Elektrik Motorları

Eski 08-22-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Elektrik Motorları




Elektrik enerjisini mekanik enerjiye dönüştüren aygıtlara elektrik motorları denirHer elektrik motoru biri sabit (Stator) ve diğeri kendi çevresinde dönen (Hareket eden elektronların enerjisi

Rotor ya da Endüvi) iki ana parçadan oluşur Bu ana parçalar, elektrik akımını ileten parçalar (örneğin: sargılar), manyetik akıyı ileten parçalar ve konstrüksiyon parçaları (örneğin: vidalar, yataklar) olmak üzere tekrar kısımlara ayrılır Alternatif akım ile çalışan elektrik motorlarında rotor ve statorun manyetik akıyı ileten kısımları fuko akımlarından kaçınmak amacıyla tabakalandırılmış saçlardan yapılır Rotor ve Stator saç paketlerinin yapılması için 0,35 - 1,5 mm kalınlığında, tek ya da çift taraflı yalıtılmış saç levhalar makas tezgahlarında şeritler halinde kesilir Bu şekilde oluşturulan saç şeritler şerit çekirdekli trafoların ve makinaların yapımında başka bir işleme gereksinilmeden derhal kullanılabilmektedir Makastan çıkan saç şeritler çok seri - çalışan kalıp - kesme presine verilir Dakikada 300 - 500 kesme yapan 500 000 kplık presler stator ve rotor saç profillerini bir dizi - kesme halinde arka arkaya çıkartır


Rotor ve stator saç profilleri birbirinin boşluğunu dolduracak şekilde kesildiğinden (kalıpla), üretim sonu kırpıntı parça miktarı çok azdır Büyük çaplı rotor ve stator saç paketleri genellikle tek - kesmede çıkartılır Bunun için, önceden hazırlanmış disk şekildeki saçlar üstüste gelecek şekilde yerleştirilir Bu şekilde yerleştirilmiş saç tabakaları kalıp - kesme presinde tek bir hamlede kesilir Sargıların yerleştirilmesi için gerekli oluklar makinelerde açılır İşlem görecek parça miktarı fazla değil ise oluk açma otomatında oluklar tek tek açılır Büyük sayıdaki parça miktarları ve büyük çaplı saçlar için her seferinde 5-6 oluk açabilen otomatlardan yararlanılmaktadır Oluk açma otomatlarından gelen saçlar özel sayıcı terazilerde tartılır, istif makinesinde üst üste tabakalandırılır ve 5 - 10 kp/cm2 lik bir basınç altında saç paketi halinde birleştirilir


Stator ve rotor sargı oluklarına uygulamada genellikle karton döşenmektedir Yalıtmak amacıyla döşenen kartonun görevi: Oluk içindeki pürüzleri örtmek ve sargı tellerini hasarlardan korumaktır Karton ile yalıtılan oluklara sargılar döşenir Stator ve rotor sargıları tek kat ya da çift kat sarımlı yapılırlar Tek katlı sargılarda her oluk içinde her bir sargının yalnız bir kenarı, buna karşın çift katlı sargılarda çift sayıda Rotor kelimesi, makinelerin dönen bölümlerini tanımlamakta kullanılır

bobin kenarı (genellikle iki) bulunur Stator Sargıları: Tek katlı sargılarda, önceden bir sargı makinasında hazırlanmış ve izole edilmiş sargı paketleri açık oluklara tek tek yerleştirilir Büyük gerilimli statorlarda açık oluklu saç paketleri kullanılır Yarı açık oluklara sargılar özel kalıp ya da şablonlar yardımıyla tek tek döşenmektedir Tam kapalı oluklar içine, teller statorun alın tarafından başlayarak, ipliğin iğneye geçirildiği gibi tek tek geçirilir Sonra bu teller sargı haline getirilir Oldukça uğraşılı bu tür sarım yerine özel sargı paketleri de kullanılmaktadır Bu sargı paketlerindeki iletkenler sadece daha önceden hazırlanmış taraflarından oluklara sokulur Bu şekilde olukların diğer tarafından dışarı çıkan sargı başları birbirleriyle sert lehim ya da kaynak suretiyle birleştirilir


Şayet oluklara az sayıda ve büyük kesitli iletkenler sokulacaksa, çubuk şeklindeki iletkenler kullanılır Bunlar sonradan kendi aralarında vidalarla ya da lehimlemek suretiyle birleştirilir Tahta ya da fiberden yapılmış oluk kamaları ( ya da takozları ) oluk ağızlarını kapatmaya yarar Oluklardan dışarı çıkan sargı başları pamuk ya da cam pamuğu ile sıkıca sarılarak yalıtılır Sargıların devre bağlantıları sağlandıktan sonra stator bir fırın içinde 100 °C civarında kurutulur ve sonra yalıtkan vernik emdirilir Vernik emdirme işlemi havasız bir ortam içinde yapılır Bunun için önce stator bir vakum kabı içine yerleştirilir ve kap sıkıca kapatılarak havası çekilir Sonra kabın üstünde bulunan vernik musluğu açılarak içeriye vernik gönderilir Ortam havasız olduğundan içeriye gönderilen vernik sargıların en küçük aralıklarına dahi nüfuz eder Vernik emdirme işleminden sonra stator tekrar kurutma fırınına sokulur ve burada son kurutma işlemi yapılır Rotor sargıları elde ya da makinede sarılır Bunun dışında uygulanacak bütün işlemler stator sargılarında olduğu gibidir



BOBİN Alm Spule (f), Fr bobine (f), İng coil Üzerine tel, iplik gibi şeyler sarılabilen ekseri silindir şeklinde olan makara Elektrikte bobin, yalıtılmış bir iletkenin genellikle (bir nüve, karkas üzerine) sarılmasıyla yapılır Bu bobinlerin sarımları bir veya onbinlerce sarım olabilir Bobinlerin ya içi boştur, yani hava nüvelidir veya manyetik bir malzeme ile doludur (demir, ferit vb) Elektrik makinelerinin hemen hepsinde bobin vardır Bu bo

Elektrik Motor ÇeşitleriKaynaklar Vikipedi Elektrik Motorları

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.