|  | İsmail Fenni Ertuğrul |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   İsmail Fenni Ertuğrulİsmail Fenni Ertuğrul felsefeci, yazar ve besteci  1856 senesinde Bulgaristan-Tırnovada doğdu  1946 senesinde İstanbulda vefat etti   Tırnova Rüşdiyesini bitirdikten sonra medrese tahsiline devam etti  Arabi öğrendi  Öte yandan maliye ve muhasebe dersleri aldı  1877-78 Türk-Rus savaşında ailesiyle beraber İstanbula geldi ve Maliye Nezaretinde (Bakanlığında) memur olarak işe başladı  1883te Divan-ı Muhasebat (Sayıştay) kalemine getirildi  Bu arada Fransızca ve İngilizce öğrendi  Mabeyn-i Hümayun bütçesi komisyon üyeliğinde bulundu  Şirket-i Hayriyyenin hesaplarını inceledi  1898de Dahiliye Nezareti muhasebecisi oldu  1909da kendi isteğiyle emekliye ayrıldı   İsmail Fenninin ihtisas konusu felsefe olmakla beraber, edebiyat ve musikiyle de uğraştı  Bestesi ve güftesi kendisine ait, iki yüzden fazla peşrev ve semaisi vardır   Tasavvuf alanında birçok çalışmalar yapmış olan İsmail Fenni, tasavvufta vahdet-i vücud meselisini ele almış, Allahü tealanın varlığı ve birliği esasını delillendirerek savunmuştur  Ona göre madde, ebedi (sonsuz) değildir  Sonradan var olan bu alem, mutlaka yok olacak ve canlılar tekrar dirilecektir  İsmail Fenni, atom konusunda da şöyle der: "Her atom güneş sistemi gibi proton ve elektrondan ibaret bir enerji kaynağıdır  Maddenin en son unsuru elektriktir  Maddeye, son derece kesifleşmiş enerji gözüyle bakılmaktadır  Atom artık bölünmezlik anlamını kaybetmiştir  Yok olması imkansız görünen madde, aslında parçalanarak yok olmaktadır  Maddenin yok olması imkansız olmadığı gibi enerjinin de yok olması imkansız değildir  Madde ve enerji sonradan meydana gelmiş olduğu gibi yok olabilir de  Öyleyse alem, sonradan meydana gelmiştir  Ebedi ve ezeli olan yalnız Allahü tealadır  alem, Allahü tealanın yaratması ile var olmuştur  " İsmail Fenni bu alemin tesadüf eseri meydana geldiğini söyleyen felsefecilere cephe almış, onları şiddetle tenkit etmiştir  Allahü tealanın varlığının çeşitli delillerini sayarken, Özellikle gaye-sebep üzerinde durmuş; hiçbir şeyin boş yere yaratılmadığını, yaratılışının bir sebebi gayesi olduğunu, ispat etmiştir  Materyalist (maddeci) felsefenin ilmi ve mantıki görünen delillerini, batılı ilim ve fikir adamlarının sözlerine dayanarak etraflıca tenkit ve reddetmiştir  Materyalizme ait tenkidlerini Maddiyyun Mezhebinin İzmihlali adlı eserinde ortaya koymuştur  Materyalizm ve ona yardımcı felsefeleri yıkmaya çalışmıştır  Materyalistlerin, alemde hiçbir şey yaratılmaz, hiçbir şey kaybolmaz şeklindeki tezlerinin savunulamaz olduğunu, akıl ve mantıkla bağdaşır hiçbir yönünün bulunmadığını ortaya koymuştur   İsmail Fenni birçok eser yazmıştır  Bazıları şunlardır: Lügatçe-i Felsefe (Felsefe Sözlüğü-1927), Maddiyyun Mezhebinin İzmihlali (1928), Vahdet-i Vücud ve Muhyiddin-i Arabi (1928), Kitab-ı İzale-i Şükuk (1928), Küçük Kitapta Büyük Mevzular (1934), Hakikat Nurları   Neşredilmemiş eserleri: Büyük Filozoflar, Çağdaş Maddecilik, Hürriyet, Türk Tarihi, Usül-i Maliye Hülasası, Dürret-ül Yetimiyye, Hayat ve Madde, Hakikat-ı Zerafet, Gülzar-ı Emsal   Kaynak: Rehber Ansiklopedisi | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |