Video Oyunları Tarihi 1970'Ler |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Video Oyunları Tarihi 1970'Ler1970'ler Bu dönemlerde, bilgisayar ve video oyun gelişimi atari makineleri, üniversite bilgisayarları, elde oynanabilen (kullanılabilen) cihazlar ve ev bilgisayarları gibi çeşitli alanlara ayrıldı Atari (Arcade Video Game) Oyunlarının Altın Çağı Eylül 1971'de, Stanford Üniversitesi'nde bir öğrenci derneğine Galaxy Game adlı oyun kuruldu Galaxy Game ilk jetonlu video oyunuydu Oyun ayrıca DEC PDP-11/20 bilgisayarında çalışan ve vektörel grafik terminali barındaran tek oyundu 1972'de dörtten sekiz konsola kadar kaldırabilecek şekilde gelişitrildi Ayrıca 1971'de Nolan Bushnell ve Ted Dabney, Spacewar! oyununu Computer Space adıyla jetonlu makinelere uyarladılar Oyuna sahip olan Nutting Associates adlı şirket 1500 adet jetonlu Computer Space makinesi imal etti Oyun uzun bir öğrenme süreci gerektirmesi nedeniyle pek başarılı olamadı fakat ticari olarak satılan ve seri olarak üretilen ilk video oyunu olması nedenleriyle bir köşetaşı olarak kabul edilir PONG Bushnell ve Dabney Computer Space oyununun lisans gelirlerinden fazla kazanamadıklarını düşünüyorladı Bu nedenle Nutting Associates'den ayrılarak 1972 yılında Atari adlı şirketi kurdular Şirketin ilk geniş çaplı yayılan oyunu aynı sene piyasaya sürülen PONG'du Atari, daha sonra birçok benzerleri de çıkacak olan 19000 adet PONG makinesi imal etti Atari oyunları endüstrisi 1978 yılında Taito adlı şirketin Space Invaders oyununu piyasaya sürmesi ile Altın Çağına girdi, ki bu başarı onlarca şirketi piyasaya girmesi için ikna etmeye yetmişti 1979'da, Atari şirketi Asteroids adlı oyunu piyasaya çıkardı 1979'da renkli atari oyunları daha popüler olmaya başladı ve 1980'de Pac-Man gibi oyunlar piyasaya çıktı Atari oyunları altın çağ'ında büyük alışveriş merkezlerinde, barlarda ve köşebaşı dükkanlarda çok fazla bulunuyordu Konsol Oyunlarının Doğusu (İlk Nesil) Odyssey 1972 yılında ilk video oyun konsolu olan Magnavox Odyssey ABD'de piyasaya çıktı Konsolun üstüne oyunlar için kartuş yuvası yoktu; bazı oyunlarla birlikte geliyordu Odyssey'de, kartuş yerine kartuş yuvasına benzer bir yuvaya takılıp çıkarılabilen devre kartları kullanıyordu Bu devre kartları herhangi bir elektronik bileşen içermemekle birlikte, üzerlerinde kartın konektör pinleri arasında çok sayıda (jumper) bağlantı köprüsü içeriyordu Philips daha sonra Magnavox'u satın aldı ve 1974'de Avrupa'da Odyssey markasını kullanarak farklı bir oyun çıkardı, ABD'de ise Magnavox'da üzerinden gelişimini sürdürdü Toplamda tüm Odyssey sistemi 2 milyon adetlik satış rakamına ulaşmıştı Üniversite Anaçatı Bilgisayarları Üniversite anaçatı (mainframe) bilgisayarlarında oyun geliştirme işleri 1970'lerde başladı Bu çeşit oyunlar hakkında, çok popüler olmasına rağmen, bir pazarlama faaliyeti dahilinde yapılmış olmaması nedeniyle çok fazla kayıt yoktur Bu oyunları geliştirenler genelde okullarında kaçamak olarak çok pahallı olan bilgisayarların kaynaklarını kullanıyor olmaları nedeniyle yaptıkları işleri ve geldikleri aşamaları başkalarıyla paylaşmak konusunda çok da hevesli değilllerdi Yine de o dönemde, bu şekilde oyun geliştirmeye çalışan öğrenciler için iki çeşit dağıtım kanalı mevcuttu PLATO sistemi; Illinois Üniversitesi'nde eğitim amaçlı bilgisayar ortamı için dizayn edilmiş bir sistemdi Oyunlar farklı PLATO sistemleri arasında sıklıkla paylaşılırdı DECUS; Digital Equipment Corporation (DEC) tarafından yapılan bilgisayarlar için oluşturulmuş kullanıcı grubuydu ve bu grupta DEC bilgisayarlarında çalışan çeşitli programlar ve oyunlar dağıtılmaktaydı Ayrıca Hewlett Packard içinde HP2000 gibi çok sayıda kayda değer oyun yazılmıştı 1971: Don Daglow, Pomona Üniversitesi'nin anaçatı bilgisayarı olan bir DEC PDP-10 üzerinde ilk Bezbol oyununu yazdı Oyun tek tek maçlar şeklinde oynanabildiği gibi, komple bir sezon şeklinde de oynanılabiliniyordu Daglow daha sonra programcı Eddie Dombrower ile çalışmaya devam ederek 1987 yılında Electronic Arts şirketinden Earl Weaver Baseball oyununu çıkarttı 1971: Star Trek'in metin tabanlı (text) versiyon olan oyun, MIT'de muhtemelen Mike Mayfield tarafından Sigma 7 bilgisayarında yazıldı Daha sonraları başka programcılar tarafından ve başka anaçatı makineleri üzerinde değişik Star Trek oyunları yazılmıştı fakat 1970'lerde en yaygın olan ve en çok bilinen Star Trek oyunu buydu 1972: Gregory Yob, Hunt the Wumpus adlı oyunu bir PDP-10 makinesinde yazdı Oyun gizle(n)-ara tarzıyla metin tabanlı bir macera oyunuydu Dönemin diğer aynı tarz oyunları Hurkle, Mugwump ve Snarkdı 1974: Hem NASA'nın Kaliforniya'daki Ames Araştırma Merkezi'nde Imlac PDS-1 makinesinde yazılan Maze War hem de PLATO'da geliştirilen Spasim adlı oyunlar günümüz Birinci şahıs nişancı (FPS) türündeki 3 boyutlu ve çok oyunculu oyunların ilk örnekleri olarak karşımıza çıkmaktadır 1974: Brad Fortner ve arkadaşları, Airfight adlı oyunu eğitim amaçlı uçuş simülatörü olarak yazdılar Oyunda, bütün oyuncular ortak bir hava sahası paylaşıyordu ve seçtikleri jetlerine istedikleri kadar ***** ve benzin yükleyip diğer oyuncularla şavaşabiliyordu Oyun, sıradan grafikler ve yavaş ekran tazeleme hızına sahip olmasına rağmen PLATO sistemi üzerinde oldukça popüler olmuştu 1975: Will Crowther, bugün adlandırdığımız şekliyle ilk metin tabanlı oyunu yazdı Colossal Cave Adventure (aslında ismi ADVENT olan oyun, daha sonraları Colossal Cave olarak adlandırılmış) Oyun bir PDP-10 makine üzerinde Fortran dilinde yazılmıştı Oyuncu basit metin komutlarıyla oyunu kontrol ediyor ve karşılığında açıklayıcı başka bir metin alıyordu 1975: 1970'lerin ortalarından önceki oyunlar oyuncular ile kağıt üzerinde hızı saniyede 10 ile 30 karakter arasındaki basım hızıyla teleks makinesi veya bir satır yazıcı kullanarak etkileşime geçebiliyordu 1975'den sonra birçok üniversitede bu cihazların yerini CRT ekranlar aldı, ki bu ekranlar yazıları çıktı olarak verip vakit kaybeden diğer cihazların yerine, birkaç saniye içinde 30 satıra kadar metni ekranda gösterebiliyordu Bu gelişim ile "grafik" tabanlı diyebileceğimiz biz dizi oyunun geliştirilmesine öncülük etti 1975: Daglow o yıl, ilk rol yapma oyununu (RPG) olan Dungeon'ı bir PDP-10 anaçatı makinesinde yazdı Oyun Dungeons & Dragons oyununun lisansız bir uyarlamasıydı 1975: Aynı dönemlerde PLATO sistemindeki CDC bilgisayarlarında yine Dungeons and Dragons adlı RPG oyunu temel alan dnd oyunu yapıldı 1977: Kelton Flinn ve John Taylor "Air" adlı oyunun ilk versiyonunu yaptılar Bu metin tabanlı hava savaşı oyunu, daha sonra yapacakları ilk grafik tabanlı, çok oyunculu ve çevrimiçi oynanan oyun olan Air Warrior'un habercisiydi 1977: Orijinal Zork oyununu Dave Lebling, Marc Blank, Tim Anderson ve Bruce Daniels birlikte yazdılar Zork'u MIT'de bir DEC PDP-10 makinesinde geliştiren takım, daha sonra oyunun taşıdığı potansiyeli farkederek onu kişisel bilgisayarlar için uyarlamaya başladılar ve bu amaçla 1979'da metin tabanlı macera oyunları yayımlayan Infocom adlı şirketi kurdular Bu şirket daha sonraki yıllarda ise Activision tarafından satın alınmıştır 1980: Michael Toy, Glenn Wichman ve Ken Arnold bir BSD Unix bilgisayarında iki yıllık bir çalışma sonucunda Rogue adlı oyunu yazdılar Aynen PDP-10 bilgisayarındaki Dungeon ve PLATO makinesinde yazılan dnd gibi, Rogue'da da metin karakterleri ile zindanlar gösteriliyordu fakat diğer aynı tarz oyunlardan farklı olarak, oyun her başladığında zindanlar, yollar, hazine ve düşmanlar rastgele oluşturuluyordu Zork ekibinin yaptığı gibi, Rogue'da kişisel bilgisayarlar için uyarlanarak ticari bir ürün haline dönüştürüldü Kaynak : Wikipedia |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|