![]() |
Otomobil Terimleri Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Otomobil Terimleri SözlüğüOtomobil Terimleri Sözlüğü ABS Almanca’daki Anti-Blockier System'in kısaltmasından oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ABseli araç kullanan sürücülere uyarı: A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adezyon: Sıvıların veya madenlerin birbirlerine yapışmasını sağlayan kuvvete adezyon denir ![]() Aerodinamik: Aerodinamik, araçların havanın içinde nasıl hareket ettiğini inceler ![]() ![]() ![]() Airbag (Hava Yastığı) - SRS (Suplementary Restraint System) : Hava yastığı çarpışmalara karşı yolcuyu koruma derecesi son derece yüksek olan bir ek koruma sistemidir ![]() ![]() Akıcılık Derecesi (Vizkozite) : Bir sıvının dar bir boğazdan akabilmesine o sıvının akıcılık derecesi denir ![]() ![]() ![]() Aks: Üzerinde bir veya daha fazla tekerleğin döndüğü otomobil eksenine dik bir mildir ![]() Akümülatör: Akümülatörler elektrik enerjisini kimyasal enerji halinde depo ederek, devrelerine elektrikli alıcılar bağlandığı zaman bu kimyasal enerjiyi tekrar elektrik enerjisine çeviren araçlardır ![]() Alt ölü nokta: Pistonun silindir içinde inebildiği en alt noktada, yön değiştirmek için bir an durakladığı yerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alternatör: Şarj dinamolarının aksine dalgalı (alternatif) akım meydana getiren araçlardır ![]() Amortisör: Otomobilde yayları frenleyerek aşırı ani yaylanmaları ve yay salınımlarının devam etmesini önler ![]() Ana yataklar: Ana yataklar, motorda krank milini taşıyan yataklardır ![]() Antifriz: % 50 glycol + % 50 su karışımı bir sıvıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Atalet: Cismin herhangi bir hareket yönü veya hız değişikliğine karşı gösterdiği direnme ![]() Ateşleme avansı: Silindirde sıkıştırılan yakıt-hava karışımının ateşlendikten sonra tamamen tutuşabilmesi için gereken süredir ![]() Ateşleme bobini: Ateşleme sisteminin bir parçasıdır ![]() ![]() Ateşleme noktası: Motorinin sıkıştırılma sonucunda silindir kafasındaki sıcak gazların içine püskürtüldüğü anda kendiliğinden ve hemen ateş alma sıcaklık noktasına ateşleme noktası denir ![]() Ateşleme sıçraması: Yanlış bujinin karışımı tutuşturmasına ateşleme sıçraması denir ![]() ![]() Ateşleme sırası: Motor silindirlerinin ateşlenme sırası veya silindirlerde güç zamanının meydana geliş sırasıdır ![]() Ateşleme sistemi: Otomobil motorlarında silindirlerde sıkışan hava-yakıt karışımının yakılabilmesi için bujilere yüksek voltajlı kıvılcım sağlayan sistemdir ![]() ![]() Atmosferik basınç: Dış hava ağırlığının aşağıya doğru basma kuvvetine atmosferik basınç denir ![]() B Baga: Supap yuvalarına takılan madeni halka ![]() ![]() Basınçlı kapak: Soğutma sistemini basınç altında çalıştıran supaplı bir kapak olup, suyun kaynamasını ve kaybını önler ![]() Baskı yatağı: Kavrama pedalına basıldığı zaman, baskı parmaklarını bastırarak motorla güç aktrama organlarını ayırır ![]() Benzin: Ham petrolden elde edilen ve motorda yakıt olarak kullanılabilen bir hidrokarbondur ![]() Beygir gücü: Belli miktarda bir güç ölçüsü: dakikada 33 ![]() ![]() Biyel başı: Biyelin, krank mili biyel muylusuna takılan kısmı ![]() Biyel cıvataları: Biyel başına biyel kepini bağlayan cıvatalar ![]() Biyel kepi: Biyelin biyel muylusuna bağlanmasını temin eden parça ![]() Biyel muylusu: Krankta, biyelin bağlandığı hassas yüzey ![]() Biyel yatağı: İçinde krank mili biyel muylusunun döndüğü, biyel başındaki yatak ![]() Biyeller: Motorda pistonla, krank mili biyel muylularını birleştirir ![]() Boşluk: İki hareketli parça yada hareketli parça ile sabit parça arasındaki boşluk (Yatak ve muylusu arasında olduğu gibi) Boxer motor: Silindirleri yatay bir düzlem üzerinde ve krankın iki tarafında bulunan yatık silindirli motor ![]() Buhar tamponu: Yakıt sistemindeki benzinin buharlaşması sonucu, karbüratöre benzin akışını geciktiren veya durduran olaydır ![]() Buji: İki elektrodu ve porseleni bulunan bir parçadır ![]() ![]() Burç açıcı zımba: Silindirik bir takım olup, üzerinde gittikçe büyüyen çaplarda silindirik kısımlar vardır ![]() ![]() Burç: Bir deliğe takılıp yatak vazifesi gören silindir parça ![]() Burulma dengeleyicisi: Titreşim damperinin aynısıdır ![]() Büzerek geçirme Bir çeşit sıkı geçmedir (Piston piminin piston pim yuvasına alıştırılması gibi) ![]() ![]() ![]() C Conta yapıştırıcısı: Contalara sürülen yapıştırıcı bir maddedir ![]() Conta: Motorda birbirine birleştirilen motor parçalarının arasına sızdırmazlık sağlamak için koyulan mantardan, madeni levhalardan veya diğer malzemelerden kesilip delinerek, parçalar arasına koyulan ve sıkılan malzemedir ![]() Coupe: İki bazen de üç kapılı olarak tasarlanan ve sert tavanlı, üstü açılmayan, dört ya da beş kisinin seyahat edebildiği otomobillerdir ![]() Concept otomobil: "Kavram otomobilleri" de denilen, henüz üretime girmemiş, muhtemelen de girmesi planlanmayan otomobillerdir ![]() ![]() ![]() D Dizel motorlar: Dizel yakıtı yani mazot ile çalışabilen motorlardır ![]() ![]() Disk frenler: Bu tür fren sistemleri, ısıya dayanıklı materyallerden yapılan fren balatalarının, tekerleğe monte edilmiş diskleri sıkması prensibiyle çalışır ![]() E Egzantrik: Merkezden kaçık ![]() Egzoz gaz analizörü: Egzoz gazlarını analiz ederek, karbüratörün çalışmasını değerlendirir ![]() Egzoz manifoldu: Motor silindirlerinde yanmış olan gazların dışarı atılmasını sağlayan, bir seri borudan yapılmış motor parçasıdır ![]() Egzoz supapı: Egzoz zamanında açılarak yanmış egzoz gazlarının silindirden dışarı atılmasını sağlayan supaptır ![]() Egzoz zamanı: Pistonun alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru yaptığı stroktur ![]() ![]() Eğe: Yüzeyi boyunca birçok kesici ağızları bulunan kesici bir alettir ![]() Eksenel gezinti: Krank milinde olduğu gibi, milin iki ucuna doğru eksenel hareketidir ![]() Elektronik Stabilite Programı: ESP kisaltmasiyla bilinen sistem, temel olarak aracin ani manevralarda savrulmasını önlemek amacıyla geliştirilmiştir ![]() ![]() Elektrik sistemi: Otomobilde, motoru ilk hareket için elektrikli olarak döndüren, motorun silindirlerinde sıkışan hava-yakıt karışımını ateşlemek için yüksek voltajlı kıvılcım sağlayan, lambaları yakan, kalorifer motorunu, radyo vb gibi aletleri çalıştıran bir sistemdir ![]() ![]() Elmas uçlu kalem: Kesici ucu elmastan yapılmış kesici alet ![]() Emme manifoldu: Karbüratörden motorun silindirlerine karışım akımını sağlayan, bir seri borudan yapılmış motor parçasıdır ![]() Emme manifoldunun ayarlanması : Emme manifoldunun süper şarj etkisi gösterebilmesi için belli bir uzunlukta ve hacimde yapılmasıdır ![]() Emme stroku: Üst ölü noktadan alt ölü noktaya olan piston stroku ![]() ![]() Emme supapı: Emme zamanında açılarak silindire hava-yakıt karışımının girmesine izin veren supaptır ![]() Emniyet Kemeri Emniyet kemeri herkesin çok alıştığı ve kullandığı ama değeri fazla da bilinmeyen bir güvenlik sistemidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Enerji: İş yapma yeteneği veya kapasitesidir ![]() ![]() Etil: Kurşun tetraetil ![]() F F tipi motor: Bazı supapları silindir kapağında bazıları silindir blokunda bulunan bir tip motordur ![]() Fabrika verileri: Bir otomobilin performans, motor gücü, tüketim, lastik ebadı gibi unsurları hakkında üreticisi tarafından yürütülen testler sonucunda ortaya çıkarılan ve kataloglarında yer alan değerlerdir Fren beygirgücü: Motor tarafından üretilip aracı hareket ettirmek için kullanılan güçtür (Motorun volanından veya kasnağından alınan güç) Fren kampanası: Araç tekerleklerine takılan madeni parçadır ![]() ![]() Fren pabuçları: Yarım daire şeklinde kavis verilmiş bir metal parçasıdır ![]() ![]() ![]() Fren: Herhangi bir hareketle cismin veya makinenin hareketini yavaşlatan veya durduran düzendir ![]() Fren Destek Sistemi: "Break Assist System" olarak bilinen sistem, ABS'nin çalışması için gerekli azami fren basıncına, pedal üzerinde çok büyük kuvvetler uygulamaksızın ulaşılmasını sağlar ![]() ![]() G Gasoline Direct Injection (GDI): Tıpkı dizel motorlarda olduğu gibi yakıtın, yanma odalarına yüksek basınçlı pompalar (enjektörler) aracılığıyla püskürtülmesi prensibiyle çalışan benzinli motorlardır ![]() ![]() Gray market (Gri pazar): Günlük hayatta çok az kullanılmasına karsın, genel olarak yakından tanıdığımız bir terimdir ![]() ![]() ![]() ![]() Gaz kelebeği: Karbüratör karışım boğazının alt tarafında bulunan yuvarlak bir disktir ![]() ![]() Gaz pedalı: Ayakla hareket ettirilen karbüratör gaz kelebeğine bağlanmış bir pedaldır ![]() Gaz türbünü: Bir tür içten yanmalı motordur ![]() ![]() Genişletici: Piston içine yerleştirilir ![]() Genleşme tapası: Dışarı doğru hafif bir bombeli tapadır ![]() ![]() ![]() ![]() Geri tepme: Emme supabı kapanmadan hemen önce, karışımın erken tutuşması sonucu alevin emme manifoldu yoluyla karbüratörden geri çıkmasıdır ![]() Grup dişlileri mili: Vites kutusunda dişliler ile beraber kamalı milin aksi yönde dönen bir mildir ![]() Güç stroku: Pistonun üst ölü noktadan alt ölü noktaya yaptığı strok ![]() ![]() Güç: Yapılan işin zamana oranı, işin yapılma hızı, birim zamanda yapılan iştir ![]() Güçlü dirkesiyon: Şoförün direksiyonu daha kolay çevirebilmesi için hidrolik olarak çalışan yardımcı düzenli direksiyondur ![]() H Hacimsel verim: Gerçek çalışma şartlarında silindirlere giren karışım ağırlığının, normal şartlarda girmesi gereken karışımın ağırlığına oranıdır ![]() Hararet: Bir aracın çalışması sırasında motor içinde açığa çıkan sıcaklık ve bu sıcaklığın dengede tutulması veya düşürülmesi için kullanılan suyun radyatör içindeki derecesidir ![]() Hava soğutmalı motor: Aracın motorunda oluşan sıcaklığın, hava ile soğutulduğu motorlara verilen genel isimdir ![]() ![]() Helezon yay: Yaylanabilen, çelik telden yapılmış yaydır ![]() Hidrolik fren: Fren pedalına basıldığı zaman fren pabuçlarını, fren kampanalarını hareket ettirmek için hidrolik basınç kullanan fren sistemidir ![]() Honlama: Zımpara taşının silindir veya burç içinde döndürülerek talaş kaldırma işlemidir ![]() I Isıtma bujisi: Kızdırma bujisi olarak da adlandırılan bu sistem, dizel araçların soğukken kolay çalıştırıl Isı kontrol klapesi: Motorun egzoz manifoldunda ısıyla çalışan termostatik bir supaptır ![]() ![]() ![]() i İ ![]() İç güç İç güç: Motorun silindirleri içinde meydana gelen güçtür ![]() içten yanmalı motorlar: Benzinli ya da dizel motorlar gibi, yakıtın güç oluşturmak amacıyla içeride yanması prensibine dayanan motor türüdür ![]() ![]() ![]() İki zamanlı çevrim: İki piston stokunda iş meydana getiren motor çevrimidir ![]() ![]() İlk hareket motoru: Marş motoru ![]() İş: Karşı kuvvete rağmen cismin yer değiştirmesi, kilogram metre veya ayak-pound'la ölçülür ![]() İtici: Supap iticisi ![]() İtici çubuğu: İ tipi motorlarda supap iticisiyle külbütör manivelası arasındaki parçadır ![]() J Jikle mekanizması: Benzinli motorlarda, motorun soğukken ilk çalıştırılması sırasında kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() K Kam mili: Bir dişli veya zincir yardımıyla krank milinden haraket alır ![]() Kama dişi: Bir mil üzerine ya da delik içine yarık veya kanal şeklinde çevre üzerine açılmış dişlerdir ![]() ![]() ![]() Kapış pompası: Karbüratörde kapış devresinin gaz kelebeğine bağlanmış bir parçasıdır ![]() ![]() Karoseri: Aracın saçtan yapılmış kısmıdır ![]() ![]() Karbondioksit: Yakıtın yanması sonucu meydana gelen gazdır ![]() Karbonmonoksit: Çalışan bir benzin motorundan çıkan zehirli bir gazdır ![]() Karbüratör: Yakıt sisteminde hava ile benzini, motorun ihtiyacına göre muhtelif oranlarda karıştıran ve benzini atomize eden bir düzendir ![]() Kardan mili: Güç aktarma organlarında hareketi vites kutusundan, diferansiyele ileten bir mildir ![]() Kare üzeri motor: Silindir çapı, strokundan büyük olan motorlara verilen addır ![]() Karter havalandırma sistemi: Motor çalışırken havanın karterde devretmesini sağlayan sistemdir ![]() Karter: Motorun alt tarafına bağlanan ve genellikle çelik saçtan yapılmış bir parçadır ![]() ![]() Katık: Benzin veya yağın özelliklerini geliştirmek için katılan maddeler denir ![]() Kavrama: Araçta, motor krank mili ile güç aktarma organlarını birleştiren ve ayıran bir düzendir ![]() Kayıcı mafsal: Güç aktarma organlarında uzunluğu değişebilen bir birleştiricidir ![]() ![]() Kaynak: Metal parçalarını ısı ile eritip birleştirme metodudur ![]() Kazıyarak kaynamak: Hareketi parçaların birinden kopan malzemenin, diğeri üzerine yapışarak, ince kanallı veya pürüzlü yüzey şeklinde bir tür kaynamasıdır ![]() Kazıyıcı: Motor tamirinde motor bloku, silindir kapağı, piston ve diğer motor parçaları üzerinden karbon veya diğer artıkların kazınmasına yarayan alettir ![]() Keski: Kesici ağzına özel şekil verilmiş bir kesici alettir ![]() ![]() Kevlar: Daha çok yarış otomobillerinde kullanılan, hafif ancak dayanıklı olan elyaf içerikli bir maddedir ![]() ![]() Kılavuz: Deliklere diş açmak için kullanılan özel kesici alettir ![]() Kilitleme somunu: Gevşemeyi önlemek için kullanılan özel kesici bir alettir ![]() Kompratör: İbreli bir ölçü aletidir ![]() ![]() Kompresyon kaçağı: Yanma odasında sıkışan hava - yakıt karışımının veya yanmış gazların, segmanların arasından kartere sızmasıdır ![]() Kompresyon ölçme aleti: Motorun marşla döndürülmesi sırasında, silindirdeki basıncı ölçen alettir ![]() Kompresyon segmanları: Pistonun üst tarafındaki segmanlardır ![]() ![]() Koniklik: Çapın bir uçtan diğer uca doğru büyümesidir (Silindir konikliği veya bir milin konikliği gibi) ![]() Koruyucu kılavuz: Tüp şeklinde bir borudur ![]() ![]() Koyu: Kalın, akmaya karşı direnci fazla ![]() Kontrol paneli: Konsol olarak da adlandırılan, aracın iç kısmında tüm göstergelerin ve düğmelerin topluca bulunduğu bölümdür ![]() Krank: Doğrusal hareketi, dairesel harekete çeviren bir makine parçasıdır ![]() Krank mili: Biyellerin bağlanması için kollu yapılarak, biyellerin doğrusal hareketini dairesel harekete çeviren bir mildir ![]() Krank muhafazası (Üst karter): Krank milinin içinde döndüğü, motorun alt kısmıdır ![]() ![]() Kurşun tetra-etil: Benzinin oktan sayısını yükseltmek veya vuruntuya dayanıklılığını artırmak için benzine katılan kimyevi maddedir ![]() Kuru sürtünme: İki katı çisimin arasındaki sürtünmedir ![]() Külbütör manivelası: I tipi motorlarda itici çubuktan aldığı kam hareketinin yönünü değiştirerek, supaba ileten maniveladır ![]() Küre başlı çekiç: Başının bir tarafı küre şeklinde olan çekiçtir ![]() Katalitik Konvertor(Katalizör) Motordan çıkan zararlı maddeleri zararsız maddelere dönüştürmek için araçlara takılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() L L tipi motor: Supabları silindir bloğunda bulunan bir motor tipidir ![]() Lastik: Otomobil tekerleği şeklinde yapılmış dış ve boru şeklinde yapılmış iç lastikten oluşur ![]() ![]() Layner: Bakır, çelik veya benzeri madenden yapılmış ince madeni levhadır ![]() ![]() Lamine ön cam: içinde plastik özlü lamine tabaka bulunan ve kırılma anında parçalarının dağılarak yolcu bölümüne geçmesini önleyen cam türüdür ![]() ![]() Lehimleme: Metal parçalarını lehim, temizleyici ve ısı ile birleştirme işlemidir ![]() Lepleme: Supabları yuvasında ileri geri çevirerek alıştırma metodudur ![]() ![]() Lokma anahtar: İki ağızlı anahtarın aksine, cıvata ve somunun başını bütün köşelerinden tamamen kavrayan bir anahtardır ![]() LPG: Likit, sıvılaştırılmış petrol gazının kısaltmasıdır ![]() M Madeni vuruntu: Motor silindirlerinde detonasyon nedeniyle oluşan madeni vuruntudur ![]() Malafa: Parçaları aynı eksende tutmaya ve tornada işlemeye yarayan belirli ölçülerle yapılmış bir mildir ![]() Mantar tipi supab: Otomobil motorlarında yaygın olarak kullanılan, mantar biçiminde supabtır ![]() Marş motoru: Motoru ilk harekete geçirebilmek için döndüren bir elektrik motorudur ![]() Matkap: Silindirik bir parçadır ![]() ![]() ![]() ![]() Manuel Şanzuman: Vites değiştirme işlemlerinin tamamen sürücünün kontrolü altında olduğu şanzuman sistemidir ![]() ![]() ![]() Motor yağı: Motor içindeki parçaların sürtünmelerini azaltarak, bu parçaların ömrünü uzatan veya motor içinde sürtünmeden doğan sıcaklığın artmasını engelleyen petrol bazlı sıvıdır ![]() ![]() ![]() Mekanik verim: Motor fren beygir gücünün iç güce oranıdır ![]() Mekanizma düzen: Bir sistemi meydana getirmek için birbirleriyle ilgili parçaların meydana getirdiği, çalışan nesnedir ![]() Mengene: Üzerinde çalışan parçayı bağlamaya yarayan alettir ![]() Merkez pompası: Hidrolik yağı doldurulmuş silindirdir ![]() Metal kaplama: Hazırlanmış bir madeni yüzey üzerine eritilmiş metal püskürtme işlemidir ![]() Metalin yorulması: Tekrarlanan etki sonucu meydana gelen bir metal arızasıdır ve sonunda metalin çatlamasına neden olur ![]() Mikrometre: Parçaların kalınlığını, dış ve iç çaplarını hassas olarak ölçen bir ölçü aletidir ![]() Motor: Yakıtı yakarak güç elde eden makinadır ![]() ![]() Motor ayarı: Çeşitli motor kısımlarını kontrol ve ayar ederek motoru en iyi şekilde çalışacak duruma getirme işlemidir ![]() N NASCAR: Açılımı, National Association of Stock Car Auto Racing'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Normal benzin: Daha düşük oktanlı, ancak daha fazla kursun içeren benzin türüdür ![]() ![]() O Oktan: Motor yakıtının vuruntuya dayanma yeteneğinin ölçüsüdür ![]() Otto çevrimi: Bulucusu Dr ![]() ![]() Oval taşlanmış: Oval şeklindeki pistonu tanımlar ![]() ![]() ![]() Oval taşlanmış piston: Hafif oval olarak tasarlanmış bir pistondur ![]() ![]() P Pafta: Özel kesici bir alettir ![]() ![]() Piston eteği: Pistonun alt kısmıdır Piston mengenesi: Piston tutmak için özel bir mengenedir ![]() ![]() Piston pimi: Pistonla biyeli birbirine birleştiren silindirik parçadır ![]() Piston pimi burcu: Biyel ayağında ve piston pim yuvasında, piston pimini yataklandıran burçtur ![]() Piston vuruntusu: Silindirine göre fazla aşınmış pistonun, silindir yuvalarına çarpmasıyla meydana gelen boğuk vuruntudur ![]() Pitman kolu: Sektör dişli mili ile, tekerleklere hareket ileten yön çubuğunu birbirine birleştiren koldur ![]() ![]() Port: Motorda supabların bulunduğu yerdeki deliktir ![]() ![]() Presleme geçme: Piston pimi ve burcu gibi parçaların sıkı olarak alıştırılmasıdır ![]() ![]() Proni freni: Motorun çıkış gücünü ölçen bir cihazdır ![]() Propan: Bir tür LPG yakıtıdır ![]() ![]() PSİ: İnç kare başına libre olarak basınç sıvı ve gaz basınçlarını ifade etmek için kullanılır ![]() R Rölanti devresi: Karbüratörde, motor rölantide çalışırken karışım sağlayan devredir ![]() Rölanti devri: Gaz kelebeği serbest durumdayken, motorun yüksüz ve boşta çalışma devridir ![]() Radyatör: Soğutma sisteminde, içeriden geçen suyu soğutur ![]() ![]() Rayba: Üzerinde seri keskin bıçağı bulunan metal kesme aletidir ![]() ![]() Regülatör: Elektrik sisteminde dinamonun çıkış voltajını ve akımını kontrol ederek, dış devreyi aşırı voltajdan ve dinamoyu aşırı akımdan koruyan düzendir ![]() Rotlar: Direksiyon sisteminde, pitman kolunu tekerleklere birleştirirler ![]() S Silindir Motorlarda gücü sağlayan hareketli parçalar olan pistonların yukarı aşağı (boxer motorlarda yatay yani sağa-sola) hareket ettiği silindir şeklindeki yuvalar ![]() ![]() ![]() ![]() Silindir Hacmi Silindirin hacmi cc yani, santilitre (ayrıca santimetreküp -cm3- de denir) olarak belirtilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Supap(Valf) Otomobil terimlerinin çoğu gibi Fransızca'dan Türkçe'ye geçmiş bir kelimedir, daha çok supap olarak kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saplama: İki tarafına diş açılmış, başsız cıvatadır ![]() Segman ağız aralığı: Segman silindire takıldığı zaman, ağızları arasında kalan boşluktur ![]() Segman yuvası: Segmanların takılabilmesi için, pistondan açılmış yuvalardır ![]() Segmanlar: Segmanlar pistondaki segman yuvalarına takılır ![]() ![]() ![]() Sentil çakısı: Kalınlıkları doğru olarak bilinen ve boşluk ölçülmesinde kullanılan metal şeritlerdir ![]() Serbest pistonlu motor: Bir silindirde, ortada bulunan bir yanma odasının iki tarafına karşılıklı olarak yerleştirilmiş, içe ve dışa hareket ederek çalışan bir çift pistonlu motordur Ş Şamandıra kabı: Karbüratörde, hava boğazından geçen havaya gereken benzini sağlayan benzin kabıdır ![]() ![]() Şasi çevresi: Motor ve karoseri ile tekerleklerin bağlanmasına yarayan, profil veya kanallı malzemeden yapılan madeni çerçevedir ![]() Şasi: Aracın önemli parçalarını kapsayan bir ünitedir ![]() ![]() T Taşlama taşı: Metalleri taşlamak için kullanılan zımpara taşından yapılmış, yuvarlak taştır ![]() Taşlayıcı: Zımpara taşı yardımıyla, metaller üzerinden talaş kaldırılabilen makinadır ![]() Tekerlek silindiri: Hidrolik fren sisteminde tekerlek silindirleri, tekerleklerdeki fren tablasına takılır ![]() ![]() ![]() Tekleme: Motorun bir veya birkaç silindirindeki ateşlemenin kusurlu veya ateşleme olmamasıdır ![]() Tel: Kurşun tetraetilin kısaltılmış şeklidir ![]() Termik verim: İç güç ile bu gücü elde etmek için sarf edilen yakıt enerjisinin oranıdır ![]() Termostat: Sıcaklık değişmesiyle çalışan bir parçadır ![]() ![]() Testere: Testere sapına takılıp çıkarılabilen bir kesme laması bulunan ve metallerin kesilmesinde kullanılan alettir ![]() Titreşim damperi: Krank milinin burulma titreşimlerini önlemek için, krank miline takılan bir parçadır ![]() Tork anahtarı: Cıvata ve somunlar sıkılırken uygulanan döndürme momentini gösteren, göstergeli özel bir anahtardır ![]() Tork: Döndürme veya burma çabasıdır ![]() ![]() Torna: Malzemeye şekil vermek için kullanılan bir makinadır ![]() ![]() Transistör: Elektrik anahtarı gibi kullanılan bir elektronik düzendir ![]() ![]() Türbulans: Hava-yakıt karışımının silindirdeki hızlı dönüş hareketidir ![]() U Uçuculuk yeteneği: Sıvının buharlaşma kolaylığının ölçülmesidir ![]() Ü Üniversal mafsal: Güç aktarma organlarından olan kardan milinde, dönme açısını değiştirebilen birleştiricidir ![]() Üst ölü nokta (ÜÖN): Pistonun silindir içinde yukarıya doğru çıkarken, biyel ekseninin silindir ekseni ile paralel hale geldiği anda durduğu ve ters yönde harekete başladığı noktadır ![]() Üstten kam mili: Kam milinin silindir bloğu yerine, silindir kapağının üzerine veya silindir kapağına yerleştirilmesidir ![]() Üstten supablı: Supablar yanma odasının üzerine silindir kapağına yerleştirilmiştir ![]() ![]() V V tipi motor: Silindirleri V şeklinde, iki eğik düzlem üzerinde bulunan motorlara denir ![]() V-8 motoru: Silindirleri V şeklinde, iki eğik düzlem üzerinde dörder dörder sıralanmış olan motordur ![]() Vakum ölçme aleti: Otomobil tamiratında emme manifoldu vakumunu ölçerek, motor parçalarının durumunu tespit eden alettir ![]() Vakum: Havanın veya diğer maddelerin yokluğu veya eksik oluşudur ![]() Venturi: Karbüratör hava boğazındaki daraltılmış kısımdır ![]() ![]() Verim: Elde edilen sonuçla sarf edilen gayret arasındaki orandır ![]() Viskozite: Sıvıların akmaya karşı direncini gösteren bir terimdir ![]() ![]() Volan: Krank miline bağlanan madeni bir tekerlektir ![]() ![]() Vuruntu: Silindirde karışımın çok hızlı yanması ile meydana gelen çekiçleme şeklindeki vuruntudur ![]() Vuruntuyu önleyici: Motorda kullanılan yakıtın vuruntuya dayanıklılık özelliğidir Y Yağ keçesi: Yağ sızıntısını önlemek için, dönen millere gerekli şekilde yerleştirilmiş contadır ![]() Yağ pompası: Motor yağlama sisteminde karterden yağı emerek, motorun yağlanacak parçalarına gönderir ![]() Yağ segmanı: Pistonda alt segman veya segmanlardır ![]() ![]() Yağın incelenmesi: Silindir duvarlarından aşağı süzülerek, kartere inen sıvı benzinin karterdeki yağı inceltmesidir ![]() Yağlama sistemi: Hareketli motor parçalarına yağlama yağı sağlayan sistemdir ![]() Yakıt deposu: Otomobilde yakıtı depo etmek için kullanılan metal kaptır ![]() Yakıt fiskiyesi: Karbüratörde bir boru olup, şamandıra kabından hava boğazına benzin akıtır ![]() Yakıt ölçme çubuğu: Karbüratörde ana emme fıskiyesine yakıt geçiren ana meme deliğini büyütüp küçülten parçadır ![]() ![]() ![]() Yakıt pompası: Yakıt sisteminde benzini, benzin deposundan karbüratöre basan pompadır ![]() Yakıt püskürtme sistemi: Karbüratörsüz bir yakıt sistemidir ![]() ![]() Yakıt sistemi: Otomobilde motorun silindirlerine yanabilecek şekilde buharlaşmış yakıtla, hava karışımı gönderen sistemdir ![]() ![]() Yanma odası: Silindirin üzerinde ve silindir kapağında bulunan, hava-yakıt karışımının yandığı yerdir ![]() Yanma: Motorda hava-yakıt karışımının hızla yanmasıdır ![]() Yaprak yay: Çelik levhalardan, farklı uzunluklarda yapılarak birbiri üzerine konulma suretiyle meydana gelen yaydır ![]() Yaş sürtünme: Yüzeylerine ince bir yağ tabakası sürülmüş iki katı cisim arasındaki sürtünmedir ![]() Yatak kepleri: "Motorda yatak kepleri; yerine cıvatayla takılarak yatakları tutarlar ![]() Yatak: Genellikle bir mil üzerinde veya bir delikte bulunan dairevi bir yüzeydir ![]() ![]() Yay: Esnek bir parça olup basınç altında büzülür, basınç kalkınca tekrar eski halini alır ![]() Yaylı emiş supabı: Bazı iki zamanlı motor karterlerinde dil şeklindeki saç supabtır ![]() ![]() Z Zaman ayarı: Motorda subapların zaman ayarının veya ateşleme zamanı ayarının yapılmasına verilen isimdir ![]() Zımpara macunu: Yağla karıştırılmış zımpara tozudur ![]() ![]() Zorlama: Motorun düşük devirde, gaz kelebeği tam açık durumda ve ağır yük altında çalışmasıdır ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|