Aruz Vezni |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Aruz VezniHecelerin uzunluk (kapalılık) ve kısalıklarına (açıklıklarına) bağlı olan şiir ölçüsüdür Divan şiirinde kullanılmıştır Bu şiirin, ses ve ahenk yani müzik bakımından güçlü olmasını sağlamıştır![]() Aruz vezninde hecelerin uzunluk ve kısalıkları esas alınır ![]() Açık heceler ( ) (nokta),Kapalı heceler (-) (çizgi) ile gösterilir ![]() Bunların yanısıra aruz ölçüsünde, “med’li” dediğimiz, bir buçuk hece ile değerlendirdiğimiz ve (- ) (bir çizgi bir nokta) işaretiyle gösterdiğimiz hece değeri de vardır![]() Şimdi, hangi hecelerin nasıl bir değere sahip olduğunu görelim: 1 Açık Heceler:- Bir kısa ünlüden oluşan heceler (a-dam, A-li ![]() ![]() )- Sonu kısa ünlü ile biten heceler (A-li, ma-sa ![]() ![]() )2 Kapalı Heceler:- Bir uzun ünlüden oluşan (â-lim, î-lân ![]() ![]() )- Sonu ünsüzle biten heceler (at, tut-kal, ki-tap ![]() ![]() )- Sonu uzun ünlüyle biten heceler (kâ-fir, mâ-lik, ik-ti-fâ, il-mî ![]() ![]() )3 Bunların yanısıra, bazı heceler “med’li” olarak değerlendirilir ve birbuçuk (- ) hece değerinde kabul görür Bunları şöyle sıralayabiliriz:- Sonu çift ünsüzle biten dört sesli heceler (kırk, kürk, hayr, hükm, ![]() ![]() )- İçinde uzun ünlü de bulunan ve sonu ünsüzle biten üç veya dört sesli heceler (Âb, hâk, pâk, şîr![]() ![]() ) (Bu tür hecelerden sonu “n” ile bitenler birbuçuk hece değil, tek hece ve kapalı okunurlar Örnek: im-kân, ir-fân![]() ![]() ) (Ayrıca, bazı şairler “var”, “yok”, “çok”, “az” gibi Türkçe sözcükleri de birbuçuk hece değerinde okumuşlardır![]() Aruz Vezninde Dikkat Edilecek Başka Bazı Kurallar 1 UlamaBağlama, bağlayış demektir Sonu ünsüzle biten bir sözcüğü, kendisinden sonra gelen ve ünlüyle başlayan sözcüğün ünlüsüne bağlamaktır Ulama yapılan yere ( ) işareti konur![]() Örnek: Bülbüller öter güller açar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir gonce gül olsan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 İmaleÇekme demektir Kapalı heceye ihtiyaç duyulan yerlerde açık heceyi biraz uzatarak okumaktır Daha çok Türkçe sözcüklerdeki kısa heceli eklerde ve Farsça tamlamalardaki “tamlama ı-i”lerinde yapılır Parantez içinde bulunan bir küçük çizgi ile imale yapıldığı belli edilir![]() Örnek: Kamu bîmârına cânân devâ-yı derd eder ihsân Niçin kılmaz bana dermân beni bîmâr sanmaz mı 3 ZihafKısma demektir Ölçü gereği, Arapça ve Farsça sözcüklerdeki uzun heceyi (uzun ünlülerden oluşan veya uzun ünlüyle biten heceyi) kısa (açık) okumaktır![]() 4 “Fe i lâtün ( - -) parçası ile Fâ i lâ tün (- - -) parçası birbirlerinin yerini alabilirler Bunları birbirine uydurmak için ulama, imale, zihaf gibi işlemler yapmaya gerek yoktur![]() 5 Aynı şekilde, dize sonlarına gelen fe i lün ( -) ile fa’lün (- -) parçaları da birbirlerinin yerine kullanılabilir![]() 6 Aruz vezninde, bütün dizelerin son hecesi, gerçekte açık da olsa, kapalı olarak değer görür![]() Aruz Vezninin Parçaları (Tef’ileler, Cüzler) Aruz ölçüsünde açık ve kapalı heceler birtakım temel birlikler halinde bir araya gelirler Bu birliklerden önemlileri şöyledir![]() 1 fe’ûlün ( - -)2 Fe’ilün ( -)3 Fâ’ilün (- -)4 Fa’lün (- -)5 Fâilâtün (- - -)6 Feilâtün ( - -)7 Fâilâtü (- - )8 Feilâtü ( - )9 Mef’ûlü (- - )10 Mef’ûlün (- - -)11 Mefâilün ( - -)12 Mefâîlün ( - - -)13 Müstef’ilün (- - -)14 Müstef’ilâtün (- - - -)![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu temel parçalar, çeşitli şekillerde bir araya gelerek daha büyük kalıpları (vezinleri, ölçüleri) meydana getirirler Bunlardan, bizim şiirimizde en çok kullanılanları şöyle sıralanabilir:1 me fâ’ î lün / me fâ ’î lün / me fâ ’î lün/ me fâ’ î lünNedir bu gizli gizli âhlar çâk-i girîbanlar Acebbir şûha sen de âşık-ı nâlân mısın kâfir 2 me fâ i lün / fe i lâ tün / me fâ i lün / fe i lün (Fa’ lün)Sular sarardı yüzün perde perde solmakta Kızıl havâları seyret ki akşam olmakta 3 fâ i lâ tün / fâ i lâ tün / fâ i lâ tün / fâ i lünÂkıbet gönlüm esîr ettin o gîsûlarla sen Her ne câdûsun ki âteş bağladın mûlarla sen 4 fe i lâ tün / fe i lâ tün / fe i lâ tün / fe i lünYaraşır kim seni ser-defter-i hûban yazalar Nâme-i hüsnün için bir yeni unvan yazalar 5 mef’ û lü/ fâ i lâ tü/ me fâ î lü/ fâ i lünDerdin nedir gönül sana bir hâlet olmasın Sad el-hazer ki sevdiğin ol âfet olmasın 6 fe û lün / fe û lün / fe û lün / fe ûlKüçük muttarit muhteriz darbeler Kafeslerde camlarda pür ihtizaz ![]() ![]() ![]() 7 mef ûlü/ me fâ î lü/ me fâ î lü/ fe û lünMeddâh olalı çeşm-i gazâlânına Bâki Öğrendi gazel tarzını rûm’un şu’arâsı |
|
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
| Görünüm Modları | |
|
|