Benlikten Geçmek |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Benlikten GeçmekBenlikten Geçmek Ahsen-i takvîm (en güzel yaratılış) üzere yaratılan insanın bir madde bir de manâ yönü vardır Daha önceki yazılarımızda da temasettiğimiz gibi tasavvuf, insanın manevî tarafını güçlendirmeyi, kötü ahlak ve davranışların kaynağı olan nefis, şehvet ve şeytanın aldatmalarından uzaklaştırmayı gaye edinmiştir ![]() İnsanı yanlış davranışlara sevk eden yönlerinden biri olan nefis, benlik onun manevî kemâlinin önünde engel gibidir Nitekim bir çokmutasavvıfımız bu konu üzerinde önemle durmuş, bunu tedavî etmenin yollarını göstermişlerdir Her insanda mutlaka bir ben vardır Ancak bubenin benlike dönüşmesi ve nihâyet kişinin ulu orta bilip bilmediği konularda benlik taslaması tasvip edilmeyen taraftır Bu iki kelimeninArapçadaki karşılığı ise, ene ve enâniyettir Bunları bir de ego veegoizm şeklinde batı dilleriyle ifadelendiriyoruz Kısaca herkesin birbeni, enesi ve egosu vardır ![]() Bunlar benlike, enâniyete ve egoizme dönüşünce, sahibinin manevî cihetine zarar verir hâle gelir Bunun için ecdâdımız ben demeyi pekuygun görmediklerinden, bendeniz, ben fakîr, âcizâne ben , ben âciz ü fakîr gibi sıfatları kullanarak benliği öldürmüşlerdir NitekimPeygamberimiz de bir hadis-i şeriflerinde “Ölmeden önce ölünüz” diyerek, nefsimizin her türlü tekebbür ve benliğinden sıyrılmamızı tavsiye etmiştir Nefsini, benliğini firenleyen Yunus Emre, “Bir benvardır bende, benden içerü” demektedir O, benlikten geçilerek ancakAllah’ın gerçekten râzı olduğu bir kul olabileceğimizi söyler ![]() Al gider benden benliği, doldur içime senliğiBundayiken öldür beni, varup anda ölmeyeyinİlâhî bir aşk vir bana, ben benliğim bilmeyeyinYavu kılayım ben beni, isteyüben bulmayayınMutasavvıflarımızdan biri de şöyle diyerek herkesi kendisinden üstün görüp, benlik taslamaktan uzak durmuştur: Herkes buğday ben saman Herkes yahşı ben yaman Aşağıdaki gazelde de Hulûsî Efendi, Cenâb-ı Hakk’a kavuşmanın önündeki benlik perdesinden kurtulmanın lüzûmunu anlatmaktadır ![]() Gazel: 1 Sen ben deyü gezerdim ilm-i rüsûm içindeBu benliğim bıraktım geçtim o nazlı tenden2 Bildim ki benliğimmiş aradaki o perdeBenliğimi yok ettim çıktım libâs-ı benden3 Bir mürde idi cânım işbu libâs içindeHayyım hayâtı buldum çıkınca ol kefenden4 Gördüm ki benliğimdir boynumda bir selâsilTahrîk edince anı kurtuldum her resenden5 Geldim cihâna lâkin bildim ki bir garîbimBenlik beni ayırmış efsûs ki ol vatandan6 Bir ses işitti gûşum ko benliğini yâr olÇâk eyleyip girîbân çıktım ol pîrehenden7 Bu sözleri Hulûsî yazmak muhâl olurduDâd olmasaydı tâ ki ol serv-kad semendenGazelin Bugünkü dille İfâdesi: 1 Ben şimdiye kadar insanlar arasında maddî ilimlere sahip olarakve kendimde bir benlik hissederek dolaşır dururdum Şimdi ise ben, onazlı tenden vaz geçtim ve benliğimi de bir tarafa bıraktım ![]() 2 Bildim ki Rabbimle aramda perde olan şey hep o benliğimmiş![]() Bundan dolayı benliğimi yok edip, benlik elbîsesinden çıkıp kurtuldum ![]() 3 Ben terk ettiğim bu benlik elbisesinin içinde âdetâ bir ölügibiydim Bu kefen gibi olan, beni gaflete düşüren benlik elbisesiniçıkarınca esas diriliği, hayâtı bulmuş oldum ![]() 4 O zaman anladım ki, benlik denilen bu kötü sıfat, benim boynumdadâimâ bir zincir gibi asılı durmaktadır Ne zaman ki harekete geçtim veo bağdan kurtuldum ![]() 5 Âdemoğlunun bu dünyaya bir garip varlık olarak geldiğini anladım![]() Ne yazık ki, benlik sıfatı beni esas vatanımdan ayırmış Yani Âdem(a s ) cennetten bu yüzden ayrılmış![]() 6 Benliğimin beni bu durumlara düşürdüğünü fark edince, kulağımabir ses geldi: Benliği bırak da sevgili ol Bu sesi duyunca, yakamıyırtıp, parçaladım da üzerimdeki benlik gömleğini sıyırıp attım ![]() 7 Ey Hulûsî! O servi boylu, yâsemin kokulu dosttan bir ihsân olmasaydı senin bu duyguları buraya yazman imkansız olurdu![]() |
|
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
| Görünüm Modları | |
|
|