantıksal düşünceye? yani sadece ?mevcut olanları değerlendirmeye? dayalı eğitim yaratıcılığın gelişmesini engeller  Bunun daha kötüsü mantıksal düşüncenin ?ezbere? dayanılarak öğretilmesidir   Yaratıcılık üzerine bir eğitim programı veya ders bu becerinin gelişmesine katkı yapabilirse de her beceride olduğu gibi yaratıcılığımızı yaşamımızın doğal bir parçası haline getirmediğimiz ve yaramın her alanında teşvik etmediğimiz sürece eğitimden kazanacaklarımız sınırlıdır   Öğretmenlerin yüksek zeka düzeyine sahip öğrencileri yaratıcı öğrencilere tercih etmelerine benzer biçimde okul yöneticileri de yüksek düzeyde yaratıcı ve sıra dışı öğretmenleri daha az tercih edebilmektedir   Türk eğitim sisteminde okul yöneticileri genellikle yaratıcı olmaktan hazır, kalıplaşmış karar ve yöntemleri izler  Oysa ki, eğitimin amacı değil diğer kuşakların yaptıklarını yineleye değil, yeni şeyler yapabilme yeteneği olan insanlar yaratmaktır  ? Sizce eğitimde yaratıcı drama yönteminin yeri ne olmalıdır? ? Yaratıcı düşüncenin gelişmesi nelere bağlıdır? ? Yaratıcılık ile eğitim arasındaki ilişki nedir? OKULDAKİ ORTAMIN YARATICI SANAT EĞİTİMİ Sanat eğitimi yaratıcılık temelleri üzerine kurulmuş önemli bir faktördür  Bu yüzden son yüzyıl içinde sanat eğitiminde yaratıcılık eğitimin önemli bir unsuru olup, çocukların yaratıcılıklarını ortaya çıkaran bilimsel araştırmalara yer verilmiştir  Okul ortamında yaratıcı sanatsal etkinlikler öğrenci grupları ile öğretmenler arasında gelişir  Çocuğun yaratıcılığı okul öncesi dönemde öğretmen kontrolünde bağımsız ve özgür olarak gelişebilir  İlköğretimde ise yine öğretmen kontrolünde daha programlı ve sistematik olarak gerçekleşebilir  Yaratıcı eğitim ailede başlayıp, okul öncesi, ilköğretim ve sonrasında devam eder  Çocuğun yaratıcılığının gelişmesinde ailesinden sonra önemli kişi ve kurum öğretmen ve okuludur  Okuldaki öğretim programlarının içeriği çocuğun yaratıcı davranış biçimlerinin kazandırılmasında önemli bir faktördür  Öğretmen çocuğun yaratıcı etkinliklerini yakından izlemeli, yardımcı olmalı, alışılmışın dışındaki yaratıcı girişimlere destek vermelidir  Böylece onun eleştirel bir düşünüş ve görüş açısını benimsemesini sağlayabilir  Onun düşünsel ve duygusal anlamda rahatlamasına, kendisini daha iyi ifade etmesine, üretmenin vermiş olduğu mutluluk ve heyecanı yaşamasını sağlayacaktır  Çocuğun arkadaş gruplarıyla daha iyi iletişi kurarak kendine olan güveni artmış olacaktır  Öğretmen resim, müzik, dram, dans, şiir ve el becerilerine dayalı yaratıcı etkinlikler için uygun koşullar sağlamalıdır   Aile içinde çocuğun yaratıcı gelişimine ne kadar olanak sağlanırsa okul ortamındaki yanlış tutumlar, kısıtlamalar, geleneksel anlayışlar çocuğu yaratıcılığını engeller  Ayrıca bazı ailelerin baskı ve aşırı beklentileri yöneticilerin istediği bir şekilde çocuk yetiştirmeleri aynı olumsuz sonuçları doğurur   Sosyo ekonomik düzeyi iyi olan demokratik anne-baba?nın çocukları diğer ailelerin çocuklarına göre daha yaratıcı olmaya yatkındırlar  Çünkü yaratıcı etkinlikleri aile tarafından desteklenmektedir  Sosyo ekonomik düzeyi düşük otoriter ailelerde çocukların yaratıcı düşünce ve eylemleri önemsenmez, kabul görmez   ÇOCUKTA YARATICILIK ÖZELLİKLERİ Çocuğun yaratıcılığına ilişkin en önemli veriler onların yaptıkları resim ve diğer sanat etkinlikleridir  Ancak çocuk bir resmine bakarak karar vermek doğru olmaz  Çocuğu süreç içinde gözlemleyerek yaratıcı davranış özelliklerine karar verilmelidir  Çocuktaki yaratıcı özellikler şunlardır  ? Pratik düşünürler  Analiz ve sentez yönleri güçlüdür  ? Konu bulma ve çizimleri çabuktur   ? Konuya bakış açılarında alışılmışın dışında farklılıklar görülür  ? Resimleri içten çizerler  ? Maymun iştahlılık görülebilir  ? Resimlerinde taklit, kopya görülmez  ÇOCUKTA YARATICILIĞI GELİŞTİREN FAKTÖRLER Geleceğin sorunları ile yaratıcı, bilimsel bir anlayış ile uğraşacak kuşakların kazanılması modern, çağdaş en önemli sorunların başında gelir  Okul ortamında yaratıcılığı geliştiren en önemli faktörler; ? Yaratıcılığa uygun koşulların hazırlanması (Atölye, derslik)  ? Çevresel faktörlerin zenginleştirilmesi, ilgili materyallerin hazırlanması  ? Hayal gücünü geliştirici oyun, müzik, öykü gibi etkinliklere yer verilmesi, yeni görüş ve düşüncelerin hayata geçirilmesi  ? Araç ve gereçlerin anlam ve amaca uygu olarak seçilip ilgili konuların çocukların düzeylerinde tutulması  ? Tekdüze, basma kalıp etkinliklerden kaçınılmalı, onları özgün çalışmalarından dolayı destekleyerek ödül ve ceza yaptırımlarında çağdaş eğitim anlayışının gerekleri uygulanmalıdır  ? Tarihi yerlerin, müze ve sergilerin görülmesine olanak tanınmalı  ? Değerlendirme, eleştirilerde dikkatli olunmalı yapıcı faktörler etkili olmalıdır  ? Yaratıcı etkinlikler; yazma, problem çözme örnekleri sınıfın uygun köşelerinde sergilenebilmelidir  ÇOCUĞUN YARATICI ÖĞRENME DÜZEYİNİN ANLAŞILMASINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ MERKEZLİ ÖRNEK BİR KONTROL LİSTESİ Öğretmenler, çocukların öğrenmeye karşı doğal merak ve isteklerinden yararlanarak sorun çözmeyi ve araştırmayı teşvik edecek ?öğretme? modellerini uygulamalıdır  Örnek bir kontrol listesi; ? Çocuk hayal gücünü nasıl ifade ediyor? Duyduklarını yada gördüklerini yazarak mı, yorumla***** mı, problem çözerek mi? ? Çocuk düşüncelerini çeşitli yollarla mı aktarıyor? ? Çocuk hangi dereceye kadar yaratıcı düşüncelerini ifade etmede matematik bilgisini kullanıyor  ? Çocuk düşüncelerini sözel olarak mı, yoksa araç ve gereçlerle mi daha iyi ifade ediyor  YARATICILIĞI ENGELLEYEN ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ Yaratıcılı benimseyen fakat uygulamayan, alanında yetersiz öğretmenlerle bir sonuca varılmaz  Çocukların yaratıcılığını engelleyen öğretmen tutumları; ? Çocukların yaratıcı gelişmelerine olanak sağlayan ortamları yaratmayan, çocukların eğitimi zenginleştirici çabalardan uzak  ? Çocukların cesaretini kıran, aşırı eleştiren, motivasyonu bozan davranışlar sergiler  ? Otoriter ve katı, geleneksel eğitim anlayışını sınıf içinde etkili kılar  ? Alan bilgisi, kültürel düzeyleri zayıf dar ilgileri olan, yetersiz  ? Beklenmedik anlarda ortaya çıkan sorunları çözmede zayıf ani karar veremez  ? Heyecanlı olmayan tutarsız, alanına ilişkin gelişmeleri takip etmeyen  | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |