Rauf Yekta Bey

Eski 08-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Rauf Yekta Bey




Türk bestecisi ve müzik bilgini (İstan­bul, 1871-İstanbul, 1935) Asıl adı Mehmet Rauf olan Rauf Yek­ta Bey, Aksaray Mahmudiye Rüştiye­sinde okurken, bir yandan da Divan-ı Hümayun'da memur olarak çalıştı Öğrenimi sırasında hat sanatına me­rak sararak "nesih"ve "divani"hat türlerinde icazet (diploma) aldı Yek­ta takma adını da kendisine hat hoca­sı verdi Lisan Mektebi'nde dört yıl fransızca eğitimi gördü, fransızcanm yanı sıra özel dersler alarak arapça ve farsça öğrendi Salih Zeki Bey'den "ses ilmi"ni öğrenen Rauf Yekta Bey Mevlevi tarikatına girerek Kasımpa­şa Mevlevi şeyhi Ali Efendi'den ve Kulekapı (Galata) Mevlevi şeyhi Ataullah Efendi'den sikke giydi ve "klasik Türk musikisi nazariyatı" dersleri aldı Tekkelere devam ederken Neyzen Aziz Dede'den ney öğrendi Tekkele­rin kapatılmasından önce Yenikapı Mevlevihanesi neyzenbaşılığma kadar yükseldi Ayrıca Zekâi Dede ve oğlu Hafız Ahmet Irsoy ile Bolahenk Nuri Bey'den birçok klasik yapıt meşketti Yenikapı Mevlevi şeyhi Celalettin Efendi'den de tanbur öğrendiDarül-elhan (İstanbul Konservatuvarı) ku­rulduğu zaman (1917) Rauf Yekta bu okula "musiki nazariyatı" ve tarihi öğ­retmeni oldu 1926'dan sonra, ölümü­ne kadar İstanbul Belediye Konserva­tuvarı Tarihi Türk Musikisi Eserleri­ni Tespit ve Tasnif Heyeti başkam ola­rak çalıştı
Birçok öğrenci yetiştirmiş bulunan Rauf Yekta Bey 8 Ocak 1935'te tifo­dan öldü

BESTECİLİĞİ VE MÜZİKBİLİM KONUSUNDAKİ ÇALIŞMALARI
Rauf Yekta Bey günümüzdeki Türk müziğinin kuramını geliştiren en önemli müzik bilginlerinden biridir
Özellikle Ataullah ve Celalettin Dede'lerden öğrendiği "nazariyat ümi"-ni daha sonraları Suphi Ezgi ve Hü­seyin Sadettin Arel'in katkılarıyla da­ha yetkinleştirdi; günümüzde kullanı­lan "Türk musikisi nazariyatı"nın ku­ral ve terimlerini saptadı 1908'de Paris'te yayımlanan Revue musicale dergisine gönderdiği makaleleriyle Avrupa'da Batı müziği çev­relerinde de tanındı Albert Lavignac'ın yayımladığı Encyclopedie de la musique'e (Müzik Ansiklopedisi) "Türk müziği" maddesini yazdı 1932'de Mes'ud Cemil ile birlikte Kahire'de toplanan Şark Musikisi Kongresi'ne katıldı ve kurul başkanı seçil­di Rauf Yekta Bey, İstanbul Konservatuvarı'ndaki çalışmaları sırasında, gü­nümüzde eski Türk müziğinin en de­ğerli kaynakları sayılan 180 klasik Türk müziği yapıtının saptanarak ba­sılmasını, Mevlevi ayinleriyle, nefes, ilahi ve tevşihlerin bir bölümünün ya­yımlanmasını sağladı Darülelhan'da okuttuğu derslerin notlarını kitap haline getirmeyi düşünen Rauf Yekta Bey, Türk Musikisi Naza­riyatı 'nın 9, Şark Musikisi Tarihi'nin de 4 formasını yayımlayabildi Şehbal, Musavver, Hale, Yeni Mecmua dergilerinde ve İkdam gazetesinde ya­yımlanmış 400 kadar makalesi bulu­nan Rauf Yekta Bey'in çeşitli formlar­da ve klasik üslupta 50 kadar bestesi vardır

Eserleri:
Yegâh Mevlevi Ayini (iliç mukabelesi 192 3 'te Yenikapı Mevlevihanesi'nde);
Yegâh Peşrevi (dinsel); Suzidil Peşrevi (devr-i kebir usulün­de);
Mahur Peşrevi (muhammes usulün­de);Beyatiaraban Saz Semaisi;
Neva Beste (lenk f ahte usulünde): Ey bülbül-i rebiî bâis nedir nevaya?;
Bestenigâr Şarkı (aksak usulde): Sev­di canım sen gül-i nazik-teni

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.