|  | Hatay Ekonomisi |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Hatay EkonomisiHatay’ın ekonomisi tarım, sanayi ve ticarete dayanır   Tarım: Hatay ilinin toprakları verimli olup, sulanan ekim alanları çoktur  Modern tarım aletleri yaygındır  Bu bakımdan çok çeşitli ve bol ürün alınır  Tahıl, sebze ve meyve ambarıdır  Buğday, arpa, pirinç, mercimek, pamuk, yerfıstığı, sebze (domates, patlıcan, biber, fasulye ve soğan), bol miktarda kavun-karpuz yetişir  Turunçgiller (portakal, mandalina, limon, turunç ve altıntop) 3 milyon ağaçtan ürün alınır  Dörtyol portakalı meşhurdur  Meyve olarak erik, kayısı, yenidünya, badem, incir ve üzüm bol olarak yetişir  Bu bölgede yetişen buğdayda nişasta miktarı fazladır   Hayvancılık: Çayır ve mer’aların tarla haline getirilmesi ile hayvancılık gerilemiştir  Son senelerde yeniden hayvancılık gelişmektedir  Koyun, kıl keçisi, sığır beslenir  Arıcılık gelişmiştir  Hatay’ın 152 km’lik bir sahili olmasına rağmen balıkçılık gelişmemiştir  Yakalanan balıklar il içinde tüketilir, az bir kısmı da Suriye’ye satılır   Ormancılık: Hatay’ın orman varlığı zengin sayılır  % 38’i (210 bin hektar) orman ve makilerle kaplıdır  114 köy orman kenarında ve içindedir  Her sene 50 bin ster yakacak odun ve 20 bin m3 sanayi odunu ile 250 ton reçine elde edilir   Madenleri: Hatay ilinde krom, bakır, kurşun, demir, manyezit, mermer, manganez ve dolomit yatakları vardır  Fakat yalnız dolomit çıkarılır  Dolomit, demirin eritilmesinde, şişe ve cam, azot sanayiinde kullanılır  Payas’ta 150 bin ton kapasiteli dolomit işletmesi vardır  İskenderun körfezinde petrol aranmaktadır  Bazı sondaj kuyularında petrola rastlanmışsa da işletmek için daha büyük yatakların aranmasına devam edilmektedir   Sanayi: Hatay’da sanayi sektörü gittikçe gelişmektedir  10 kişiden fazla işçi çalıştıran iş yeri 200’e yakındır  10 kişiden az işçi çalıştıran iş yeri sayısı iki bindir  1960 senesine kadar sanayi tarıma dayalı idi  Çırçır, sabun, yağ, un, gübre, dokuma, deri, mobilya ve tarım aletleri fabrikaları bulunuyordu  1960’tan sonra motorlu araç, yağ, mazot ve hava filtreleri ve fren balataları yapan fabrikalar ile ambalaj için teneke kutu îmal eden fabrika ve karoser atölyeleri kuruldu  Son senelerde 10 iş yerinde elektrik aletleri, akü, otomobil yedek parça, treyler ve tanker îmal eden fabrika ve atölyeler kurulmuştur   Bunlara ilaveten tuğla, kiremit ve çimento fabrikaları vardır  Türkiye’nin en büyük demir ve çelik fabrikası olan İSDEMİR, İskenderun’da 15 milyon metrekarelik bir sahada kurulmuş olup, 20 bin kişi çalışmaktadır  Bu fabrikada ham demir, blok çelik, yuvarlak çelik, pik demir, kok, katran, amonyum sulfat, ham ferol, saf benzol, saf ksilol, fotvol, sovent ve sodyum fenolat gibi çeşitli maddeler îmal edilmektedir   Ulaşım: Hatay ulaşım bakımından işlektir  Bütün köylerine yol vardır  Antakya-Reyhanlı asfalt yolu Suriye’nin Halep şehrine ulaşır  Kahramanmaraş-Antakya E-391 karayolu ile Güneydoğu Anadoluya bağlanır  Avrupa-Anadolu-Ortadoğu-GüneyAsya’yı birbirine bağlayan E-5 karayolu Hatay’dan geçer  E-5 karayoluna Antakya ve İskenderun bağlanır  E-5 karayolu ayrıca Suriye’nin Lazkıye şehrine ulaşır  Hatay, E-5 karayolu ile Ortadoğu ve Güney Asya’yı Anadolu ve Avrupa’ya bağlayan mühim bir yerdedir  Hava alanı sadece askerî maksatlarla kullanılır  Adana-Kahramanmaraş demiryolundan Yeşilkent’ten ayrılan bir kol güneye uzanarak İskenderun’a ulaşır  Motorlu tren ve ekspres seferleri yapılır  Demiryolu bilhassa yük taşımacılığında kullanılır   Denizyolu: İstanbul ve İzmir’den sonra Türkiye’nin ihraç ve ithal bakımından en büyük limanı İskenderun limanıdır  Bu limana gelen gemilerin % 80’i yabancı bandıralıdır  Doğu Akdeniz’in en önemli limanı olan İskenderun limanı Çukurova, İç Anadolu ve Ortadoğu ülkelerine mal sevkinde mühim rol oynar   Boru Hattı: Ham petrol, TPAO’nun Batman-İskenderun arasındaki boru hattı ile Batman’dan Dörtyol tesislerine, oradan da tankerlerle ülkemizin muhtelif yerlerine sevk edilir  Antakya-İskenderun yolunun on altıncı kilometresinde tarihi Belen Geçidi vardır  Güney Anadolu’nun kapısıdır  Osmanlı devrinde bu geçidi 250 muhafız (asker) beklerdi  Yanında cami, kervansaray ve Bakras Kalesi yer alır  | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |