Prof. Dr. Sinsi
|
Çıtak Köyü Akhisar Manisa
Akhisar Çıtak Köyü Bilgileri - Çıtak Köyü Hakkında - Çıtak Köyü Tanıtımı - Çıtak Köyü Resimleri
Çıtak ,Manisa Akhisar ilçesine bağlı bir köyüdür
İlçe: AKHİSAR
İl:MANİSA
İle Uzaklığı:102 km
İlçeye Uzaklığı:50 km
Rakım:650 m
Nüfus:
2000:535
1997:540
Tarihi
Köy tarihi ile ilgili yazılı kaynak yoktur Ne zaman kurulduğu bilinmiyor Eski türk toplulukları arasında zikredilen Çıtak Boyu ile mutlka ilgisi vardır Türk toplulukları içinde Ankara Kızılcahamam bölgesinde yaşadıkları biliniyor Balkanlarda yaşadıkları biliniyor orada yaşayanlara tarihçiler Rumeli’i Çitak’ları olarak bidiriyorlar Daha çok Bulgaristan-Deliorman’da olmak üzere, Makedonya tarafında da Türk soyundan Çitak’lara rastlanmaktadır Osmanlı Rus savaşı 1877 ve Balkan harbi sonunda 1913 yıllarına bunların büyük kısmı Türkiye’ye göçmüşlerdir Köyün balkanlardan gelenler tarfından kurulduğunu söylemek güçtür bir işaret ve söylence yoktur
Köy Akhisar'a 54 Km Gördes yoluna 5 Km uzaklıktadır 160 Hanedir bir tepe üzerinde kurulmuştur Köy yerli ahalinin dışında, Konya, İstanbul ve Sivas'tan göç almıştır Çıtak kelimesinin köyde kullanılan anlamı;Odunculukla geçimini sağlayan kaba insanlar manasınadır
Köyün girişinde Okul, sağ tarafta büyük tarihi asırlık bir çınar ağacı vardır Yazın Çınar altında çimenlikte oturulup sohbet edilmektedir Köyde 8 tane kahve olup 4 tanesi açık ve faaldir Köyümüzde misafirler için 4 tane oda bulunur yatılı gelen misafirler bu odalarda ağırlanırdı Köyün Eset çeşmesi suyu meşhur ve çok güzeldir Köye gelen satıcılar, demirci kalaycı gibi sanatkarlar bu odalarda günlerce kalır ağırlanırlardı Yemeği çayı şekeri köylülerce sıra ile karşılanırdı
Köyün havası temis sürekli eser ve suyu çok güzeldir Suyu doğal kaynak suyudur Köyde her çeşit meyve yetiştiriciliği yapılır kirazı boldur bağcılık gelişmiştir herkesin bağı vardır son dönemlerde yayla bağcılığı da başlamıştır
Eset çeşmesi yanında tarihi karadut ağacı vardır Biberlik yolunda Hacılan İbrahim Dayının evinin yanında 2 adet beyaz dut ağacı vardır Köyde okuma yazma oranı yüksektir Tahsile önem verilmektedir
Köyde yöresel yemek Keşkek tir her düğünde yapılır Misafirlere ikram edilir birde taze peynir ile yapılan höşmerim tatlısı vardır
Koyde fırınlarda köylü kadınlar toplanıp ekmek pide, börek yaparlar Bal kabaklarını bütün fırına atarlar çok lezsetli olur
Kurban bayramında fırına sura konur sura kuzunun kaburgasından olup içine prinç dolkdurularak fırına sürülür bir gece fırında kalarak pişer Ramazanlarda yuyka yapılır, çeşitli yemeklerde kullanılır
Çıtak ismi hakkında
Çıtak kelimesi Arkadaş sözlüğünde şöyle anlatılıyor: İyi giyinmiş, yakışıklı delikanlı 
Derleme sözlüğünde ise : Çubuk Haymana ve Polatlı çevresinde dağda yaşayan ve odun satarak geçinen kimse olarak ifade ediliyor
Hemen bütün Orta Anadolu’da, köyümüz halkı Çıtak olarak tanınır 
Bu güne kadar bu kavram ile ilgili olarak doğru yanlış bir sürü senaryo üretilmiştir Bu gün araştırmacıların, gezi notları ve belgelere dayanarak yaptıkları değerlendirmeler, bu çeşit kavramlar hakkında az da olsa bir fikir verebilmektedir
Bu gün Çıtak kelimesi hala Rumeli’de Çıtak, Orta Asya’da ise Çatak veya Çotak şeklinde kullanılıyor
Yusuf Ziya Yörükan’ ın araştırmasına göre Çıtak’ ların kökeni Çiğil Türkleri’ ne dayanıyor Oğuzlar, aynı bölgede beraber yaşadıkları halde kendilerinden olmayan üruğlara Çıtak demişler
Türklerde ve Oğuzlarda böyle bir gelenek olduğu biliniyor Oğuzlar kendilerini Türk budununun en asil ve şerefli boyu olarak gördükleri için, çevrelerinde kendileri gibi muharip ve kahraman görmedikleri boylara önce sevmedikleri Çiğillerin adını taktılar Yani onlara Çiğil dediler Sonraki yıllarda ise bu telakki Çıtak ve Yörük tabirleri ile ifade edilmeye başlandı Bu tesbite dayanarak Çıtakların Oğuz boylarına dahil olmadıklarını rahatça söyleyebiliriz
Çıtakların Anadolu’ya geliş tarihleri ile ilgili olarak da farklı görüşler var Ziya Gökalp Çıtakların Anadolu’ya Selçuklularla beraber gelip yerleştiklerini belirtiyor Fakat aralarında var olduğu belirtilen husumet yüzünden beraber geldikleri şeklindeki bu görüş biraz zayıf görünüyor
Y Ziya Yörükan ise, Orta Asya’dan göç eden Çıtakların Hazar Tuna yolu ile Balkanlara, küçük bir kolunun da güneye inip Anadolu’ya geldiğini belirtiyor
Orta Asya’daki Moğol-Kıtay çatışması sonucu yapılan göçlerin ilki; Başkırt, Peçenek, Macar ve Bulgarlar tarafından 932 de Balkanlar’a, ikincisi de 11 asır başlarında Kıpçak, Karluk ve Oğuzlar tarafından yapılmıştır Bu boylar arasında, Karluklarla beraber yaşadıklarını bildiğimiz Çiğillerin ismine rastlanmadığına göre, Çiğillerin zamanla zayıflayıp dağıldıkları ve Çıtak olarak isimlendirildikten sonra küçük guruplar halinde diğer boylarla beraber hareket ettikleri ihtimali düşünülüyor
17 asırda Anadolu ve Balkanları dolaşan Evliya Çelebi, ülkenin kuzeydoğusundan Uz bölgesi olarak bahsederek Silistre’de orta boylu, şen ve sağlam yapılı insanlardan müteşekkil Çıtak isminde bir toplumun yaşadığını, ayrıca Dobruca’da da “Dobruca Çıtakları” olarak anılan büyük bir Çıtak kolunun varlığından bahsederek, Tatar, Ulah ve Bulgarlar’ ın karışımından meydana gelen Çıtak’ların hanımlarının çok utangaç ve namuslu olduklarını da vurguluyor
Çıtak kelimesinin sözlük anlamı ve Orta Asya’daki hayat tarzları dikkate alınırsa, Yabanâbad’ın doğal yapısının yerleşmeleri için uygun olduğu görülüyor Fakat genelde bütün Yabanâbad ahalisine Çıtak demek yanlış olacakdır Kanaatimizce Oğuzlar’dan ayrı olarak dağlık kesimlerde yerleşmiş kısmî bir Çıtak nüfusundan bahsetmek daha sağlıklı olacaktır Berçin Çatak ve Yıldırım Çatak köyleri, o günden bugüne kısmî Çıtak yerleşiminin izleri olarak değerlendirilebilir
Çıtaklar’ın Timur ile beraber Anadolu’ya geldiklerini ve Ankara Savaşı’ndan sonra çevreye yayıldıklarını anlatan görüşler varsa da,Timur’ u anlatan eserlerde böyle bir kayıt yok Ancak, Çıtakların Yıldırım Bayezid’ in ordusunda Rumeli kuvvetleri içinde yer aldıkları ve savaştan sonra dönmeyip bölgede kalmış olabileceği fikri daha makul görünmektedir Çünkü H Çınar ve O Gümüşçü de Yıldırım ve Işık Dağı çevresinde bazı köylerimizin Çatak veya Çıtak adını almasını, Yıldırım ön adı kadar ilginç görüyorlar
Halk arasında yaygın olan, uzun savaş yıllarındaki bezginlikten dolayı asker kaçaklarının beyaz elbise giymiş bir halde dolaştıkları ve halkın bunlara Çıtaklar ismini vermiş olması görüşü gerçek dışıdır Çünkü takdir edilmelidir ki, hiçbir asker kaçağı kendisini belli edecek beyaz bir elbise giymez Fakat bildiğimiz bir şey var ki; Oğuz Türkleri devamlı beyaz elbise giymişler, beyaz rengi uğurlu, siyah rengi de uğursuz saymışlardır Yine Y Ziya Yörükân’ın tesbitine göre Çiğillerin de yün ve kürkten elbise ve beyaz tiftikten kıymaç börk giydiklerini, bu kıyafetin Ceyhun’dan Çin’e kadar Türkler arasında genelleştiğini biliyoruz Dolayısıyla ecdâdın beyaz giyinmesi, sadece Millî Mücadele’ye has bir özellik değil, Orta Asya kültürünün bir parçasıdır Eğer bu görüş doğru olsaydı, bütün Türk boylarının Çıtak olarak anılması gerekirdi OĞUZLAR
1 )Bozoklar 2 )Üçoklar
BOZOKLAR:
Gün Han: 1 )Alkaevli 2 )Karaevli 3 )Kayı _Saçıkara _Atçekenler _Kurtlu _Sarıkeçili _Kızılkeçili _Haculu _Karakeçili 4 )Bayat _Dulkadir _Kaçar _Şambayat _Kerkük Türkmenleri _İnallı
Ay Han: 1 )Yazır 2 )Döger 3 )Dodurga 4 )Yaparlı
Yıldız Han: 1 )Kızık 2 )Beğdili 3 )Karkın 4 )Avşar _Deller _Caper _Kadirli _Cerit _İmamlı _Torun _Burhanlı _Havarizm _Balabanlı _Haliller _Kızılışık
_Solaklar _Hacınallu _Karahacılı _Farsak _Honanamlı _Cingöz _Türkmenaliler _Çakıl _Meller
ÜÇOKLAR:
Gökhan: 1 )Bayındır 2 )Çavuldur 3 )Beçenek 4 )Çepni _Ruğuş _Yakupoğulları _Ganetler _Oturak - Bayramoğulları _Demirler - Kuşdemir -Kandemir
Dağ Han: 1 )Eymür 2 )Alayuntlu 3 )Yüreğir 4 )Salur _Usta _Yomut _Hızır _Karaman _Akkoyunlu _Sarıklı _Karakoyunlu _Teke
-Burgaz -Akseki -Bahşı -Karaca -Karatekeli -Alseki -Aziz -Daş -Tongüç -Ayak -Ötemiş -Mırış -Tutamış -Karaahmet -Toktamış -Tufaz -Gökçe -Saçmaz
Deniz Han: 1 )İğdir 2 )Büğdüz 3 )Yıva 4 )Kınık -Atalar
Muzaffer EKER / “ YABANABAD 2000
Bu bilgiler ışığında bu köyde yaiayanların Çıtaklar aşiretine ait olduğuna dair kuvvetli bir delil yoktur
Coğrafya
Manisa iline 102 km, Akhisar ilçesine 50 km uzaklıktadır
İklim
Köyün iklimi, Akdeniz iklimi etki alanı içerisindedir
Ekonomi
Köyün ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır
Muhtarlık
Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de yapılmaktadır
Köy Muhtarı: Ramazan TURGUT
Muhtarlık Erişim Bilgileri:
Telefon: 0 (236) 449 10 82
Cep Telefonu: 0 (535) 370 45 32
Altyapı bilgileri
Köyde, ilköğretim okulu vardır ancak kullanılamamasının yanı sıra taşımalı eğitimden yararlanılmaktadır Köyün içme suyu şebekesi vardır ancak kanalizasyon şebekesi yoktur Ptt şubesi ve ptt acentesi yoktur Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır KÖYÜMÜZÜN İÇME SUYU SORUNU VARDIR

Kaynak : Vikipedi, özgür ansiklopedi
Kaynak : Yerel Net
Köyünüze ait bilgi ve resimleri bu konu altında paylaşabilirsiniz
|