İlhan Mimaroğlu |
08-21-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
İlhan Mimaroğluİlhan Mimaroğlu ( 1926) Türk besteci, yazar Kuruluş döneminin ünlü mimarlarından Kemalettin Beyin oğlu olan İlhan Mimaroğlunun buluşçu kişiliği, bestelerine olduğu kadar, yazdığı müzik eleştirilerine, deneme ve anılarına yansımıştır Onu sadece besteci olarak değil, aynı zamanda müzik eleştirmeni, radyo programcısı ve bir yazar kimliğiyle de tanımak gerekir 1959 yılında New Yorka yerleşen Mimaroğlu, Türkiye ile hep yakın ilişkiler içinde olmuştur İstanbul ve Ankara radyolarında başlattığı "ÇAĞIMIZIN BESTECİLERİ" adlı programı New Yorkdan sürdürmüş ve ayrıca jazz programları hazırlamıştır 1961 yılında Türkiyede ilk baskısı yapılan MÜZİK TARİHİ kitabının baskıları yenilenmiş, bunu yeni kitapları izlemiştir 1990lı yıllardan başlayarak gazetelerde müzik yazıları ve denemeler de yazmıştır Küçük yaşta babası ölen Mimaroğlu, mühendis olan üvey babasının evinde büyümüştür 1945 yılında New York adında birden fazla başlık bulunmaktadır ABDnin kuzeydoğusunda yer alan, bu kıtanın en büyük nüfuslu şehri New York eyâletinin güneydoğu kesiminde, Hudson Irmağının ağzında yer alır Şehrin alanı 787 km2, nüfûsu ise yaklaşık 10 milyon civârındadır Galatasaray Lisesini, 1949da Ankara Hukuk Fakültesini bitirmiştir Ankarada kısa bir süre Hayrullah Duygudan klarnet dersleri almış, daha sonra kendisini bütünüyle müziğe adamıştır Bu dönemde radyoda programcılık yapmış ve müzik yazıları yazmıştır 1955 yılında Rockfeller bursuyla iki yıl için New Yorka giden Mimaroğlu, Devlet adamı yetiştirmek amacıyla Sultan İkinci Beyazıt tarafından 1482'de kurulan mektep, adını kurulduğu bölgeden alır ve "Galata Sarayı" olarak anılmaya başlar Okul modern konumuna 1 Eylül 1868'de Sultan Abdülaziz döneminde kavuşur Okul'un yeniden yapılanmasıyla birlikte, Türkiye'de de gerçek anlamıyla ilk sportif çalışmalar başlamış olur ve okulda Beden Eğitimi dersi jimnastikçi 'Monsieur Curel' tarafından eğitim programına konur Bu atılımlar gerçekten bir devrim niteliği Columbia Üniversitesinde Paul Henry Langın müzikoloji ve Dogulas Mooreın kompozisyon derslerini izlemiştir 1959 yılında yeniden Kral George tarafından 1754 yılında kurulmuştur Harlem'in guneyindeki morningside heights mahallesinde, lisans ve lisans ustu cok sayida farkli bolum ve okulda 20,000 kadar ogrencisi vardır Dünya'nın en geniş içerikli kütüphanesine sahiptir ABDye giderek New Yorkdaki The Record Hunter plak firmasında repertuar uzmanlığı ve "Voice of America" radyosunda sanat eleştirmenliği yapmıştır 1963 yılından itibaren Columbia Üniversitesinde Usaçevski yönetiminde öğrenim gören besteci, elektronsal müzikte sanat mastırı drecesini almıştır Bu dönemde ABD Amerika Birleşik Devletleri'nin kısaltması Edgar Varése ve Staphan Wolpe ile kompozisyon çalışmıştır Daha sonra Columbia Üniversitesinde elektronsal müzik dersleri veren Mimaroğlu, 1968 yılında Fransız Radyosunun daveti üzerine Müzik Araştırmaları Merkezi Stüdyosunda çalışmalarını sürdürmüş, 1971-72de Guggenheim Ödülünü kazanmıştır İlhan Mimaroğlu, "öncü müzik" anlayışındadır Atonalitenin "çağrışımlara uygun düştüğü" görüşündedir Elektronik yapıtlarını conventional stüdyo ortamına göre yazmakta, elektronsal gereçlerle kısıtlanmaktan kaçınmakta ve tını reklernini öne çıkarmayı yeğlemektedir Yaratılarının yanı sıra, sayısı yüzleri bulan müzik yazılarıyla katkılar getiren sanatçı, Cumhuriyet ve Yeni Yüzyıl gazetelerinde yayınlanan yazılarıyla yankı uyandırmıştır Besteci, ASCAP üyesidir BAŞLICA YAPITLARI İlhan Mimaroğunun yapıtlarını "geleneksel çalgılar için" ve "elektronsal gereçler için" iki grupta ele almak olanaklıdır Onun geleneksel çalgılar için yazdığı yapıtlar doğal olarak yine "öncü" niteliktedir GELENEKSEL ÇALGILAR İÇİN Monologlar, klarnet ve viyola için Püç parça, 1952 Pices Sentimentales, piyano için Anı ve Günce Sonatı, piyano için Rosa, piyano için, 1978 Valses ignobles et sentencieuses, piyano için Yaylı dördüller Yaylı çalgılar için gece ezgileri Sessions, piyano için, 1977 SES BANTI VE ÇALGI YADA ŞARKI ORTAMI İÇİN Music Plus One, keman için Still Life, viyolonsel için, 1980 Sleepsong for Sleeper, klarnet, piyano ve elekronik teyp için ELEKTRONİK MÜZİK Görsel Çalışma, 1965 Immolation Scene, söz ve şarkı için, 1983 Prelüdler, manyetik teyp için, 1966-76 Jean Dubuffetin Coucou BazarI için müzik Le Tombeau dEdgar A Poe, 1964 Besteci ve Çalgıcı için piyano müziği, 1976 La Ruche, viyolonsel, klavsen, piyano ve elektrikli aygıtlar için Intermezzo, 1964 Bowery Bum, 1964 Wings of the Delirious Demon 1969 Sing me a song of Songmy, 1971 Tract, ses ve elektronsal için, 1972-74 To Kill a Sunrise, 1974 The Ofering, ses ve teyp için, 1979 KİTAPLARI Amerikanın Sesi, Ankara, 1956 Caz Sanatı, İstanbul, 1958 11 Çağdaş Besteci, Ankara, 1961 Müzik Tarihi, İstanbul, 1961, 4 basım, 1990 Günsüz Gece, İstanbul, 1989 Elektronik Müzik, 1991 Ertesi Günce, İstanbul, 1994 Kaynak: http://wwwbeethovenlivesnet |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|