08-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Şirket Birleşmesi Nedir?
Şirket Birleşmesi Nedir?
Bir şirketin başka bir şirketi satın alması ya da birden çok şirketin aynı çatı altında bir araya gelmesi durumudur Çeşitli sebeplerle, farklı, aynı ya da benzer sektörlerdeki şirketler, birbirleri ile birleşebilir ve pazardaki konumlarını değiştirebilirlerNedenleri1 Şirketler arasındaki rekabeti azaltmak ve şirketin pazardaki payını arttırmak Birleşme sonunda ortaya çıkan şirket, her iki şirketin de pazardaki yerlerinden pay alacaktır Aynı zamanda, o sektördeki firma sayısını azaltacağından, pazardaki rekabet ortamını da azaltacaktır2 Verimliliği arttırmak Birleşme sonucunda, sabit giderler ve toplam üretim maliyetleri azalabilir Şirketler, ölçek ekonomisinin, kapsam ekonomisinin ve oluşan sinerjinin getirdiklerinden faydalanabilir3 Şirket için anahtar bir girdinin (hammadde vb) düzenli tedarikinin sağlanması Bir şirket, kendi tedarikçi şirketini satın alabilir veya onunla birleşebilir Böylece sürekli ihtiyaç duymuş olduğu girdileri sorun olmadan sağlayabilirÇeşitleri1 Yatay Birleşmeler: Birleşecek olan şirketler aynı sektörde ve aynı coğrafi bölgede(aynı ülkede vb) işletiliyorsa, bu birleşme yatay birleşmedir Bu tür birleşmeler aynı sektörde rekabet eden şirket sayısının azalmasına yol açması nedeniyle piyasalarda tekelleşmeyi hızlandırabilir 19 ve 20 yüzyıllarda genellikle bu tür birleşmeler gerçekleşmiştir Örnek olarak, Tansaş ile Migros, Shell ile TürkPetrol ve YapıKredi ile Koçbank'ın birleşmeleri yatay birleşmelerdir2 Dikey Birleşmeler:Birleşecek olan şirketler arasında alıcı-satıcı ilişkisi varsa, ya da şirket kendi tedarikçisi ile birleşirse, bu dikey birleşmedir Bu tür birleşmelere başvurulmasındaki başlıca amaç, üretim aşamalarında meydana gelebilecek aksamaların giderilmesi ve stok masraflarının dolayısıyla maliyetlerin düşürülmesidir3 Karma Birleşmeler:Birbiriyle ilgisi olmayan sektörlerde ya da farklı coğrafi bölgelerde(farklı ülke vb) iş yapan firmaların birleşmeleri, karma birleşmelerdir Son 50 yılda görülen birleşmeler çoğunlukla bu türdendir1965-1975 yılları arasında ABD'de gerçekleşen birleşmelerin yüzde 80'ini karma birleşmeler oluşturmuştur ABD Federal Ticaret Komisyonu (FTC) , karma birleşmeleri üç alt bölüme ayırıyor Bunlar; ürün genişletme şeklinde birleşme, pazar genişletme şeklinde birleşme ve diğer karma birleşmelerÖrnek olarak, PG'nin Gillette'i alması ile PG, daha önce iş yapmadığı bir alana atılarak ürün yelpazesini genişletmiştir
|
|
|