|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
10sınıf, edebiyat, sayfaları |
![]() |
Edebiyat Sayfaları 10.Sınıf 152-153-155-156-157-158-159-160-161-162-163-164 |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Sayfaları 10.Sınıf 152-153-155-156-157-158-159-160-161-162-163-164Sayfa 152 13 ![]() Vardar Ovası Türküsü dilden dile geçerek günümüze ulaşmıştır yani anonimdir ![]() 2 ![]() Derleyen sözcüğü;bu türkünün söyleyeninin bilinmediği,kuşaktan kuşağa atlanılarak günümüze geldini ve Suat Batur tarafından yazıya geçirildiğini gösteriyor ![]() 2 ![]() Türkülerin yazıya geçirilerek kuşaktan kuşağa aktarılarak günümüze ulaştığını anlıyoruz ![]() Sayfa 153 1 ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Erkek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ''Ayna güzel'' ve '' ay ne güzel'' ifadelerinin birlikte kullanılmasıyla cinas yapılmıştır ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Duygu ve düşünceler 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Duygu ve düşüncelerin ifade edildiği bölümlerin dışındaki dizeler ''doldurma'' dizelerdir ![]() ![]() ![]() 3 ![]() 1,2,5 ve 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Manilerde geçen deyimler şunlardır: -Serin yeller esmek:darılmak ve incinmek ![]() ![]() -Kıymetini bilmek:değerini bilmek ![]() ![]() -Dağ gibi=çok büyük -Dillere sarmak:Her yerde söz etmek ![]() ![]() 4 ![]() -Yel:Gerçek anlamı rüzgar; manideki anlamı dargınlıktır ![]() Sanki,aramızda serin yeller esiyordu ![]() Bu yel sizi hasta eder dedi ![]() -Ciğer:Gerçek anlamı organ;manide gönülden, içten anlamında kullanılmıştır ![]() Haberi alınca,ciğerim yandı ![]() Ciğerlerinden rahatsızlanmıştı ![]() -Altın:Gerçek anlamı değerli bir maden;manide kıymetli anlamında kullanılmıştır ![]() Onun altın gibi bir kalbi var ![]() 5 ![]() 1,2,3,5 ve 6 ![]() ![]() ![]() ![]() Sayfa 156 4 ![]() Vurgu ve tonlama ![]() ![]() Sayfa 157 Ölçme Değ ![]() 1)E 2)C 3)C 4)türkü denir ![]() artık maniler asıl maniler ![]() ![]() ![]() ![]() 5)Mâni----Deyiş Türkü----Kavuştak Ağıt----Sagu SAYFA 159 Birimlerde Anlatılanlar 1) Şair, baharın geldiğini, bülbüllerin ötmeye başladığını anlatmaktadır ![]() 2) Şair, ağaçların yeşillendiğini, ırmakların coştuğunu, aşıkların da şevke geldiğini ifade etmektedir ![]() 3) Şair, baharın gelişiyle güllerin açtığını, güzellerin salınarak gezindiğini, aşıların buna sevindiğini ifade etmektedir ![]() 4) Şair, baharla birlikte her yerin yeşerdiğini belirterek acaba bu baharın coşkusuyla Allah ağlayanları da güldürür mü diye düşünmektedir ![]() 5) Şair, yeryüzünün güllerle kırmızıya boyandığı şu bahar günlerinde kendisinin ağladığını, dertli olduğunu ifade etmektedir ![]() Şiirin teması: Baharın Gelişi Birim Değeri: Dörtlük Birim Sayısı: Beş 2)aKafiye ve Redif 1 ![]() kul ve yol ' daki l'ler yarım kafiye 2 ![]() giy uy ve kay ' daki y'ler yarım kafiye Ölçü: 11'li hece ölçüsüyle söylenmiştir ![]() 2 ![]() düz yazı gibi okumak bize hiç bir duygu katmaz tamamen anlamsız bir eser olur 160 ![]() 1 ![]() bülbül güle kul olduğu zamandır-----> teşhis sanatı ve tenasüp var (bülbül - gül) 2 ![]() hep ağaçlar uçmak donun giyerler-----> burda da teşhis ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() şevke gelüp figan eder bülbüller----> teşhis + intak sanatı ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Yine gürler bu yerlerin çığları----> yine teşhis ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Acep mevlam güldürür mü ağları ? ----> istifham sanatı ( soru sorması ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Yeryüzünün al olduğu zamandır---> mecaz-ı mürsel sanatı ![]() ![]() ![]() ayrıca; 4+4+3 durağı Nazım türü : Güzelleme Ölçü: 11'li hece ölçüsü 3b)Söz sanatları; anlama derinlik, yoğunluk katmak eseri daha etkili hale getirmek için kullanılmıştır 3b) Şiirin daha edebi ve coşkulu, aynı zamanda kuvvetli bir biçimde söylenmesini sağlar ![]() 4)Dil Özellikleri: Koşmada sade bir dil kullanılmıştır ![]() ![]() Bağlı Olduğu Gelenek: İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı'nın Sözlü Edebiyat geleneğine bağlıdır ![]() 5)Hissettiklerim: Heyecan - Sevgi - Güzellik - Sevinç - Coşku 6)Asker bir saz şairidir ![]() Şiirlerinde duru bir Türkçe kullanmıştır ![]() Katıldığı askeri seferlerle ilgili pek çok şiiri vardır ![]() Akıcı bir üslubu vardır ![]() Sayfa 161 ve 162 semai ilk dörtlükte -mez ler redif ikinci dörtlükte "-ımız" redif ,"-at" tam kafiye, -mez redif üçüncü dörtlükte "-acı" tunç kafiye -maz redif dördüncü dörtlükte "-ahri,-ehri,-ahrı" zengin kafiye -mez redif son dörtlük "-le" tam kafiye -maz redif birim değeri:dörtlük birim sayısı:5 şiirin teması:gurbet mısra örgüsü:abab cccb dddb eeeb fffb birimde anlatılanlar 1)Gurbete çıkmanın tehlikeli olduğunu ve her güzeli de sevmemesi gerektiğini dile getiriyor ![]() 2)Gurbet elde kimsenin kıymetimizi bilmeyeceğini belirtiyor 3)Gurbete gönlündeki derdin ilacını bulmak için çıkmıştır ama bulamayacağını belirtiyor 4)Gurbetin çok zor olduğunu ve kahrının çekilemeyeceğini anlatıyor 5)Aşıkların sevdiklerine kavuşamadıklarını dile getiriyor ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() sunam gurbet elin kahrı(açık istiare) bülbül figan eder güle(teşhis, telmih, tenasüp) güzel sevmek sarp bir kale(teşbih, tenasüp) b ![]() 4 ![]() bağlı olduğu gelenek: sözlü gelenek yani aşık etebiyatı 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Hem hece nem aruzla yazmıştır ![]() Asıl kişiliği hece ölçüsüyle yazdığı ölçüsüyle yazdığı koşma ve semailerde görülür ![]() Gazel, murabba, muhammes tarzı şiirlerde yazmış ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() ![]() Sayfa 162 6)Erzurumlu Emrah’ın fikrî ve edebî kişiliği *Erzurumlu Emrah döneminin önemli saz şairlerindendir ![]() *kendinden sonra gelen şairler üzerinde etkili olmuştur ![]() *şiirlerinde kullandığı dil sade ve anlaşılır bir dildir ![]() *şiirlerinde kafiye ve redifler sağlamdır ![]() 2 ![]() ![]() *saz şairi halkın arasında olan bir kişidir ![]() ![]() *halk şiirinde,günlük dilde konuşulan kelime ve deyimler yer alır ![]() Sayfa 164 ve 165 Bayburtlu celali = semai Kağızmanlı hıfzı = koşma(ağıt) aşık= semai kör oğlu= koşma aşık Ömer = koşma(güzelleme) karaca oğlan=varsağı everekli seyrani= koşma (taşlama) levni=destan |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|