Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı |
06-24-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Tanzimat Dönemi Türk EdebiyatıTANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatının,1860’ta Şinasi’nin Agah Efendi ile birlikte çıkarttıkları Tercüman-ı Ahval gazetesi ile başladığı kabul edilmektedir Tanzimat edebiyatının sürdüğü dönem,demokratik hak ve özgürlükleri, yönetici-sanatçı ilişkileri yönünden farklı nitelikler taşırTanzimat dönemi iki süreç yaşamıştırBirincisi 1877’de IIAbdulhamit’in Meşrutiyet Meclisi’nin çalışmalarını durdurmasına kadar geçen, demokratik hak ve özgürlüklerin kullanıldığı süre, ikincisi 1877’den sonra başlayan baskıcı yönetimin, sanat ve edebiyatı etkilediği süreBu nedenle Tanzimat edebiyatı; Birinci Dönem(1860-1877) ve İkinci Dönem (1877-1896) olarak iki dönemde ele alınmıştır TANZİMAT EDEBİYATINDA İLKLER İlk resmi gazete : Takvim-i Vekayı (1831 İlk yarı resmi gazete : Ceride-i Havadis (1840) İlk özel Türkçe gazete : Şinasi, Agah Efendi, Tercüman-ı Ahval (1860) İlk mizahi gazete : Teador Kasap, Diyojen (1870 İlk eleştiri : Namık Kemal, Tahrib-i Harabat İlk makale : Şinasi, Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi İlk yazılan tiyatro : Şinasi, Şair Evlenmesi (1859 İlk oynanan tiyatro : Namık Kemal, Vatan Yahut Siliste İlk yerli roman : Şemsettin Şinasi, Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat (1872) İlk çeviri roman : Yusuf Kamil İlk edebi roman : Namık Kemal, İntibah (1876) Paşa, Terceme-i Telemak(Fenelon 1859 I DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI(1860-1877) ÖZELLİKLERİ: 1”Toplum için sanat” anlayışı benimsenmiştirSanat, toplumun Batılılaşması için bir araç olarak kullanılmıştır 2Eserlerin halkın anlayabileceği sade bir dille yazılması amaçlanmıştır 3Divan edebiyatının süslü-sanatlı düz yazısı yerine, belli bir düşünceyi iletmeyi amaçlayan yeni bir düzyazı geliştirilmiştir; ilk kez noktalama işareti kullanılmıştır 4Şiirde yeni konular (yurt, ulus, özgürlük, insan hakları)işlenmiştirBiçim bakımından Divan edebiyatına bağlılık sürmüş; gazel, kaside, murabba, terkib-i bend gibi nazım biçimleri kullanılmıştır 5Tanzimat sanatçıları, Fransız edebiyatını örnek almışlar; klasisizmin ve romantizmin etkisinde kalmışlardır 6İlk örnekleri bu dönemde görülen roman, teknik yönden zayıf ve kusurludurRomanlarda Batılılaşmanın yanlış anlaşılması, aile sarsıntıları, köle ticareti gibi konular işlenmiştir 7Tanzimat tiyatrosu, sahne dili ve tekniği açısından başarılıdırTiyatro, halkı eğitmek için bir okul gibi düşünülmüştür 8Tanzimat edebiyatı, batı etkisindeki Türk Edebiyatı’nın ilk durağı olmasından ötürü, Batı edebiyatı türlerinin ilk örnekleri bu dönemde verilmiştirBu dönem edebiyatı bir “ilk”ler edebiyatıdır BİRİNCİ DÖNEM SANATÇILARI ŞİNASİ(1828-1871) 1Tanzimat Edebiyatının kurucusu ve öncüsüdür 2Divan Edebiyatı kasidelerine, nesnel bir içerik kazandırmıştırŞiirlerinde, “insan hakları, hukukun üstünlüğü, demokratik haklar” gibi yeni konular ve kavramlar üstünde durmuştur 3”Şair Evlenmesi” adlı üç birlik kuralına uyan, tek perdelik töre komedisi ile, ulusal tiyatromuzun izleyeceği yolu vurgularBu tiyatroda Batı tiyatrosu tekniği ile geleneksel halk tiyatrosu öğeleri kaynaştırılmıştırNoktalama işaretleri ilk kez bu eserde kullanılmıştır 4Şinasi, klasisizmin etkisinde kalmıştırBatı edebiyatından şiir ve La Fontaine’den fabl çevirileri yapmıştır Yapıtları : Şair Evlenmesi (tiyatro), Tercüman-ı Ahval, Tasvir-i Efkar (gazete), Durub-u Emsal-i Osmaniye (atasözü derleme), Tercüme-i Manzume (çeviri şiir) NAMIK KEMAL(1840-1888) 1Tanzimat döneminin en önemli düşünce, sanat ve siyaset adamıdır 2Gençliğinde Divan Edebiyatı tarzında şiirler yazmış, Avrupa’ya gittikten sonra yeni edebiyatı benimsemiş ve o yolda ürünler vermiştir 3Şiirleri biçim bakımından eski, konu bakımından yenidirYurt, ulus, özgürlük gibi konuları işlemiştirAyrıca şiirlerinde mücadeleci teni bir insan tipi yaratmıştır 4Tiyatroyu “eğlencelerin en faydalısı” olarak nitelemiş, halkın eğitilmesinde okul gibi görmüş, sahne dili ve tekniği yönünden başarılı yapıtlar vermiştir Yapıtları : Şiirleri kitap olarak yayınlanmamıştırVatan Yahut Silistre, Zavallı Çocuk, Akif Bey, Gülnihal, Celalettin Harzemşah, Kara Bela (tiyatro); İntibah (Sergüzeşt-i Ali Bey, Son Pişmanlık), Cezmi (roman); Tahrib-i Harabat, Takip (eleştiri); Hürriyet, İbret (gazete); Osmanlı Tarihi (tarih) ZİYA PAŞA(1825-1880) 1Edebiyatımızın Batılılaşma konusunda çelişkili görüşler savunmuş, ‘Şiir ve İnşa’ makalesinde, asıl edebiyatımızın ‘Halk Edebiyatı’ olduğunu belirtirken, ‘Harabat’ adlı Divan Edebiyatı antolojisinin önsözünde ise Divan Edebiyatını övmüştür 2Asıl ününü Terkib-i Bent manzumesiyle kazanmış, bu manzumedeki betitlerin çoğu, halk arasında atasözü gibi yayılmıştır 3Şiirlerini aruz ölçüsüyle yazan Ziya Paşa’nın bir de hece ölçüsüyle yazdığı türküsü vardır Yapıtları : Eşar-ı Ziya, Külliyat-ı Ziya Paşa (ölümünden sonra yayımlanan şiirleri) ; Zafername (yergi); Harabat (3 cilt, antoloji); Rüya, Veraset mektupları (Siyasal yazı); Defter-i A’ mal (anı) İKİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI(1877-1896) Bu dönemin, 1Meşrutiyet Meclisi’nin 1877’de, Osmanlı- Rus savaşı gerekçe gösterilerek kapatılmasıyla başlayan baskıcı yönetimi vardırBu durum sanat ve edebiyatı da etkilemiştir ÖZELLİKLERİ : 1Bu dönemde toplum sorunlarından uzaklaşılmış, ‘sanat için sanat’ ilkesi benimsenmiştir 2Dilde sadeleşme çabası bırakılmıştır 3Batı edebiyatı türlerinde ürünler verilmiş, sanatçılar daha da ustalaşmıştır 4Şiirin konusu genişletilmiş,biçimsel yenilikler getirilmiştir 5Romanda realizmin etkisi görülmüş, ilk realist roman bu dönemde yazılmıştır 6Tiyatro önemini yitirmiş, sahne dil ve tekniği açısından başarısız eserler yazılmıştır İKİNCİDÖNEM SANATÇILARI 1-RECAİZADE MAHMUT EKREM 2-ABDULHAK HAMİT TARHAN 3-SAMİPAŞAZADE SEZAİ 4-NABİZADE NAZIM 5-ŞEMSETTİN SAMİ 6-MUALLİM NACİ 7-AHMET MİTHAT EFENDİ 8-AHMET VEFİK PAŞA 1-RECAİZADE MAHMUT EKREM(1847-1914) 1”Üstat Ekrem” lakabıyla tanınmış, eski edebiyatı savunanlara karşı, yeni edebiyat taraftarı genç şair ve yazarları korumuş bir sanatçıdır 2”Talim-i Edebiyat” adlı eserinde yeni edebiyat kurallarını tanıtmış, arka arkaya yitirdiği çocukları için yazdığı ölüm şiirlerinde başarılı olmuş, şiirin konusunu genişletmiştir 3Eski Edebiyat taraftarlarının önderi Muallim Naci ile “kafiyenin göz için mi kulak için mi olacağı” konusunda uzun tartışmalara girmiştir 4Düzyazı türlerinde de ürünler veren sanatçı, edebiyatımızın ilk realist romanı kabul edilen “alafrangalık özentisi” konusunu içeren, “Araba Sevdası”nı yazmıştır Yapıtları : Zemzeme(1-II-III), Pejmürde, Nijad Ekrem (şiir); Araba Sevdası, Muhsin Bey, Şemsa (Roman); Atala, Vuslat, Çok Bilen Çok Yanılır (tiyatro); Zemzeme(I-II-III önsözler); Takdir-i Elhan (eleştiri) 2-ABDULHAK HAMİT TARHAN 1Tanzimat şiirini biçim ve içerik bakımından yenileştirmiş, Servet-i Fünun için ortam hazırlamıştır 2”Şair-i Azam” (En büyük şair) lakabıyla tanınmış, şiirlerinde aşk, ölüm, felsefe konularını işlemiş, özellikle eşinin ölümüyle ilgili olarak yazdığı “Makber” şiiriyle ünlenmiştir Dili ağır olduğu için şiirleri kalıcı olmamıştır 4Konularını yabancı toplumun yaşamından ve tarihinden almıştırTiyatroları sahne dili ve tekniği bakımından başarısızdırGenellikle sahneye ko Yapıtları : Makber, Ölü, Hacle, Bunlar O’ dur (şiir); Sahra (İlk pastoral şiir); Eşber, Tezer, Tarık, Liberte, Sardanapal, Duhter-i Hindu, Finten(manzum nesir tiyatro)nmak üzere değil, okunmak üzere yazılmış eserlerdir 3-SAMİPAŞAZADE SEZAİ(1860-1936) 1Realist özellikleri ağır basan ve köle ticaretini konu alan “Sergüzeşt” adlı romanıyla tanınmıştırBu romanda “Dilber” adlı bir esir kızın yaşamı anlatılır 2Hikayelerinde romanından daha kuvvetli bir teknik vardırKüçük, önemsiz, şaşırtıcı konuları , olması mümkün olayları ; ruh çözümlemeleriyle doğal ve günlük konuşma diliyle işler 3Küçük hikaye türünün ilk örneği sayılan “Küçük Şeyler” adlı eseri vardır Yapıtları : Şiir (piyes); Sergüzeşt, Küçük Şeyler , Jak (hikaye- roman 4-NEBİZADE NAZIM(1862-1893) 1Realist-natüralist etkiler görülen ve “köy” konulu ilk romanımız olarak kabul edilen “Kara Bibik ” adlı yapıtıyla tanınmıştırBu eser kimi edebiyatçılar tarafından uzun hikaye olarak ta kabul edilmektedir 2Türk hikayesini realizme doğru götürürKahramanlarını durumlarına yaradılışlarına uygun tarzda konuştururHareketli, sade, canlı bir dili vardır 3Dış gözlemi kuvvetlidirOlayları, çevreyi anlatırken düşüncelerini katmaz Yapıtları : Zehra, Karabibik, Seyyie-i Tesamuh (roman); Heves Ettim (şiirler) 5-ŞEMSETTİN SAMİ(1850-1904) 1Özellikle Türkçe’nin sadeleşmesi konusunda görüşleri ve çalışmalarıyla tanınmış, Türkçe’nin sadeleşmesi yolunda ilk bilimsel çalışmayı ortaya koymuş bir sanatçıdır”Ulusal bir dil olmadan ulusal bir edebiyatın yaratılmayacağı”na inanmıştır 2Lisan-ı Türk-i Osmani, Lisan ve edebiyatımız makaleleri, Orhun Yazıtları ve Kutadgu Bilig çalışmalarıyla memleketimizde Türklük şuurunun uygulanmasında büyük bir rol oynamıştır Yapıtları : Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat (ilk Türk romanı); Kamus-u Türki, Kaamus-ı Fransevi (sözlük); Kaamüs-ül Alam (ansiklopedi, 6 cilt); Sefiller, Robenson(çeviri eser) 6-MUALLİM NACİ(1850-1893) 1Yetiştiği koşulların etkisiyle eski edebiyat taraftarların öncüsü olan şair, Recaizade Mahmut Ekrem’le yaptığı edebi tartışmalarla tanınmıştır 2Türkçeyi doğal söylenişini bozmadan aruza uydurması bakımından Tevfik Fikret ve Mehmet Akif’i etkilemiştir Yapıtları : Ateşpare, Şerare, Firüzan (şiir); Ömer’in Çocukluğu (anı); Lügat-ı Naci (sözlük); Demdeme (önsöz, Recaizade Mahmut Ekrem’in ‘Zemzeme’ adlı eserini eleştirir 7-AHMET MİTHAT EFENDİ(1844-1912) 1Halkı eğitmek ve halkın kültür düzeyini yükseltmek için, yeri geldikçe konu dışına çıkarak “fen , sanat, tarih, coğrafya vb alanlarda” ansiklopedik bilgi aktaran bir sanatçıdır 2 Eserlerinde okuyucuyu eğitmek için “kıssadan hisse” çıkararak ders verici sonuçlara ulaşan, olay arasında araya girerek kendi duygu ve düşüncelerini aktaran, bu özelliğiyle romantizmin etkisinde kaldığını gösteren populist (halkçı) bir sanatçıdır 3 Eserlerinde realist izler de görülen Ahmet Mithat’ın dili, konuşma diline yakın bir sadeliktedir Çeşitli alanlarda (roman, hikaye, tiyatro, matematik) 200’den fazla yapıtı olan sanatçının eserlerinde, sanatsal kaygıyı ikinci plana attığı görülür Yapıtları :Henüz On Yedi Yaşında, Yeniçeriler, Felatun Bey İle Rakım Efendi, Hasan Mellah, Hüseyin Fellah (roman); “Letaif-i Rivayet” adlı eseri batılı anlamda ilk öyküdür 8-AHMET VEFİK PAŞA(1823-1892) 1 Türk dili ve tarihi ile ilgili çalışmalarıyla ünlenmiş, bu çalışmalarla Türkçülük akımının kültürel ortamını hazırlamış bir sanatçıdır 2Yazar, dil ve tarihle ilgili araştırmalarının yanı sıra tiyatro alanında da önemli çalışmalar yaptıMoliére’nin pek çok oyununu Türk hayatına uygulayarak çevirdi Yapıtları :Kocalar Mektebi, Kadınlar Mektebi, Tartuffe (çeviri tiyatro); Zor Nikah, Zoraki Tabib, Dekbazlık, Meraki, Azarya, Tabib-i Aşk(adaptasyon); Lehçe-i Osmani (Türkçe sözlük); Şecere-i Türki (tarih); Müntahabat-ı Durub-ı Emsal (atasözleri ve deyimler sözlüğü) |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|