|  | Fransa Seferi |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Fransa SeferiII  Dünya Savaşı sırasında Alman ordularının Fransayı istilasıyla sonuçlanan askeri harekat  Fransa Seferi, Alman ordularının Belçika topraklarına saldırdığı tarih olan 10 Mayıs 1940 tarihinde başlamış, 10 Mayıs Gregorian Takvimine göre yılın 130  günüdür  Sonraki sene için 235 (Artık yıllarda 236) gün var 23 Haziran 1940 tarihinde Fransa ? Almanya arasında imzalanan ateşkes sözleşmesiyle sonlanmıştır   Almanyanın Savaş Planı 23 Haziran Gregorian Takvimine göre yılın 174  günüdür  Sonraki sene için 191 (Artık yıllarda 192) gün var I  Dünya Savaşı'nda Birinci Dünya Savaşı, 1914 yılında Avrupa'da başlamış, ancak dünyanın dört bir yanındaki ülkelerin katılması ve diğer kıtalardaki sömürgelere de yayılması nedeniyle "dünya savaşı" olarak adlandırılmıştır  1914'te başlayan savaş 1918 yılında sona ermiştir  30 Ekim 1918'de Osmanlı Devleti Mondros Mütarekesi'ni imzalayarak savaştan çekildi  Almanya'nın Fransayı istila planı, Majino Hattı'nın kuzeyini dolaşarak Belçika ve Hollanda topraklarından geniş bir yay çizerek Fransa topraklarında ilerlemek şeklindeki Schlieffen Planıdır   1891de Genel Kurmay Başkanı olan Prusyalı general Kont Alfred Von Schlieffen, I  Dünya Savaşının Alman stratejistlerinin başında gelmekteydi   Schlieffen Planına göre Fransa topraklarında ilerleyen asıl saldırı güçleri, Manş Kanalı boyunca hızla güneye ilerlenmeli ve böylece Fransızların ana güçleri, geniş bir kıskaç içine alınmalıydı  Diğer bir anlatımla, Fransanın istilasına ayrılan Alman kuvvetlerinin bir bölümü, Fransız mevzilerinin karşısında, Majino Hattı önünde pozisyon alacak, sabit çeneyi, deyim yerindeyse örsü oluşturacaktır  İkinci bölüm, çenenin hareketli parçası, çekiç işlevini üstlenecek, Hollanda ve Belçika üzerinden ilerleyerek Fransız birliklerini batıdan çevirecektir   Ancak Hitler, artık herkes tarafından bilinen bu planı uygulamanın bir baskın niteliği taşımayacağını düşünecek kadar iyi bir stratejisttir   Zaten Alman istihbaratı da, Fransız ordularının önemli bir bölümünün ve İngiliz Yurtdışı Sefer Kuvvetinin, Fransanın kuzey topraklarında, Majino Hattı'nın bittiği nokta ile Manş denizi arasında yerleşmiş olduğunu göstermektedir  Bundan anlaşılacak olan şudur ki, Müttefikler tam da Schlieffen Planına dayanan bir saldırı beklemektedirler ve savunma düzenlerini buna göre kurmuşlardır   Majino Hattı, Fransa- Lüksemburg sınırında keskin bir dönüş yapmakta, Lüksemburg sınırı boyunca devam etmekte ve Lüksemburg, Belçika ve Fransa sınırında sona ermektedir  Hemen üstünde, Belçika sınırları içinde  Arden Ormanları yer alır  Engebeli ve ormanlık bir arazi  Piyade birliklerinin ilerlemesi için bile hiç de uygun olmayan bir arazi olarak kabul edilir askeri çevrelerde  Yani, kimse buradan bir saldırı beklemez   Daha sonraları "Sedan Planı" kod adını alacak olan plan, general Von Manstein tarafından formüle edildi  Von Manstein, güney Belçika ve Lüksemburgdan Arden'lerden geçilerek batıya, Sedan yönüne zırhlı birliklerle saldırarak, -Maginot hattının sıyrılarak- geçilmesini ve müttefik güçlerinin ikiye ayrılmasını içeren bir savaş planı hakkında Guderianın görüşünü öğrenmek ister  Guderian anılarında bu görüşmeden söz eder ve yeterince güçlü bir zırhlı harekatla bunun başarılabileceğine inandığını belirtir Von Mansteine   Von Manstein bu planı general Von Rundstendtin olumlu görüşü ile 4 Aralık 1939 günü Kara Kuvvetleri Yüksek Komutanlığına sunar   7 Şubat 1940 da haritalar üzerinde yapılan bir harp oyununda Guderian, aynen Manstein Planına uyan bir harekat önerir, Meuse nehrini Sedan bölgesinde zırhlı birliklerle geçmek, fakat nehir geçişinde bir köprübaşı oluşturunca piyadeyi beklemeyerek geniş ve derin bir kama halinde düşman mevzilerine dalmak    General Halder karşı çıkar ama Guderian önerisinin değerini şiddetle savunur  Bölge hakkındaki detaylı istihbarat raporları da Guderianın görüşünü destekler tarzda olunca, öneri ister istemez dikkate alınır   14 Şubat 1940 da yapılan diğer bir savaş oyununun ardından yoğun tartışmalar yaşanır ve Guderian görüşlerini kabul ettirmekle kalmaz, Arden Ormanlarından yapılacak bir zırhlı birlik harekatı için görevlendirilmesini de sağlar  Guderian, Sedan Planında 1  , 2  ve 10  Zırhlı Tümenlerden, bir piyade alayından ve bir havan taburundan oluşan kolorduya komuta edecektir  Fakat halen bu plana Guderian, Von Manstein ve Hitlerden başka başarı şansı veren yoktur  Ama Schlieffen Planını artık uygulamaya olanak da yoktur  Bir uçak kazası sonucu Schieffen Planının dökümleri müttefiklerin elinde geçmiştir   Müttefikler de zaten Shiliffen Planına hazırlıklıdırlar  17 Kasım 1939 da  Pariste toplanan Müttefik Yüksek Savaş Kurulu, Belçika üzerinden bir Alman saldırısına karşı bir planı kabul etmişlerdi  D Planı olarak kayıtlara geçen bu plana göre, iki Fransız ordusu ile İngiliz Yurtdışı Sefer Kuvveti, kuzeye hareket ederek Belçikadaki ana savunma hattını tutacaktır  Bu da demektir ki, Belçikaya bir saldırı başladığında, Fransanın kuzeyindeki kuvvetler hızla daha kuzeye kayacak ve o bölge boşalacaktır  Tam da Sedan Planıyla vurulacak bölgedir bu   Burada hafiften bir risk de yok değil  Schlieffen Planıyla karşı karşıya olmadıklarını kısa sürede anlayan Fransız-İngiliz kuvvetleri, Alman kamasının sağ kanatlarına saldırabilir ve gerisiyle irtibatlarını kesebilir  Demek ki, bu kuvvetleri bulundukları yere bağlamak gerekecektir  Bunun için de vazgeçilmez Schlieffen Planı yeniden gündeme gelir  "Schlieffen Planına göre saldırmak, bunun gölgesinde Sedan Planını uygulamak"  Gerçekte aynı anda iki savaş planı birlikte uygulamaya konulmuştu   Savaş tarihinin belki de en kusursuz savaş planlarından biridir bu  Hitler, sol gösterip sağ vurmayı bile aşmış, sağ gösterip sol vurmuştur  Alman ordusu sağ gösterip, Belçikaya saldıracak, Fransız-İngiliz güçleri bunu önlemek üzere Belçikaya akarken sol yumruk, bir kama gibi girecek, müttefikler torbaya düşeceklerdir   Almanların saldırmayı düşündükleri Müttefik kara gücü, asker sayısı bakımından kendilerinden neredeyse 1,5 kat fazladır  İki tarafın tank sayıları neredeyse birbirine yakınsa da, Fransız tanklarının daha üstün nitelikte olduğu kabul edilir  Almanların tek üstün durumda olduğu unsur hava kuvvetleridir   Bu şekliyle Sedan Planı, 24 şubat 1940 da resmen kabul edildi   Sedan Planına göre sağ kanattaki B Ordu Grubu, mareşal Von Bockun komutasında, 4 zırhlı tümen ve 30 piyade tümeninden oluşuyor  Sol kanat ise mareşal Von Rundstendt komutasında A Ordular Grubudur  40 piyade tümeninden ve üç panzer kolordusunda 7 zırhlı tümenden oluşuyor  Bu kanattaki asıl vurucu güç, general Kleistin ordusunda toplanmıştı, Ardenlerden taarruz edecek olan işte bu panzer kolordularıdır  Guderianın 19  Panzer Kolordusu da Von Kleistin emrindedir   Sedandan Manşa 10 mayıs 1940 sabahı Alman hava indirme birlikleri Lahey ve Rotterdamdaki ulaşım tesislerine bir baskın düzenledi  Aynı anda Alman birlikleri de Hollanda sınırını geçtiler  İki noktadan gelen bu şok darbe, Luftwaffenin yoğun saldırılarıyla da pekiştiriliyordu   Sıradan bir gözlemci o gün Hollandada hemen her yere yağmur gibi Alman paraşütçülerinin yağdığına yeminler edebilirdi  4  000 paraşütçü dışında diğerleri maketti oysa  Sadece 180 kayıp veren bu paraşütçüler, önemli köprüleri ele geçirmeyi başardılar   Paraşütçülerin hedefi olan köprüler son anda Alman paraşütçüler tarafından kontrol altına alınabilmişti  Hatta bir tanesinin ateşlenmiş olan fitilinin, henüz inmiş paraşütçüler tarafından söndürüldüğü bilinir  Birkaç saniyelik bir olaydır bu ama Fransa Seferinin gidişatını belirgin biçimde etkilemiştir  Bu köprüler Belçikalılar tarafından atılabilmiş olsaydı, Alman panzerlerinin Belçika ovalarında ilerleyişi birkaç gün gecikirdi   Dört bin Alman paraşütçü, nakliye uçaklarıyla sevk edilen 12 bin mevcutlu bir hafif piyade tümeniyle desteklenmişti  Yine de Almanlar bu köprüleri elde tutabilmek için epeyce terlemek zorunda kalacaklardır  Hollandalıların sert saldırılarına dayanmışlar, iki gün sonra ulaşan general Von Kuechier komutasındaki 18  ordunun bu köprülerden akmasına olanak sağlamışlardır   Köprüleri kontrol altına alan panzer birlikleri hızla Belçika savunmasına yükleniyorlar  Öyle ki harekatın ikinci günü Belçika kuvvetleri geri çekilmek zorunda kaldılar  Tam da İngiliz ve Fransız birliklerinin yardım için Belçika ovalarına ulaştıkları anda   Müttefik kuvvetlerinin ilk tepkisi kuzeye, Belçika ve Hollanda topraklarına doğru ilerlemek olmuştu  Burada, bu tampon bölgede Alman ilerlemesi durdurulmalıdır  İlk iki gün Luftwaffe, kayda değer bir akın düzenlemez Müttefik kuvvetlere  Rahatça ve olabildiğince hızlı ilerlemelerine izin verirler, Sedan Planı gereği olarak  12 mayıs günü ise hava akınları başlar   12 mayısta Guderianın zırhlı birlikleri Sedan kentini ve kalesini ele geçirirler  Meuse nehrinin doğu kıyılarına dayanmışlardır  O sırada Müttefikler savaşın gidişatından memnundurlar  Fransız ordusunun büyük bir bölümü, 1  , 7  ve 9  ordular ile İngiliz Yurtdışı Sefer Kuvveti, Belçikalıların cephe hattının güney ucundan Sedana kadar olan hattı tutmuşlardır   Aynı gün Guderian, Meuse nehrini, piyade tümenlerini beklemeden, panzerleriyle geçmeyi öneriyor  General Von Kleist de buna onay veriyor  Piyade birlikleri olmadan zırhlı birliklerle girişilecek böyle bir harekatın, yoğun hava desteğine ihtiyacı olacaktır   13 mayıs 1940 da Alman öncü birliklerine bağlı piyadeleri şişme botlarla Meuse nehrini geçmeye başladığında, o ana kadar sakin olan göklerden ateş yağmaya başlar  Luftwaffenin bin kadar taktik bombardıman uçağı bu bölgede de Fransız mevzilerini, özellikle topçu bataryalarını yoğun biçimde  bombalamaya başlar  Alman tanksavar ve uçaksavar *****ları da, Meuse nehrinin karşı kıyısındaki Fransız beton koruganlarını ve ***** yuvalarını hedef alırlar  Neredeyse 70 km  lik bir cepheyi dört Fransız tümeni tutmaktadır  Bunlar, yaşı ileri askerlerden oluşan ihtiyat tümenleridir ve hemen hemen hiç tanksavar ve uçaksavar *****ları yoktur  Daha önce de belirtildiği gibi kimse bu bölgeden bir saldırı beklemiyor   Akşama doğru Guderianın öncü birlikleri Meuse nehrinde bir geçiş yeri elde ediyorlar  Gün bitmeden Rommelin 7  Zırhlı Tümeni de 70 km  batıda, Dinantta bir geçiş elde ediyor   Aynı gece Alman istihkamcılar, zırhlı ve motorize araçların geçebilmesi için Meuse nehri üzerinde köprüler inşaa etmektedirler  Ertesi sabah Guderianın zırhlı birlikleri karşı kıyıya geçmeye başlayacaktır   14 mayıs 1940, Fransa Seferinde bir dönüm noktasıdır  Kuzeyde, Hollanda teslim olur  Hükümet üyeleri ve kraliçe, İngiltereye çekilirlerken, Ardenlerde de Guderianın 19  Zırhlı Kolordusuna bağlı iki zırhlı tümen Sedanda Meuse nehrini öğleden sonra geçerek kuzey Fransanın düzlüklerine çıkmışlardır  Zamanla yapılan bir yarıştır bu, Fransızlar, "yumuşak karına" yönelen bu kamayı fark edip yedekleri bölgeye sürmeden önce panzerlerin nehri geçip bir köprü başı tesis etmeleri gerekmektedir   Bu arada Rommelin 7  Panzer Tümeni, kısa bir süre için kayıplara karışıyor  Ne Rommelle ne de kurmay heyetiyle temas kurulamıyor  Koskoca bir panzer tümeni, kuşatılıp imha mı edilmiştir, yardım istemeye bile zaman bulamadan  Gerçek neden sonra anlaşılır, Rommel öylesine hızlı ilerlemiştir ki, telsiz menzilinin dışına çıkmıştır  Rommelin 7  Panzer Tümeninin adı Hayalet Tümene çıkıyor böylece  Rommel aynı şeyi Fransa Seferinin ikinci ayağında da yapacaktır, Güney Fransaya doğru zikzaglar çizerek ilerlerken koskoca bir tümen bir süre için kayıplara karışacaktır   17 mayıs 1940 sabahın erken saatlerinde, Kara Kuvvetleri Yüksek Komutanlığının ?dolayısıyla Hitler'in-, ileri harekatın durdurulması yönündeki emri ile ordu komutanı Von Kleist çıkagelir  Emirlere uymadığı gerekçesiyle ?ileri harekatını başına buyruk sürdürmektedir- sıkı bir zılgıt yiyen general Guderian, görevden alınmasını ister  Önce bu öneriye şaşıran Von Kleist, hemen kendini toparlayıp kabul eder  Neyse ki aynı gün A Ordular Grubu komutanı mareşal Von Rundstendt devreye girer  Guderian görevde kalmıştır, üstüne üstlük bir cebri keşif emri almıştır  Guderian bu emri biraz esnek yorumlar ve üst komutanlık da sessiz kalır bu yorumlayışa  Böylece harekatın tüm sorumluluğu Guderianın üzerine yıkılmış olmaktadır  Eğer başarısız olursa, ondan başka kimse sorumlu tutulamayacaktır  Guderianın buna bir itirazı olmaz  Zırhlı savaşı kuramına ve kendine, sarsılmaz bir güveni vardır   Fransız cephesinde tam bir bozgun yaşanmaktadır  Ardı arkası kesilmeyen hava saldırıları öncelikle topçu bataryalarını hedef alırken, saatte 50 km  hızla ilerleyen çok sayıdaki panzerin karşısında direnmek olanaksızdır  Böylece canını kurtarmak için panik halinde kaçışan askerler, aynı durumdaki sivillerle birlikte ulaşım hatlarını tıkarlar  Sivil halkın büyük bir kısmı kendi korkuları dolayısıyla kaçmaktadırlar ama, birkaç kentin halkı da, Fransız radyolarıyla aynı frekansta yayın yapan Alman radyolarından Fransızca olarak verilen "kenti boşaltın" alarmının kurbanıdırlar   21 mayıs 1940 da da kuzeye dönerek torbanın içindeki müttefik birliklerinin deniz bağlantısını kesme yolundadır  Boulogne ve  Pas-de-Calais birbiri ardına düşer  Guderian, elindeki 3  Zırhlı Tümenini doğrudan Dunkerquee sürmeyi planlamıştır ama bu tümen emrinden alınmıştır aynı gün   22 mayıs 1940 da Guderianın öncü birlikleri Manş kıyısındaki son liman olan Dunkerquee 16 km  kadar yaklaşmış durumdadır  Dunkerque Almanların eline geçtiğinde İngiliz Yurtdışı Sefer Kuvvetinin deniz bağlantısı kesilecek, ikmalsiz, takviyesiz olarak Alman panzerleri tarafından kuşatılmış olacaklardır   Guderianın 19  Zırhlı Kolordusu, gerçekten de bir kama gibi Fransa topraklarına dalmış, Müttefik güçlerini ikiye ayırmıştır  Kuzeydeki birlikler bir yandan general Von Bockun orduları tarafından cepheden sıkıştırılmakta, diğer yandan da güneyden çevrilmişlerdir  Tam anlamıyla kuşatılmış durumdadırlar   Bütün bunlar, 12 gün gibi inanılmaz derecede kısa bir sürede olup bitmiştir  Ne var ki Alman Üst Komutanlığının işi değildir bu  Sedan Planı uygulamaya konulmuş, ama daha Mouseu geçiş anında orijinal planın uygulanmasından vazgeçilmiştir  Sedan Planı, zırhlı birliklerin hızla Manş Kanalına ilerlemesine dayanıyordu  Oysa 15 mayıs 1940 da general Von Kleist, Guderianın 19  Kolordusunu durdurmaya kalkacaktır  17 mayısta da bu kez Hitlerin dur emri geliyor  Hemen ardından da Guderianı biraz serbest bırakıp, onun cüretkarlıklarına göz yumuyorlar  Görünen o ki, Fransa Seferinin, en azından ilk ayağında Alman ordularının sağlamış oldukları başarıyı, Hitlere ya da Alman Yüksek Komutanlığına atfetmek pek doğru olmayacaktır  Guderian, onları ve savaşı sürüklemiş görünmektedir  Pek çok tarihçi de bu kanıdadır   Bu noktaya gelindiğinde Müttefikler açısından durumun en vahim yanı da, Dunkerque de Almanların eline geçecek olursa, denizden tahliye olanaklarını da yitirecek olmalarıdır  İki ateş arasında kaçınılmaz olarak imha edileceklerdir  Ancak bir mucize onları kurtarabilir  O mucize de gerçekleşiverir   22 mayıs 1940 da, tam da Guderianın önünde Dunkerquee 16 km  kalmışken,  Hitler'in emriyle Guderian olduğu yerde çakılır kalır  Hitler'in bu kararı niçin aldığı bugün bile bilinmiyor  Bu konuda sadece spekülasyonlar var   Her şey bir yana o tarihte hiç kimse, Müttefiklerin Dunkerqueden tahliyesinin kısa sürede sağlanabileceğini düşünmüyordu  Ama İngilizler denizden tahliyeyi umulmadık derecede kısa bir süre içinde tamamlayacaklardır   Kuzeyde kuşatılan Müttefik kuvvetleri için ilk yapılacak şey, Dunkerque limanını mutlaka elde tutmaktır  Eğer Fransa topraklarında kalınacaksa Dunkerque, ikmal ve takviye için tek şanslarıdır  Eğer kalınmayacaksa, denizden tahliyenin yapılabileceği tek liman  Ohalde hiç zaman kaybedilmeden öncelikle Dunkerquee çekilinmelidir  Ve öyle yaparlar  Kısa bir durum değerlendirmesi ardından, Dunkerquede direnme olanağı olmadığına karar verilecek ve denizden tahliye edilecektir  25 mayıs 1940 akşamı general Gort, birliklerine Dunkerquee çekilme emri verecektir   Hitler'in, Guderianı durduran emrinin hemen ertesi günü, İngiltere limanlarından yüzlerce tekne Dunkerquee hareket ediyor  İrili ufaklı 900 dolayında tekne  Küçük motorlar ve yatlardan, balıkçı teknelerinden şileplere kadar çeşitli tonajda tekne  Teknesi olan her İngiliz vatandaşı, kurtarabileceği kadar vatandaşını alabilmek için denize açılıyor  İngiliz birlikleri tahliye edilirken, 1  ve 7  Fransız orduları umutsuzca savaşmaya devam ediyorlar   27 Mayıs 1940 günü, Belçika cephesi general Bockun saldırısı altında çöküyor ve Belçika hükümeti ateşkes istemek zorunda kalıyor  Böylece Müttefiklerin bir kanadı çökmüştür  Müttefiklerin, bu boşluğu dolduracak yedekleri de yoktur   Luftwaffenin ilk yoğun hava akını 29 Mayıs 1940 da oluyor  Dar liman şeridinde İngilizler cesaretle savaşıyorlar, yoğun Luftwaffe bombardımanına, Alman topçusunun ateşine ve iki günlük molanın ardından üzerlerine çullanan panzerlere karşı  Alman avcı uçakları, çevrede İngiliz uçağı göremediklerinde ki bu sıklıkla olan bir şeydir pike yapıp makineli tüfekleriyle kumsaldaki askerleri tarıyorlar   İzleyen dört gün boyunca Luftwaffenin sürekli akınları nedeniyle tahliye çok yavaş ilerliyor  RAFın savunma çabaları da Alman uçaklarının sayı üstünlüğü ve üslerinin görece daha yakın olması dolayısıyla daha uzun süre havada kalabilmeleri sonucu yeterince koruma sağlayamıyor   Karada bu can pazarı sürerken deniz de çok sakin değildir  Alman uçakları, kıyıya yanaşmaya çalışan ya da askerleri İngiltereye götürmek için denize yeniden açılan teknelere saldırmaktadırlar  Stukalar büyükçe teknelere bomba bırakmaktadırlar  Avcı uçakları dişlerine kestirdikleri motorlara, yatlara, diğer gemilerin güvertelerine makineli tüfekleriyle, 20 mm  lik toplarıyla saldırmaktadırlar  Altı İngiliz destroyerinin de aralarında olduğu irili ufaklı 230 dolayında tekne sulara gömülür  Sahile yanaşan ya da ayrılan tekneler, yüzen cesetlerin arasında geçmektedirler   Bu kurtarma operasyonu tarihe "dinamo planı" kod adıyla geçecektir   2 Haziran 1940 gecesi İngilizler kıtadan ayrılır  Fransanın kuzeyinde direnmeye devam eden Fransız ordularının "kılıç artığı" da 4 haziran 1940 günü teslim olurlar   Fransa Seferinin birinci ayağının sonudur bu  Fransaya intikal eden İngiliz ordusu, Belçika ve Hollanda orduları ve 3 Fransız ordusu saf dışı bırakılmıştır  Almanyanın insan kayıpları 10 bin ölü ve 50 bin yaralı ya da kayıptır   Dunkerque tahliyesi sonunda 225 bin İngiliz ve Kanadalı, 120 bin Fransız askeri olmak üzere 345 bin asker, ölüm çemberinden kurtarılmıştır  Dunkerquede kuşatılan Müttefik askerlerinin yaklaşık olarak yüzde 80 idir bu sayı  Altı yüze yakın tank ve bine yakın top da Dunkerque kumsallarında ya harap olmuştur ya da Almanlara terk edilmiştir   Fransa Seferinde İkinci Ayak Fransa Seferinin ikinci ayağı 5 Haziran 1940 da Almanların Manş tarafından güneye doğru yaptıkları saldırıyla başlıyor  Esasen üç ana kol üzerinden saldırmayı planlamışlardı  Fransanın batı topraklarından, Parisin hemen doğusundan ve Maginot hattının gerisini yalayarak İsviçre sınırına  Doğal olarak her ana saldırı kolu da başlangıçta güneye doğru akacaktı  Ancak, Parisin kuzey yaklaşımında sert Fransız direnişi Almanların işlerini biraz güçleştiriyordu  Fransızlar zaman zaman zırhlı birlikleriyle karşı taarruzlara girişirlerse de pek başarılı olamazlar  General Weygandın tüm çabalarına karşın Fransızların cepheye sürebildikleri güçler, Alman kuvvetlerinden sayıca çok azdır   General Weygand, doğu-batı doğrultusunda uzanan Somme ve Aisne nehirlerinin hemen gerisinde derinliği olan, Weygand Hattı olarak tarihe geçen bir savunma hattı oluşturuyor   Almanlar, ilk iki gün ciddi bir Fransız direnişiyle karşılaşıyorlar  Ancak 7 haziran 1940 günü Fransız savunması çöktü  9 haziranda Seine nehrini geçerken de ciddi bir sorun yaşamıyor Almanlar   General Weygandın savaşla ilgili tüm umutları çökmüştür  7 haziranda hükümete barış görüşmelerine başlanmasını önerir  Gerçekten üç koldan saldıran Almanlar, yer yer sert direnişlerle karşılaşıyor olsalar bile cephedeki duruma tümüyle hakimdirler  Birkaç gün gecikmeyle de olsa harekat planlarını sürdürüyorlar ve Fransızlar, son güçlerini de tüketirken cepheleri birbiri ardına çöküyor   Almanlar 14 Haziran 1940 da Parise girdiler  16 Haziranda başbakan Reynaud istifa ediyor  Yeni kabineyi kuran mareşal Petain, aynı gün Hitler'e mütareke talebini iletti  Hitler mütareke görüşmelerinin Compiegne ormanında, özel olarak istediği bir vagonda yapılmasında ısrar etmişti   Bu vagon, Almanya ile Fransa arasında 11 Kasım 1918 de yapılan ateşkes anlaşmasını imzalandığı, Şark Ekspresinin 2419 numaralı vagonunda vagondur  Fransızlar,  I  Dünya Savaşının ardından tarihi öneminden dolayı müzeye alınan söz konusu vagonu bulunduğu müzeden çıkarıp istenilen yere getirmişlerdir ve Hitler, mütareke görüşmelerini bu vagonda yapmıştır  Sözkonusu vagon, daha sonra Almanya'ya götürüldü  1945 yılında Almanya'nın teslim olmasından kısa bir süre önce bu vagon bir SS birliği tarafından imha edildi  Böylece Almanya ikinci, defa bu tarihi vagonda anlaşma imzalama ihtimalinden kurtuldu   Fransızlar 23 haziranda Almanya'nın koşullarını kabul ederek teslim oluyorlar ve ateşkes 25 haziran günü 01:35 de yürürlüğe giriyor  Teslim şartlarına göre kuzey Fransa ve Manş denizi kıyılarını oluşturan topraklar Almanyaya bırakılacak, geri kalan güney toprakları işgal edilmeyecektir  Fransa topraklarının yüzde altmışıdır bu  *****lı kuvvetler dağıtılacak ve *****ları Almanlara teslim edilecekti  Deniz kuvvetleri de *****tan arındırılacak, Almanya ve İtalyanın gözetiminde tutulacak, ancak her iki ülke de bu *****ları herhangi bir çatışmada kullanmayacaktı   Kaynakça İkinci Dünya Savaşı, Cilt 1 - İbrahim Artunç Bir Askerin Anıları, Cilt 1 - Heinz Guderian İkinci Dünya Savaşı Tarihi, Cilt 1 - Liddell Hart 20  Yüzyıl Savaşları , Cilt 1- Mehmet Tanju Akad Panzer Birlikleri - K  J  Macksey  MC | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |