08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Avcı Uçağı Pervaneli Avcılar
Pervaneli avcılar
I Dünya Savaşı
Uçaklar arasında çatışma I Dünya Savaşının başlangıcına , keşif uçaklarının karşılaşmasına kadar dayanır Başlangıçta keşif uçakları *****sız olduğu için, barışçıl pilotların birbirlerinin yanından geçerken mendil salladıkları, savaşçı pilotların ise kanca, tabanca, el bombası gibi *****lar kullandığı söylenir Askeri otoritelerin balon ve uçak kullanarak keşif yapmanın önemini anladıkları zaman, *****landırılmış uçakların karşı tarafın keşif araçlarına zarar vermenin de mümkün olduğunu farkettiler İlk çözümler arka koltuk için döner bir makinalı tüfek veya üst kanatın orta arkasına pervaneyi kurtaracak şekilde yerleştirilmiş bir makinalı tüfek şeklindeydi Vickers F B 5 Gunbus gibi 1915lerin pervanenin kokpitin arka tarafında olduğu durumlarda makinalı tüfek engellenmemiş bir açıya sahipti Ama tek koltuklu uçaklarda daha kolay bir çözüm yoktu; üst kanattaki makinalı tüfeği tekrar doldurmak ve nişan almak zor oluyordu Engelin merkezi, makinalı tüfeği pervane kanatlarını vurmadan pervane içinden ateşlemekti Fransız havacı Roland Garros'un çözümü, pervanesine makinalı tüfeğin vuracağı yerlere saptırıcı plakaları koymak oldu Bu mükemmel olmayan bir çözümdü çünkü plakalar sürekli ateşte dayanıklı olamıyordu Sonunda Alman hatlarına düşen prototiplerden bir uçak sayesinde bir kopyası Almanların eline geçti Bundan ilham alan Anthony Fokker'in ekibi daha uygun olan ve tek koltuklu avcılar için yaygınlaşan namlu emniyet tertibatı dişlisini icat etti
Dönemin tanınmış uçakları: (Üretim yıllarına göre)
ILA 2006'daki Fokker Dr I replikası, "Kızıl Baron"un üçkanatlı uçağı
Vickers F B 5 (1915) - İlk avcı uçaklarından biri
Nieuport
Rumpler Taube
Fokker: Fokker Eindecker (1915) Fokker Dr I (1917) Fokker D VII
SPAD S XIII veya "Spad" (1917)
Sopwith Camel (1917)
Royal Aircraft Factory S E 5 (1917)
Albatros D III (1916)
1919-1938
Yugoslav hizmeti altında bir Hawker Fury
İki dünya savaşı arasında avcıların gelişimi yavaşladı,en kayda değer değişiklik ahşap, kumaş örtülü çift kanatlıdan metal monokok veya yarı monokok tekkanatlı hale geçiştir Birçok devlet amatörce ağır avcı olarak çift motorlu avcılar üzerinde çalıştı fakat düşünce ağır yükleme üzerine birkaç özel uygulamadan öteye gitmedi Avcıların gelişiminde en büyük etken askeri çalışmalardan çok, sivil yarışlardı Bu yarışlarda gerçekleşen gelişim hava direnci, sıvı soğutmalı motorlar gibi konularda çok büyük faydalar sağladı ama asıl kullanımını II Dünya Savaşı avcılarında göreceklerdi
İlk tek kanatlı avcılardan birisi:ilk uçuşunu 1932de yapan Boeing P-26 Peashooter
Önemli uçaklar:
Çift kanatlı
Avia B-534
Bristol Bulldog
Fiat CR 42 - en iyi çift kanatlı avcı olarak kabul edilir ve genellikle Kuzey Afrika'da kullanıldı
Gloster Gladiator - II Dünya Savaşında Akdenizde kullanıldı
Hawker Fury - İspanyol İç Savaşında kullanıldı
Tek kanatlılar
Boeing P-26 Peashooter
F2A Brewster Buffalo
Polikarpov I-16
PZL P 11
II Dünya Savaşı
Kol uçuşunda Supermarine Spitfire F Mk XIIler
II Dünya Savaşı askeri doktrininde hava savaşları büyük önem taşıdı Kara birimlerini konuşlandırmak, rahatsız etmek ve engellemek Alman birleşik-ordu doktrininin en önemli kısmıydı ve Britanya üzerindeki hava üstünlüğünün eldeedilmesindeki yetersizlik bir işgali imkansız kıldı Erwin Rommel hava kuvvetlerinin etkisi hakkında şöyle konuşmuştu:"Savaşmak zorunda kalan kim olursa, en modern *****lara sahip olsa bile, tamamen hava kumandası içindeki bir düşmana karşı, modern Avrupa askerlerine karşı dövüşen bir vahşinin handikaplarına sahip olduğu kadar başarı oranına sahip olarak savaşır "
II Dünya Savaşının avcıları tamamen 1930ların yenilikleriyle şekillenmişti Piston motorlu avcılar,Messerschmitt Me 262 ve Gloster Meteor gibi jet motorlu uçaklar çıkana kadar, yetenek ve performanslarının gelişimine devam ederek arıtılmaya devam ettiler Kademeli uçuşlarda avcıların birçoğu 600 Km/s (400mil/s) hızdan daha fazla yapacaktı ve dalma sırasında öyle hızlara ulaşacaktı ki,ses hızına yakın hızlarda sesaltı gövde titreşimi ile engellenme deneyimleri yaşadılar Bazen uçuş sırasında frenleme uçak üzerinde ağır yüklere neden oldu ve "ses bariyeri" olarak adlandırıldı Pilotun kontrolünü geliştirme ve bu problemlerin ortadan kaldırılması için dalma frenleri ancak II Dünya Savaşının sonlarında geliştirildi
Radar öncelikle II Dünya Savaşında avcılara uyumlu hale getirildi ve gece uçuşlarında hedeflerin tespitine mümkün kılacak şekilde Messerschmitt Bf 110 ve Northrop P-61 Black Widow gibi avcılara takıldı Bu dönemin diğer bir yeniliği vurucu avcılardı Pasifikteki uçaktan yoksun deniz piyadeleri F4U Corsair'lerine bomba rafları taktılar Bu çok yönlü konsept, bombalarını bıraktıktan sonra düşman avcılarıyla savaşma olanağı sağlıyordu
Önemli uçaklar:
Focke-Wulf Fw 190
Fransa
Bloch MB 150
Dewoitine D 520
Morane-Saulnier M S 406
Almanya
Messerschmitt Bf 109
Messerschmitt Bf 110
Focke-Wulf Fw 190
Messerschmitt Me 163
Messerschmitt Me 262
Heinkel He 100
Heinkel He 111
Heinkel He 112
Heinkel He 162
Avustralya Savaş Anıtında sergilenen bir Messerschmitt Me-109G-6/U4/R3 Wk n 163824
İtalya
Macchi C 200
Macchi C 202
Macchi C 205
Fiat G 55
Fiat G 50
Japonya
Kawanishi N1K-J
Nakajima Ki-43
Nakajima Ki-44
Nakajima Ki-84
Kawasaki Ki-61
Kawasaki Ki-100
Mitsubishi Zero
Mitsubishi J2M
Romanya
IAR-80
Yakovlev Yak-9
Sovyetler Birliği
Yakovlev Yak-9
Yakovlev Yak-3
Yakovlev Yak-1
Lavochkin LaGG-3
Lavochkin La-5
Lavochkin La-7
Mikoyan-Gurevich MiG-3
Birleşik Krallık
Supermarine Spitfire
Hawker Hurricane
Hawker Typhoon
Hawker Tempest
De Havilland Mosquito
Gloster Meteor
Amerika Birleşik Devletleri
P-51 Mustang
Grumman F4F Wildcat
Vought F4U Corsair
Grumman F6F Hellcat
Curtiss P-36 Hawk
Lockheed P-38 Lightning
Bell P-39 Airacobra
Curtiss P-40
Republic P-47 Thunderbolt
North American P-51 Mustang
Bell P-63 Kingcobra
Kaynak : Wikipedia
|
|
|