Prof. Dr. Sinsi
|
Sağlık Bakanlığına, Kültür Bakanı Doç. Dr. Hüseyin Çelik?İn Vekalet Etme 26-12-20025020 Bankalar Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Kanun[/b]BankalarKanunu ile Bazı Kanunlarda DeğişiklikYapılmasınaİlişkin Kanun
Kanun No 5020
Kabul Tarihi : 12 12 2003
MADDE1 - 18 6 1927 tarihli ve 1086sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 286 ncı maddesine aşağıdaki fıkraeklenmiştir Mahkemeyesunulan bilirkişi raporunun maddi olgu ve fiili gerçeklerle bağdaşmadığıyönünde kuvvetli emare ve şüphelerin bulunduğu kanaatine ulaşıldığıtakdirde, bu bilirkişiler hakkında diğer kanunlardaki hukuki ve cezaisorumluluklar saklı kalmak şartıyla 19 4 1990 tarihli ve 3628 sayılı MalBildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu hükümleriuyarınca işlem yapılmak üzere dava dosyasının tasdikli bir örneğiyetkili Cumhuriyet savcılığına gönderilir
MADDE2 - 4 4 1929 tarihli ve 1412sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 76 ncı maddesine aşağıdaki fıkraeklenmiştir Mahkemeyesunulan bilirkişi raporunun maddi olgu ve fiili gerçeklerle bağdaşmadığıyönünde kuvvetli emare ve şüphelerin bulunduğu kanaatine ulaşıldığıtakdirde, bu bilirkişiler hakkında diğer kanunlardaki hukuki ve cezaisorumluluklar saklı kalmak şartıyla 19 4 1990 tarihli ve 3628 sayılı MalBildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu hükümleriuyarınca işlem yapılmak üzere dava dosyasının tasdikli bir örneğiyetkili Cumhuriyet savcılığına gönderilir
MADDE3 - 8 1 1943 tarihli ve 4353sayılı Maliye Vekaleti Baş Hukuk Müşavirliğinin ve Muhakemat Umum MüdürlüğününVazifelerine, Devlet Davalarının Takibi Usullerine ve Merkez ve VilayetlerKadrolarında Bazı Değişiklikler Yapılmasına Dair Kanunun 2 nci maddesine aşağıdaki(G) bendi eklenmiştir G)19 4 1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet veYolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17 nci maddesinin birinci fıkrasındaki suçlardangenel bütçeli daireleri ilgilendirenlerin ceza davalarını ve özel kanun hükümlerinegöre Hazine alacağı sayılan
alacaklarıdava, takip, müdafaa ve tahsil etmek;
MADDE4 - 4353 sayılı Kanunun 20nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir Milletlerarasımahkemeler ile yurt dışındaki davalarda temsil yetkisi genel müdürün önerisive Bakanın onayı ile kullanılır
MADDE5 - 4353 sayılı Kanunun 22nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir İhtisasgerektiren ve ihtiyaç duyulan hallerde; ilgili Bakanlığın teklifi üzerineBakanlar Kurulu kararıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 22 nci maddesinin(h) bendi hükmüne göre serbest avukatlardan veya avukatlık ortaklıklarından
hizmet satın alınabilir
MADDE6 - 4353 sayılı Kanunun 36ncı maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir Avukatlıkhizmeti satın alınmasıMadde36 - İhtisas gerektiren ve ihtiyaç duyulan hallerde; Bakanlığın teklifi üzerineBakanlar Kurulu kararıyla, 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (h) bendi hükmünegöre serbest avukatlardan veya avukatlık ortaklıklarından hizmet satın alınabilir Milletlerarasıyargı organlarında Devletin taraf olduğu davalar ile milletlerarası tahkimyoluyla çözümlenmesi öngörülen uyuşmazlıklarla ilgili davalarda da;Devleti ve genel bütçe içerisindeki daireleri temsil etmek ve savunmak üzereTürk ve yabancı uyruklu avukatlardan ya da avukatlık ortaklıklarından da4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (h) bendi hükmüne göre hizmet satınalınabilir
MADDE7 - 18 2 1963 tarihli ve 197sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 4 üncü maddesine
(c) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir d)18 6 1999 tarihli ve 4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümlerine göre temettühariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimleri veya hisseleri kısmenveya tamamen Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna intikal eden bankalara,tasfiyeleri Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu eliyle yürütülen müflis bankalarıniflas idarelerine ait taşıtlar
MADDE8 - 29 7 1970 tarihli ve 1319sayılı Emlak Vergisi Kanununun 4 üncü maddesinin birinci cümlesinde yeralan (a), (b) ve (s) ibaresi (a), (b), (s) ve (y) şeklindedeğiştirilmiş ve (v) fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki (y) fıkrasıeklenmiştir y)18 6 1999 tarihli ve 4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümlerine göre temettühariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimleri veya hisseleri kısmenveya tamamen Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna intikal eden bankalara,tasfiyeleri Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu eliyle yürütülen müflis bankalarıniflas idarelerine ait binalar
MADDE9 - 1319 sayılı Kanunun 14üncü maddesinin birinci cümlesinde yer alan (a), (b) ve (f)ibaresi (a), (b), (f) ve (ı) şeklinde değiştirilmiş (h) fıkrasındansonra gelmek üzere aşağıdaki (ı) fıkrası eklenmiştir ı)4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümlerine göre temettü hariç ortaklıkhakları ile yönetim ve denetimleri veya hisseleri kısmen veya tamamenTasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna intikal eden bankalara, tasfiyeleri TasarrufMevduatı Sigorta Fonu eliyle yürütülen müflis bankaların iflasidarelerine ait arazi ve arsalar
MADDE10 - 6 1 1982 tarihli ve 2575sayılı Danıştay Kanununun 34 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir Madde34 - Onuncu Daire;a)Türk parasının kıymetini koruma mevzuatından,
b)Bankalar Kanunundan,c)Sermaye Piyasası Kanunundan, Doğandava ve işler ile idare mahkemeleri arasında görev ve yetkiye ilişkin uyuşmazlıklardave bağlı davalarda merci tayinine ve vergi davalarına bakan dava dairelerihariç diğer dava dairelerinin görevi dışında kalan uyuşmazlıklara ilişkindava ve işleri çözümler
MADDE11 - 25 10 1984 tarihli ve3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının(m) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir m)18 6 1999 tarihli ve 4389 sayılı Bankalar Kanunu hükümlerine göre temettühariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimleri veya hisseleri kısmenveya tamamen Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna intikal eden bankalara,tasfiyeleri Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu eliyle yürütülen müflis bankaların
iflas idarelerine ait mal ve hakların (müzayede mahallerinde yapılansatışlar dahil) teslimi ve kiralanması
MADDE12 - 19 4 1990 tarihli ve3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla MücadeleKanununun 17 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir BuKanunda ve 18 6 1999 tarihli ve 4389 sayılı Bankalar Kanununda yazılı suçlarla,irtikap, rüşvet, basit ve nitelikli zimmet, görev sırasında veya görevindendolayı kaçakçılık, resmi ihale ve alım ve satımlara fesat karıştırma,Devlet sırlarının açıklanması veya açıklanmasına sebebiyet verme suçlarındanveya bu suçlara iştirak etmekten sanık olanlar hakkında 2 12 1999 tarihli ve4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması HakkındaKanun hükümleri uygulanmaz
MADDE13 - 3628 sayılı Kanunun 18inci maddesine birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkraeklenmiştir Yukarıdakifıkraya göre yapılan ihbar veya takipsizlik kararı ve iddianame
Cumhuriyet başsavcılığınca, Maliye Bakanlığı Baş Hukuk Müşavirliğive Muhakemat Genel Müdürlüğü ile varsa diğer ilgili kamu kurum veya kuruluşlarınabildirilir Hazine avukatının yazılı başvuruda bulunması halinde MaliyeBakanlığı, başvuru tarihinde müdahil sıfatını kazanır
MADDE14 - 3628 sayılı Kanunun 20nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir Madde20 - Özel kanunlarında aksine bir hüküm bulunsa bile ilgili gerçek veya tüzelkişiler veya kamu kurum ve kuruluşları; bu Kanuna göre takip, soruşturma vekovuşturmaya yetkili kişi, Maliye Bakanlığı Baş Hukuk Müşavirliği veMuhakemat Genel Müdürlüğü veya temsilcisi ve bu Kanundaki diğer mercilerceistenen bilgileri gecikmeksizin makul sürede eksiksiz vermek zorundadır Aksine davranan kişiler hakkında bir yıldan üç yıla kadar hapis cezasıverilir Bu ceza, para cezasına veya tedbirlerden birine çevrilemez veertelenemez
MADDE15 - 13 11 1996 tarihli ve4208 sayılı Karaparanın Aklanmasının Önlenmesine, 2313 sayılı UyuşturucuMaddelerin Murakabesi Hakkında Kanunda, 657 sayılı Devlet MemurlarıKanununda ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri HakkındaKanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 2 ncimaddesinin (a) bendine (5) numaralı alt bentten sonra gelmek üzere aşağıdaki(6), (7) ve (8) numaralı alt bentler eklenmiş, mevcut (6) numaralı alt bentbuna göre teselsül ettirilmiştir
6 4389 sayılı Bankalar Kanununun 22 ncimaddesinin (4) numaralı
fıkrasındaki,
7 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 47 ncimaddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (1) ila (7) numaralı altbentlerindeki,
8 Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna devredilenveya Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından tasfiyeye tabi tutulanbankalara dair iflas ve konkordatoya ilişkin olarak 2004 sayılı İcra ve İflasKanununun 333 üncü maddesindeki,
MADDE16 - 4208 sayılı Kanunun 8inci maddesinin birinci cümlesinde geçen on ibaresi onbeşolarak değiştirilmiştir
MADDE17 - 18 6 1999 tarihli ve4389 sayılı Bankalar Kanununun 6 ncı maddesinin (2) numaralı fıkrasının(a) bendinde Kurul ibaresinden sonra gelmek üzere Başkanıve ibaresi eklenmiştir
MADDE18 - 4389 sayılı Kanunun 9uncu maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendine
aşağıdaki paragraf eklenmiştir Malbildiriminde bulunması gerekenlerin, bildirimde belirtmedikleri veya gerçeğeaykırı olarak bildirdikleri her türlü taşınır ve taşınmaz mal, hak vealacak, gelir ve harcamalar da haksız mal edinme hükümlerine tabidir Haksızmal edinmediğini ispat edene bu hüküm uygulanmaz
MADDE19 - 4389 sayılı
Kanunun 14 üncü maddesinin (5) numaralı fıkrasının (c) bendininbirinci cümlesinden sonra gelmek üzere Borçlu tarafından ödenmesigereken tahsil harcı dahil her türlü vergi, resim, harç ve masraflar Fonalacağından mahsup edilemez cümlesi eklenmiş, dördüncü cümlesindeyer alan her türlü ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz ibaresiher türlü ihtiyati tedbir, ihtiyati haciz ve tehir-i icra şeklindedeğiştirilmiş, aynı bende aşağıdaki paragraf eklenmiş ve (d) bendininbirinci ve ikinci paragraflarında yer alan (1) ibaresi (1) ve(2) şeklinde değiştirilmiştir BuKanun hükümlerine göre temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim vedenetimleri veya hisseleri kısmen veya tamamen Fona intikal eden bankaların,tasfiyeleri Fon eliyle yürütülen müflis bankaların iflas idarelerinin veFonun, yukarıda belirtilen işlemler nedeniyle kendi aralarındaki ve/veya diğergerçek ve tüzel kişilerle aralarındaki işlemler nedeniyle düzenlenen sözleşmeler,belgeler ve sair kağıtlar ile bunların değiştirilmesi, yenilenmesi, uzatılması,devredilmesi ya da yeni bir itfa planına bağlanması, alacakların
teminatlandırılması, teminatların devir alınması, tarafların sulhve/veya ibra olması ve/veya her ne nam altında olursa olsun herhangi bir işlemetabi tutulması nedeniyle düzenlenen kağıtlar ve/veya belgeler her türlüvergi, resim ve harçlar ile özel kanunları ile hükmolunan mali yükümlülüklerdenmüstesnadır Bu hüküm üçüncü kişiler yönünden, Fonun ve/veya Fonaintikal eden bir bankanın ve/veya tasfiyeleri Fon eliyle yürütülen müflisbankaların iflas idarelerinin alacaklarının tahsili ile ilgili işlemleretaraf olmaları halinde uygulanır
MADDE20 - 4389 sayılı Kanunun 15inci maddesinin (3) numaralı fıkrasının dokuzuncu cümlesinden sonra gelmeküzere Borçlu veya borçlunun malları başka mahallerde bulunduğutakdirde, Fon, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunhükümlerini, kendi tahsilat dairesi aracılığı ile uygulayabileceği gibi,tahsil dairesi bulunmadığı hallerde talebi üzerine, uygulama o mahaldekiMaliye Bakanlığı Tahsil Dairesi tarafından yapılır cümlesi, ondördüncücümlesine Fon, devraldığı ve dava veya iflas takibine konu etmekle görevlive yetkili olduğu alacakları ifadesinden sonra gelmek üzere ve6183 sayılı Kanuna göre takip ettiği ve/veya edeceği alacaklarıibaresi ve bu fıkraya son cümle olarak Fon aslen veya devir suretiylesahip olduğu her türlü alacağının teminatını teşkil etmek üzere Türkparası ve/veya taşınmaz rehni ve/veya taşınır rehni dahil olmak üzere hertürlü ayni ve şahsi teminat almaya ehil ve yetkilidir cümlesieklenmiş, (4) numaralı fıkrası ile (7) numaralı fıkrasının (a) bendi aşağıdakişekilde değiştirilmiş ve (b) bendine aşağıdaki paragraflar eklenmiş, (9)numaralı fıkrasının (c) bendinde yer alan "Fon bakımından dokuz ay süreyledurur " ibaresi, Fon bakımından üç ay süreyle durur şeklindedeğiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki (e) bendi ve maddeye aşağıdakifıkra (10)
numaralı fıkra olarakeklenmiştir 4 Fonun karar organı Fon Kuruludur Fon Kurulu, ilgili bakanın önerisi üzerineBakanlar Kurulunca atanan yedi üyeden oluşur Bakanlar Kurulu, üyelerdenbirini başkan, birini de ikinci başkan olarak görevlendirir Fon Kurulu başkanve üyelerinin görev süreleri altı yıldır, Kurul başkan ve üyeleri gibiyemin etmedikçe göreve başlayamazlar Görevleri sona erenler yenidenatanabilir Kurul üyeliklerine hakim sınıfından atama yapılması halindemuvafakatı alınır Fonun genel yönetim ve temsiliyle Fon Kurulunca alınankararların yürütülmesi Fon Kurulu başkanına aittir Fonun merkezi İstanbul'dadır Fon, ihtiyaç duyulması halinde Fon Kurulu kararıyla gerekli görülenyerlerde teşkilat kurabilir Fon, daire başkanlıkları şeklinde teşkilatlanmışana hizmet birimleriyle danışma, iç denetim ve yardımcı hizmetbirimlerinden oluşur Fon Kurulu, yetkilerini düzenleyici işlemler tesisederek ve özel nitelikli kararlar alarak kullanır Düzenleyici işlem niteliğindekiyönetmelik ve tebliğler Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe konulur Kurulunçalışma esas ve usulleri ile Başkan ve üyelerinin mali ve özlük haklarıile diğer hak, yükümlülük ve sorumluluklarına ilişkin hükümler FonKurulu ve bu Kurulun Başkan ve üyeleri hakkında da uygulanır 6 ncımaddenin (2), (4), (5) ve (6) numaralı fıkraları, Fon, Fon Kurulu üyeleri veFon personeli hakkında da uygulanır
FonKurulu üyeliğine atananlar ile Fon başkan yardımcılığına ve Fon daire başkanıve daire başkan yardımcısı pozisyonlarına atananlar hakkında 5434 sayılıTürkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümleri uygulanır Bu görevleriçin emeklilik açısından uygulanacak ek gösterge ve makam tazminatınıntespitinde kurul/kurumdaki emsali görevler esas alınır Fon Kurulu başkan veüyeleri ile Fon personeli, görevleri esnasında veya görevleri nedeniyle işlediklerive kendilerine karşı işlenen suçlar bakımından Devlet memuru sayılırlar Buna ilişkin soruşturmalar, Fon Kurulu başkanı ve üyeleri için ilgilibakanın, Fon personeli için ise Fon Kurulunun izin vermesi kaydıyla genel hükümleregöre yapılır Fon Kurulu başkan ve üyeliklerine atananlar, Fon Kurulunda görevyaptıkları sürede eski görevleriyle olan ilişkileri kesilir AncakKuruldaki görevleri sona erdikten sonra ilgili bakan tarafından, mükteseplerineuygun bir kadroya atanırlar Akademik unvanlarının kazanılması içingerekli şartlar saklıdır Fonişlemlerini yürütmede Başkana yardımcı olmak üzere Fon Kurulu kararıylaKurum başkan yardımcısı statüsünde ve Kurum başkan yardımcılarındaaranan şartları taşıyan üç Fon başkan yardımcısı atanabilir Fonmevcudunun kullanılış usul ve esasları
ile Kanunla Fona verilen yetkilerin kullanılmasına ilişkin usul veesaslar Kurulca hazırlanacak
Fon Yönetmeliğindegösterilir ve Fon giderleri Fon kaynaklarından karşılanır Fon;dava, alacak, takip, tahsil, yeniden yapılandırma ve diğer faaliyetleri ileilgili olarak üçer aylık dönemler itibarıyla yayımlayacağı raporlarlakamuoyunu bilgilendirir Fon, Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve BütçeKomisyonunu özel gündemle yapılacak toplantı ile yılda iki defadan azolmamak üzere bilgilendirir Fonungörev alanı ile ilgili konularda genel bütçeye dahil daireler ile katma bütçeliidarelerde ve kamu bankalarında çalışanlar kurumlarının, hakimler ve savcılarise kendilerinin muvafakatı ile Fonda görevlendirilebilirler Bu şekilde görevlendirilenlerde (8) numaralı fıkrada öngörülen bilgileri istemeye ve bu kapsamda görevlendirilenHazine avukatları ayrıca Fona tanınan dava, takip ve tahsile ilişkinyetkileri kullanmaya, tedbirleri talep etmeye yetkilidir FonKurulunun talebi üzerine Kurum personeli Başkan tarafından Fonda görevlendirilebilir Kurum ve Fon arasındaki bilgi, bilişim sistemleri ve benzeri alt yapı paylaşımlarıile personelin bir diğerinde geçici görevlendirilme hususları Kurum ve Fonarasında yapılacak protokol ile belirlenir "a)Fon, alacağının tahsili bakımından yarar görmesi halinde ve Fona borçluolup olmadıklarına bakılmaksızın; hisseleri kısmen veya tamamen kendisineintikal eden bir bankanın yönetim ve denetimine sahip olduğu iştiraklerinin,bu bankanın yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başınaveya birlikte elinde bulunduran tüzel kişi ortaklarının, gerçek ve tüzel
kişi
ortaklarının
yönetim
ve denetimini
doğrudan ya
da
dolaylı
olarak
tek başına veya birlikte elinde bulundurdukları şirketlerin ortaklarının,bu şirketlerde sahip oldukları hisselerinin tamamına ve/veya bir kısmınailişkin temettü hariç, ortaklık hakları ile bu şirketlerin yönetim vedenetimini devralmaya ve şirket ana sözleşmesinde belirlenen yönetim, müdürlerve denetim kurulu üyelerinin sayılarıyla bağlı kalmaksızın ve imtiyazlıhisselere dayanılarak atanıp atanmadıklarına bakılmaksızın görevdenalmak ve/veya üye sayısını artırmak ve/veya eksiltmek suretiyle bukurullara üye atamaya yetkilidir Fonunyönetim ve denetimine sahip olduğu şirketlerin ve/veya bu fıkra uyarınca yönetiminive denetimini devir aldığı şirketlerin, Fon tarafından atanan yönetim, müdürlerve denetim kurulu üyeleri ile Fonun atadığı bu yöneticiler tarafından şirketitemsil ve ilzam ile yetkili kılınan genel müdür, genel müdür yardımcısıve müdür gibi şirket çalışanları, bu şirketlere Fon tarafından yönetimve denetim kurulu üyeleri ile müdürlerin atanmasından sonra, bu bentte sayılangerçek veya tüzel kişilere ait şirket hisselerinin ve/veya bu hisselerleorantılı aktiflerinin satışı ve bu satışlardan elde edilen tutarları Fonalacaklarına mahsup etmeye veya şirketlerin kamu borçları ve/veya SosyalSigortalar Kurumuna borçları ile sair borçlarını ödemede kullanmaya ve buişlemler ile ilgili kararlar almaya 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 324üncü maddesi
ile
bağlı
kalmaksızın
yetkilidirler
Şirketlerin
sermayesini kaybetmesinden ve/veya borca batık olmasından dolayımahkemeye bildirimde bulunma yükümlülükleri yoktur Bildirimde bulunmamaktandolayı bu şahıslar hakkında İcra ve İflas Kanununun 179, 277 ve devamımaddeleri ile 345/a maddeleri hükümleri uygulanmaz ve Türk Ticaret Kanununun341 inci maddesi uyarınca şahsi sorumluluk davası açılamaz Yönetim vedenetimi Fon tarafından devir alınmamış şirketlere Fon tarafından atanan yönetimve denetim kurulu üyeleri ile müdürler, ortaklar genel kurulunca görevden alınamayacağıgibi ibra edilmeyerek haklarında kendilerinin görev yaptıkları dönem veya dönemlerdışında şahsi sorumluluk davası da açılamaz ""Fonalacaklarından; yönetim ve denetimi Fona geçen ve/veya bankacılık yapma vemevduat kabul etme izin ve yetkileri ilgili Bakan, Bakanlar Kurulu veya Kurultarafından kaldırılan bankalar ile tasfiyeye tabi tutulan veya tasfiye işlemibaşlatılan bankaların kaynağını kullanmış olmasından dolayı Fona borçluolması kaydıyla Fona intikal eden bir bankadan ilk kredinin ve/veya bankakaynağının kullanılmasından sonra, bu bendin birinci cümlesinde belirtilengerçek ve tüzel kişilerin, edindikleri ve/veya bu suretle üçüncü kişilereedindirdikleri para, her türlü mal, hak ve alacaklarının banka kaynağıkullanılmak suretiyle edinildiği ve/veya edindirildiği kabul edilir ve bu gerçekkişiler ile tüzel kişiler tarafından edinilen para, her türlü mal, hak vealacaklar hakkında bu fıkra hükümlerini uygulamaya Fon yetkilidir Busuretle edinildiği ve/veya edindirildiği kabul edilen para, her türlü mal,hak ve alacaklar üzerinde ilk kredinin ve/veya banka kaynağının kullanıldığıtarihten sonra üçüncü kişilere yapılan satış, devir ve temlik, sınırlıayni hak tesisi gibi işlemler ile üçüncü kişiler lehine tesis edilen aynive şahsi tüm haklar Fona karşı hüküm ifade etmez Bu hukuki işlemleretaraf olan tüm şahısların külli ve cüzi halefleri dahil, yukarıda
belirtilen
işlemlerin
gerçekleşmesinden
sonraedindikleri ve/veya edindirdikleri para, her türlü mal, hak ve alacaklar hakkındada bu fıkra hükümleri uygulanır Yukarıda belirtilen işlemlere taraf olanüçüncü kişiler bankanın Fona devrinden sonraki işlemler nedeniyle, bu fıkranınbirinci paragrafında sayılan kişiler ise
bankanın
Fona
devrinden önceki ve/veya sonraki işlemler nedeniyle iyiniyet iddiasındabulunamazlar Bankanın Fona devrinden önce satış, kira, devir ve temlik gibiişlemler ile ayni ve şahsi hak tesisine ilişkin işlemlere taraf olanüçüncü kişiler iyiniyetli olduklarını kanıtlamak zorundadırlar Bufıkranın (a) bendinin birinci cümlesinde ve bu bendin birinci cümlesinde sayılangerçek ve tüzel kişilerin yönetim ve/veya denetimindeki şirketlerde ve/veyaişletmelerinde iş akdine bağlı ve/veya bağlı olmaksızın geçici ve/veyasürekli olarak istihdam edilen şahısların kurucusu, ortağı, yöneticisiveya denetçisi olduğu şirketlerin; bir
işakdine bağlı olmaksızın, yukarıda sayılan
şahısların vekaleten ve/veya ticari mümessil ve/veya ticari vekilsıfatıyla ve/veya vekaletsiz iş görme hükümleri gibi herhangi bir hukukiilişkiye dayanarak geçici ve/veya sürekli olarak temsil eden şahıslar iletemsil ettikleri gerçek ve/veya tüzel kişilerin; bu bentte belirtilen şahıslardışındaki ve/veya bunlar tarafından kurulan şirketlere bankacılık mevzuatınave/veya teamüllerine uyulmadan ve/veya teminatsız ve/veya yetersiz teminat ilekredi kullandırılan ve/veya genellikle faaliyet yeri olarak aynı adresikullanan ve/veya yapılan sözleşmelere cayma hakkı ve/veya borcun nakli gibihükümler koymak suretiyle kullandıkları kredileri ve/veya banka kaynaklarınıbankanın yönetim ve denetimini doğrudan ve/veya dolaylı olarak tek başınave/veya birlikte elinde bulunduran gerçek ve tüzel kişilere ve/veya bunlarınve/veya bankanın iştiraklerine ve/veya doğrudan veyahut dolaylı bağıbulunan şahıs ve şirketlere yukarıdaki bentlerde sayılan gerçek veya tüzelkişilere aktarılmasını sağlayan gerçek veya tüzel kişilerin kullanmışoldukları krediler ve/veya banka kaynakları bankanın yönetim ve denetiminidoğrudan ve/veya dolaylı olarak, tek başına veya birlikte elinde bulunduranortaklar tarafından kullanılmış banka kaynağı sayılır ve bu şahıslarile edindikleri ve/veya üçüncü kişilerce edindirdikleri para, her türlümal, alacak ve haklar hakkında bu fıkra hükümleri uygulanır " e)Fon tarafından başlatılan ve/veya Fona intikal eden bankalardan devir alınantakiplerde borçlular tarafından yapılan tüm itirazlar satış dışındatakip işlemlerini durdurmaz Açılanihalenin feshi davasının davacı aleyhine sonuçlanması halinde dosyaya yatırılanteminat sıra cetvelinde pay düşen alacaklılara garameten ve derhal ödenir Fonunalacaklısı olduğu icra dosyalarında Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna ödenmesigereken satış bedelleri sıra cetvelinin kesinleşmesi beklenmeksizin teminatsızolarak ödenir 10 Fon alacaklarının tahsilini teminen, Fon tarafından bu Kanun hükümleri çerçevesindeaçılan davalarda verilen tedbir kararları uyarınca üzerine tedbir konulanpara, her türlü mal, hak ve alacaklar, bu davalara konu alacakların yasalteminatını oluşturur ve karar kesinleşinceye kadar devam eder Mahkemecekarara bağlanan alacaklar tedbir konulan para, mal ve her türlü hak vealacakların bedelinden bankanın Fona devrinden önce diğer bankaların veüçüncü kişilerin lehine tesis edilmiş ve muvazaalı bulunmadığı ilgilitarafından ispat edilmiş sınırlı ayni haklar ile işçi alacakları venafaka alacakları dışındakiler imtiyazlı alacak olarak öncelikle tahsilolunur
MADDE21 - 4389 sayılı Kanunun 15inci maddesinden sonra gelmek üzere 15/a maddesi eklenmiştir Hazinealacağı MADDE15/a - Fon alacaklarından; yönetim ve denetimi Fona intikal eden ve/veyabankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izin ve yetkileri ilgiliBakan, Bakanlar Kurulu veya Kurul tarafından kaldırılan bankalar iletasfiyeleri Fon eliyle yürütülen veya Fon tarafından tasfiye işlemleri başlatılanbankaların yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak elindebulunduran ortaklarının kendi lehine kullandıkları her türlü bankakaynakları ve her ne ad altında olursa olsun kendilerine ait yurt içi ve yurtdışı şirket, finans kuruluşu, off-shore bankalara
aktardıkları banka kaynakları ile eşleri, çocukları ve evlatlıklarıve bunların diğer kan ve kayın
hısımlarıadına açılmış krediler ile bunlara aktarılan her türlü kaynak aktarımlarıveya bankaların hakim ortaklarının kendilerine veya şirketleri ile iştiraklerinerayiç bedelin
altında ve muvazaalıyapılmış tüm devir ve
temlikler,üçüncü kişilere yapılmış her türlü taşınır ve taşınmaz rehni veipotek gibi sınırlı ayni haklar ve bunlardan elde edilen nemalar, iştiraklerineve bağlı şirketlerine ayni bankanın el değiştiren ortaklarınınbirbirlerine verdiği krediler ile aynı şekildeki bankaların karşılıklıbirbirlerine verdikleri krediler, bankaya ve grup şirketlerine yüksek bedellesatılmış tüm mal, hisse ve hizmetlerden veya bunlardan ve benzerlerindenelde edilen nemalar, uzun süreli kiralama veya finansal kiralama yolu ilekendisine aktarılan kaynak ve hizmetler, bankanın yönetim ve denetim döneminde
yeterli
ticari faaliyetiolmaksızın kaynak aktarımı amacıyla kurulmuş şirketlere verilen kredilerile bunlara aktarılan kira ve hizmet bedellerindeki nemalar, yurt dışı bankave finans kuruluşları ile yapılan inançlı işlemler yolu ile aktarılan hertürlü kaynaklar, bankalarının off-shore bankalarındaki
yargı kararları nedeniyle ödedikleri mevduatları ve off-shore
bankaların bankaya izinli veya izinsiz aktardığı off-shoremevduatlar,
bankanın yönetimkurulu ve kredi komitesi başkan ve üyeleri ile genel müdür, genel müdüryardımcıları, imzaları bankayı ilzam eden memurları, müdürlerininkendileri, eşleri ve çocukları, evlatlıkları ile bunların diğer kan vekayın hısımlarına aktarılan her türlü kaynakların tümü başkaca bir işlemegerek olmaksızın Hazine alacağı haline gelmiş sayılır Fon Kurulununtalebi üzerine görevlendirilen Hazine avukatlarınca da takip edilebilir Yukarıdakifıkra hükümleri borsadan hisse alan küçük pay sahibi ortakları ile TürkTicaret Kanunu ve özel kanunları hükümleri gereğince yüzde birin altındazorunlu hisse alarak yönetimde ve denetimde
görev alanlardan iyiniyetli olanlar hakkında uygulanmaz Bankanınyönetim kurulu ve kredi komitesi başkan ve üyeleri ile genel müdür, genel müdüryardımcıları, imzaları bankayı ilzam eden memurları ve şube müdürleriile yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veyabirlikte elinde bulunduran ortaklarının kendileri, eşleri, çocukları veevlatlıkları ve bunların diğer kan ve kayın hısımları ile yapılan veyayapılacak olan yeniden yapılandırma anlaşmaları çerçevesinde Fonunalacakları da Hazine alacaklarındandır Yukarıdakifıkralar hükümleri gereğince açılmış ve açılacak her türlü davalaraadli tatilde de bakılır, bu davalarda bilirkişiler
resmi kurum ve kuruluşlarda görev yapanlar arasından seçilir, duruşmalaraotuz günden fazla ara verilmez
MADDE22 - 4389 sayılı Kanunun 17nci maddesinin (1) numaralı fıkrasının birinci cümlesindeki üzerineibaresinden sonra gelmek üzere doğrudan ibaresi eklenmiştir
MADDE23 - 4389 sayılı Kanuna 17nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 17/a maddesi eklenmiştir İspatkülfetiMADDE17/a - Fon tarafından 14, 15, 15/a ve 17 nci maddeler hükümleri uyarınca açılmışve açılacak davalar ile temettü hariç ortaklık hakları ve/veya yönetim vedenetimi Fona intikal eden ve/veya bankacılık işlemleri yapma ve mevduatkabul etme izin ve yetkileri ilgili Bakan, Bakanlar Kurulu veya Kurul tarafındankaldırılan bankalar ile tasfiyeleri Fon eliyle yürütülen veya Fon tarafındantasfiye işlemleri başlatılan bankalar tarafından eski yöneticiler ve denetçileraleyhine aslen açılan ve/veya külli halef sıfatı ile takip edilen ve/veyaFon tarafından kanuni halef ve/veya devir alanı ve temellük eden sıfatıile takip edilen şahsi sorumluluk davalarında ispat külfeti davalılaraaittir
MADDE24 - 4389 sayılı Kanunun 20nci maddesinin (5) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir 5 a) Kurul kararları ile miktarı beşyüzmilyar Türk Lirasını aşan FonKurulu kararlarına karşı açılacak idari davalar ilk derece mahkemesiolarak Danıştayda görülür ve acele işlerden sayılır b)Kurul kararları ile miktarı beşyüzmilyar Türk Lirasını aşan Fon Kurulukararları aleyhine açılacak idari davalarda yürütmenin durdurulmasıtalebinin kabul veya reddi kararına yapılan itirazların karara bağlanmasındanönce, tarafların istemi üzerine duruşma
yapılmasına karar verilebilir
MADDE25 - 4389 sayılı Kanunun 22nci maddesinin (3) numaralı fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki (4)numaralı fıkra eklenmiş ve diğer fıkralar buna göre teselsül ettirilmiştir 4 Fon alacaklarından; temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimiFona intikal
eden ve/veya bankacılıkişlemleri yapma ve mevduat kabul etme izin ve yetkileri Kurul tarafından kaldırılanbankalar ile tasfiyeleri Fon eliyle yürütülen veya Fon tarafından tasfiye işlemleribaşlatılan bir bankanın; hukuken veya fiilen yönetim ve denetimini elindebulunduran yönetici olsun veya olmasın gerçek kişi ortakların 15/amaddesinde sayılan fiiller sonucu bankanın kaynaklarını, bankanın emin birşekilde çalışmasını tehlikeye düşürecek şekilde doğrudan veya dolaylıolarak kendilerinin veya başkalarının menfaatlerine kullandırmakla bankayıher ne suretle olursa olsun zarara uğratarak kendilerinin veya başkalarınınmalvarlığının artışına neden olmaları zimmet olarak kabul edilir Bufiilleri işleyenler hakkında on yıldan yirmi yıla kadar ağır hapis veyirmimilyar liradan seksenmilyar liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur Ayrıca, meydana gelen zararın Hazine alacağı olarak müteselsilen ödenmesinekarar verilir
MADDE26 - 4389 sayılı Kanunun 24üncü maddesinin (1) ila (4) numaralı fıkraları, (6) numaralı fıkrasınınbirinci paragrafının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,aynı fıkranın üçüncü paragrafının birinci cümlesinin sonunda yer alanaçılmış sayılır ibaresi açılır şeklinde vebu paragrafın son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir
1 Bu Kanunda belirtilen suçlara ilişkin kovuşturma yapılması Kurum veya Fontarafından Cumhuriyet başsavcılığına yazılı başvuruda bulunulmasına bağlıdır Ancak, 22 nci maddenin (4) numaralı fıkrasında belirtilen suçlardan dolayısoruşturma ve kovuşturmalar Kurumun yazılı bildirimi üzerine veyagecikilmesinde sakınca görülen hallerde re'sen Cumhuriyet savcılarınca yapılır Kurumun veya Fonda görevlendirilen Hazine avukatının başvuruda bulunması halinde,bunlar başvuru tarihinde müdahil sıfatını kazanırlar 2 Cumhuriyet savcıları kovuşturmaya yer olmadığına karar verirlerse,ilgisine göre Kurum veya Fon Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununa göre kendisinetebliğ edilecek bu kararlara karşı itiraza yetkilidirler 22 nci maddenin (3)ve (4) numaralı fıkrası kapsamında veya bu suçlarla bağlantılı olup da ağırceza mahkemesinin görev alanına giren suçlara ait davalar, ilgili bankanınbulunduğu ilin adıyla anılan (1) numaralı ağır ceza mahkemelerinde görülür Gerekli görülen yerlerde Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hakimler veSavcılar Yüksek Kurulunca bu tür suçlara bakmak üzere o yerlerdeki diğer ağırceza mahkemeleri de görevlendirilebilir veya yeni ağır ceza mahkemesi dekurulabilir 3 22 nci maddenin (3), (7), (9) ve (10) numaralı fıkralarında yazılı suçlardandolayı ilgili kuruluşların dava hakkı ile 1412 sayılı Ceza MuhakemeleriUsulü Kanunu hükümleri saklıdır 22 nci maddenin (4) numaralı fıkrasıkapsamına giren suçların kovuşturma ve soruşturmalarında aşağıdaki hükümlertatbik olunur a)22 nci maddenin (4) numaralı fıkrası kapsamına giren suçlarla ilgili hazırlıksoruşturması, iş bölümü ilişkilerine göre, Cumhuriyet savcılarıncabizzat yürütülür Bu suçlar, görev sırasında veya görevden dolayı işlenmişolsalar bile, Cumhuriyet savcılarınca doğrudan soruşturma yapılır b)Bu suçların soruşturma ve kovuşturmalarında, 30 7 1999 tarihli ve 4422 sayılıÇıkar Amaçlı Suç Örgütleriyle Mücadele Kanununun 2 ila 10 uncumaddeleri de uygulanır c)Bu suçlarla ilgili soruşturma ve kovuşturmalarda kolluk; soruşturma ve kovuşturmasebebiyle şüpheli, sanık, tanık, bilirkişi ve suçtan zarar görenleri,Cumhuriyet savcısının veya mahkeme naibinin veya istinabe olunan hakiminemriyle belirtilen gün, saat ve yerde hazır bulundurmaya mecburdur Bu emir,çağrılanlar hakkında kolluğa ihzar müzekkeresinde olduğu gibi zorkullanma yetkisi verir d)Cumhuriyet savcıları, bu suçların soruşturmasında gerekli olması halinde,geçici olarak yargı çevresi içerisinde veya dışındaki, genel bütçelidairelere ve katma bütçeli idarelere, bütün kamu kurum ve kuruluşlarına,belediyelere, resmi ve özel bankalara ait bina, araç, gereç ve personeldenyararlanmak için istemde bulunabilirler Bu istemler, ilgili kurum vemakamlarca geciktirilmeksizin yerine getirilir Özürsüz olarak bu istemleriyerine getirmeyen sorumlu kişiler, üç aydan altı aya kadar hapis cezası ilecezalandırılır
e)Soruşturmanın gerekli kıldığı hallerde, suç mahalli veya delillerinbulunduğu yerlere gidilerek soruşturma yapılır f)Soruşturmanın sonuçlanmasına kadar, bu suç faillerinin, her türlü mal,alacak para ve sair eşyalarına Cumhuriyet savcısının yazılı emri ile elkonulur Bu suçlara iştirak edenler ile suç faillerinin bu suçlar nedeniyleelde ettiği her türlü haksız kazanımın transferi sonucu elde edilen kan vekayın hısımlar ile üçüncü şahıslar nezdindeki mal, alacak veya sair hertürlü şeylere de Cumhuriyet savcısının yazılı emri ile el konulur Elkoyma kararı yirmidört saat içinde yetkili ve görevli sulh hakiminin onayınasunulur Hakim kırksekiz saat içinde kararını açıklar Aksi halde elkoyma hükümsüz kalır 4 22 nci maddenin (4) numaralı fıkrasında yazılı suçlardan dolayı mahkûmolanlar, Fona veya Hazineye olan borçları ve tazminatları ödemediği veyamal varlıklarından tahsil olunamadığı sürece, bunlar hakkında 647 sayılıCezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 ve 6 ncı madde hükümleri ile şartlatahliye hükümleri uygulanmaz Bu hüküm, borsadan hisse alan küçük yatırımcıpay sahibi ortaklar hakkında uygulanmaz Mülga3182 sayılı Bankalar Kanununun 64 ve 65 inci maddeleri ile bu Kanunun 14 üncümaddesi uyarınca işlem yapılan bankalarla ilgili olarak, Bakan, Fon veyaKurum tarafından atanan yönetim kurulu ve denetleme kurulu üyeleri aleyhine görevlerininifası sebebiyle açılmış bulunan davalar Fon aleyhine açılmış sayılırve bu davalarda husumet Fona yöneltilir, açılacak davalar ise doğrudan Fonaleyhine açılır Buşekilde atanan yöneticilere, atandıkları şirketlerin doğmuş veya doğacakkamu borçları ile Sosyal Sigortalar Kurumu borçlarının ödenememiş olmasınedeniyle şahsi sorumluluk yüklenemez
MADDE27 - 4389 sayılı Kanuna aşağıdakimaddeler eklenmiştir EKMADDE 1 - Bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izin ve yetkileriKurul tarafından kaldırılan bankalar ile tasfiyeleri Fon eliyle yürütülenveya Fon tarafından tasfiye işlemleri başlatılan bankalarda bulunan ve doğruluğuhiçbir şüpheye yer vermeyecek şekilde kanıtlanan tasarruf mevduatı niteliğinihaiz hesapların tasarruf mevduatı sigortası kapsamındaki kısmı, Hazine Müsteşarlığıve Fonun müşterek önerisi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecekesas ve usullere göre Fon tarafından ödenir 1211sayılı Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanunu ile bu Kanun uyarınca bankatarafından yetkili mercilere beyan edilen sigortaya tabi tasarruf mevduatıtutarı ile Fon tarafından tespit edilen tasarruf mevduatı tutarı arasındabir fark bulunması halinde, bu fark nispetinde bankanın yönetim kurulu vekredi komitesi başkan ve üyeleri ile genel müdür, genel müdür yardımcıları,imzaları bankayı ilzam eden memurları ve şube müdürleri ile yönetim vedenetimini doğrudan
veya dolaylıolarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarının, kendilerine,eşlerine ve çocuklarına ait bankalar ve banka dışı mali kurumlar ile diğergerçek ve tüzel kişiler nezdindeki, kiralık kasa mevcutları da dahil olmaküzere, hak ve alacakları, döviz tevdiat hesapları ve limitli ve limitsizkredi kartı ve ATM kartları hesapları dahil tüm banka hesaplarınındondurulmasına, kara, hava ve deniz taşıtları dahil her türlü taşınırve taşınmaz mal, kıymetli evrak ve yurt içi veya yurt dışı Hazine bonosu,Devlet tahvili, hisse senedi, yatırım fonları katılım belgeleri gibi diğermenkul değerlerle, bağımsız ticari işletme, fabrika ve tesisler, butesislerin işletilmesine yönelik marka ve lisans hakları, kamu imtiyaz sözleşmelerindendoğan televizyon kanalı, elektrik santralı gibi bir tesisin kurulması ve işletilmesiyetkilerini veren lisans, ruhsat ve işletme hakları ile bu tesisleri lisanshakkı ile veya lisans hakkı bulunmadan işleten ve kuran şirketlere ait hissesenetleri, hak ve alacakların üzerindeki tasarruf yetkisinin tamamen veya kısmenkaldırılmasına, belirtilen tüm mal, kıymetli evrak, nakit ve diğer değerlerinzaptına ve/veya resmi sicillerdeki kayıtları üzerinde ihtiyati tedbirkonulmasına, bunların bir tevdi mahalline yatırılmasına ve hak ve alacaklarınüzerine diğer tedbirlerin konulmasına, bunlardan elde edinilmiş her türlütaşınır ve taşınmaz mal, hak ve alacaklar ile kıymetli evrak, nakit, birtesisi işletme ve kurma hakkı veren marka
ve
lisans
hakları,
bu
tesisleri
lisans
hakkı
ile veya lisans hakkıbulunmadan işleten, kuran ve hak sahibi niteliğini haiz
şirketlere ait hisse senetleri hakkında belirtilen tedbirlerin alınmasına,Fon avukatının veya bu Kanuna göre Hazine alacağı sayılan alacaklara ilişkinolarak Fon avukatının ve/veya Fonda görevlendirilen Hazine avukatınıntalebi üzerine ilgili bankanın merkezinin bulunduğu yerdeki sulh ceza hakimi,yargılama sırasında ise mahkeme tarafından karar verilir Ayrıca, yukarıdabelirtilen farkın 14 ve 15 inci maddelerde yer alan hükümler dahilinde takipve tahsiline Fon tarafından karar verilebilir Bu hükümler, yukarıda sayılankişiler adına hareket eden veya onlar hesabına kendi adına para, mal veyahak edinen kişiler hakkında da uygulanır Tedbireilişkin talepler, hakim veya mahkeme tarafından evrak üzerinde yapılacakinceleme sonucunda derhal ve nihayet yirmidört saat içinde sonuçlandırılır Gecikmesinde sakınca görülen hallerde Cumhuriyet başsavcılıkları da hakve alacakların dondurulmasına karar verebilir Cumhuriyet
başsavcılıkları bu kararı en geç yirmidört saat içinde sulh cezahakimine bildirir Hakim en geç yirmidört saat içinde bu kararı onaylayıponaylamamaya karar verir Hakim tarafından onaylanmayan kararlar hükümsüzkalır Sulhceza hakimince verilen tedbirler, Kurum veya Fonun, bankanın bankacılık işlemleriyapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırıldığı tarihten itibaren bir yıliçerisinde suç duyurusunda bulunmaması halinde sona erer Bu süre içerisindesuç duyurusunda bulunulması halinde tedbirler, takipsizlik kararının veya açılacakdava sonucunda verilecek hükmün kesinleşmesine kadar devam eder Mahkeme, buKanun hükümlerine göre Fon tarafından ödenen ve/veya ödenecek miktarın,sorumlular tarafından doğrudan Hazineye ödenmesine karar verir Bu halde,tedbirler hükmolunan meblağın tahsiline kadar devam eder ve hükmolunan meblağsorumluların bu fıkra uyarınca tedbirlere konu edilen para, mal, hak vealacakları ile diğer mal varlığından tahsil olunur
Yukarıdakifıkralarda yer alan hükümlerin konusu olup, sorumluların boşanmış veyadul eşlerinin, diğer kan hısımları ile kayın hısımları ve üçüncü kişilerinmülkiyeti ve tasarrufuna geçirilmiş bulunan tüm mal, sınırlı ayni veyaşahsi hak ve alacaklar hakkında da Fon avukatı veya bu Kanun uyarıncaHazine alacağı sayılan alacaklar açısından Fon avukatı ve/veya Fonda görevlendirilenHazine avukatı tüm banka hesaplarının dondurulması, tasarruf yetkisininkaldırılması, zapt, ihtiyati tedbir kararlarının alınmasını ve diğerkanuni sınırlamaların getirilmesini sulh ceza mahkemesinden veya yargılamasırasında görevli mahkemeden talep edebilir Tüm bu mal, hak ve alacaklarailişkin olarak açılacak veya açılmış davalarda bu kişiler Türk MedeniKanununun 3 üncü maddesindeki iyiniyet karinesi ile 985 inci maddesindeki mülkiyetkarinesinden ve tüm resmi sicillere iyiniyetli güven ilkesinden yararlanamaz İyiniyetle edinmiş olduklarını ispatladıkları takdirde, yaptıkları ödemelerinmuvazaalı olmayan rayiç değer olduğunu belgelendirmek şartıyla ödediklerininasli sorumluların mal varlığı ve diğer değerlerinden bu kişilere geriverilmesine mahkemece karar verilir Bu hükümler boşanmış ve dul eşler bakımındanbankanın Fona devrinden önceki iki yıl içindeki edinimlerine uygulanır Bankacılıkişlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni kaldırılan bir banka nezdindetasarruf mevduatı hesabı bulunmamasına rağmen sahte olarak düzenlediğibelgeler veya sahte olduğunu bildiği belgeleri ibraz ederek veya ettirerek,kendisine veya bir başkasına ödeme yapılmasını talep eden kişilere,fiilleri daha ağır cezayı gerektirmediği takdirde, dört seneden sekizseneye kadar ağır hapis cezası verilir Kendilerine veya gösterdikleri yahuthak sahibi kıldıkları kişilere ödeme yapıldıktan sonra bu fiilleri işledikleriortaya çıkan kişilere, bu cezanın yanı sıra ödenen tutarın on katıkadar ağır para cezası verilir Bu kişiler hakkında yukarıda belirtilen hükümleruygulanır BuKanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce gerçekleştirilen fiillernedeniyle, bu madde hükümlerine göre Fon tarafından ödeme yapılmasınaveya yapılacak olmasına sebebiyet veren kişiler ile bunların eş ve çocuklarınaait her türlü mal, hak ve alacaklar hakkında da bu madde hükümleri uygulanır EKMADDE 2 - Temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi Fonaintikal eden ve/veya bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izin veyetkileri ilgili Bakan, Bakanlar Kurulu veya Kurul tarafından kaldırılanbankalar ile tasfiyeleri Fon eliyle yürütülen veya Fon tarafından tasfiye işlemleribaşlatılan bankaların hakim ortakları, bankanın yönetim kurulu üyeleri,genel müdür, genel müdür yardımcıları ve bunların eş ve çocukları ileevlatlıklarının, bunların diğer kan ve kayın hısımlarının ve imzayayetkili banka mensuplarının kendi aralarında veya üçüncü kişilerle yaptıklarıtaşınır ve taşınmaz rehni, ipotek, üst hakkı, intifa hakkı ve oturmahakkı gibi her türlü sınırlı ayni hak tesisine ilişkin sözleşmeler ilekara, hava ve deniz taşıtları gibi taşınır ve yalı, villa, ada, site, tümeklentileri ile çiftlik gibi taşınmaz adi ve hasılat kira sözleşmeleri,taşınır veya taşınmaz mal finansal kiralama, uydu ve kablolu yayın kanalıkullanma hakkı, televizyon kanalı ile gazetelerin yayım hakkı, marka velisansı devir ve
kullanmahakkı veren sözleşmeleri, idare ve hizmet vekaleti ile Avrupa Birliğistandartları üzerinde prim ödemek suretiyle yapılan hayat, bireyselemeklilik, ihtiyarlık ve sağlık sigorta sözleşmeleri ve limitli veyalimitsiz kredi kartı ile ATM kartı sözleşmeleri ile münferit veya karşılıklıverilen banka teminat mektupları, kabul kredileri ve avaller geçersiz sayılır Bu sözleşmelerden elde edilen tüm maddi menfaatlerin Fona intikal edenalacaklar bakımından açılmış veya açılacak davalarda mahkemece doğrudanHazineye ayni veya değer olarak verilmesi veya ödenmesine karar verilir Bu sözleşmeleringeçersizliğinden dolayı karşı tarafça açılacak tazminat davalarında sözleşmedemuvazaa bulunmadığını ve sözleşmeyle ödenen bedelin muvazaalı olmayanrayiç bedel olduğunu ispat yükü davacıya aittir Borçlunun,bir borçludan beklenecek derecede hayatını idame ettirebilmesi için gereklikonut kiralaması yukarıdaki fıkra kapsamı dışındadır EKMADDE 3 - Bu Kanundan kaynaklanan Fon alacaklarına ve bu Kanuna göre Hazinealacağı sayılan alacaklara ilişkin dava ve takiplerde zamanaşımı süresiyirmi yıldır Fon alacakları ve bu Kanuna göre Hazine alacağı sayılanalacaklar bakımından bu sürenin başlangıcı Fon tarafından ödeme yapılmasınaveya yapılacak olmasına sebebiyet veren kişilerin fiillerinin gerçekleştiği
tarihten itibaren başlar EKMADDE 4 -
15/a maddesine göreHazine alacağı sayılan alacakların dava ve takibine ilişkin olarak; bualacaklarla ilgili
inceleme, araştırma,tespit, hukuki takip ve tahsile ilişkin işlerde görevlendirmek üzeredenetim elemanları ile müşavir Hazine avukatları ve Hazine avukatlarındanve gerekirse, genel ve katma bütçeli daireler ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarındanda personel temin edilmek suretiyle oluşan özel takip ve tahsil çalışmagrupları oluşturulabilir EKMADDE 5 - Kamu bankalarında (tasfiye halindeki Emlak Bankası A Ş dahil) vesermayesinin yarıdan fazlası kamu kurum ve kuruluşlarına ait olan ya dahisselerinin çoğunluğu üzerinde bu kurum ve kuruluşların idare ve temsilyetkisi bulunan ve özel kanunla kurulmuş bankalarda bu Kanunun yürürlüğegirdiği tarihten önce bankacılık teamüllerine göre teminatlı ve/veyayetersiz teminatlı kredi kullanıp da vadesi geçtiği halde henüz ödenmemiş,süresi uzatılmamış veya yeniden yapılandırılmamış kredileri kullananlarya da yeniden yapılandırma şartlarını ihlal edenler ile münferit veya karşılıklıverilen banka teminat mektupları, kabul kredileri ve avaller, taşınır ve taşınmazrehni, ipotek, üst hakkı, intifa hakkı ve oturma hakkı gibi her türlü sınırlıayni hak tesisine ilişkin sözleşmeden doğan haklarında diğer bankalarınve üçüncü kişilerin muvazaadan ari hakları aleyhine olmamak üzere Fon veHazine alacaklarına ilişkin tedbir, takip ve tahsil hükümleri bankalarıncauygulanır EKMADDE 6 - Temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi Fonaintikal eden ve/veya bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izin veyetkileri ilgili bakan, Bakanlar Kurulu veya Kurul tarafından kaldırılanbankalar ile tasfiyeleri Fon eliyle yürütülen veya Fon tarafından
tasfiye
işlemleri
başlatılan
bankaların
ve
15/a
maddesinde
sayılan
kişilerin
15/a maddesindesayılanlar dışındaki üçüncü kişilerle yaptıkları sözleşmelere, bu sözleşmelerinkarşılıklı edimleri içermeleri, edimler arasında orantısızlıkbulunmaması, üçüncü kişilerin edimlerini yerine getirdiklerine dair düzenlenmişusulüne uygun belgelerinin bulunması ve bu işlemlerin her türlü muvazaadanari olduğunun bu kişiler tarafından ispatlanması halinde, BankalarKanununun 15, 15/a, 22, Ek-1 ve Ek-2 maddeleri
uygulanmaz
MADDE28 - 4 1 2002 tarihli ve 4734sayılı Kamu İhale Kanununun 30 7 2003 tarihli ve 4964 sayılı Kanunun 15inci maddesi ile değişik 22 nci maddesinin (g) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki(h) bendi eklenmiştir h)4353 sayılı Kanunun 22 nci ve 36 ncı maddeleri uyarınca Türk veya yabancıuyruklu avukatlardan hizmet alımları
MADDE29 - Bu Kanunun 20, 21 ve 23üncü maddeleriyle, 4389 sayılı Kanuna, bu Kanunun 27 nci maddesiyle eklenenek 1, ek 2, ek 5, geçici 1 ve geçici 3 üncü maddelerinde yapılan düzenlemelerleilgili olarak 31 7 2003 tarihli ve 4969 sayılı Kanunun geçici 2 ncimaddesinin (4) numaralı fıkrası hükmü de uygulanır
MADDE30 - 4389 sayılı Kanunun 10uncu maddesinin son fıkrasındaki; 14 üncü maddesinin (5) numaralı fıkrasının(a) bendinin (ac) alt bendindeki, (6) numaralı fıkrasının (b) ve (c)bentlerindeki; 15 inci maddesinin (3) numaralı fıkrasındakiKurulca ibareleri Fon Kurulunca şeklinde; 14 üncümaddesinin (1) numaralı fıkrasının son paragrafındaki Fondanibaresi Kurumdan şeklinde; 15 inci maddesinin (5) numaralı
fıkrasının (b) bendindeki Kurumun ibaresiFonun şeklinde; 17 nci maddesinin (1) numaralı fıkrasındakiKurul ibaresi Fon Kurulu şeklinde değiştirilmiştir GEÇİCİMADDE 1 - Bu Kanunun yayımıtarihinden üç ay sonra bu Kanunun 21 inci
maddesiyle Bankalar Kanununa eklenen 15/a ve 27 nci
maddesiyle aynı Kanuna eklenen ek 1 ve ek 2 nci maddelerinde belirtilengeçersiz sözleşmeler kapsamındaki tüm taşınır ve taşınmazlara, her türlühak ve alacaklara ilişkin kullanma ve yararlanmaya devam edildiğinin tespiti halinde,bu mallar anılan maddelerde sayılan kişilerin kendi malları sayılır Geçersizsayılan sözleşme hükümleri gereğince üçüncü kişilerin elinde bulunan,bu maddede belirtilen her türlü mal, hak ve alacakların, lisans, marka veruhsat haklarının, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna devrine mahkemece ayrıcakarar verilir GEÇİCİMADDE 2 - Bu Kanunun 15, 21ve 25 inci maddelerinde sayılan ceza ve hukuk davalarını kovuşturan, soruşturanve yürüten Cumhuriyet savcıları ile hakimler bu işleri ivedilikle yürütürlerve görevleri süresince disiplin nedenleri hariç meşru mazeretleri veistemleri olmadıkça üç yıl süre ile başka bir yere veya göreveatanamazlar Görev süresi dolanlar tekrar atanabilirler GEÇİCİMADDE 3 - Bu Kanunla, 4208sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (a) bendine (5) numaralı alt bentten sonragelmek üzere eklenen (6) numaralı alt bendi, 4389 sayılı Bankalar Kanununun9 uncu maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendine eklenen paragraf, 15inci maddenin
(7)
numaralı fıkrasının
(b)
bendine
eklenen
paragraflar,
(9)
numaralı fıkrasının (c)
bendindeyapılan değişiklik, 15 inci maddeye eklenen (10) numaralı fıkra, BankalarKanununa eklenen 15/a maddesi, 17/a maddesi ve ek madde 2, bu Kanunun yürürlüğegirdiği tarihe kadar temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim vedenetimi Fona intikal eden ve/veya bankacılık işlemleri yapma ve mevduatkabul etme izin ve yetkileri ilgili bakan, Bakanlar Kurulu veya Kurul tarafındankaldırılarak tasfiyeleri Fon eliyle yürütülen veya Fon tarafından tasfiyeişlemleri başlatılan bankalar hakkında uygulanır GEÇİCİMADDE 4 - Bu Kanunun yürürlüğegirdiği tarihten itibaren bir ay içinde 15 inci maddede öngörülen FonKurulunun üyeleri atanır Bu atama yapılıp Fon Kurulunun üyeleri göreve başlayıncayakadar 4389 sayılı Bankalar Kanununun 15 inci maddesinin (4) numaralı fıkrasıuyarınca oluşturulan Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Yönetim Kurulunun görevidevam eder Aynı maddede öngörülen Fon Yönetmeliği Fon Kurulu üyeleriningöreve başladığı tarihten itibaren en geç bir ay içinde hazırlanır Yönetmeliğinhazırlanması Bankalar Kanunundaki hükümlere tabidir Bu Yönetmelik yayımlanıncayakadar eski Yönetmeliğin bu Kanuna aykırı olmayan
hükümleri uygulanmaya devam olunur İlkdefa atanan Fon Kurulu üyelerinden başkan dışında, ikinci yılın sonundakura sonucunda belirlenen iki üye ve dördüncü yılın sonunda, kalan üyelerdenkura sonucunda belirlenecek iki üyenin yerine, 4389 sayılı Kanunda belirtilenhükümlere uygun olarak yeni üye ataması yapılır GEÇİCİMADDE 5 - Bu Kanunun yayımıtarihinde kadrosu Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunda olan veTasarruf Mevduatı Sigorta Fonunda görevli bulunanlar Başkan tarafından görevlendirilebilir Bupersonelden, muvafakatı bulunanların Fon Kurulu üyeleri atandıktan sonra FonKurulu kararıyla daha önce işgal ettikleri pozisyonlara veya daha üstpozisyona atamaları yapılır Muvafakatı olmayan personel ise Kurul kararıyladurumlarına uygun münhal pozisyonlara atanırlar ve gerektiğinde TasarrufMevduatı Sigorta Fonunda iki yılı geçmemek üzere geçici olarak görevlendirilebilirler
MADDE31 - Bu Kanun yayımıtarihinde yürürlüğe girer
MADDE32 - Bu Kanun hükümleriniBakanlar Kurulu yürütür 26/12/2003SayfaBaşı[b]YÜRÜTME VE İDARE BÖLÜMÜ
Resmi Gazete Sayı : 25328
Resmi Gazete Tarih : 26-12-2003
|