Çocukların Resim Çizmesi

Eski 09-06-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Çocukların Resim Çizmesi




2-ŞEMA ÖNCESİ DÖNEM (4-7) YAŞ ARASI

Üç yaş çocuğu tipik yuvarlak kafa çizebilir İnsan çiz değince baş ve ayaklarıolan insan çizebilirler Yüz hatlarını belirleyebilir Dört yaş çocuğu kollarıve bacakları olan çöp adam çizebilirler Beş yaşındaki çocuğunun yaptığı insanve evler daha belirgin olmaktadır Altı yaş çocuğunun yaptığı resimler de artıkyavaş yavaş konuda vardır Resimlerde yer zemini çizgisi mevcuttur Resimlerdesaydamlık da vardır Örneğin ev çizimlerinde evin içindeki eşyalarındaçiziliyor olması gibi

RENKLERİN ANLAMLARI (4-7) YAŞARASI

Dört beş yaşlarındaki çocuklargenelde renk ayrımı yapmadan resmi boyarlar Bu yaşlarda ana ve ara renkleriöğrenebilirler Mutlu resimlerde genelde sarı renk üzüntülü resimlerde geneldekahverengi renk daha ağırlıktadır Unutulmamalıdır ki çocuk hangi rengiseviyorsa resimlerde ağırlık o renge doğrudur Resimlerde ağırlık kırmızırenkse iddiacılığı ve saldırganlığı temsil eder Pembe sarı turuncu……gibisıcak renkleri seçen çocuklar sevecen uyumlu işbirlikçi……dir Siyahmavi yeşil kahverengi gibi soğuk renkleri seçen çocuklar baskıcı aileortamında yetişen iddiacı çekingen güçlükle kontrol edilen uyumsuz gerçekduygularını bastıran … çocukları temsil edebilir

3-ŞEMATİK DÖNEM (7-9) YAŞLAR ARASI

Resimler daha belirgin ve ayrıntılıdır İlk bakışta resmin ne olduğu kolaylıklaanlaşılabilir Resimler daha gerçekçidir Resimde mekansal ilişki vardırÇocuklar yer çizgisi kullanırlar Yer çizgisi çocuğun kendisi ve çevresiyleolan ilişkinin boyutunu temsil eder Bu dönemde kuşbakışı resim çizimleriağırlıktadır

4-GERÇEKÇİLİK DÖNEMİ (9-12)YAŞLAR ARASI

Bu dönemde resimlerde daha ayrıntılı çizimler ve gerçekçi bir yaklaşım görülürResim konularında kızlar ve erkekler arasında farklılıklar gözlemlenir Kızçocukları daha çok bebek resmiportrelerelbiseler…erkek çocukları ise arabagemi uçak…çizerler Resimleri beğenmeme aşırı hassasiyet ve kendini ifadegüçlüğü görülür

5-DOĞALCILIK DÖNEMİ(12-14)YAŞLAR ARASI

Nesneler orantılıdır Resimler perspektiftir Yakın çevrede gördüğü objelerinorantılarını boyutlarını ve derinliklerini çizgileriyle yansıtmaya çalışırRenkleri ise en iyi şekilde kullanırlar

ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN RESİMLERİ

Resimlerde belirgin herhangi birkonu yoktur Plansızdır Yaşıtlarının resim özelliklerinden oldukça gerilikgösterir Resim cılız ve ilkeldir Çoğunlukla kağıda resim yerine çeşitlikaramalar yaparlar Ayrıntılar bulunmaz Örneğin insan resmi çiz dediğimizde sadecesınır belirten bir çizgi çizilir Gözler ağız burun vs çizilmez Evçizdiğinde çatısı kapısı bahçesi başka bir yere çizilir Çocukta resimleriters çizme sıklıkla karşılaşılıyorsa öğrenme güçlüğü çekebileceğidüşünülebilir Örneğin ağaçların ters çizilmesi gibi

ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARIN RESİMLERİ

Üstün kabiliyetli kişi diğer insanlardan farklı düşünebilme davranabilmekabiliyetine sahiptir Resimlerde dikkati çeken ortak özellikler kısacaakranlarından üstün bir performans göstermeleri farklı kavramlar arasındamantıklı ilişkiler kurabilmeleri gelişmiş hayal gücü çizilen figürlerinhareket halinde olabilmesi renklerin genelde canlı olması kağıdın tamamınınkullanılması gibi……

UNUTULMAMALIDIR Kİ

Çok güzel resim yapan çocuk zekidirzeki çocuklar güzel resim yaparlar DENİLEMEZ

ÇOCUĞUN PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİNİ YANSITAN RESİMLER

OKUL FOBİSİ : Resimlerde aile bireyleri ağırlıklı olarak çizilirOkul öğrenci resmi çizmek istemezler Ev ve evde mutlu çocuk resimleriçizerler Resimler saydamdır

GÜVENSİZLİĞİ YANSITAN RESİMLER: Kağıdıntamamı kullanılmaz boşluklar fazladır Çizimler yarımdır Küçük figürler çizmeve kağıdın bir bölümünü kullanma eğilimindedirler İnsan figürlerinde el veayakların çizilmemiş olması güvensizliği ve çevreye uyumda yaşanılan güçlüğüiletişim eksikliğini paylaşım azlığını kendinden başka insanlarla birlikteolmamayı bencilliği de ifade etmektedir Güvensiz çocuğun resimlerindekiçizgiler daha çok silik ve kesik ke¤¤¤¤¤¤

HİPERAKTİF ÇOCUKLARIN RESİMLERİ: Taşkınve çok renkli resim çizerlerGerilimli oldukları için genelde karalamayı tercihederler ve resimleri hep yarım kalır Çizdiklerinde ise resimleri çok büyükolur

CİNSEL KİMLİK KARMAŞASI : Anneve babaya aşırı yaklaşılması zıt cinsel kimlikte çizimlerde yoğunlaşma evresimlerinde yatak odasının çizimi etek giyen çocuk emziren baba ava gidensakal bırakan anne figürlerinin çizilmiş olması bize bazı ipuçları vermektedir

AİLEDE İLETİŞİM KOPUKLUĞU VE PROBLEMLERİN OLDUĞUNU İFADE EDEN RESİMLER

Ailedeiletişim kopukluğu aileyi konu alan resimlerde açıkça görülmektedir Resimdeaile üyelerinin birinin veya birkaçının eksikliği (anneninbabanınkardeşlerinaile içinde yaşayan diğer fertlerin hala amcadede ninenin … çizilmemiş olması ) Aile fertlerini çizmeyi ret etmesiebeveyn figürlerinin olmaması parçalanmış aileyi sevgi eksikliğini anne babave çocukların arasına nesnelerin yerleştirilmesi aile bireylerinin arasınaköprü gökdelen evler yol ırmak ağaçların…………… çizilmesiiletişim problemlerinin bir göstergesi olarak kabul edilebilir

Anne babanın çok büyük çocuğun çok küçük veya anne babadan birinin büyükdiğerinin küçük çizilmiş olması ailede baskıyı aile fertleri arasındaproblemin olduğunu baskıcı ve otoriter tutumu anne babanın çok abartılıçizimi onlara duyulan hayranlığı da temsil edebilir

Resimde küçük kardeşin anne babanın elinden tutuyor olması ve diğer çocuğun çokuzaklarda çizilmesi veya hiç çizilmemiş olması sevgi yoksunluğunu kardeşkıskançlığını kendisini yok saydığını iç çatışmaların bir göstergesiolabileceği düşünülebilir

RESİMLERDEKİ FİGÜRLERİN ANLAMLARI İNSAN FİGÜRÜNDEKİ KISIMLARIN ANLAMLARI

Büyükveya çok küçük kafanın çizilmesi zihinsel aktivite de problemlerin olduğunuzihinsel geriliği ifade eder

Vücudun organlarının çizilmemesi veya eksik bırakılması endişe duyulanrahatsızlık hissedilen kısımları yansıtır

Kolların abartılı çizimi aile içi ve çocuğa yönelik şiddeti kollarınçizilmemesi ise güç ve kuvvetin azlığını

Ağzın büyük veya küçük çizimi dil ve konuşma problemini ağzın çizilmemesiiletişim problemlerini…

Gözlerin büyük çizimi merakı boş ve anlamsız bakan gözlerin olması görmeproblemini ve görmeye bağlı öğrenme problemlerini…

Burunun abartılı çizimi astım bronşit vb solunum yoluna bağlı problemlerinolduğunu… burunun çizilmemesi güç savaşını güçsüzlüğü desteksizliği

Kulakların normalinden farklı büyük veya küçük çizimi işitmeye bağlıproblemlerin olduğunu…

Ellerin çok büyük çizilmesi dayağı şiddeti çalma eylemlerini çok küçükçizilmesi ise güvensizliği çevreye uyum güçlüğünü …

Ayakların abartılı çizimi kendine olan güveni küçük çizilmesi ise güvensizliğive yardımsızlığı

cinsel organların çizimi saldırganlığı aşırı endişeyi ve anne babayı çıplakgörmüş olmayı temsil etmektedir

EV FİGÜRLERİNİN YORUMLANMASI

Evçocuğun duygusal yaşamının oluştuğu merkezdir Evin saydam olarakçizilmesiyaşamı canlılığı içini göstermeyen duvarların çizilmiş olması isekaramsarlığı yaşam ifadesindeki güçlükleri kendini anlatmakta karşılaşılanzorlukları ifade etmektedir

Evlerdeki bacalardan yükselen kalın dumanlar aile içinde yaşanılan kavgalarıçatışmaları sürtüşmeleri gösterir

Yüksek binalar ve gökdelenler çocuktaki özlem ve komplekslerin gerginliğinyansımasıdır Ezilme ve başkaldırı vardır

Evlerden çıkan yollar rehberliğe yol gösterilmeye duyulan ihtiyaçtır

Resimlerde insan resimlerinin azlığı veya yokluğu sosyal ilişkilerde kopukluğubelirtir İnsan figürünün çokluğu ise sosyal ilişkilerdeki gelişmişlik düzeyinibelirtir

Çizilen kuş resimleri özgürlüğe duyulan ihtiyacı belirtir

Çizilen ağaçlarda meyve olması verimli olma isteği yeşil yapraklı ağaçlarcanlılığı solmuş yapraklı ağaçlar ve yaprak dökümü ölüm isteğini ağaçköklerinin olması içgüdüye önem vermesi ve bağımlılık duygularını yansıtır

Resimlerde çok bulut veya koyu renkli bulutların olması çözülemeyenproblemleri ifade etmektedir

ÇOCUK RESİMLERİNİN GENEL OLARAK YORUMLANMASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR

Çocuğun bize kendisini yansıtmasıve olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmesinde yalın bir anlatımaracı olan resmin önemi büyüktür Resim etkinliğinin aynı zamanda sözsüz dilioluşturması ve bu yolla anlatımın kolay olması yaşı ve kişilik özelliklerinedeniyle sözlü iletişim kurmakta güçlük çeken çocukları tanımada da önemli birteşhis aracı olmasını sağlamaktadır

Çocuk resimlerini yorumlarken dikkat etmemiz gereken bazı önemli noktalarbulunmaktadır

Tek resimden yola çıkarak yapacağımız bir değerlendirme bize hatalı sonuçverebilir Çocuğun diğer resimlerine de dikkat etmeli ve toplu birdeğerlendirme yapılmalıdır Resim değerlendirmesine başlamadan önce…Çocuğungenel tutum ve davranışlarını içinde yaşadığı psikolojik sosyo-kültürel veekonomik durum arkadaşlarıyla kardeşleriyle ilişkileri okul ve aile içiilişkileri çocuğun yaşını cinsiyetini ailede kaçıncı çocuk olduğunu varsauyum ve davranış sorununun türünü ailesinin genel özelliklerini okulbaşarısını çocuk hakkındaki genel izlenim ve görünüm diğer önemli özellikleride göz önünde bulundurulmalıdır

Resim aynı zamanda öğrenilen bir davranıştır Resim çizmede öğretmen faktörü deönemlidir Çocuklar resim çizmeyi kendi kendilerine ailelerindenöğretmenlerinden veya arkadaşlarından öğrenebilirler

Konu seçimi yapmadan haydi bakalım bize bir resimçiz dediğimizde çocuk ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda içinde yaşadığıpsikolojik duruma uygun ve hayal gücünün de etkisiyle resim çizebilir Serbestkonu verdiğimizde çocuğun çizmiş olduğu resimdeki tema da çok önemlidir

Unutulmamalıdır ki resim değerlendirilmesi projektif bir tekniktir Yorumlaryorumlayana göre değişkenlik gösterebilir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.