Tasarımda kalite

Eski 06-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Tasarımda kalite



TASARIM

Rekabetin hızlanası, teknolojik gelişim hızının artması, tüketici ihtiyaç ve beklentilerinin çeşitlenmesi ve ürün yaşam sürelerinin kısalması, işletmeleri, eskiye oranla çok daha yoğun bir şekilde yeni ürün ve hizmet yaratma konusuyla ilgilenmeye zorlamaktadır İşletmelerin dinamik çevre koşulları altında varlıklarını sürdürebilmeleri ve büyüyebilmeleri için, bir taraftan yeni ürün ve hizmetin yaratılması, diğer taraftan mevcutlarda tasarım değişiklikleri yapılması gerekmektedir

Yeni ürün geliştirme ve hızlı bir şekle piyasaya sürebilme yeteneği önemli bir rekabet silahıdır Ayrıca bu silahı kullanabilmeye olanak sağlayan bilgisayar destekli tasarım ve bilgisayar destekli üretim sistemleri 1980’li yılların ortalarından itibaren kullanılmaya başlanmıştır

Ürün tasarımını etkileyen faktörler şu şekilde sıralanabilir:

1 İşletme politikaları

2 Pazarlama olanakları

3 Ürün karakteristikleri

4 Ekonomik faktörler

5 Üretim olanakları

Tasarım açısından ürün karakteristikleri 4 grupta toplanabilir:

1 Fonksiyonel karakteristikler: ürünün karşılaması istenen ihtiyaçlarla veya kullanılış amaçları ile belirlenir

2 Kullanılış faktörleri: ürünün kullanımı kolay olmalıdır Tasarım, yanlış çalıştırma veya kullanım nedeni ile arızalara ve kazalara sebep olmayacak şekilde yapılmalıdır

3 Dayanıklılık ve güvenirlik faktörleri: ürün belirli koşullar altında çalışabileceği veya depoda bozulmadan durabildiği süre dayanıklılık olarak açıklanabilir Birçok ürün için dayanıklılık kaliteyi oluşturan önemli bir faktördür Ancak bazı ürünlerde bu özellik önemsiz ya da gereksizdir Bu durumlarda dayanıklılık yerine, ürünün istenilen ihtiyacı istenilen zamanda giderebilme derecesi ile ölçülen güvenirlilik üzerinde durulur

4 Estetik faktörler: Ürünler fonksiyonlaı gereği aldığı fiziksel görünüm uygun düşmeyebilir Ancak günümüzde boyama, boyutları ayarlama, ambalaj gibi çarelere başvurarak estetik bir görünüm kazandırılmaya çalışılmaktadır

Ayrıca tasarımda malzeme seçimi, proses özellikleri, işçilik olanakları gibi gibi üretime ilişkin faktörler de göz önünde bulundurulması gerekir


Günümüzde kalite anlayışında, üründeki hataların sonradan düzeltilmesi yerine, kalitenin ürünün içinde tasarlanması konusu gündeme gelmiştir




KALİTE


Kalite kavramı ortaya çıktığından beri çok farklı tanımlarla açıklanmaya çalışılmıştır

PCrosby, “Kalite bir ürünün genele uygunluk derecesidir” Derken J M Juran kaliteyi kullanıma uygunluk olarak tanımlamıştır G Taguchi ise “ Kalite, bir ürünün asli fonksiyonlarının neden olduğu zarardan ziyade, topluma sunulduktan sonra ürünün toplumda meydana getirdiği en az kayıptır” diyerek kalite anlayışında bir devrim yaratmıştır

Genişletilmiş süreçte kaliteyi iyileştirmek arzusunda olan yöneticilerin kalitenin aşağıdaki üç tipini göz önüne alması gerekir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.