|  | Eski Türklerde Albastı |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Eski Türklerde AlbastıAlbastı, bütün Türk boylarında ortak olarak inanılan bir kötü ruhtur  Yörelere ve tarihin akışına göre -birbirine benzer olmak üzere- şu sözcüklerle adlandırılmıştır: Abası, Al, Albas, Albastı, Albıs, Albız, Alkarası, Alkarısı, Almıs  Doğum sırasında ve sonrasında gerek ana için, gerek çocuk için çok büyük bir tehlike olan Albastı ve bu ruhla ilgili inançlar Türkler'in çok eski devirlerinden günümüze dek gelen, halâ Anadolu ve Anadolu dışı Türkler arasında yaşayan önemli bir mitolojik unsurdur  Karakteristik bir Türk motifi olan Al, Albastı ruhu Orta ve Batı Türkleri'nde Albastı, Alkarısı; Osmanlı metinlerinde Albız; Uranha-Tuba Türkleri'nde Albıs; Altay Türkleri'nde Almıs; Saha (Yakut) Türkleri'nde Abası olarak bilinir  Kam = Baksı = Şaman'lar, Albastı'yı genellikle keçi suretinde görürler  Bu inançla ilgili olarak yapılan törenlerde Albastı, ana ve çocuktan uzaklaştırılmağa çalışılır  Saptanmış böyle bir törende baksı bir yandan ilahi/afsun okur, öte yandan bir koyun ciğerini lohusanın ciğeri yerine Albastı'ya verir  Çünkü Albastı lohusanın ciğerini alıp kaçar ve suya atar  Ciğer suya düşerse lohusa ölür  Saptanan bu baksı ilahisi/afsunu şöyledir: Ey şeytanlar, şeytanlar, Bu ciğeri alın, Buna kanaat edin, Bu kadını öldürmeyin, Zarar dokundurmayın, Koyun ciğeri size yetmez mi? Bu koyun ciğerini ciğer saymıyor musunuz? Öyle ise elime kılıç alırım, Hesapsız ruhlarımla, Size saldırırım  Lohusa kadınlara musallat olan Albastı hakkındaki inançlar ve Albastı'nın musallat olma şekli Kırgız, Kazak ve Anadolu Türkleri'nde bütün ayrıntılarıyla aynı biçimdedir (lohusanın ciğerlerini alıp götürmesi ve suya atması, ocaklı adamlardan korkması, tüfek sesinden kaçması, demirden ürkmesi vb)  Kazak ve Kırgız Türkleri'nde keçi biçminde görünen bu kötü ruhun Urenha-Tuba Türkleri'nde keçi sesi ile bağırması, Anadolu Türkleri'nde kötü sesle bağırması gibi ayrıntıları da özdeştir  Bu ruh bütün Türkler'de dişidir; hoppa, hilekar ve yalancıdır  Urenha Türkleri'nin kam (şaman) dualarında anılan ve kayalarda bulunan 6 sarı Albastı, Kazak, Kırgız ve Başkurt Türkleri'nde Sarı Kız biçiminde olan ruh ve Anadolu Türkleri'nin Sarı Kızlar efsanesi arasında özdeşlik ilişkisi vardır  Erzurum ve Erzincan inançlarına göre Albastı, at yelesini örmekten zevk alır  Yenisey Türkleri'nin bir kolu olan Kalar Türkleri'nin inançlarında da Kaya ve Dağ Ruhu'nun en sevdiği eğlence at yelesini örmektir  Lohusanın Kara ya da Kara Bastı'dan korkusunu ve bu Kara'yı kovmak için Kara Bakşı çağrılmasını da Manas Destanı'nın devamı olan Yolay Kaan Destanı'nda görürüz: Kara bakşı bar edi Karabaskan katındın Evliyası bar edi    Kara bakşı loğusaya gelen cinlere seslenerek: Alıstan kelgen Al-bı deymen Raktan kelgen can-bı deymen    der  Burada geçen Al, Albastı'dan başka bir şey değildir  Sözün özü, Türk boylarınca Al, Albastı, Albas, Albız vb sözcüklerle adlandırılan kavram hakkında bütün Türk boylarında aynı inanmalar vardır  Lohusalara musallat olan bu kötü ruh Çin Seddi'nden Akdeniz kıyılarına, Kuzey Buz Denizi'nden Hindistan'a dek yayılmış olan Türkler'in inançlarında yer alır  Kuşkusuz bu inanç Türk kültürünün derinliklerinden kaynaklanmakta ve kökleri Eski Türkler'in Atlı Bozkır Kültürü'ne dayanmaktadır  Dolayısıyla Albastı inancı, Türkler ve Türk kültürü için -tıpkı Bozkurt gibi- tipik ve ayırt edici bir kültürel motiftir  Şimdi Albastı inancını Türk boylarına göre madde madde değerlendirelim: KIRGIZ ve KAZAK TÜRKLERİ'NDE Kırgız Türkleri ile Altaylılar'da doğum saatı yaklaştığında oba ya da oymak kadınları lohusanın evinde toplanırlar  Deneyimli bir kadın ebe (ineci) görevi yapar  Çadırın ortasına (ateş yakılan yerine) bir direk yerleştirilerek buna bir urgan bağlanır  Bu urganın bir ucu duvara bağlanır ve lohusanın koltuk altından geçirilir  Kadın çok acı çekmeğe başlarsa Albastı (Alkarısı) lohusaya musallat olmuş demektir  Bunun üzerine Albastı'yı korkutmak üzere erkekler de toplanır ve "Hay! Huy!" diye bağırmağa başlarlar, tüfekle havaya ateş ederler  Bu gürültü, kadın doğuruncaya ya da baygınlığı geçinceye değin sürer  Kimi kez bir hoca ya da bir baksının işe karışması gerekir  Kazak ve Kırgız Türkleri'ne göre Albastı iki çeşittir: Kara Albastı ve Sarı Albastı  Sarı Albastı'lar hoca ya da baksı'ların (şaman) okumasıyla kaçarlar  Kara Albastı ise, kendisini görebilen ocaklı adamdan başka kimseden korkmaz  Sarı Albastı, sarışın bir kadın biçimindedir; bazan keçi ya da tilki biçimlerine de girer  Bu ruh lohusalara musallat olup ciğerlerini alır ve götürüp suya atar  Baksılar ya da ocaklı adamlar Albastı'yı ciğeri yerine koymağa mecbur ederler  Albastı'yı yakalayan baksı kopuzunu eline alıp birtakım afsunlar söyler  Bundan sonra Albastı ciğeri yerine koyar ve lohusada yaşama geri döner  Baksılar, Albastıyı genellikle keçi biçiminde görürler  Kara Albastı ya da öteki adıyla Kara, ciddî ve ağırbaşlı bir ruhtur  Sarı Albastı ise hoppa, hilekar ve şarlatandır  İnsanları çoğunlukla aldatarak ele geçirir  Kimi kez insana dokunmayacağına söz verir ve uzak durur  Ancak hep bir fırsat bekler ve kolayını bulduğunda da zararını verir  Albastı tüfek sesinden korkar  Lohusa albastı olursa tüfek patlatılır  Albastı demircilerden, demirden ve ocaklı adamlardan da korkar  Kazaklar, lohusayı Albastı'dan korumak için çekiç ve bir demir parçası alıp "Demirci geldi! Demirci geldi!" diye bağırırlar  Öyle kudretli demirciler ve ocaklı adamlar vardır ki bunların mendili, başlığı bile Albastı'yı korkutmağa yeter  Bu inançların aynısı Anadolu Türkleri'nde de vardır  BAŞKURT TÜRKLERİ'NDE Başkurtlar'ın Albastı ile ilgili inançları Kazak ve Kırgız Türkleri'nin inançlarının aynısıdır  KAZAN TÜRKLERİ'NDE Kazan Türkleri'nin inançlarına göre de Albastı kötü bir ruhtur  Boş evlerde, çöllerde bulunur  Çeşitli biçimlerde görünür  Yolcuların yolunu şaşırtır, uykuda basar  URENHA-TUBA TÜRKLERİ'NDE Uluğ Kem ırmağının dolaylarında yaşayan şamanist Urenha-Tuba Türkleri'nde Albastı'ya Albas adı verilir  Albas, hiç evlenmemiş bir kızdan türemiştir  Albaslar kumsal yerlerde ve kayalarda bulunurlar, keçi gibi bağırırlar  Kızlara musallat olup hasta ederler  Güçlü kamlar ilahiler okuyarak albısları kovarlar  Kam dualarında Sarı Kız olarak nitelendirilerler: Altı sarı albıslarım  ALTAY TÜRKLERİ'NDE Altaylılar'ın inançlarına göre Almıs (Altaylılar Albastı'ya Almıs der), kötü bir ruhtur  Kara Nemeler'in yani Kötü Ruhlar'ın başı olan Erlik 'in adamlarından ve hizmetkarlarındandır  Altay Türkleri'nin Albastı inançları da genel olarak Kazak ve Kırgızlar'ınki gibidir  | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |