| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| işçiliği, mesleğinin, taş, özellikleri | 
|  | Taş İşçiliği Nedir? Taş İşçiliği Mesleğinin Özellikleri |  | 
|  05-28-2010 | #1 | 
| 
[KAPLAN]
 |   Taş İşçiliği Nedir? Taş İşçiliği Mesleğinin ÖzellikleriTaş İşçiliği Mesleği Taş İşçiliği, Yerlesik hayata geçmeleriyle birlikte Türklerin hayatında taşın önemli bir yeri olmuştur  Selçuklular’dan başlayarak Türkler, taşu sanatkarane bir şekilde işlemeye, kemer ve nakış süslemeye büyük önem vermiştlerdir  Han, hamam ve kervansaraylarda, bugün bile hayranlikla izlenen benzersiz örnekler ortaya koymuslardir  Günümüzde hem tasin öneminin azalmasi hem de “sanatkar” bakisin kaybolmasiyla birlikte tas isçiligi de giderek azalmaktadir  Taş İşçiliği Nasıl Yapılır? Yapılacak taşın restorasyonda orijinal halinin fotoğrafı çekilir  Daha sonra taşın şeklinin veya durumunun tespiti yapılır  Mesela silme taşı işe profil tarağı yardımıyla profil şekli çıkarılır  Taraktaki şekil hemen bir mukavva üzerine çizilir ve hataları düzeltilir  Daha sonra bu şekil maket bıçağıyla dikkatlice kesilir  Kesilmiş kısım erkek, kalan kısım ise dişi olarak adlandırılır ve kullanılır  Böylece bir şablon oluşmuş olur  Şablonun erkek kısmı taşın üzerine karşılıklı yönlerine dikkatlice çizilir  İnce ve kalın keski, madırga, zımpara yardımı ile taş işlenir  Daha sonra taşın son hali için şablonun dişisi taşın üzerine konur ve kontrol edilir  Prüzleri giderilir ve taş hazır hale getirilir  Hammaddesi Taş Olan Geleneksel Sanatlar Türk sanatında geniş bir alanı içine alan dekoratif taş işçiliği başlangıcından bu yana devirlerin uslubuna uygun olarak bazı değişimler göstermiş olsa da ustalıkta yüksek kalitesini her zaman korumuştur  Taş işçiliğinin en güzel örneklerini, Anadolu Selçuklu, Beylikler, Osmanlı Devri mimarisinde görmek mümkündür  Taş yalnızca yapım aşamasında değil, iç, dış dekorasyonda da ana malzemeyi teşkil etmektedir  Taş işçiliğimizin en güzel örneklerini; anıtsal taç kapılarda, şehir, saray duvarlarında, cami, medrese gibi yapıların avlu, ana kapılarında, sütun başlıkları, minare şerefeleri, mihrap , minber, çeşme, sebil, şadırvanlarda görmek mümkündür  Geometrik örgüler, geçmeler, bitkisel bezemeler, alçak – yüksek kabartma hayvan figürleri, palmetler en çok rastlanan bezemelerdir  Mimaride kullanılan tuğlalarla da duvarları değişik şekillerde işlemişlerdir  Bu süslemeler daha çok açık koyu renkli tuğlaların geometrik şekillerde yerleştirilmesi ile gerçekleşmektedir  Cami, türbe, kale gibi yapıtların dış duvar örgülerinde güzel örnekleri görülmektedir  Hammaddesi taş olan el sanatı ürünlerinin yapımında kullanılan taşlar, kullanım alanlarına, yapım tekniklerine göre; Taş İşçiliği (Mimaride kullanılan taş işçiliği, çeşmeler, mezar taşları): Geleneksel mimaride dış cephe ve iç mekan yapımı, süslemesinde taş işçiliği önemli bir yer tutmaktadır  Taş işçiliğinin mimari dışında en çok kullanım alanı mezar taşlarıdır  Taş işçiliğinde, oyma, kabartma, kazıma (profito), gibi teknikler uygulanmaktadır  Kullanılan süsleme öğeleri; bitkisel, geometrik motifler ile yazı figürleridir  Hayvansal figür azdır, insan figürlerine ise Selçuklu Dönemi eserlerde rastlanılmaktadır  Mermer İşçiliği: Mermer; başkalaşıma uğramış kireçtaşı olan, güzel bir parlaklık verebilen, çeşitli sanat dallarında kullanılmaktadır  Ana kütleden sarmal telle kesilerek ayrılan kütle, genellikle basınçlı havayla çalışan delici matkapla parçalanmaktadır  Makineli keskiyle veya elmas diskli testereyle ocaktan çıkarıldığı yönde kesilen mermer levhalar, işlenecek yere göre biçimlendirilmektedir  Sünger taşı, zımpara tozu çamuruyla yumuşatılarak kalay pasta emdirilmiş kumaş tamponlarla cilalanmaktadır  Süs Taşları İşçiliği: Takılar, tesbihler, ağızlık, pipo, baston vb  aksesuar, günlük kullanım eşyaları yapımında kullanılan taşlar olarak sıralamak mümkündür  Lüle Taşı İşçiliği: Günümüzde Eskişehir’de tütün çubuğu, pipo, nargile vb  uçlarının yapımında kullanılan lüle taşından eskiden kap – kacak, kutu, fincan, heykel yapıldığı bilinmektedir  Oltu Taşı İşçiliği: Oltu taşı; siyah, tıkız, parlak, kavlı biçiminde kırıkları olan, parlatılabilir, tıraşlanabilir bir linyit türüdür  Orta çağda tesbihler, kutsal emanet sandıkları, heykelcilik yapımında kullanılmıştır  XIX  yüzyılda ise mücevher yapımında kullanılmaya başlanmıştır  Türkiye’de Erzurum’un Oltu ilçesinde üç yüzü aşkın ocaklardan çıkarılan yörede Erzurum kehribarı olarak adlandırılan, Oltu taşından sigaralık, tesbih, altın, gümüşle birlikte kullanılarak takı (kolye, broş, küpe, yüzük, bilezik vb) yapımında kullanılmaktadır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |