İ. Theodosius |
08-21-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
İ. TheodosiusHükümdaradı = I Theodosiusbaşlık = Roma İmparatoruresim = 150pxaltyazı = hüküm süresi = Ağustos Ağustos Gregorian Takviminde senenin sekizinci ayı, 31 günden oluşur 378 - 378 yılı olayları, ölümler, doğumlar ve diğer önemli gelişmeler 15 Mayıs 15 Mayıs Gregorian Takvimine göre yılın 135 günüdür Sonraki sene için 230 (Artık yıllarda 231) gün var 392 ( batının başındaki Gratianus ve II Valentinianus ile birlikte doğunun imparatoru olarak); 15 Mayıs 392 - 17 Ocak, 395 (imparatorluğun tamamında)tahta geçmesi =diğer ünvanları =tam adı = Flavius Theodosiusönce gelen = batıda Valens, doğuda II Valentinianussonra gelen = doğuda Arcadius, batıda Honoriusvarisi = kraliçe = gözdesi = eş 1 = Aelia Flaccillaeş 2 = Galla ( I Valentinianus`un kızı)eş 3 = eş 4 = eş 5 = eş 6 = çocukları = Aelia Flaccilla`dan Arcadius, Honorius ve Pulcheria; Galla`dan Galla Placidiahanedan = Theodosius Hanedanıresmi marşı = babası = Yaşlı Theodosiusannesi = Thermantiadoğum tarihi = 11 Ocak 347doğum yeri = ölüm tarihi = 17 Ocak 395ölüm yeri = Milanodefin tarihi =mezar yeri = Konstantinopolis (bugünkü İstanbul) Flavius Theodosius (d 11 Ocak 347 - ö 17 Ocak 395) I Theodosius ve Büyük Theodosius olarak da bilinir 379`dan 395`e kadar Roma imparatorluğu yapmıştır İmparatorluğun doğu ve batı kısımlarını birleştiren Theodosius Doğu ve Batı Roma`nın ikisini birden yönetmiş son imparatordur Ölümünde sonra imparatorluk ebediyen ikiye ayrılmıştır Aynı zamanda Hıristiyanlık`ı Roma İmparatorluğu`nun resmî dini yapmış olmasıyla da bilinir Kariyeri Cauca`da (bugünkü İspanya`da Coca) üst düzey bir subay olan Yaşlı Theodosius`un oğlu olarak doğan Theodosius 368 yılında Büyük Komplo`yu bastırmak için Britanya`da bulunan babasına eşlik etmişti 374`te aşağı Tuna`da bir eyalet olan Moesia`nın askerî kumandanıydı (``dux``) Ancak kısa süre sonra babasının aniden gözden düşüp, idam edilmesiyle aşağı yukarı aynı zamanda Theodosius Cauca`da emekliğe ayrıldı Emekliliğinin nedeni ve babasının ölümüyle (şayet varsa) alakası net değildir 374`ün sonlarında Theodosius`un iki lejyonunun Sarmatyalılara karşı kaybedilmesinin ardından imparator I Valentinianus tarafından yol verilmiş olması mümkündür I Valentinianus`un ölümü siyasi karışıklıklar yarattı Ailevi bağlarından ötürü daha fazla zulme uğramaktan korkan Theodosius aniden ailesinin malikhanesine çekildi ve yerel bir aristokrat hayatı yaşamaya başladı 364`ten 375`e kadar Roma İmparatorluğu iki ortak imparator, I Valentinianus ve Valens kardeşler tarafından yönetildi Valentinianus 375`te ölünce oğulları II Valentinianus ve Gratianus Batı Roma İmparatorluğu`nun yöneticileri olarak yerine geldiler 378`de Valens`in Edirne Savaşı`nda öldürülmesinin ardından Gratianus Theodosius`u ölen imparatorun yerine doğunun `` augustus``u olarak atadı Gratianus 383`de bir isyanda öldürüldü 392`de Theodosius`un çeşitli mütegallibelere karşı desteklediği II Valentinianus`un ölümünün ardından 6 Eylül 394`te Frigidus Savaşı`nda Eugenius`u yenen Theodosius yegane imparator haline geldi Ailesi İlk karısı Aelia Flacilla`dan Arcadius ve Honorius adında iki oğlu ve Pulcheria adında bir kızı vardı Arcadius doğudaki, Honorius ise batıdaki vârisiydi Pulcheri ve Aelia Flacilla, ikisi de 385 yılında öldüler I Valentinianus`un kızı olan ikinci karısı Galla`dan ileride III Valentinianus`un annesi olan Galla Placidia adında bir kızı vardı Gotlarla diplomatik tedbirlerBalkanlar`da yerleşen Gotlar ve müttefikler dikkatini buraya çekti Got krizi o kadar kötüydü ki batıdaki ortağı Gratianus`un İlliryum eyaletinin idaresinden feragat edip Theodosius`un hiçbir engel olmaksızın faaliyet gösterebilmesi için Galya`da Trier`e çekilmişti Edirne`deki yenilginin ardından Roma`nın konumundaki önemli bir zayıflık barbarlara karşı savaşmak için barbarların askere alınmasıydı Batıdaki Roma ordusunu yeniden yapılandırmak için Theodosius`un güçlü askerlere ihtiyacı vardı bu yüzden kısa süre önce imparatorlukta yerleşmiş olan barbarlara yöneldi Bu barbarlarla yapılan savaşta birçok soruna neden oldu zira yeni alınan savaşçıların Theodosius`a doğru dürüst sadakati yoktu Gratianus İlliryum`u Gotlardan temizlemek üzere generallerini bu bölgeye gönderdi ve sonunda Theodosius açık arazide geçirdiği iki mevsimin ardından 24 Kasım 380 günü Konstantinopolis`e girdi Kalan Got kuvvetleriyle 3 Ekim 382`de imzalanan son antlaşmalar Gotların büyük destek kuvvetlerinin Trakya bölgesinde Tuna sınırında yerleşmelerine ve büyük ölçüde kendi kendilerini yönetmelerine de izin veriyordu Antlaşmalar sonucunda imparatorluk içinde yerleşen Gotların Roma kuvvetlerine eklenmemekle birlikte ulusal bir birlik olarak Romalılar adına savaşma yükümlülükleri vardıWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 34 Ancak Gotların çoğu Roma lejyonlarında görev yaparken diğerleri `` foederati`` olarak tek bir sefere katılııyorlardı Got topluluklarının değişken sadakati imparatorluğun kontrolü için verilen iç mücadelelerde istikrarasızlık yaratan bir unsurdu Theodosius`un yönetiminin son yıllarında öne çıkan I Alaric adındaki bir Got lideri 394 yılında Theodosius`a Eugenius üzerine yaptığı seferde eşlik etmiş ancak Theodosius`un ölümünden sonra Theodosius`un oğlu ve halefi Arcadius`a karşı asi davranışlarda bulunmuştur İmparatorluktaki iç savaşlar383`te Gratianus`un ölümünden sonra Theodosius dikkatini Batı Roma İmparatorluğu`na, İtalya dışındaki tüm batı eyaletlerini ele geçiren mütegallibe Magnus Maximus`a yöneltti Magnus Maximus Theodosius`un çıkarlarına aykırıydı zira Maximus`un düşmanı olan tahttaki imparator II Valentinianus Theodosius`un müttefikiydi Ancak Theodosius askerî eksikliklerden dolayı Maximus ile ilgili çok fazla bir şey yapamıyordu ve dikkatini yerel meselelere vermek zorundaydı Ne var ki, Maximus 387`de İtalya`yı işgale girişince Theodosius harekete geçmek zorunda kaldı Theodosius ve Maximus`un orduları 388`de Poetivio`da karşılaştılar ve Maximus yenilgiye uğradı Maximus 28 Ağustos 388`de idam edildiWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 64 Valentinianus`un odasında asılmış şekilde bulunmasından sonra yeniden sorunlar çıktı `` Magister Militum`` Arbogast bunun bir intihar olduğunu iddia etti İmparator olmaya uygun olmayan Arbogast bir belagat hocası olan Eugenius`u imparator olarak seçti Eugenius pagan inancı yeniden diriltmek için girişimlerde bulundu ve Theodosius tarafından tanınmak için beyhude bir çaba içine girdi Theodosius 393`ün Ocak ayında oğlu Honorius`u batının Augustus`u yaparak Eugenius`un gayrimeşru olduğunu ima ettiWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 129 Theodosius Eugenius`un üzerine bir sefer yaptı İki ordu 394`ün Eylül ayında Frigidus Savaşı`nda karşı karşıya geldiWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 134 Savaş 5 Eylül 394`te Theodosius`un Eugenius`un güçlerine önden saldırmasıyla başladı Theodosius bozguna uğradı ve Eugenius savaşın sona erdiğini zannetti Theodosius`un kampında günün kayıpları morallerin düşmesine neden oldu Rivayete göre Theodosius`u beyazlar içinde iki semavi atlıWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 129 ziyaret etti ve kendisine cesaret verdiler Ertesi gün savaş başladı Theodosius`un güçlerine o gün çıkan bora da yardımcı olduWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 129 Bora doğrudan Eugenius`un kuvvetlerinin üzerine gitti ve hattı bozdu Eugenius`un kampı dağıldı ve Eugenius da çok geçmeden yakalanarak idam edildi Böylece Theodosius yegane imparator oldu İznik Hıristiyanlığının resmî din haline gelmesi Theodosius Hıristiyanlık içinde İznik teslisini ve imparatorluk içinde de HIristiyanlığı teşvik etti 391`de Hıristiyanlığı imparatorluğun yegane meşru dini ilân etti ve geleneksel Roma dinine olan desteğe son verdi İznik itikatı4 yüzyılda Hıristiyanlık alemi İsa`nın tanrısallığı, Baba Tanrı ile olan ilişkisi ve teslisin doğası üzerine tartışmalarla çalkalanıyordu 325`te I Konstantin`in topladığı Birinci İznik Konsili Oğul İsa`nın Baba`ya eşit, Baba`yla bir ve aynı özden olduğunu beyan etti (Yunanca ``homoousios``) Konsil teolog Arius`un Oğul`un Baba Tanrı`dan aşağı bir varlık olarak yaratıldığı ve Baba ve Oğul`un benzer (Yunanca ``homoiousios``) ama aynı olmayan bir özden olduğu şeklindeki öğretilerini uygunsuz buldu Konsilin hükmüne rağmen tartışma devam etti Theodosius başa geçtiğinde hâlen başka Kristolojileri destekleyen muhtelif farklı kilise hizipleri vardı Ariusçular İmparatorluktaki hiçbir kilise adamı açık şekilde Arius`u ya da öğretilerini kabul etmese de hâlâ homoiousios formülünü kullananlar olduğu gibi özden (``ousia``) hiç bahsetmeden sadece İsa`nın Baba Tanrı gibi (Yunanca ``homoios``) olduğunu söyleyerek tartışmanın etrafından dolaşanlar da vardı Tüm bu İznik itikatının dışında olanlar muhalifleri tarafından sık sık Ariusçu olarak mimlenirdi (her ne kadar İznik itikatının dışındakiler kendilerini bu şekilde adlandırmasa da) (Theodosius başa gelmeden önceki vaziyetle ilgili kısa bir inceleme için Lenski`ye başvurabilirsinizLenski, Noel, ``Failure of Empire``, U of California Press, 2002, ISBN 0-520-23332-8, pp 235-237) İmparator Valens ``homoios`` formülünü kullanan grubu tercih ediyordu Bu teoloji doğunun büyük bölümünde önemli bir konuma sahipti ve Büyük Konstantin`in oğullarının döneminde batıda yer bulmuştu Öte yandan Theodosius ise İznik itikatına yakından bağlıydı Batıda hâkim olan hizip buydu ve büyük öneme sahip İskenderiye Kilisesi tarafından destekleniyordu İznik ortodoksluğunun kurulması Theodosius Konstantinopolis`e geldikten iki gün sonra ( 24 Kasım 380) İznik itikatından olmayan psikopos Demophilus`u kovdu, Meletius`u Antakya patriği olarak atadı ve Antakya`dan Kapadokyalı Babalardan olan Nazianzuslu Gergory`yi Konstantinopolis patriği yaptı Theodosius, Hıristiyanlığın ilk yıllarında yaygın olduğu üzere ciddi bir hastalıkla boğuştuğu sırada psikopos Selanikli Acholius tarafından henüz yeni vaftiz edilmişti Şubat ayında Theodosius ve Gratianus tüm tebalarının Roma ve İskenderiye psikoposlarının inancını uygulamaları gerektiğini belirten bir ferman yayınladılar Bu girişim ağırlıklı olarak Aryanizm`den doğan çeşitli inançlara bir darbeydi ancak Makedonyalılar gibi daha ufak muhalif mezhepler de yasaklanmıştı 381`in Mayıs ayında Doğu ve Batı arasındaki bölünmeyi İznik ortodoksluğuna dayanarak çözmek için Konstantinopolis`de yeni bir ekümenik kurul topladıWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 54 Kurul teslisin gizemli üçüncü şahsı Kutsal Ruh da dahil olmak üzere ortodoksluğu tanımlamak için çalışmaya başladı Kutsal Ruh Baba`ya eşit olmasına karşılık O`ndan gelirken Oğul O`ndan vücut bulmuştuWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 55 Ayrıca kurul Apollon ve Makedonya sapkınlıklarını suçlu bulmuş kilisenin yasal yetkilerine göre psikoposlukların sivil sınırlarıyla netleştirmiş ve Konstantinopolis`in Roma`nın ardından ikinci sırada geldiğine karar vermiştiWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 55 Ariusçuların koruyucusu Valens`in ölümüyle Homoian grubun pozisyonu da muhtemelen zarar gördü I Theodosius`un yönetimi döneminde pagan çatışmaları Batı Roma İmparatoru II Valentinianus`un ölümü 15 Mayıs 392 günü II Valentinianus Galya`daki Vienne şehrinde asılmış halde bulundu Valentinianus`un muhafızı ve magister militum Frank askeri pagan Arbogast bunun bir intihar olduğunu öne sürdü Arbogast ve Valentinianus Batı Roma İmparatorluğu`nun yönetimi üzerine sık sık tartışıyorlardı ve Valentinianus Theodosius`a Arbogast`ın kendisi üzerindeki kontrolünden şikayet etmişti Bu yüzden Valentinianus`un ölüm haberi Konstantinopolis`e ulaştığında Theodosius Arbogast`ın yalan söylediğini ve Valentinianus`un ölümünü planladığını düşündü ya da en azından şüphelendi Arbogast`ın pagan bir memur olan Eugenius`u Batı`nın imparatoru yapmasıyla ve Milano psikoposu Ambrose`nin Valentinianus`un cenazesinde yaptığı konuşmasıyla bu şüpheler iyicene arttı II Valentinianus`un ölümü batının hâkimiyeti için Frigidus Savaşı`nda Eugenius ve Theodosius arasında bir iç savaşa yolaçtı Doğunun zaferi Roma İmparatorluğu`nun son kez kısa bir süreliğine birleşmesine neden oldu Paganlığın yasaklanması Yönetiminin ilk bölümünde Theodosius Hıristiyan psikoposların yarı resmî konumlarını görmezden gelmiş gibidir Hatta tapınakların ve pagan heykellerin kullanışlı kamu yapıları olarak korunması için desteğini dile getirmiştir Hükümdarlığının başlarında nüfuz sahibi pagan yönetici sınıfın desteğine ihtiyaç duyduğundan Theodosius paganlara karşı oldukça toleranslıydı Ancak zamanla paganlığın son kalıntılarının da kökünü büyük şiddet kullanarak kazımıştırTheodosius I, Catholic Encyclopedia, 1912[http://wwwnewadventorg/cathen/14577dhtm] Paganlığa getirdiği ilk kısıtlama 381 yılında Konstantin`in dönemindeki kurban yasağını geri getirmesiydi Ancak hükümdarlığının ilk yıllarında genellikle imparatorluktaki paganlara karşı oldukça toleranslıydı 388 yılında Theodosius pagan derneklerini dağıtmak ve tapınaklarını yıkması için bir memurunu Suriye, Mısır ve Anadolu`ua gönderdi İskenderiye`deki Serapis tapınağı bu sefer sırasında yıkılmıştıSocr, V, 16 389`da Theodosius kararları olarak adlandırılan bir dizi kararla Hıristiyan tatili haline getirilmemiş pagan bayramlarının artık iş günü olduğu beyan edildi 391`de kan kurbanı yasağını geri getirdi ve kimsenin insan eliyle yapılmış tapınaklara gitmeyeceğini, tapınaklarda yürümeyeceğini veya heykellere bakmayacağını ilan etti[http://wwwvinlandorg/scamp/grove/kreich/chapter4html Michael Routery, ©1997, ``The First Missionary War The Church take over of the Roman Empire``, Ch 4, The Serapeum of Alexandria] Kapatılan tapınaklar terk edilmiş kabul ediliyordu Psikopos İskenderiyeli Theophilus mekanları yıkıp yerine Hıristiyan kiliseleri yapılması için izin aldı Onay alan bu girişim 5 yüzyılda Roma İmparatorluğu`nda inşa edilen kilise ve yapınakların temelini oluşturdu Theodosius Pagan yapılara yönelik Hıristiyan eylemlerine iştirak etti Hıristiyan kaynaklarına göre Theodosius tarafından İskenderi`yedeki Serapis tapınağı ve kütüphanenin ayaktakımı tarafından yıkılması Theodosius`un onayıyla olmuştu[http://wwwvinlandorg/scamp/grove/kreich/chapter4html Michael Routery 1997, cit] Eusebius ta 249 yılında İskenderiye`de Hıristiyanlarla Hıristiyan olmayanlar arasında yaşanmış sokak kavgalarından bahseder 341 ve 356 yıllarında Hıristiyan olmayanlar Athanius`a karşı mücadelelerde yeralmışlardı 363 yılında psikopos Yorgo`yu zulüm, ******* ve şehirdeki en kutsal hazinelerin yağmalanması gibi eylemlerinden ötürü öldürmüşlerdiRamsay McMullan, ``Christianizing the Roman Empire AD 100-400`` (Yale University Press) 1984: 90 391 yılındaki bir fetvayla Theodosius Greko-Romen paganizmin bazı kalıntılarına akıtılan subvansiyonlara son verdi Roma Forumundaki Vesta tapınağındaki ebedi ateş söndürüldü ve Vesta bakireleri dağıtıldı Kahinlik ve büyücülük cezaya tabi oldu Senatonun pagan üyeleri senato binasındaki Zafer Mihrabının geri getirilmesi için Theodosius`a başvurdular ancak o reddeti 393 yılındaki son Olimpiyat Oyunlarından sonra Theodosius oyunları iptal etti Theodosius artık sikkelerde kendini `` labarum``u tutarken resmediyordu Theodosius kararlarına sebebiyet veren politikalardaki gözle görülür değişikliler genellikle Miilano psikoposu Ambrose`nin artan nüfuzuna bağlanır 390 yılında Ambrose`nin Selanik`teki askerî valisinin suikastte öldürülmesine misilleme olarak şehrin 7000 sakinini katlettiren Theodosius`u afaroz ettiğini belirtmek gerekir<ref name=Nor>J Norwich, ``Byzantium: The Early Centuries``, 112 Modern tarihçiler paganlara karşı konulan yasaların sonuçlarını sorgulamaktadırlarR Malcolm Errington, Christian Accounts of the Religious Legislation of Theodosius I in Klio 79, 1997, pp 398ff Ölümü Theodosius 7 Ocak 395 günü Milano`da ödemle mücadelesi sonunda hayatını kaybetti Ambrose Theodosius`un Milano`daki katafalk törenini düzenledi ve yönetti Ambrose Stilicho ve Honorius`un huzurunda Theodosius`un sapkınlık ve paganizmi bastırışını detaylı bir şekilde anlatan ``De Obitu Theodaii``Williams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 139 başlıklı bir kaside sundu Son olarak Theodosius 8 Kasım 395`te Konstantinopolis`te defnedildiWilliams, Stephen & Friell, Gerard, Theodosius: The Empire at Bay, Yale University Press, 1994 140 Notlar Kaynakça Kaynak Kaynak wiki url=http://enwikipediaorg/wiki/Theodosius_I tarih=3 Ekim 2007 dil=İngilizce madde=Theodosius I Brown, Peter, ``The Rise of Western Christendom``, 2003, s 73-74 Williams, Stephen & Friell, Gerard, ``Theodosius: The Empire at Bay``, Yale University Press, 1994 başlangıç kutusu sıra kutusu önce = Valens başlık= Roma İmparatoru yıllar= 379–395 Gratianus, II Valentinianus, Arcadius ve Honorius ile sonra= Honorius ve Arcadius bitiş kutusu Roma İmparatorları Bu makale, online kullanıcı topluluğu tarafından oluşturulan ve düzenlenen özgür ansiklopedi projesi Wikipedia'nın Türkçe versiyonu Vikipedi'deki I Theodosius maddesinden kopyalanmıştır Bu makale, GNU Özgür Belgeleme Lisansı ilkeleri kapsamında özgürce kullanılabilir |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|