![]() |
Genel Mezopotamya |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Genel Mezopotamyagenel mezopotamya Mezopotamya (Aram Nahrin), bugün Irak, doğu Suriye ve Güneydoğu Anadolu'yu (Türkiye) kapsayan coğrafi bölgeyi tarif eden bir isimdir ![]() ![]() ![]() Verimli toprakları ve uygun iklim şartları nedeniyle çok eski zamanlardan beri yoğun göçe sahne olmuş Mezopotamya, birçok farklı kültür ve halkın karıştığı bir bölge olmuştur ve bu nedenle de medeni gelişime sahne olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Genel Mezopotamya |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Genel MezopotamyaBilim ve Teknik Algebra, cebir’den türedi! “Mezopotamya matematiğinin çok gelişmiş bir dalı da cebirdir ![]() ![]() ![]() Bazı araştırıcılara göre cebir kelimesi Mezopotamya menşelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci derece denklemlerinin çözümü Mezopotamyalılar için bir problem teşkil etmiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci derece denklemleri dokuz grup halinde sınıflandırılmış ve her tip için ayrı çözüm formülleri verilmişti ![]() ![]() Tabletlerde sembol ve genel formüllerle karşılaşılmamakla birlikte çözümler daima belli tiplerin çözüm formüllerine göre elde edildiğinden, bu çözümlerde üstü kapalı biçimde genel çözüm ve formül fikrinin bulunduğu düşünülebilir ![]() Problemlerin pratik mahiyet taşımayıp daha çok öğrenciler için düzenlenmiş okul metinleri olduğu anlaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() Mezopotamyalılar’ın dokuz tip halinde ele aldıkları ikinci derece denklemleri ve çözüm formülleri şöyledir: Bu dokuz denklem tipi içinde en çok kullanılan temel denklem tipleri 1 ve 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu y değeri xy=c çarpımında yerine konursa, x(b-x)=c, bx-x2=c denklemi elde edilir ![]() ![]() ![]() Bu denklem, daha önce bulunan x2+c=bx denkleminin aynıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi de 2 ![]() ![]() ![]() ![]() x-y=b, xy=c denklem çiftinin oluşturduğu aynı 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üç tip denklemde ise, yani 7, 8 ve 9 ![]() ![]() ![]() ![]() Mezopotamyalılar’da ise tam kareye tamamlama metodu pek kullanılmıyor ve iki bilinmeyenli denklem sistemi tek denkleme dönüştürülmüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Tam kareye tamamlama metodu Hârezmî vasıtasıyla Avrupa’ya geçmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezopotamya cebirindeki ikinci derece denklem tipleri geometrik olarak yorumlanacak olursa, ilk altı tip için asıl olan geometrik kavramın kare olmayıp dikdörtgen olduğu söylenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üç nicelik arasındaki daha kompleks bağlantılar durumunda ikinci derece denklemleriyle çözülebilecek problemler elde edilir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Genel Mezopotamya |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Genel MezopotamyaÖrneğin, birinci tipte x+y=b, xy=c denklem sisteminde x ile y dikdörtgenin kenarlarını temsil ederse, xy de alanı göstereceğinden, bu tip denklemlerin söz konusu olduğu problemler, bir dikdörtgenin iki kenar toplamı ile alanının değerlerine dayanılarak kenarların bulunmasını isteyen problemlerdir ![]() İkinci tipte ise, x-y=b, xy=c sisteminde, iki kenar farkı ve alan verilmekte, kenarların ayrı ayrı değerlerinin bulunması istenmektedir ![]() ![]() Beşinci tip olan x+y=b, x2-y2=c sisteminde x bilinmeyeni köşegeni, y bilinmeyeni ise bir kenarı temsil ederse, x2-y2 ifadesi bir kenarın karesini verir, bir kenar ile köşegenin toplamı ve bir kenarın karesi aracılığıyla kenarlar istenmektedir ![]() Bu geometrik yorum ışığında, aslında geometrik bir mahiyet taşıyan problemlerin cebir kıyafetine bürünmüş olduğu, bunların cebirsel bir problem şeklinde sunuldukları düşünülebilir ![]() ![]() ![]() Dokuz tipten sadece 7, 8 ve 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezopotamyalılar çift değerli çözümü yadırgamaktaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabletlerde karşılaşılan örneklerden görüldüğü gibi, denklemler ilkin standart tiplerden birine ve özellikle de ilk tiplere dönüştürülüyor, sonra çözümleri veriliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine, örneğin ax2+bx=c gibi bir denklemi çözmek için önce bu denklemi x2+(b/a)x şekline sokmamışlar, denklemin terimlerini kareli terimin katsayısı ile çarparak a2x2+bax=ca şekline sokmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Tabletlerde standart tiplerin çözümleri açıklanmamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Genel Mezopotamya |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Genel Mezopotamya(söylemekte)dir ![]() ![]() Örneklerden anlaşıldığına göre, Mezopotamyalılar denklemleri başka şekillere dönüştürme alışkanlığında idiler ve yardımcı bilinmeyenlerden faydalanmada ustalaşmışlardı ![]() ![]() Abdülhamid ibn ibn Türk ve Hârezmî cebirinde bütün denklemler tek bilinmeyenli üç tipe, yani Mezopotamyalılar’ın 7, 8 ve 9 ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mezopotamya cebiri, gelişmiş durumuna daha eski Babil çağında yeni Sumerliler zamanına yakın dönemlerde erişmiştir ![]() ![]() ![]() (Prof ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|