Panik Atak Yçin Nefes Egzersizi |
07-14-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Panik Atak Yçin Nefes EgzersiziHipnomeditasyon - Nil Gün - Stres - Audio CD Subliminal (bilinçalty e?i?i) mesajlary ile Günümüzde stres her insanyn sorunu Stres ruhta can sykyntysy, zihinde karma?a, endi?e, korku, bedende yorgunluk uykusuzluk gibi de?i?ik hastalyklar yaratyyor Bu kaseti i?yerinde, evde, kendinizi stres altynda hissetti?iniz herhangi bir anda kullanabilirsiniz Stres meditasyonun bitiminde kendinizi dinç, canly ve rahat hissedeceksiniz Önemli bir görü?meden, toplantydan, karar verme a?amasyndan önce yapylan stres meditasyonu size büyük ölçüde yararly olacaktyr Gününüzün verimlili?i artacaktyr Düzenli, her gün yapylan meditasyonun ruh/zihin/beden sa?ly?ynyza olumlu etkisi vardyr Kendinize her gün zaman ayyracak kadar de?erlisiniz RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting SA?LI?INIZ YÇYN YÇYNYZDEKY YYYLE?TYRYCY GÜCÜ HAREKETE GEÇYRYN RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting PROGRESYF DERYN RAHATLAMA RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting ÇAKRA: RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting (1bölüm) RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting (2bölüm) YARATICI YMGELEMEYLE GEV?EME TEKNY?Y: RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting (1bölüm) RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting (2bölüm) STRES RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting AURA MEDYTASYONU RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting ?YFRE: b@tm@n ALINTIDIR KAYNAK --------------------------------------------- Ege Üniversitesi (EÜ) Di? Hekimli?i Fakültesi Temel Typ Bilimleri Fizyoloji Bilim Daly Ö?retim Üyesi Prof Dr Nurselen Toygar ( Sol ba?ta oturan ), hayatyn syrlarynyn beyinde oldu?unu belirterek, "Beyin para?üt gibidir, açylmadan çaly?maz" dedi Ege Üniversitesi (EÜ) 28 Kültür Sanat ve Spor ?enli?i etkinlikleri kapsamynda, EÜ Hem?irelik Yüksekokulu tarafyndan "Ba?aryda Beynin Gizli Kodlary ve Süper Ya?am Potansiyeli" konulu bir toplanty düzenlendi EÜ Hem?irelik Yüksekokulu anfisinde düzenlenen toplantyda Prof Dr Toygar, sa?lyk olmadan mutluluk, mutluluk olmadan da ya?am potansiyeli olmayaca?yny vurgulady Beyni çaly?tyrmanyn ki?inin kendi elinde oldu?unu açyklayan Toygar, "Ya?amyn tekdüzeli?ini kyryn ya da günlük aly?kanlyklarynyzda de?i?iklikler yapyn Y?inize gitti?iniz yolu de?i?tirin Salondaki masanyn, tablonun yerini de?i?tirin" diye konu?tu Her canlynyn ya?ama belirli bir enerji kredisiyle ba?lady?yny ve ya?am boyu bu krediden harcady?yny kaydeden Toygar, "Bu enerji, ya?ama biçimine göre erken ya da geç biter ve ya?am da sona erer Buna göre uzun ve sa?lykly ya?am, bu enerjiyi akyllyca harcamaya ba?lydyr ?eker, karbonhidrat ve stres, bu kredinin hyzly harcanmasyna sebep olur Ya? ve yo?un ?ekerler beynin çaly?masyny yava?latyr, hareket güçlü?ü olu?turur Oysa baklagiller, taze sebzeler ve pirinçten zengin diyetle antioksidan özelli?i olan meyveler, beynin soluma aktivitesini arttyryr Serbest radikal salynymynyn önlenmesi, beynin ya?lanmasyny yava?latyr Çikolatanyn vücuda salgylatty?y serotonin de ki?iye mutluluk verir" ?eklinde konu?tu Sa?lykly ya?lanmanyn büyük ölçüde ki?inin sa?lykly ya?am biçimine ba?ly oldu?unu belirten Toygar, "Kanser dahil her hastalykta doktor ve ilaç yüzde 20, ki?inin ya?am iste?i yüzde 80 etkilidir Ynsanyn beyninden salgylanan iyile?tirici hormonlar, trilyondan daha de?erlidir Üstelik böyle bir ilaç henüz ke?fedilmemi?tir Mutlulu?u ve mutsuzlu?u beyin sa?lar Sa?lykly ve hasta olmak ki?inin kendisine ba?lydyr" dedi Stresin beynin en güçlü dü?many oldu?unu açyklayan Nurselen Toygar, "stres, beyinden vitamin ve mineral kaybyna sebep olur Pozitif dengeyi bozar Öfke ve kyzgynlyk, ki?inin sa?ly?yny, mutlulu?unu ve gençli?ini ate?e atmasydyr sakinlik prim yapar, sabyr olmazy oldurur ama sabretmek de bir erdemdir De?i?tiremeyece?imiz ?eyleri oldu?u gibi kabul etmezsek hasta ve mutsuz oluruz Amaç ve hedefleri olmayan insanlar, beyinlerini ve kendilerini bitmeye mahkum etmi?tir" diye konu?tu Televizyonun beyni öldüren bir araç oldu?unu vurgulayan Prof Dr Toygar, "Televizyon seyretmeyin, çocuklarynyza da seyrettirmeyin Bunun yerine zihin aktivitelerine zaman ayyryn" dedi Gülmenin ve mutlu olmanyn da beynin Ba?arysyny arttyrdy?yny açyklayan Toygar, "Güldü?ümüzde beyin mutluluk hormonu salgylar Gülmek, ba?y?yklyk sistemini de güçlendirir" ifadesini kullandy ------------ Ege Üniversitesi (EÜ) Temel Typ Bilimleri Fizyolojisi Bilim Daly Ö?retim Üyesi Prof Dr Nurselen Toygar, “Her gün gitti?iniz yolu, sabah uyandy?ynyz müzi?i, oda ve büronuzun düzenini de?i?tirerek beyninizi ?a?yrtyn Çaly?mayan beyin hücrelerini çaly?yr hale getirirsek 60 ya?ynda bile bir gencin beyni kadar aktiviteye sahip olabiliriz” dedi Prof Dr Nurselen Toygar, beynin emir vermeden çaly?mady?yny, sürekli ayny yönde yapylan ?eylerin beyni tembelle?tirdi?ini söyledi Beyinden daha fazla yararlanmak için bir takym pratik yöntemlerin uygulanmasy gerekti?ini belirten Toygar, ?u bilgiyi verdi: “Hayal gücüyle beyni çaly?tyrmaya sevk edebiliriz Bir amaç ve hedefimiz varsa, beynimizde bu amaç ve hedefe adym adym ula?ma yollaryny hayal ederek ve daima pozitif dü?ünerek ula?abiliriz Hayal kurmak beynin çaly?masyna katky sa?lyyor (En büyük mucitler en çok hayal kuranlardyr) sözü bu anlamda söylenmi?tir Bilgi ve belle?in olu?umu, geli?mesi ve olgunla?masy için hayal kurulmaly Her gün gitti?imiz yolu, sabahlary müzikle uyanyyorsak onu, oda ve büromuzun düzenini, izledi?imiz televizyonun yerini, çocuklarymyzla yemek yedi?imiz masadaki yerimizi arada bir de?i?tirebiliriz Bu, beynimizi kalyplardan kurtaryr Beyinler para?üt gibidir, açylmadykça çaly?maz” BEYYN HÜCRELERY ARTAR MI? Son 4-5 yyla kadar ölen beyin hücrelerinin yerine yeni hücrelerin olu?mady?ynyn savunuldu?unu ifade eden Prof Dr Toygar, bu görü?ün de?i?ti?ini ve beyin hücrelerinin artabilece?inin ortaya kondu?unu söyledi Beyin hücrelerinin artmasynyn, beynin daha verimli kullanylmasyny sa?lady?yny bildiren Toygar, her insanda milyarlarca adet bulunan beyin hücrelerinin, her gün ortalama 10 bininin öldü?ünü kaydetti Toygar, ?öyle devam etti: “Beyin fonksiyonlary 18-23 ya?larynda artar, 40 ya?yndan sonraysa hyzla azalyr Günde 10 bin hücre ölüyor Ama 65-70 ya?yna kadar ölen hücrelerin sayysy toplam hücrelerin ancak yüzde 5’ine ula?abiliyor Demek ki beyne hücre takviyesi oluyor Ama takviye olurken o hücreler, (ben beyin hücresi olayym) demiyor Bizim (kök hücreler) dedi?imiz hücreler var Bunlar beyin hücresine dönü?ebiliyor Her beyin hücresi öldü?ünde, bellek depolama, yeni bilgileri alma ve ö?renmede zayyflama olu?uyor E?er beyin hücrelerimizi çaly?tyryrsak, 60 ya?ynda, bir gencin beyni kadar aktiviteye sahip olabiliriz” stres BEYYN HÜCRELERYNY ÖLDÜRÜYOR Her insanda beyin hücre ölümünün ayny oranda olmady?yny, ki?inin biyolojik yapysy, stres, sigara, alkol, yüksek Tansiyon, kolesterol ve çevre ko?ullarynyn bunda etkili oldu?unu bildirdi Stresin en önemli etken oldu?una i?aret eden Toygar, stresin bir takym zararly kimyasal elektronlar olu?turdu?unu, bunlaryn beyin hücrelerine yapy?arak, zehirledi?ini sözlerine ekledi Prof Dr Nurselen Toygar ücretsiz CD lerine ula?mak için nurselentoygar@yahoocom adresine e-mail atynyz( Habertürk kanalynda Saba Tümer'e konuk oldu?unda kendisi verdi ) KAYNAK ------------------------------------ Panik Atak Yçin Nefes Egzersizi Bugün özellikle evde, i? yerinde veya herhangi bir ortamdayken aniden atakla kar?yla?yrsanyz, kendinizi nasyl rahatlatabilece?iniz konusunda bilgi vereyim istedim Öncelikle kysaca panik atak neydi hyzly bir hatyrlatma yapayym Panik atak, ani olarak, beklenmedik bir anda ortaya çykan ve rahatsyz edici semptomlarla kendisini gösteren bir hastalyktyr Peki neydi bu semptomlar…? • Çarpynty • Gö?üs a?rysy veya gö?üste sykynty hissi • Nefes darly?y, bo?ulacakmy? gibi olma • A?yry terleme • Titreme, sarsylma, silkelenme duygusu • Bulanty, karyn a?rysy • Ani ü?üme, ani ürperme, ate? basmasy • Ba?ta/beyinde uyu?ma, karyncalanma • Ba? dönmesi, sersemlik hissi, dü?ecekmi? veya bayylacakmy? gibi olma duygusu • Gerçekdy?ylyk duygulary… yani ya?adyklary gerçek mi de?il mi gibi çeli?kiler ya?ama • Benli?e yabancyla?ma • Ölüm korkusu, kalp krizi geçiriyormu? duygusu • Kontrolünü kaybedece?i ya da delirece?i korkusu Ortalama düzeyde var oldu?u dü?ünülen bu dürtülerin tamamy görülebilir… Görülmeyebilir de… Dy?ardan bakyldy?ynda “Aman canym… o kadar da abartylacak bir ?ey de?ilmi?!” dedirtebiliyor ama siz gelin de bunlary çekene sorun… Anlatylmaz ya?anyr bir durumdur… genellikle bayanlarda rastlyyoruz Günlük hayatyn sykynty ve zorluklary içinde bayanlaryn bu tür rahatsyzlyklar ya?amasy da normaldir sanyrym Rahatsyzly?yn ba?lama ya?y her ne kadar de?i?ken olsa da ergenlik döneminde ba?lady?y veya otuzlu ya?larda bile ilk ba?langyç ya?andy?y bilinen bir gerçek Tipik bir panik atak dakikalarla synyrlydyr sevgili okuyucular Ço?unlukla 5-10 dakika, nadiren de 20-30 dakika, çok ender olarak da bir saat sürebilir Ady üzerine ataktyr ve gelir… sizi üzer, korkutur, bo?ar, rahatsyz eder… ve hiçbir ?ey yokmu? gibi çekip gider Panik ata?y syrasynda en yo?un ya?anan duygu “nefes darly?y ve bo?ulacakmy? gibi olma” hissi sevgili okurlar En fazla yakynylan mesele bu Bo?ulacakmy? gibi olan ki?iler, a?yry soluk alyp vermeye ba?larlar Bu durum, panik ata?yn bireyler tarafyndan daha yo?un düzeyde ya?anmasyna yol açar Oysa soluk alyp verme, yani solunum sistemi, istemli olarak kontrol edilebilecek bir i?levdir ve bunun yapylabilmesi halinde panik ata?yny kontrol altyna almak mümkündür Peki a?yry soluk alyp vermeyi nasyl kontrol altyna alacaksynyz…? Gün içinde farkly zamanlarda, her insan dakikada ortalama 10-12 kez soluk alyp vermektedir E?er ki?i, bundan daha fazla sayyda nefes alyp veriyorsa, bu sayy mutlaka azaltylmalydyr Demek oluyor ki, panik ata?yn ilk belirtilerini fark etti?inizde nefes alyp vermemizi yava?latyrsanyz, ciddi bir ataktan uzakla?mayy da ba?army? olursunuz Ysterseniz syrasyyla ne yapmanyz gerekti?ini söyleyeyim: 1 Öncelikle rahatlykla oturup uzanabilece?iniz bir duruma geçin 2 Burnunuzdan derin bir nefes alyp, onu içinizde 10’a kadar sayarak tutun 3 10’a geldi?iniz zaman nefesi a?zynyzdan verip, kendinize “rahatla, gev?e, kendini iyi hisset” ?eklinde komutlar verin 4 Bu periyodun ardyndan 3 saniyede nefes alyp, ardyndan 3 saniyede nefes verin Ve nefes alyp vermeyi bu tempoyla sürdürün Böylece her 1 dakikada ortalama 10 kez nefes alyp vermi? olacaksynyz Normal ?artlarda alyp vermeniz gereken sayy zaten buydu Atak syrasynda nefes aly?veri?iniz artty?y için de kalbiniz hyzly hyzly atyyordu Sayyyy do?al olana indirdi?inizde, ata?y durdurmak için ciddi bir i? yapmy? olacaksynyz Bu arada her aly?ynyzda “iyi ve güzel olan her ?eyi içinize çekti?inizi”, her nefes veri?inizde de “sykynty ve zorluklary dy?ary atty?ynyzy” dü?ünmeyi ihmal etmeyin 5 Her 1 dakika sonunda, 10 saniye boyunca nefesinizi tutup, a?zynyzdan geri verin Daha sonra 3 saniyelik döngülere devam edin 6 Panik ata?ynyz hafifleyinceye ya da ortadan kalkyncaya kadar bu aly?tyrmaya devam edin Ortalama 4-5 dakika sürecek bu minik “Nefes yava?latma tekni?i” ile, panik ata?yny kendinizden uzakla?tyrma ?ansynyz olacak Bireysel destek çaly?malarynda dany?anlarymyza ö?retti?imiz bu tekni?i sizlerle de payla?my? oldum Bununla birlikte daha pek çok uygulama var Eninde sonunda yapmanyz gereken ?ey, atak gelmeye ba?lady?ynda, artan kalp ritminizi normale çevirmekten geçiyor Ritmi normale çevirip, delirmeyece?inizi, çyldyrmayaca?ynyzy, aklynyzy kaybetmeyece?inizi, kontrolün elinizden çykmayaca?yny, bunun kysa sürecek bir korku nöbeti oldu?unu, birkaç dakika sonra tamamen ortadan kalkaca?yny dü?ünmeyi ihmal etmeyin Sevgiyle kalyn… Psikolog&Psikoterapist Mehtap Kayaoglu KAYNAK ---------- Manevi Reçete MARAZ-I VESVESE YLE MÜPTELÂ! Biliyor musun, vesvesen neye benzer? Musibete benzer Ehemmiyet verdikçe ?i?er; ehemmiyet vermezsen söner Ona büyük nazaryyla baksan büyür; küçük görsen küçülür Korksan a?yrla?yr, hasta eder; havf etmezsen hafif olur, mahfî kalyr Mahiyetini bilmezsen devam eder, yerle?ir; mahiyetini bilsen, onu tanysan, gider Öyleyse, ?u musibetli vesvesenin aksâm-y kesiresinden kesîrü'l-vuku olan yalnyz Be? Vechini beyan edece?im; belki sana ve bana ?ifa olur Zira ?u vesvese öyle bir?eydir ki, cehil onu davet eder, ilim onu tard eder Tanymazsan gelir, tanysan gider BYRYNCY VECYH - BYRYNCY YARA ?eytan, evvelâ ?üpheyi kalbe atar E?er kalb kabul etmezse, ?üpheden ?etme döner Hayale kar?y ?etme benzer bazy pis hatyralary ve münâfi-i edep çirkin halleri tasvir eder Kalbe "Eyvah!" dedirtir, ye'se dü?ürtür Vesveseli adam zanneder ki, kalbi, Rabbine kar?y sû-i edepte bulunuyor Müthi? bir halecan ve heyecan hisseder Bundan kurtulmak için huzurdan kaçar, gaflete dalmak ister Bu yaranyn merhemi budur: Bak, ey biçare vesveseli adam! Telâ? etme Çünkü senin hatyryna gelen ?etim de?il, belki tahayyüldür Tahayyül-ü küfür, küfür olmady?y gibi; tahayyül-ü ?etim dahi ?etim de?ildir Zira, mantykça, tahayyül, hüküm de?ildir ?etim ise hükümdür Hem bununla beraber, o çirkin sözler, senin kalbin sözleri de?il Çünkü senin kalbin, ondan müteessir ve müteessiftir Belki kalbe yakyn olan lümme-i ?eytanîden geliyor Vesvesenin zarary, tevehhüm-ü zarardyr Yani, onu zararly tevehhüm etmekle, kalben mutazarryr olmaktyr Çünkü hükümsüz bir tahayyülü hakikat tevehhüm eder Hem ?eytanyn i?ini kendi kalbine mal eder; onun sözünü ondan zanneder Zarar anlar, zarara dü?er Zaten ?eytanyn da istedi?i odur Risale-i Nur 21Söz Risale-i Nur Külliyatynyn bilgisayar ortamynda mümkün oldu?u kadar rahat bir ?ekilde okumak için Buyrun : http://wwwnurrisorg/cgi-bin/cpl?nver=nurlar_zip Alternatif Download Nur Ris30a zip Gel, gel, ne olursan ol yine gel - Blogcu ------------------------------ YOKSA SYZ DE PANYK ATAK MISINIZ? Panik atak dünyada giderek önemi artan ve dikkati üzerinde toplayan, toplum sa?ly?yny riske atan bir hastalyk Aniden ba?layyp yo?un korku ve huzurluk durumunun ya?andy?y, rahatsyzly?yn en geç 10 dakika içinde en üst seviyeye ula?ty?y bir kaygy nöbetidir ayny zamanda ABD'de yapylan ara?tyrmalara göre her 5 ki?iden birinin panik atak geçirdi?i ortaya çykmy?tyr Y?te bu önemli hastaly?yn belirtileri ve tedavi yöntemleri; Panik atak aslynda fiziksel belirtileri izleyen pskilojik bir sendromdur Ama panik atak ya?ayan ki?iler bunu psikolojik bir sendrom olarak de?il, ya?adyklaryny oldukça zor ve anlatylmaz oldu?unu ifade etmektedirler Panik Atak hastaly?y sadece psikiyatristlerin tedavi etmesi gereken bir hastalyktyr Hastanyn ilaçla ya da sadece terapi ile iyile?mesi nadirdir En önemlisi hastanyn hastalyk hakkynda bilinçlendirilmesidir Hastanyn tedaviye düzenli olarak katylymy sa?landy?ynda 4 - 6 ay içinde tümüyle iyile?me ?ansy % 95 oranlaryna varmaktadyr Panik atak ya?ayan ki?ilerde zamanla 2 temel belirti göz önüne çykar Birincisi, bu ataklaryn tekrarlayaca?y korkusudur (Beklenti anksiyetesi) Ykincisi, nöbetler ya?andykça ki?i bazy ortam ve durumlardan kaçynmak ister Örne?in, ki?i çarpyntysy olaca?y korkusuyla spor yapmayabilir, herkesin içinde dü?üp bayylabilece?i korkusu ile kalabalyk ortamlarda bulunmayabilir veya nefes alamayaca?y korkusuyla kapaly ortamlardan uzak durabilir PANYK ATAK BELYRTYLERY NELERDYR ? * Kalp hyzynda arty?, kalp seslerini duyuyor gibi hissetme * Terleme, titreme veya sarsylma hissi * Solu?un kesilmesi hisleri * Bulanty ya da karynda a?ry / rahatsyzlyk hissi * Yere dü?ecek gibi olma, ba?ta sersemlik hissi * Kontrolünü kaybedip, delirece?ini dü?ünme hissi * Kalp krizi geçirece?i ya da ölece?i korkusu * Hissizlik, karyncalanma hissi * Soluk alamama, nefesinin yetmedi?i hissi * Çevreyi oldu?undan farkly, sanki gerçek de?il gibi hissetme ya da kendini çevredekilerden ayrylmy?, ola?andy?y, farkly bir ?ekilde algylama hali PANYK ATAK RAHATSIZLI?ININ TEDAVY YÖNTEMLERY * Biofeedback * Ylaç kullanymy * Nefes egzersizleri * Psikoterapi * Relaksasyon teknikleri * Spor ve egzersiz * Üstüne gitme teknikleri Kaynak: Sa?lyk Literatürleri ve Ynternet Gel, gel, ne olursan ol yine gel - Blogcu |
Panik Atak Yçin Nefes Egzersizi |
07-14-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Panik Atak Yçin Nefes EgzersiziDr Ybrahim Saraço?lundan panik atak ve depresyom kürünü SABAH YÇYN : GEREKLY MALZEMELER : 5-6 yaprak taze yspanak, 10-12 maydonoz saplaryyla birlikte, 3 bardak kaynamy? su YAPILI?I VE KULLANIM ?EKLY : Ispanaklary ve maydonozlary suyun için atyn 3 dakika kaynatyn Suyunu için AK?AM YÇYN : GEREKLY MALZEMELER : 5-6 Yaprak yspanak, 8-10 yaprak tere saplaryyla olacak 25 bardak su YAPILI?I VE KULLANIM ?EKLY : Ispanaklary ve tereleri kaynayan suyun içine atyn3 dakika kaynattyktan sonra suyunu için ÖNEMLY NOT: Bu kür 15 gün, günlük olarak hazyrlanyp taze içilmelidir Yoksa bir etkisi olmaz |
Panik Atak Yçin Nefes Egzersizi |
07-14-2012 | #3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Panik Atak Yçin Nefes EgzersiziDepresyona güzel çözüm: Umre Her insanda, do?du?u andan itibaren onun gölge gibi izleyen bir ölüm korkusu var Ynsan çok hassas bir varlyk Bir sabun köpü?ü gibi her an patlamaya hazyr Y?te bu sabun köpü?ünü güçlü kylmak ve ölümsüz hale getirmek için sürekli buna bir ?eyler katmak istiyor insan, gerek maddî gerek manevi açydan; iktidar, güç, i?te ne varsa Ya?lanyp güzelli?i gidince, bir sevdi?ini kaybedince, i?inde bir ?ekilde sarsynty geçirince o katmak istedikleri dökülmeye ba?lyyor Ölüm korkusu saryyor insany’ DYN DÜ?MANLI?I VE ‘BEN’ Bu ifadeler Psikiyatr Mustafa Merter’e ait Ona göre insan çok katly bir yapyya benziyor Nefs katlary denilen bu katmanlarda yükselmeyen insanda, ayny kattaki yatay u?ra?ylaryna ra?men bir tatminsizlik ba?lyyor Yükselme dinami?i devreye girmedi?i müddetçe bu derinle?iyor; hatta daha a?a?yya, karanlyk katlara do?ru iniyor Hayaty sabit katta kalmy? ve ya?landykça yava? yava? a?a?ylara do?ru inmeye ba?lamy? bir insan çok yo?un biçimde ölüm korkusu ya?yyor Bir ömür boyu dinî de?erleri hayatynda tatbik etmi? insan ise hadis-i ?erifteki gibi “ölmeden evvel öl”dü?ünden, yani bir ?ekilde rolleri öldürüp yükselmeye ba?lady?yndan ölüm korkusu hissetmiyor “Bireyin psikolojik açydan iki temel fonksiyonu var Birincisi nefs katlarynda yükselmeyi sa?lamak, ikincisi ölüm korkusunu azaltmak” diyen Merter, ara katta syky?yp kalmy? ve ontoloji (varlykbilim) ile ilgili olarak bu alanda bir daral ya?ayan insanlarda bütün dinî sembollerin ciddi kaygy uyandyrdy?yny söylüyor: “Bizim Bodrum’daki otelde ak?amlary ney taksimi yapylyr Bir hanymefendi hy?ymla geldi ve ‘Kapatyn ?unu, bana ölümü hatyrlatyyor’ dedi Alt katlarda syky?yp kalmy? insanyn ya?ady?y bir trajediydi bu aslynda Ynsanlaryn bu konuda verdi?i tepkilere bir de bu açydan bakmak lazym Kendisine ölümü hatyrlatacak her türlü sembolle kar?y mücadeleye ba?lyyor; ba?örtüsü, sakal, oruç, hac, kurban bir ?ekilde onun acysyny depre?tiriyor çünkü…” ?A?IRTAN SORU! Son zamanlarda Türkiye’de ya?anan ola?anüstü geli?melere dair zihinlerdeki foto?rafy da bir anlamda netle?tiriyor Merter, yapty?y bu de?erlendirmeyle Ruh sa?ly?y, din, maneviyat sahalaryndaki çaly?malaryyla dikkat çeken bir isim kendisi Transpersonal psychology, yani ‘benötesi psikoloji’ adyny verdi?i psikoloji konusunda Türkiye’de çaly?ma yapan tek ki?i Yapty?y, modern ruhbilimcilerin dy?lady?y maneviyat alanynda, Kur’an-y Kerim, hadis-i ?erifler, Mesnevi ve Ybn-i Arabi gibi kaynaklaryn yardymyyla Yslami bir baky? açysy getirmek 10 yyllyk çaly?malaryny “Dokuz Yüz Katly Ynsan” adly kitabynda toplamy?: “Türkiye’de ba?ka orijinal bir çaly?ma yok bildi?im kadaryyla Ama bizim böyle abuk sabuk söylemeye çaly?ty?ymyz ?eyleri mür?id-i kâmiller asyrlardyr söylüyor Mesnevi, ba?tan a?a?yya bunu anlatyr Biz onlaryn anlattyklaryny psikoloji diline tercüme etmeye çaly?yyoruz, kitleler daha iyi anlasyn diye” Mustafa Merter durup dururken böyle bir çaly?maya giri?memi? tabii ki 25 yylyny geçirdi?i Ysviçre’den döndükten sonra Bodrum’a yerle?en Merter’i, yapty?y grup terapilerinden birinde kar?yla?ty?y bir soru kendine getirir: “Terapi bittikten sonra bir hanym ‘?imdi ne olacak?’ dedi ‘Ya ben ne bileyim ?imdi ne olacak Ben psikiyatrym Sizi buraya kadar getirdim’ dedim Aslynda ben onun ne demek istedi?ini anladym; ama biz bu e?itimden geçmemi?iz ki Bir süre sonra bu hanym ve grup terapisine katylanlar Hinduizm, Taoizm, Budizm, ?amanizm gibi bazy yeni ça? manevi arayy?laryna girip felaket üstüne felaket ya?ady O zamana kadar olu?turmaya çaly?ty?ymyz her ?ey birdenbire gümbürdeyip gitti Y?te o zaman dedim ki, ben bu kadynyn sorusunun cevabyny ara?tyrmalyyym” Nereden ve nasyl ba?layaca?yny tam bilemese de 1992’de Baty kaynaklaryny tarayarak i?e koyulur Transpersonal psychology’yi fark eder, Türkçeye de ‘benötesi psikoloji’ ?eklinde çevirir Bu arada Mesnevi-i ?erif’e, Ybn-i Arabi’ye kulak verir: “Tabii Kur’an-y Kerim, hadis-i ?erifler… Batylylaryn söylediklerini ise filtreden geçirerek aldym Efendimiz’in (sas) hadis-i ?eriflerinde buyurduklary gibi, ‘Hikmet müminin malydyr Buldu?u yerde alyr’ Batylylaryn söylediklerinde kesinlikle hikmet var Ama çok da yanly? var Tasavvufla psikolojiyi, yani benötesi psikolojisini bir araya getirebilir miyiz diye dü?ündüm Yazdy?ym kitap bu arayy?yn ürünüdür” Baty’daki bu arayy?yn temelinde, aydynlanma paradigmasynyn, insany fizik ve kimya süreçlerini anlady?y gibi anlamak isteme yanly?ly?y vardyr Önce Freud’a itirazlar ba?lar Ardyndan Jung, Adler, Amerikan ve Yngiliz psikoanalitik ekolleri devreye girer Sonra da insancyl psikoloji denen ekoller, Abraham Maslow’lar, Karen Horney’ler, Carl Rogers’lar ortaya çykar Duyular yani ampirik ara?tyrmalar insany hakkyyla kavramaya yetmez Böylece Transpersonal Psikoloji 1960-70’lerde pozitivizme, materyalizme, ampirizme kar?y bir reaksiyon olarak yava? yava? ön plana çykar EVHAM ÇA?I: NEFSYN DÜ?Ü? ÇA?I Bu a?amada Merter, nasyl ki Freud’un bir yapysal modeli varsa, ba?ta Kur’an ve hadis-i ?erifler olmak üzere Yslami kaynaklardan yapty?y ara?tyrmalardan istifade ederek kendi modelini ortaya koyar Bunun için öncelikle nefs’in yapysynyn anla?ylmasy gerekti?ini söylüyor Merter Ona göre ça?ymyz insany hiç de iç açycy bir durumda de?il: “Nefsi çok katly bir binaya benzetirsek, sürekli alt katlara do?ru bir ini? var Daha karanlyk, daha ümitsiz, daha kaygy veren katlara do?ru bir ini? bu Onun için sosyologlar ‘evham ça?y’ diyorlar bu ça?a Terapiye gelen hastalaryn büyük bir ço?unlu?u kronik evham ve kaygy, panik atak, anksiyete a?yrlykly depresyon ya?ayan hastalar E?er insan davrany?yny düzeltmez ise bu süreç böyle devam edece?e benziyor Ama bizim çok büyük avantajymyz var Çünkü Yslam, nefs katlarynda a?a?yya do?ru inmeyi durduran tek geçerli sistem; ayryca yükselmeyi sa?layan sistem de yine Yslam” Peki, ça?lar boyu gerekmedi de neden ?imdi ihtiyaç haline geldi psikoloji? Mustafa Merter’e göre bugün insanyn beyni elektronik sistemler, TV, cep telefonlary, sinema, reklâm endüstrisi sayesinde sürekli veri bombardymany altynda Bu haldeyken insanyn sekîne, selam gibi Yslamî halleri ya?amasy çok zor Bütün gün cep telefonuyla vs bombardyman altynda olan biri, camiye gidip namazyny kylynca rahatlyyor Felahy ya?yyor Ama ne kadar? Telefon çalyncaya kadar…” DEPRESYONA KAR?I UMRE MUCYZESY - Sizce 50-60 sene sonra nereye gidecek insanlyk? Tek kurtulu?umuz Yslam’y tam anlamyyla ya?amak Farz namazlardan ba?ka nafilelere de a?yrlyk vermek lazym bu ça?da Çünkü i?imiz eskiye nazaran daha zor Çok ciddi bunalyma girenlere umreye gitmelerini tavsiye ediyorum Umre, boyut de?i?tirme gibi bir ?ey, do?ru dürüst yapanlar için -Terapiye gelenlere mi söylüyorsunuz? Evet -Umreye gidin deyince nasyl tepki veriyorlar size? Benim derdim, onlaryn derdine derman olmak Acylaryny azaltmak Dolayysyyla birinci önceli?im hidayet a?ylamak de?il Hal böyle olunca kar?ymdaki söylediklerimden o kadar da rahatsyz olmuyor Bazylary da hazyrlykly geliyor terapiye Mesela ki?i, dini bir ?ekilde pazarlyk olarak ya?yyor Yani kronik kaygylary var, bir ?eyler yaparak Allah’a bir ‘rü?vet’ verecek Onu da uyaryyorum Bu i? bu kadar basit de?il -Nasyl rü?vet mesela? Ylkel bir ?ekilde tabii ki ?unu verdim; bunun kar?yly?ynda bunu istiyorum gibi Korku ve kaygy temeline oturan bir pazarlyk halinde Obsesif kompulsif insanlar bu ?ekilde yapar Dini bir cendere haline getirir Oysa dinin temeli sevgidir, muhabbettir Bakarym ki ki?i acymasyz bir Allah kavramy ile ya?yyor Din bu de?il diyorum onlara Amel-i salih çok önemli Ynfak ve izhar da… Ynfak ve izhary do?ru dürüst yapmadan dindar gibi görünen çok insan var Duruma göre gereken ?eyleri aklymyn erdi?i kadar söylemeye çaly?yyorum Mesela terapiye bir bürokrat geliyor Günde 12 saat çaly?ma, trafik, derken depresyona girmi? O ?artlary da terk edemiyor Ne yapmak lazym? Bu adamyn gönlünü de?i?tirmek lazym Ynsanyn bir beyni bir de gönlü var Bu adamca?yzyn derdi gönlüyle Gönlü devreye girmiyor Kafasy a?yry çaly?yyor Bu adama kalkyp i?ini de?i?tir, tatil yap diyemem Yapamyyor da zaten E?er bulundu?u ortamda gönlüne inebilirse, o ?artlara ra?men daha bir rahatlayacak Kendisine umre size iyi gelir diyorum Oraya gittikten sonra önceliklerinizi gözden geçirebilirsiniz Orada ya?ayaca?ynyz bazy güzel haller i?yerinde size belirli bir rahatlama, ferahlama getirebilir tavsiyesinde bulunuyorum -Bu tavsiyenizi yerine getirenlerde daha sonra nasyl de?i?iklikler gözlemliyorsunuz? Oooo! Ünlülerden biri geldi bana Efendi bir hanym kyz Çykardy gazeteyi “Bakyn benim halime” dedi, “Ben böyle olmak istemiyorum Öleyim mi böyle olmamak için?” Ben de orada, tutarken dilimi, bo?aldym ve yapmasy gerekenleri söyledim Geçenlerde elektronik posta atmy?, “Annem ve babamla umreye gidiyorum” diye Hayaty de?i?iyor kyzyn Edebi, ahlâky görüyor Yani bir ****morfoz ya?yyor insanlar Yine biz homoseksüel terapisiyle de ilgileniyoruz mesela Yeni ba?ladyk ara?tyrmaya, böyle bir terapi var my yok mu diye Homoseksüellerin anne baba ili?kileri çok yüklü Genel bir teoriye göre, babasyndan bekledi?i ilgi ve alakayy bulamayan insanlar bir ?ekilde ba?ka erkeklerde onu aryyor Psikoterapik olarak homoseksüellik cinsellik arayy?y de?il, erkekten sevgi ve muhabbet arayy?y Yönlerinden bir tanesi bu Bir çocuk geldi Kendisine dedim ki, ister misin babanla, ailenle umreye gitmeyi? Eminim bu çocuk umreye gitsin gelsin, benim i?im iki misli kolayla?acak Hiç ?üphe yok Ortada bir umre mucizesi var Çok a?yr manik depresif rahatsyzly?y olan, ayny zamanda psikodinamik olarak babasy ile çok yo?un krizler ya?ayan birisi geldi bundan yakla?yk bir sene önce Babasyna telefon açyp, “Lütfen, kyzynyzy alyn umreye gidin” dedim Gittiler AHMET MUHTAR MERTER’YN TORUNU -Siz umreyi önemli bir terapi unsuru olarak kullanyyorsunuz Evet Yeni sosyoterapi metotlary bunlar Mahzun olmamak, yani depresyona girmemek ve korkmamak için, ki bu ça? korku ça?y, yapmamyz gerekenlerden bir tanesi amel-i salih frekansyna girmek ve bunu bir terapi metodu haline getirmek Yani profilaktik olarak bunu yapmamyz lazym Çünkü belirli bir süre sonra, bu ritm devam ederse herkes psikosomatik (psikolojik kökenli fiziksel rahatsyzlyklar) bir rahatsyzlyk ya?ayacak Hastaneye giden hastalaryn yüzde 60-70’i psikosomatik rahatsyz Y?te adam a?yry yükten, stresten, ?undan bundan mide ülseri, astym, alerji ya?yyor ?imdi biraz gerilere gidelim ve Mustafa Merter’i daha yakyndan tanyyalym Merter, bu noktaya, Paulo Coelho’nun Simyacy’synda Yspanya’dan kalkyp Mysyr Piramitleri’nin eteklerinde hazinesini arayan; fakat arady?y hazinenin aslynda ya?ady?y yerde oldu?unu ö?renen Endülüslü çoban Santiago’nun hayat hikâyesine benzer bir hayat sürerek gelmi?tir Türk aydynynyn içine dü?tü?ü durumu göstermesi bakymyndan da önemli onun hikâyesi Mustafa Merter, bugün adyny Ystanbul’daki Merter semtine veren bir ailenin ferdi Kuzey Arnavutluk’taki Bayramsuri adly bir yerden 150-200 yyl önce Ystanbul’a gelen Sipahi Mehmet Efendi’nin torunlaryndan biri kendisi Beykoz’daki aile yadigâry me?hur Suba?y Çiftli?i’nin sahibi i?te bu Sipahi Mehmet’tir Ailenin en çok tanynany, Yunan Y?gali’ne kar?y Trakya-Pa?aeli Cemiyeti’nde yüzün üzerinde silahly adamyyla millî müdafaayy organize ederek önemli roller üstlenen ve Mustafa Merter’in de dedesi olan Ahmet Muhtar Merter’dir Ahmet Bey, karde?i Hüseyin Suba?y ile birlikte Ystiklal Sava?y syrasynda Anadolu’ya silah sevkyyatyny da yürütür Bu hizmetlerinden dolayy hâlihazyrda resmi Anytkabir’de asyly bulunmaktadyr Haznedar Çiftli?i’nin sahibi olan aileye buralar padi?ah tarafyndan verilmi?tir Sebebi de ailenin hazinedarlyk yapmy? olmasydyr Osmanly’nyn, sondan bir önceki vak’anüvisi Lütfi Efendi de, Mustafa Merter’in babaannesi tarafyndan büyük dedesidir Yine bu koldan pa?alar da çykarmy?tyr aile Merter’in annesi Ayhan Hanym’yn büyük dedesi ise Beylerbeyi Camii’nde müezzinlik yapmy? birisidir Hatta Sultan Abdülhamit geldi?i zaman ‘Ezany Küçük müezzin okusun’ diyecek kadar sesi güzel birisidir o SONRAKY NESYL RYSK ALTINDA Ticaretle u?ra?an Mustafa Merter’in babasy Hasan Tahsin Bey, Ayhan Hanym’la evlenir Fakat bu evlilik çok kysa süre sonra, Mustafa henüz iki ya?yndayken sona erer Anne ve babasy bo?andyktan sonra ba?ka evlilikler de yapynca Nesip Mustafa Merter’in, babasynyn evlili?inden bugün i?adamy olan Mehmet Berke Merter, annesinin evlili?inden de, genç ya?ta rahmetli olan Recep adly karde?leri dünyaya gelir Mustafa Merter do?du?unda yyl 1947’dir Anne ve babasy ayryldy?y ve kendisi annesi ile ikamet etti?i için önce Emirgan taraflaryndaki Boyacyköy’de oturur; sonra Bebek’te geçer çocuklu?u Yazlary da babasynyn bulundu?u Haznedar Çiftli?i’nde ikamet eder Fakat hayatynda önemli izler byrakan küçüklük dönemi ise Cihangir Camii’nin a?a?ysyndaki Ylyas Çelebi Soka?y’nda geçer Annesinin onu teravihlere ***ürmeleri, ah?ap binalar, Arnavut kaldyrymlary, en önemlisi de artyk unutulan mahallelilik duygusu kalyr o günlerden hafyzasynda ?imdi SOLCULARIN HEPSY ATATÜRK DÜ?MANIYDI Taksim’deki Aydyn Ylkokulu’ndan diplomasyny alan Mustafa, Avusturya Lisesi’nin orta kysmyna kaydolur Burada derslerini geçecek kadar notlar alyr, fazlasynda gözü yoktur Mesut Yylmaz da yan synyflardan birinde kysa pantolon giyerek okuyan ö?rencilerden biridir o zamanlar 27 Mayys oldu?unda Avusturya Lisesi’nde yatylydyr Babasy Demokrat Partili’li olmasyna ra?men, dönemin ço?u ‘organize gençleri’ gibi o da ne oldu?unu bilmeden ve tam anlamadan Menderes’e kar?ydyr O gün duvardan atlayyp ne olup bitti?ini anlamak üzere Galata Köprüsü’ne kadar gider, yollaryn kapandy?yny ve ba?ka gördüklerini rapor olarak sunar okula Parçalanmy? bir aile ortamynda, henüz 15-16 ya?ynda iken, 1964 yylynda e?itimini sürdürmek için Avrupa’ya gider Liseyi Cenevre’de okur Hep Katolik okullarynda e?itim ve ö?renim görür: “Yslam terbiyesi verilmemi?se bir okulda, o çocuklar dinlerini ya?amyyor Onlaryn çocuklary ne oluyor acaba? Yki nesil sonrasy ne oluyor? Hiç birimiz, bildi?im kadaryyla, Hyristiyan olmadyk Onurlu, gururlu, milliyetçi idik; ama ço?umuz dinimizi ya?amaz hale geldik Oradan çykanlar i?te Amerika’dan kazanylan burslarla özel bazy kurulu?lara girdiler Yslam terbiyesi almamy? ise o nesil kaybolmuyor; ama ondan sonraki nesli risk altyna sokuyorsunuz” Yüksek tahsilini, 1975 yylynda Lozan Üniversitesi Typ Fakültesi’nde tamamlayan Merter, aslynda ortaokul yyllarynda astronom olmak gibi bir hayali olsa da neden typ fakültesine gitti?ini bugün dahi bilmemektedir Onun Ysviçre’deki günlerinden ilginç hatyralary da var: “Oradayken milliyetçi, muhafazakâr gençler olarak, aramyzdaki solculara kar?y millî de?erlerimizi savunurduk O zamanlar bu Cumhuriyet gazetesi, Pravda gibi idi Lozan’a gelen solcularyn hepsi, ki bazylary da uç solculardy, Atatürk dü?many idi Ellerinde fyrsat olsaydy, yani ihtilal yapabilselerdi, Atatürk heykellerini yykyp yerine Lenin heykelleri dikeceklerdi Bunu açyk açyk söylüyorlardy da zaten Biz de o zaman Mustafa Kemal’i savunuyorduk ?imdi bakyyoruz solculara, hepsi Mustafa Kemalci kesilmi? Bu ne biçim tezat?” MEDYTASYONDAN ÖNCE TASAVVUF OLMADI 1977 yylynda, kendisi halen Hyristiyanlyk dinine mensup Ysviçreli Maria Teresa Spescha ile hayatyny birle?tiren ve bu evlilikten birlikte hacca gitti?i Tahsin Can ile Selma adynda iki çocu?u olan Mustafa Merter, bundan önce de Ankara’da, Güvercinlik’te 18 ay boyunca askerlik vazifesini yapar Burada psikolojik sorunlary sebebiyle terapiden geçmek durumunda kalyr: “Sorunlaryn sebebi çok karma?yk bir aile yapysy Biliyorsunuz psikolojik rahatsyzlyklaryn birinci nedeni kalytymsal nedenler… Genetik yapy, anksiyete, depresyon gibi ?eyler Bir ?ekilde genetik altyapynyz var, onun üzerine e?er bir de sorunlu, karma?a dolu bir çocukluk ve ergenlik ya?yyorsanyz bu daha da zorla?tyryyor ve sonra rahatsyzlyk çykyyor E bende ikisi de var” Terapisti çok tanynmy? bir psikiyatr olan Engin Gençtan’dyr: “Benim için hayatymyn bir dönüm noktasyydy Psikolojik sorunlarymyn de?i?mez olmady?yny anladym Grup terapilerine ve bireysel terapilere katyldym Psikolojiye büyük bir ilgi duydum; ama yine de korkuyordum, psikiyatri yapmaya ‘Benim kadar dengesiz bir adam nasyl ba?kasynyn derdine derman olur?’ diyordum Almanya’da iki sene dahiliye ihtisasy yaptym Ysviçre’ye döndü?ümde dahiliyede i? bulamayynca hasbelkader psikiyatriye girdim” KAFAYI KAZITMAKTAN SON ANDA KURTULDUM Terapiden geçince insany biraz anlamaya ve ö?rendiklerini mesle?ine uygulamaya ba?lar: “Ynsanda manty?a sy?mayan bazy syrlar var Mesela yo?un psikoterapi yapty?ymda bir saat, sanki be? dakika gibi geçiyordu Zamanyn bu kadar izafi olabilece?ini terapiden evvel ya?amamy?tym Hümanistik psikolojinin büyüklerinden Carl Rogers e?duyumu ön plana çykartyr ve ‘Oldu?un gibi görün, ?effaf ol, yargylama, ayny frekansa gir ve duygulary beraber ta?y’ der Onun metodunu uyguluyordum Bu arada insanlarla çok yo?un göz temasy halinde çaly?ty?ym için kar?ylykly böyle çok acayip duygular ya?amaya ba?ladym N’oluyoruz, nedir bu insan derken çaly?ty?ym hastanede birine sordum bunu Orada bir Amerikaly hastabakycy vardy Uzun seneler Hindistan’a gitmi?, meditasyonlar yapmy? biriydi ‘Ooo’ dedi ‘senin meditasyon zamanyn geldi’ O syralar Zürih Üniversite Hastanesi’ne tayinim çykmy?ty Meditasyon yapmak yerine önce tasavvufu ara?tyrmayy dü?ündüm Zürih’te sufileri aramaya ba?ladym Nur Hanym diye birinden bahsedildi; ama kendisiyle bir türlü görü?emedik” Bunun üzerine oradaki bir meditasyon merkezine gitmeye ba?lar 12 Eylül sonrasy yyllardyr bu yyllar Sabah erken kalkyp günde 4 saat oturup, nefese konsantre olmakla me?guldür; ‘zen meditasyonu’ dedikleri bundan ibarettir Ba?kaca seremonisi, inanç sistemi falan da yoktur: “Sanki evvela psikolojik olarak kendimi anladym, sonra biraz insany anladym, ondan sonra tekrar kendi derinliklerime ?öyle bir daldym Bu bende inziva arayy?yny ba?latty Y?te o dönem da?larda, bayyrlarda, ormanlarda, ma?aralarda falan kalyrdym” Mustafa Merter, Bodrum’daki ma?aralarda kalyr 10-15 gün, Afganistan’a sürüklenir, üç hafta orada kalyr, Himalayalar’a savrulur: “Genelde insanlar garipsiyorlar; ama pek de dokunmuyorlardy Hanym hep anlayy?la kar?ylady beni Hatta zaman zaman derdi ki ‘Ya senin vaktin geldi Sen git’ (Gülüyor) Uzun seneler süren bir arayy? döneminden sonra bir gün bana, ‘Sen bu i?i artyk çok yapyyorsun Biz seni Türkiye sorumlusu yapalym’ dediler O zaman kafayy kazytacaktym Budist rahipler gibi ya?ayacaktym çünkü” Tasavvufa yönelmeden önceki bu döneminde Merter, çok az yemek yer, yyrtyk elbiseler giyer Çevresinde insanlar toplanynca guru havalaryna büründü?ünü fark eder; psikiyatr olmanyn da avantajyyla bu tehlikeyi hissetti?i anda ‘ben yokum’ der: “O zaman dedim ki ‘Ben psikiyatrym E?er bu i?i bunlar gibi yapacak, bunlar gibi olacaksam, onlara ?öyle bir alycy gözle bakayym’ Oradaki o idarecinin gözlerinde çok manaly bir hasret gördüm Adamyn gözlerinde sanki bir hüzün vardy O adamyn gözlerinde yakalady?ym o varamamy?lyk duygusu beni tasavvufa yöneltti” -Bu yol çykmaz sokak gibi mi geldi size? O zaman farkynda de?ildim; ama bir ?üphe uyandy içimde Çünkü bu gözlerde bu duygu varsa, ben de psikiyatr olarak üç kuru?luk bilgimle bunu görüyorsam, bu nedir? Ben yapyyorum günde 4-5 saat meditasyon, bu adam senelerdir günde yapyyor 10-12 saat Ama gözlerinde bir yerlere eri?ememi?lik duygusu var Bunun üzerine, bütün Avrupaly ve Amerikaly Müslümanlaryn veyahut yeni ça? arayy?laryna girenlerin Yslam’a giri? kapysy olan Hz Mevlânâ’ya yöneldim Onlar gibi Hz Mevlânâ’nyn tezgâhyndan geçtim PAPAZIN ACAYYP RÜYASI Mustafa Merter Konya’ya gider Sufi camiasy ile tany?tykça yava? yava? ba?ka bir ?eyin var oldu?unu hissetmeye ba?lar Bu arada Türkiye’ye gelip gitmeleri sykla?yr: “Yslam’la mü?erref olduktan sonra, büyüklerin sohbetinde bulunmak, Mesnevi-i ?erif’i, Efendimiz’in (sas) hadis-i ?eriflerini okumak insanyn burnunu yere sürtüyor Yani bir ?ekilde anlamaya ba?lyyorsunuz” Bu arada Ysviçre’deki meditasyoncular ‘ku? yuvadan uçuyor’ dü?üncesiyle, iki-üç fakülte bitirmi?, çok zeki, ikna kabiliyeti kuvvetli bir Cizvit papazyny gönderirler yanyna: “Geri dönmem için bir ?eyler anlatty bana Ben de bir iki kelime söyledim O gece yatty Ertesi gün yüzü gözü acayip bir ?ekilde yanyma geldi ‘Senin beni yatyrdy?yn evde cinler var’ dedi ‘Niye?’ dedim ‘Çok acayip bir rüya gördüm’ dedi Rüyasy ?u: Bu adam düz bir alanda yürüyor Önüne birdenbire yerin altyna giren bir merdiven çykyyor Oradan girip yürümeye ba?lyyor Dehliz gibi bir yerde, kar?ysyna demir bir kapy çykyyor Onu açmaya çaly?yyor, açamyyor Delikten bakyyor, anlatylmaz bir y?yk görüyor Öbür tarafa da geçemiyor ‘?imdi anladyn my?’ dedim kendisine Sustu (Gülüyor) Mananyn zenginli?ine bakyn O anlayamady belki; ama benim anlamaya çaly?ty?ym ?ey biraz daha belirgin oldu Mustafa Merter, Türkiye’ye yerle?meye karar verir Yyl 1988’dir Bu kararda çocuklaryn yeti?mesi için güvenli bir ortam arayy?y da etkili olur: “Baty toplumunda çocuklar bir ?ekilde anne ve babalarynyn dünyasyny reddediyor Sanki insanyn içindeki o sa?duyuyla materyalist hayat tarzynyn mutluluk vermedi?ini görüyor ve ona alternatif bir ?eyler yapmak istiyor Erich Fromm, Herbert Marcus gibi filozoflaryn tek boyutlu insan tabirinden yola çykarsak, tek boyutlu olmak istemiyorlar Veya bizim nefs psikolojisinden anlady?ymyz ?ekilde nefsin bir katynda hapis kalyp, yükselme ?anslaryny yitirmek istemiyorlar” 1994’te hacca gider, Irvin Yalom’u da Bodrum’daki evinin bahçesinde bir grup terapisinde a?yrlar Y?te orada yapty?y grup terapilerinden birinde bir bayan, onu ?oke eden yukarydaki mezkûr soruyu yöneltir kendisine Bunun üzerine Merter, benötesi / maneviyatçy psikoloji serüveninde ilk kazmayy vurur YLAHYYATÇI PSYKOLOGLAR ?ART Artyk psikoloji ve psikiyatri alanynda bütün eski bilgilerin yeniden gözden geçirilmesi gerekmektedir Ancak içlerindeki direnç, Yslam’la temas kurmalarynda en büyük engeli te?kil etti?inden bu henüz mümkün görünmemektedir Sadece Yslam’la de?il, di?er dinlerle de meseleleri vardyr ruh bilimcilerin aslynda ABD’deki bir ara?tyrma da bunu do?rulamaktadyr Ara?tyrmaya göre halkyn yüzde 95’i dindar olmasyna ra?men bu oran psikolog ve psikiyatrlarda yüzde 20’lere kadar dü?üyor Fakat ABD’deki yeni e?ilim, ruhbilimle u?ra?acak olan insanlaryn ilahiyat e?itimi almalary yönünde Türkiye’de ise durum farkly Ylahiyat mezunlary kendi alanlaryna hapsedilmek isteniyor: “E?er ki?i manevi e?itimden geçmi? bir terapistte daha rahat hissediyorsa kendini, elbette ona gidecek Çünkü daralmy? insan, denize dü?mü? Bir ?eye sarylyp çykmak istiyor Tabii burada ?öyle bir trajedi de ya?anyyor Müslümanlar psikolojiye küs; ihtiyaçlary olana kadar Niye küs? Y?te Freud’un, Jung’un ateist, Allah tanymaz vs durumlaryndan dolayy” -Türkiye’de tepki geliyor mu meslekta?larynyzdan? Ele?tiri otomatik olarak gelecek Ama anlamadan yapyyorlar bunu ço?unlukla Böyle ?eylerle kar?yla?aca?ymy biliyorum Hazyrlyklyyym tabii Çünkü paradigmayy sorguluyorsunuz Paradigma dy?arydan içeriye antikor kabul etmek istemez Hedonist, narsist bir modelin bizlere empoze edildi?ini anlatan ve psikanalizin, medeniyeti tedavi edeyim derken ruh sa?ly?yny da bozdu?unu ifade eden Merter, modern typ biliminin insanyn hayat kalitesini yükseltecek by-pass, organ nakli vs gibi geli?meleri gerçekle?tirmesine ra?men, ayny ?eyin psikoloji ve psikiyatri için söylenemeyece?ini vurguluyor Ynsanyn ruhsal durumunun, modern bilimin çyky? zamanyna göre daha kötü durumda oldu?unu belirterek, terapilerinde rüyalardan da çok faydalanyyor Bunun için de Kur’an, hadis, Mesnevi, Ybn-i Arabi’den esinlenerek olu?turdu?u özel bir metot kullanyyor Onun, bu konuda ehemmiyet verdi?i nokta ise sembollerle çaly?mamak Peki Nesip Mustafa Merter’in hayatta pi?manlyklary olmu? mudur? “Oooo, çok Mesela ke?ke daha evvelden Yslam’la mü?erref olsa idim Bu kadar seneyi kaybetmeseydim Ke?ke tasavvufla daha evvel tany?saydym Çünkü benim gibi ya?ly bir e?e?in…” -Esta?furullah! Tymar edilmesi daha zor Gençken tymar etselerdi herhalde adam olurduk Ama ?imdi ya?ly e?ekler (gülüyor) tymar olmuyor Aynen böyle yazyn -Türk aydynynyn yapysynda bu zaten var de?il mi; kendi hamuruna, suyuna uzak kalma gibi… Ya, 10-15 ya?larynda almy? ***ürmü?sünüz Avrupa’ya bir çocu?u 25 sene orada byrakmy?synyz Nasyl yapsyn yani? 22-25 ya?larynda gitmi? olsam bir ?eyler yerine oturmu? olacakty HAYALÎ ÇÖKÜ? SENARYOSUNA YNANDIRILDIK -Peki siz yurtdy?yna gittiniz de böyle oldu Türkiye’de olanlara ne demeli? Osmanly’nyn son döneminde çok büyük bir kimlik krizi ya?anmy? Bu krizi ben kendi ailemde de mü?ahede ettim Avrupa’nyn bu dönemdeki, parantez içinde o müthi? ilerlemesiyle bir ?ekilde öyle bir yetersizlik duygulary olu?mu? ki Türk aydynynyn içinde, kar?y tarafy yüceltirken bir yanda kendilerini çok de?ersiz görmü?ler Türk burjuvazisinin Yslam’dan da kopmasy ayny sebebe dayanyr Aileme bakty?ymda, çok ilginçtir, eski ailelerin hepsinde bir ?eyh, bir ehl-i tasavvuf vardyr; ama 100 sene kadar bir zaman içinde birdenbire sanki bir deprem ya?anyyor, ateist oluyorlar Benim ailemin içinde Allah tanymayanlar, Allah’la alay edenler vardy Bunlar ?eyh torunlary Akyl almaz boyutlarda bir kimlik krizi bu Ymparatorlu?un çökü? nedenleri bizim hayat tarzymyza ve dinimize ba?lanmy? Buna Yttihat ve Terakki Hareketi, Jöntürkler bir ?ekilde inandyrmy?lar bizi Sürekli, planly, programly bir ?ekilde bedenimize zerk edilmi? bu dü?ünce Sonuçta biz çok büyük bir imparatorlu?u olu?turmu? olmamyza ra?men her ?eyi bir taraftan yadsyyarak, hiçlik duygusu ya?amy?yz Ama yava? yava?, tekrar uyanyyoruz Kaynak: Aksiyon Dergisi |
Panik Atak Yçin Nefes Egzersizi |
07-14-2012 | #4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Panik Atak Yçin Nefes EgzersiziSevgisizlik depresyona neden oluyor Depresyondaki insanlar geriye dönüp baktyklarynda, erken ya?amlarynda sevgiden yoksun olduklaryny görebilir Bakyrköy Ruh Sa?ly?y ve Sinir Hastalyklary Hastanesi'nden DoçDr Kemal Sayar, çocuklaryn anne-babalarynyn sorunlary olabilece?ini göremedi?ini belirterek, "anne-babalarynyn bazy davrany?larynyn kendi hatalaryndan kaynaklandy?yny dü?ünürler" dedi Ailelerin yüksek beklentileri ve kontrol edici tutumlarynyn olabilece?ini vurgulayan Sayar ?unlary söyledi: "Ara?tyrmalar göstermi?tir ki depresyondaki insanlar geriye dönüp baktyklarynda, erken ya?amlarynda sevgiden yoksun olduklaryny görür Pozitif bilgi ihtiyacy "Ailemiz bize sürekli ele?tirel yakla?yrlarsa, biz de bu adeti sürdürür ve sürekli kendimizi ele?tirmeye ba?laryz Yçgörü kazanarak ve biraz çaba harcayarak bazy aly?kanlyklarymyzy de?i?tirebilir ve kendimize daha esnek davranabiliriz" Sayar, sevgi, ilgi, korunma ya?antylaryn eksikli?inin depresyona neden olabilece?ini ifade ederek, "nedeni beynimizin belli seviyelerde pozitif bilgi giri?ine ihtiyaç duymasy ve bazy kimyasallar salgylayarak stres seviyesini azaltmasydyr" dedi Mutlu durumlar Dünyadaki bütün insanlaryn kendisini mutlu ya da mutsuz hissetti?i ortak bazy durumlar oldu?unu belirten Sayar bu durumlary ?öyle açyklady: "Mutluluk yaratan durumlar sevilmek ve istenmek, di?erlerine yakyn olmak, kabul edilmek ve ait olmak, arkada?lara sahip olmak, bir gruba ait olmak, di?erlerinin gözünde de?erli olmak, takdir edilmek, be?enilmek, di?erlerine ve kendine çekici gelmek, bir statüye sahip olmak ve saygy görmek Bunlaryn tersi durumlar ise mutsuzluk yaratan durumlardyr" Sosyal ba?ary duygularla ba?lantyly Beynin güzel hissettiren ?eyleri isteyece?ini kaydeden Sayar ?unlary vurgulady: "Bunu ba?aran insanlar sosyal olarak ba?aryly, di?erlerinin yapamadyklaryny yapabilen insanlardyr "Bu insanlaryn hayatta kalma ve genlerini gelece?e aktarma ihtimalleri daha fazladyr Sosyal ba?ary bizim duygularymyzla ba?lantylydyr" |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|