|  | ***Şamanizm*** |  | 
|  08-16-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   ***Şamanizm***Şamanizm Şamanizm, insanlığın belki de en eski dinlerinden biridir  Temel olarak sihir ve büyüye dayanır  Her hangi bir kurucusu veya kutsal kitabı olmadığı gibi ortaya çıkış tarihi de belli değildir  Şamanizm ' in köken olarak anaerkil dönemde ortaya çıktığı tahmin edilmektedir   Yakutlarda erkek Şamanlar özel cübbeleri bulunmadığı zamanlarda kadın entarisi giyerek ayin yaparlar  Şamanların çoğunun saçlarını uzatma nedenlerinden biri de budur İnanç ve İbadetleri Şamanist inanca göre dünya, gök, yeryüzü ve yeraltı olmak üzere üç kısma ayrılır  Altay Türklerine göre "Aydınlık Alemi", yukarıdaki dünyayı yani gökyüzünü Tanrı Ülgen'le ona bağlı iyi ruhları temsil eder  Yeryüzünü, yani "Orta Dünya"yi insanlar oluşturur  Yer altı dünyası olan "Aşağıdaki Dünya"yı ise Tanrı Erlik ve ona bağlı kötü ruhlar oluşturur  İyi ruhlarla ilişki kurup, iyilik yapan Şamanlara ak-Şaman, yeraltı ruhlarıyla konuşup, Erlik 'in hizmetinde olanlaraysa kara-Şaman denir   Eski Türklerin de inandığı din Şamanizm ' di  Bu Şamanizm,Yakutlar ve Altaylar'da yaşayan ilkel Şamanizm aşamasını bir süre sonra geride bırakmış, gelişmişti  Avcılık ve ilkel tarımla dar bir bölgede yaşayan boyların inanışlarıyla, büyük devletler kuran, Çin Duvarı ' yla Bizans arasına yayılmış halkların inanışları aynı kalmamıştı   Çin kaynaklarından anlaşıldığına göre eski Orta-Asya Şamanizm ' inin temelleri Gök-Tanrı, Güneş, yer, su, atalar ve ocak (ateş) kültleridir  Bu bağlamda Asya halklarının inandığı Şamanlığın temelinde insan ve doğanın birlik ile beraberliği ve uyumu düşüncesi yer alır  Evren,dünya,insan,hayvan ve bitkiler alemi bir bütün olarak düşünülür  Dünya ve Gök,yaratma eylemini birlikte işbirliği halinde gerçekleştirmektedir  Bunlar bütün varlıkların yaratıcısı olmalarından ötürü kutsaldır  İşte bu yüzden Asya 'nın Şamanist göçebe halklarında Gökle Yer Su'yu sayma ve bunlara saygı gösterme, bu göçebe halkların inanışlarının özünü oluşturmaktadır  Dağın eteğinde ya da zirvesinde, nehrin ya da gölün kıyısında, yolun ya da atın bağlandığı direğin yanında, bir göçebenin kutsamayla eylemleri, tüm yaşamın ortak bir bilinci paylaştığı doğaya dönüktür   Şamanlıktaki bir diğer inanışta, insan neslinin sonsuz bir şekilde devamlılığı düşüncesi  Şamanist olan birisi kendini, baba, dede, ve atalarına ait olan bir hayatın devamı olarak görür, bunları bilir ve sayar (Atalar kültü)  Bununla birlikte, söz konusu bu insan aynı zamanda kendi geleceğini de sonraki nesillerde görmektedir, ki bu durum varoluşun ana anlamıdır  Bundan dolayı bu insanin görevi çocuk ve torunlarına toplumun en iyi yanlarını aşılayarak yetiştirmek ve hayata hazırlamaktır aman Kimdir? Kimler Şaman Olabilir? Şaman dininin ayin ve törenlerini yapan, ruhlarla insanlar arasında aracılık eden kişiye Şaman denir  Şaman sözcüğü Türkçe kökenli değildir  Türkler Şaman yerine kam sözcüğünü kullanırlardı  Avrupa'da 18  yüzyılda kabul edilen Şaman sözcüğü, Rusların, Kuzey Sibirya'da Tunguzlardan öğrendiği bir sözcük  Aslında bu sözcüğün kökeni hâlâ tartışmalı  Bazı bilim adamları sözcüğün Pali dilinde bulunan "şamna" olduğunu, Sanskritçe'de bulunan "çramana" ile aynı kökten geldiğini ileri sürüyorlardı  Bazıları da bu sözcüğün Mançu ' ca olduğunu,"zıplayan,dans eden" anlamına geldiği görüşündeler  Bir başka teori de Şaman sözcüğünün Buda inanışına ait bir sözcük olduğudur  Firdevsi'nin sehname'sinde geçen "Semen" (Buda rahibi) sözcüğü dolayısıyla Şaman sözcüğünün Hindistan kökenli olduğu söylenir   Kasgarlı Mahmut'tan öğrendiğimize göre kamlar, Müslüman Türkler zamanında da unutulmuş değil  Divan-i Lugat-it Türk'te "Kamlar kamik arvisti: kamlar (ayin sırasında) anlaşılmayan bir takım sözler söyledi  " gibi cümlelere rastlanmaktadır  Benzer biçimde Balasagunlu Yusuf Has Hacib, "Kutadgu Bilig" adli eserinde kamlarla hekimleri (otacıları) bir tutmuş, ikisini de insanlar için yararlı isler yapan kişiler olarak göstermişti  Bir yerde söyle der: "Kerek tut otaçi, kerek kam, öligligke her giz asig kilmaz em  (Gerek hekim tut, gerekse kam, eceli gelene ilaç fayda etmez  ) Şaman (kam), tanrılar ve ruhlarla insanlar arasında aracılık yapma gücüne sahip olan kişidir  İnsan, ufak tefek ruhlara, aileyi koruyan ateş ve iyi yer-su ruhlarına bizzat kurbanlar ve saçılar sunabilirse de, kuvvetli, hele kötü ruhlara doğrudan başvuramaz  Kötü ruhlar insanların en büyük düşmanlarıdır  İnsanlara ve hayvan sürülerine hastalık göndermek suretiyle kurban isterler  Bunların istediklerini yerine getirmek gerekir  İnsanlar onların ne istediklerini bilmezler  Ne istediklerini ancak gücünü göklerden ve atalarının ruhlarından alan Şamanlar bilir   Şamanlık bilgisi öğrenmekle elde edilemez  Şaman olmak için belli başlı bir Şamanın neslinden olmak gerekir  Kimse Şaman olmayı istemez, ancak geçmiş ataların ruhundan biri, Şaman olacak torununa musallat olur; onu Şaman olmaya zorlar  Bu hale Altaylılar "töz basıp yat" (ruh basıyor) derler  Ata ruhu musallat olan adam Şamanlığı kabul etmezse deli olur  | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |