Tampere Akort Nedir? Nerelerde Kullanılır. |
|
|
#1 |
|
Şengül Şirin
|
Tampere Akort Nedir? Nerelerde Kullanılır.Batı Müziği Ses Sistemi "Tampere Sistem" Bu müzik sisteminde bir tam ses aralığı eşit iki parçaya bölünmektedir Nedir bu tam ses? Yanyana duran iki sesin birbiri arasındaki frekans uzaklığı bize, o aralığın uzak yani tam veya yakın yani yarım aralık olduğunu gösterir Bundan yola çıkarak seslerin gerçek frekans değerlerini vermek yerine şöyle bir örnekleme yapacağım![]() İlk örnek ses aralığımız DO-RE aralığı olsun Tam seslik aralığı 100, Yarım seslik aralığı da 50 birim farklılık olarak varsayarsak;DO sesinin frekans değerini 100 RE sesinin frekans değerinide 200 olarak kabul edelim ![]() Bu yaklaşım ile görülmektedir ki; DO-RE ses aralığı TAM aralıktır ![]() Tampere Sistemdeki Doğal Aralıklar şu şekilde sıralanırlar DO-RE = TAM (geniş-uzak aralık) RE-Mi = TAM (geniş-uzak aralık) Mi-FA = YARIM (dar-yakın aralık) FA-SOL = TAM (geniş-uzak aralık) SOL-LA = TAM (geniş-uzak aralık) LA-Si = TAM (geniş-uzak aralık) Si-DO = YARIM (dar-yakın aralık) Aralıkların uzaklıklarını başka bir grafikle böyle anlatabiliriz Bunlara ek olarak Ses Değiştiriciler diye adlandırdığımız işaretlerden bahsetmemiz gerekecek Diyez (#) : Diyez, uyguladığımız sesi yarım ses tizleştiren (incelten) işarettir ![]() Bemol (b) : Bemol, uyguladığımız sesi yarım ses pesleştiren (kalın) işarettir ![]() Çift Diyez ( X ) : Sesi bir tam ses tizleştiren işarettir ![]() Çift Bemol ( bb ) : Sesi bir tam ses pesleştiren işarettir ![]() Naturel : Bunlardan herhangi biri ile yeri değiştirilen sesi eski haline (doğal yerine) döndüren notadır ![]() Şimdi bütün bu gereksiz (!) bilgileri neden öğrendiğimiz konusuna geçelim ![]() Armonide karşımıza çıkan dizilerden en bilinenleri Majör ve Minör dizilerdir Olayı daha fazla karmaşıklaştırmadan şunları söylemeliyim![]() Majör Dizi : 3Tam + 1Yarım + 2Tam + 1Yarım aralıktan meydana gelen dizidir ![]() Minör Dizi : 2Tam + 1Yarım + 3Tam + 1Yarım + 2Tam aralıktan meydana gelen dizidir ![]() Not : Tam aralıklar ayrı ayrı hesaplanmalıdırlar Örn : 3Tam=1T+1T+1T gibiAkor : Belirli kurallar çerçevesinde tınlatılan en az 3 sesin oluşturduğu kümeye verilen isimdir Majör ve minör akorlar haricinde Dim, Sus vs gibi isimlendirilen akorlarda vardır![]() Temel Akorlar (1-3-5) : 3 sesten meydana gelirler İlk ses dizinin 1 sesi, ikinci ses dizinin 3 sesi, üçüncü ses ise dizinin 5 sesidir![]() Örnek : Birinci Çevirim Akorlar (1-3-6) : İlk ses dizinin 3 sesi, ikinci ses dizinin 5 sesi, üçüncü ses dizinin 8 sesidir Örnek : ; ; DO RE Mi FA SOL LA Si DO İkinci Çevirim Akorlar (1-4-6) : İlk ses dizinin 5 sesi, ikinci ses dizinin 8 sesi, üçüncü ses dizinin 3 sesidir![]() Örnek : DO RE Mi FA SOL LA Si DO RE Mi Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsi netiçin derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır |
|
Cevap : Tampere Akort Nedir? Nerelerde Kullanılır. |
|
|
#2 |
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Tampere Akort Nedir? Nerelerde Kullanılır.Tampere akort,EŞİT ARALIKLI DÜZEN olarak da bilinir,müzikte bir oktavın 12 eşit yarım sese bölündüğü akort düzeni Özellikle klavyeli çalgılarda bir parçayı bütün tonlara transpoze etmaye olanak verdiğinden,18 yüzyıl sonlarında Fransa ve Almanya"da 19 yüzyılda da İngiltere"de daha önceki akort düzenlerinin yerini almıştır Klavyeli çalgılarda kullanılmasından önce,lavta gibi Perdeli çalgılarda kullanıldı![]() Akort kavramının temelini,aralıklar,yani iki ses perdesi arasındaki uzaklık oluşturur Basit matematiksel aralık oranları üzerine kurulu en eski akort düzeni,İÖ 6 yüzyılda Pyhagoras okulunun geliştirdiği düzendir Batı müziğinde kullanılan bütün akort düzenlerinin çıkış noktası oktav aralığıdır Bu müziğin temeli olan klavyede beyaz tuşlarla elde edilen diyatonik dizi beş tanesi büyük ( tam tonlar ya da tam sesler,) yedi aralıktan oluşur Frekans oranları tamsayı olan ses aralıkları ( örn unison,oktav,tam beşli tam dörtlü ve büyük üçlü aralıklar) kulakta hoş etki uyandıran bir tınlama verir ve konsonansla sonuçlanır Disonans ise,akustikteki darbe olayından yani frekansları birbirine yakın olan ses dalgalarının girişiminden kaynaklanır Oysa konsonans darbe olmamasının sonucudur![]() Sesin düzenlenmesi (tampereman),disonansı azaltmak için akordun değiştirilmesi dir Franchinus Gafurius Practica Musica (1946,Müzik Uygulaması) adlı araştırmasında bunu sağlamak için doğal tam beşlinin,öteki aralıklar arasında disonans yaratan fazlalığını birkaç oktava yedirmeyi önermiştir![]() Ortaçağın tek sesli müziğinde "doğal armoniklere göre akort"kullanılırdı Bu düzende dizi aralıkları,doğal üçlülerin ve beşlilerin çeşitli toplam ve farklarıyla hesaplanırdı Ama bu akort büyüklükleri farklı iki tam sesin ( büyük ikili) oluşmasıyla sonuçlanıyor,dolayısıyle beşlilerin arasını dolduran seslerin akortsuz tınlamasına yol açıyordu Çok sesli (çok partili) müzikte kullanılamayacağı ortaya çıkan bu düzen 1500"lerde yerini ortalama ton akorduna bıraktı Ortalama ton akordunda büyük ve küçük doğal tam seslerin ortalaması kullanıldı Beşli,doğal beşliden biraz (16 cent kadar) küçüldü Bu sistem üç sesli akorlarda özellikle iyi sonuç veriyordu Buna karşılık siyah tuşların ses düzeninde klavyede aynı tuşta yer alan Fa diyez ile Sol bemol aynı sesi vermiyordu Genellikle yeğlenen siyah tuşlar Do diyez,Mi bemol ,Fau diyez,Sol diyez,yerine La bemolü gerektiren bir tonda çalındığında çok şiddetli ve kulağın dayanamayacağı bir disonans doğuyordu Gene bu düzenlerde,örneğin beşlilere göre yapılan akortta tize doğru 12 sesten sonra gelen Si diyez Do ile çakışmıyor tiz kalıyordu Bu gibi akort düzenleriyle belirlenen perdeler,oktavlar ve farklı tellerden çalınan aynı notalar,bozuk akortlu oluyordu Bu sakınca tampere akort düzeninin gelişmesine yol açtı![]() Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsi netiçin derlenmiştir
|
|
Cevap : Tampere Akort Nedir? Nerelerde Kullanılır. |
|
|
#3 |
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Tampere Akort Nedir? Nerelerde Kullanılır.Tampere akort düzenini 1700"lerde Alman orgcu ve müzik kuramcısı Andreas Werckmeister"in bulduğu söylenir Ama ondan önce 1685"te fizikçi Marin Mersenne,Avrupa dışında da 1596"da Çin prensi Zhu Zaiyu bu düzeni tanımlamışlardı Galileo Galilei"nin babası olan Floransalı müzik kuramcısı Vincenzo Galilei de 1581"de tampere akort düzenine çok benzeyen bir akort düzeni önermişti Ayrıca o dönemlerde özellikle org ve klavsen akortçularının tampere akort düzenine çok yaklaşan düzenler denedikleri bilinmektedir J S Bach Das Wohltemperierte Klavier ( 1722-1744,iyi ,(EŞİT) Düzenlenmiş Piyano (Klavye) adlı 24 prelüd ve 24 füg içeren iki defterlik yapıtını bu türden bir "pratik akortçu düzeni"ile yazmış olabilir![]() Tampere akortta oktav,her biri 100 cent ölçüsünde 12 eşit yarım tona bölünür Bunun sonucunda geriye kusursuz aralık olarak yalnızca oktav kalır Bütün öbür aralıklar,bir ölçüde yedirilerek düzenlenir Örneğin,beşli aralık iki cent pes,büyük üçlü ise 14 cent tizdir Tampere akort kusursuz aralıklar sağlamasa da müziğe büyük olanaklar getirmiştir Tampere akordun yerleşmesiyle müzikte önemli bir atılım gerçekleşmiştir Modaliteden tonaliteye geçiş,armonik çoksesliliğin gelişmesi,onunla olmuştur 19 ve 20 yüzyıl müziğindeki karmaşık armoni ve tonalitelerin tampere akort düzeninin temelini oluşturan anarmonikler kavramı olmadan da gelişeceğini ,A Schoenberg,A Berg,ve Webern"in oniki ton müziğinin yarım tonların tam eşitliği sağlanmadan da gerçekleşebileceğini düşünmek zordur Bugün de yeni yeni tekniklerin kullanılmasına karşın,tampere akort düzeni müzikteki yerini korumaktadır![]() Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsi netiçin derlenmiştir
|
|
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
| Görünüm Modları | |
|
|