Tasarımda kalite |
06-23-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Tasarımda kaliteTASARIM Rekabetin hızlanası, teknolojik gelişim hızının artması, tüketici ihtiyaç ve beklentilerinin çeşitlenmesi ve ürün yaşam sürelerinin kısalması, işletmeleri, eskiye oranla çok daha yoğun bir şekilde yeni ürün ve hizmet yaratma konusuyla ilgilenmeye zorlamaktadır İşletmelerin dinamik çevre koşulları altında varlıklarını sürdürebilmeleri ve büyüyebilmeleri için, bir taraftan yeni ürün ve hizmetin yaratılması, diğer taraftan mevcutlarda tasarım değişiklikleri yapılması gerekmektedir Yeni ürün geliştirme ve hızlı bir şekle piyasaya sürebilme yeteneği önemli bir rekabet silahıdır Ayrıca bu silahı kullanabilmeye olanak sağlayan bilgisayar destekli tasarım ve bilgisayar destekli üretim sistemleri 1980’li yılların ortalarından itibaren kullanılmaya başlanmıştır Ürün tasarımını etkileyen faktörler şu şekilde sıralanabilir: 1 İşletme politikaları 2 Pazarlama olanakları 3 Ürün karakteristikleri 4 Ekonomik faktörler 5 Üretim olanakları Tasarım açısından ürün karakteristikleri 4 grupta toplanabilir: 1 Fonksiyonel karakteristikler: ürünün karşılaması istenen ihtiyaçlarla veya kullanılış amaçları ile belirlenir 2 Kullanılış faktörleri: ürünün kullanımı kolay olmalıdır Tasarım, yanlış çalıştırma veya kullanım nedeni ile arızalara ve kazalara sebep olmayacak şekilde yapılmalıdır 3 Dayanıklılık ve güvenirlik faktörleri: ürün belirli koşullar altında çalışabileceği veya depoda bozulmadan durabildiği süre dayanıklılık olarak açıklanabilir Birçok ürün için dayanıklılık kaliteyi oluşturan önemli bir faktördür Ancak bazı ürünlerde bu özellik önemsiz ya da gereksizdir Bu durumlarda dayanıklılık yerine, ürünün istenilen ihtiyacı istenilen zamanda giderebilme derecesi ile ölçülen güvenirlilik üzerinde durulur 4 Estetik faktörler: Ürünler fonksiyonlaı gereği aldığı fiziksel görünüm uygun düşmeyebilir Ancak günümüzde boyama, boyutları ayarlama, ambalaj gibi çarelere başvurarak estetik bir görünüm kazandırılmaya çalışılmaktadır Ayrıca tasarımda malzeme seçimi, proses özellikleri, işçilik olanakları gibi gibi üretime ilişkin faktörler de göz önünde bulundurulması gerekir Günümüzde kalite anlayışında, üründeki hataların sonradan düzeltilmesi yerine, kalitenin ürünün içinde tasarlanması konusu gündeme gelmiştir KALİTE Kalite kavramı ortaya çıktığından beri çok farklı tanımlarla açıklanmaya çalışılmıştır PCrosby, “Kalite bir ürünün genele uygunluk derecesidir” Derken J M Juran kaliteyi kullanıma uygunluk olarak tanımlamıştır G Taguchi ise “ Kalite, bir ürünün asli fonksiyonlarının neden olduğu zarardan ziyade, topluma sunulduktan sonra ürünün toplumda meydana getirdiği en az kayıptır” diyerek kalite anlayışında bir devrim yaratmıştır Genişletilmiş süreçte kaliteyi iyileştirmek arzusunda olan yöneticilerin kalitenin aşağıdaki üç tipini göz önüne alması gerekir |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|