|  08-21-2012 | #1 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Şirket Birleşmesi Nedir? 
 
            
 Şirket Birleşmesi Nedir?
 
 
 Bir şirketin başka bir şirketi satın alması ya da birden çok şirketin aynı çatı altında bir araya gelmesi durumudur
  Çeşitli sebeplerle, farklı, aynı ya da benzer sektörlerdeki şirketler, birbirleri ile birleşebilir ve pazardaki konumlarını değiştirebilirler  Nedenleri1  Şirketler arasındaki rekabeti azaltmak ve şirketin pazardaki payını arttırmak  Birleşme sonunda ortaya çıkan şirket, her iki şirketin de pazardaki yerlerinden pay alacaktır  Aynı zamanda, o sektördeki firma sayısını azaltacağından, pazardaki rekabet ortamını da azaltacaktır  2  Verimliliği arttırmak  Birleşme sonucunda, sabit giderler ve toplam üretim maliyetleri azalabilir  Şirketler, ölçek ekonomisinin, kapsam ekonomisinin ve oluşan sinerjinin getirdiklerinden faydalanabilir  3  Şirket için anahtar bir girdinin (hammadde vb  ) düzenli tedarikinin sağlanması  Bir şirket, kendi tedarikçi şirketini satın alabilir veya onunla birleşebilir  Böylece sürekli ihtiyaç duymuş olduğu girdileri sorun olmadan sağlayabilir  Çeşitleri1  Yatay Birleşmeler: Birleşecek olan şirketler aynı sektörde ve aynı coğrafi bölgede(aynı ülkede vb  ) işletiliyorsa, bu birleşme yatay birleşmedir  Bu tür birleşmeler aynı sektörde rekabet eden şirket sayısının azalmasına yol açması nedeniyle piyasalarda tekelleşmeyi hızlandırabilir  19 ve 20  yüzyıllarda genellikle bu tür birleşmeler gerçekleşmiştir  Örnek olarak, Tansaş ile Migros, Shell ile TürkPetrol ve YapıKredi ile Koçbank'ın birleşmeleri yatay birleşmelerdir  2  Dikey Birleşmeler:Birleşecek olan şirketler arasında alıcı-satıcı ilişkisi varsa, ya da şirket kendi tedarikçisi ile birleşirse, bu dikey birleşmedir  Bu tür birleşmelere başvurulmasındaki başlıca amaç, üretim aşamalarında meydana gelebilecek aksamaların giderilmesi ve stok masraflarının dolayısıyla maliyetlerin düşürülmesidir  3  Karma Birleşmeler:Birbiriyle ilgisi olmayan sektörlerde ya da farklı coğrafi bölgelerde(farklı ülke vb  ) iş yapan firmaların birleşmeleri, karma birleşmelerdir  Son 50 yılda görülen birleşmeler çoğunlukla bu türdendir  1965-1975 yılları arasında ABD'de gerçekleşen birleşmelerin yüzde 80'ini karma birleşmeler oluşturmuştur  ABD Federal Ticaret Komisyonu (FTC) , karma birleşmeleri üç alt bölüme ayırıyor  Bunlar; ürün genişletme şeklinde birleşme, pazar genişletme şeklinde birleşme ve diğer karma birleşmeler  Örnek olarak, PG'nin Gillette'i alması ile PG, daha önce iş yapmadığı bir alana atılarak ürün yelpazesini genişletmiştir  
 | 
	|  |   |