Sirtaki |
08-21-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
SirtakiSirtaki günümüz Yunan kültürünün ayrılmaz bir parçası haline gelen Sirtaki dansı Bizans döneminde Bizans kelimesi Byzas'tan gelir İstanbul şehrinin kurucusu Byzas'dan dolayı şehre uzun süre Byazs denmiştir İstanbul`da oynanan Hasapiko Argo dansından doğmuştur Hasapiko ağırlıklı olarak İstanbul`un İstanbul, Marmara Bölgesi'nde il ve Türkiye'nin en büyük kenti Tarih boyunca çeşitli imparatorluklara başkentlik yapan, 133 milyar dolarlık yıllık üretimiyle Dünyada 34 sırada yer alır Türkiye'nin kültür ve finans merkezidir İstanbul, 41° K, 29° D koordinatlarında yer alır Marmara kıyısı ve İstanbul Boğazı (Boğaziçi) boyunca, Haliç'i de çevreleyecek şekilde Türkiye'nin kuzeybatısında kurulmuştur Fener ve Fener Alm Lanterne (f), Fr Lanterne, İng Lantern Yağmurlu veya rüzgarlı havalarda kullanılan, her tarafı camla kapatılmış mum veya lamba muhafazalı aydınlatma aracı İnsanlar tarafından çok eski zamanlardan beri kullanılmaktadır Avrupada Özellikle 16 yüzyıldan itibaren evlerin merdivenleri, sofalar, odalar, güzel fenerlerle donatılmış, daha sonraları özel binaların bahçe ve içleri bunlarla süslenmiştir Fenerlerin içinde önceleri mum yakılırdı Balat semtlerinde, kasap loncaları arasında doğdu ve 1900`lü yılların başına kadar kasap loncalarında popülerliğini korudu Ancak Bizans`ta günlük yaşamdan kesitler sunan bir eserde, kasapların hayvanları kesmeden önce bir tür vicdan rahatlatma ritüeli olarak hayvanların etrafında döndükleri, önlerinde diz kırıp çöktükleri türünden bilgilere rastlanır O dönemde Bizans kasaplarının çoğu Arnavut olduğu halde, Hasapiko`nun niçin bir Yunan dansı olarak ünlendiği ise başka bir muammadır Ama eminiz ki yeni çalışmalar ortaya çıktıkça dansın kökenine ilişkin bilgilerimiz zenginleşecek, değişip çeşitlenecektir ==Sirtaki mi Hasapiko mu, yoksa Sirtaki-Hasapiko mu? İsimlendirme konusunda, özellikle de Yunanlı olmayanlar arasında ciddi bir kavram kargaşası, anlaşmazlığı söz konusu Yine de kimi isimlendirmeler artık yerleşik hale gelmiş durumda Öncelikle, Sirtaki görece yeni bir sözcüktür, 1960`lı yıllarda kullanılmaya başlamıştır O yıllara kadar asıl kullanılan sözcük Hasapiko ve onun türevleridir; Hasapiko Argo (Ağır Kasap), Hasapiko Grigoro (Hızlı Kasap) ve Hasaposerviko (Sırp Kasabı) gibi Peki Sirtaki nereden çıktı? Sirtaki sözcüğü, bir diğer Yunan dansının adı olan Sirto sözcüğüne, Yunanca`da küçültme ve şirinleştirme eki olan -aki soneki eklenerek elde edilmiştir Bu yeni isimlendirmeye Hasapiko`da yapılan bir değişiklik nedeniyle ihtiyaç duyulmuştur Böylece Hasapiko Argo ile Sirtaki arasındaki farka gelmiş oluyoruz; Hasapiko Argo aynı ritimle başlayıp biten yavaş bir danstır Ancak özellikle Theodorakis ve Hacıdakis gibi bestecilerin 1960`lı yıllarda geleneksel Yunan müziklerine getirdikleri yeni yorumlarla birlikte, geleneksel Yunan dansları da bu dönemde belli bir değişime uğramıştır Ağır bir ritimle başlayan Hasapiko Argo belli bir noktadan sonra giderek hızlandırılmaya başlamıştır İşte bu yeni türü saf Hasapiko`dan ayırmak için Sirtaki sözcüğü türetilmiştir Yani Sirtaki, Hasapiko Argo ile başlayan ama bir süre sonra hızlanan dansın adıdır Öyleyse Sirtaki hem Hasapiko`ya bağlıdır hem de ondan bağımsızdır Öte yandan, bu isimlendirmeleri karmaşık hale getiren şey çeşitli kesimlerin bu danslar karşısındaki tutumlarıdır Bu anlamda Sirtaki sözcüğü günümüzde bir parça aşınmıştır Yunan kültürünün özgünlüğü hakkında kaygı taşıyan çevreler Sirtaki sözcüğünü dejenere olmuş, içi boşaltılmış bir sözcük olarak görür ve bu yüzden genellikle Hasapiko sözcüğünü kullanırlar Bu kültürü fazlaca bilmeyenler ise Hasapiko Argo için bile Sirtaki isimlendirmesini kullanırlar (``Ben ise, çeşitli faktörleri dikkate alarak Sirtaki-Hasapiko isimlendirmesini daha kapsayıcı ve açıklayıcı bulduğum için böyle bir isimlendirme kullanmayı tercih ediyorum``) ==Sirtaki-Hasapiko Müzikleri Sirtaki-Hasapiko parçalarının müziksel yapısı çoğu zaman 2/4`lük bir ölçüye dayanır Tempo genellikle 60-65 bar/dakika biçimindedir Bu standart ölçünün yanı sıra, özellikle Sirtaki parçaları 2/4`lük Hasapiko ölçüsü ile başlayıp, 4/4`lük Hasaposerviko ölçüsü ile bitmektedir Bu tür parçalarla dansedilirken, dansa ağır Hasapiko ritmi ile başlanır, daha sonra şarkının bir yerinde müziğe bağlı olarak yumuşak ya da sert bir geçişle Hasaposerviko`ya geçilir Bazı Hasapiko müziklerinde, özellikle de eski parçalarda taksimia denilen uzun bir intro bölümü vardır; ancak yeni parçalardaki taksimialar çok daha kısadır, hatta kimi yeni parçalar doğrudan ritimle başlamaktadır ==Sirtaki-Hasapiko Müziklerinin Enstrümanları== Sirtaki-Hasapiko müziklerinin geleneksel enstrümanı kuşkusuz Buzuki`dir Yunanca`daki buzuki sözcüğü Türkçe`deki bozuk sözcüğünden türemiştir; zira buzuki olarak bilinen çalgı, Anadolu`da yaygın bir şekilde kullanılan Bozuk Saz`ın küçültülmüş bir türevidir Buzuki dışındaki Sirtaki-Hasapiko müzik enstrümanları arasında şunlar sayılabilir: bağlama (baglama), ud (udi), santur (santuri), kanun (kanoni), çimbalo (santurun biraz daha geliştirilmiş türevi), laterna, tulum ( gayda), davul (daoli) ve akordeon Yeni müziklerde bunlara org, gitar ve piyano da eklenmiştir Sirtaki müziklerinde kimi zaman bu enstrümanlardan birkaçı, kimi zaman da tümü çeşitli kombinasyonlarla bir araya getirilerek, birlikte veya dönüşümlü olarak kullanılmaktadır Ancak buzuki ve baglama çoğu parçada temel enstrümanlar olarak öne çıkar ==Figürler== Sirtaki-Hasapiko, balo salonlarında büyük bir disiplin ve ciddiyetle icra edilen avant-garde danslardan oldukça uzak bir karaktere sahiptir Modern batı danslarıyla kıyaslandığında, Sirtaki-Hasapiko yalın bir danstır Ama basit değildir Bu dansta da belli bir beceri ve ustalık gerektiren birçok karmaşık figür vardır Bununla birlikte, çeşitli sıçrama ve bükülmeleri saymazsak, Sirtaki-Hasapiko`da bedeni çok zorlayan veya aşırı bir çeviklik gerektiren figürler çok fazla değildir Hayatlarında hiç dansetmemiş bazı öğrencilerim bile çoğu figürü kolayca öğrenebildi Ama tuhaf olan şu ki, insanlar esasen basit figürlerde daha çok zorlanıyorlar Belki de böylesi figürleri hafife aldıkları için Genel olarak bakıldığında, Bu daınsta öğrenilmesi zor olan şey figürler değildir; esas zorluk, bu figürlere can ve ruh kazandıracak bir tarzı ve havayı kazanma noktasında karşımıza çıkıyor Yani Sirtaki-Hasapiko öğrenilirken üzerinde en çok durulması gereken şey estetiktir Figürlerin bedene iyice oturup refleksleşmesi anlamına gelen estetik ise zamanla, ancak bir figür defalarca yapıldıktan sonra kazanılabiliyor Sevindirici olan şey şu ki, diğer danslarla kıyaslandığında, bu süreç Sirtaki-Hasapiko`da çok hızlı işliyor; öğrenci birkaç hafta içinde çarpıcı bir gelişim kaydedebiliyor Sirtaki-Hasapiko ve diğer Yunan danslarının figürleri üzerine pek çok araştırma yapılmıştır Yunan halk dansları üzerine yaptıkları önemli araştırmalar ve çalışmalarla tanınan Prof Alkis Raftis ve Dora Stratou gibi araştırmacılar çeşitli figürlerin ortaya çıkışı ve bu figürlere yüklenmiş anlamlar üzerinde hayli ilginç gözlemlerde bulunmuşlardır Bu çerçevede ele alındığında, Sirtaki-Hasapiko figürleri üç farklı kategoriye ayrılır; coşku ve sevinç figürleri, koyverme ve dağıtma figürleri, toparlanma ve durulma figürleri Bu figürlerin tümü aynı müzik parçasında ardışık olarak yapılabilir; öte yandan bazı parçalar belli bir figür grubuna daha uygundur Bu makale, online kullanıcı topluluğu tarafından oluşturulan ve düzenlenen özgür ansiklopedi projesi Wikipedia'nın Türkçe versiyonu Vikipedi'deki Sirtaki maddesinden kopyalanmıştır Bu makale, GNU Özgür Belgeleme Lisansı ilkeleri kapsamında özgürce kullanılabilir |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|