Şamandıralar'da Modern Sistemler |
12-02-2009 | #1 |
Şengül Şirin
|
Şamandıralar'da Modern SistemlerŞamandıralar'da Modern Sistemler Son dönemlerde, çeşitli kurallardan oluşan iki ayn sistem geliştirilmiştir Bunlardan birinde, kanalların iskele yanı kırmızı işaretle belirtilir; kardinal ve lateral işaretlerin her ikisi de kullanılır Öbür sistemde ise kanalın sancak yanı kırmızı işaretle gösterilir ve yalnızca lateral işaretler kullanılır Birinciye A Sistemi, ikinciye ise B Sistemi denir A Sistemi'nin kuralları 1977'de Hükümetlerarası İstişari Denizcilik Teşkilatı tarafından hazırlarımıştır Bu sistem daha çok Avrupa, Afrika, Hint Okyanusu, Avustralya ile bazı Asya ülkelerinde uygulanır B Sistemi ise daha çok Kuzey ve Güney Amerika ile Asya'nın bazı yerlerinde geçerlidir A Sistemi'nde her çeşit deniz işareti birlikte kullanılabilir Gündüz ve gece boyunca lateral işaretlerle kanalın iskele ve sancak yanları kırmızı ve yeşil renklerle gösterilir Enkazla-nn belirtilmesinde yeşil renk kullanılmaz Kardinal işaretlerle de bölgedeki en derin su kesimleri gösterilir Kardinal işaretler san ve siyahtır; geceleri ise hızlı çakan beyaz ışık kullanılır Şamandıralar, deniz dibinin kum ya da çamur oluşuna göre, esen rüzgârların yönü ve şiddeti göz önünde tutularak, tek ya da daha çok demirle dibe demirlenir Bazı şamandıralarda beton ağırlıklardan da yararlanılır Şamandıra demiri zamanla dibe iyice gömülür Şamandıralar çok yararlı olmakla birlikte, denizcilik kitaplarında denizcilere şamandıralara çok güvenmemeleri tavsiye edilir Şamandıraların yeri kuvvetli akıntıların etkisiyle değişmiş olabilir, ayrıca gemi çarpması ya da başka herhangi bir nedenle fenerleri de kırılmış olabilir Bu nedenle denizcilerin haritalarını çok iyi incelemeleri ve geminin rahatlıkla geçip geçemeyeceğini anlamak için kanalın derinliğini ölçmeleri gerekir 1960'ların sonunda İngiltere, Fransa ve ABD'de Büyük Otomatik Seyir Şamandırası (İngilizce kısaltması LARIBY) denen dev bir şamandıra türü uygulamaya kondu Deniz fenerlerinin yerini alanbu şamandıralançalıştırmak için görevlilere de gerek yoktur LARIBY'lerin çapı yaklaşık 12 metre, ağırlıkları 80 tonun üzerinde, fenerlerinin suyun üstündeki yüksekliği ise 12 metredir Işığı 20 km uzaktan görülebilen şamandıra feneri dizel jeneratörle çalıştırılır Bazı LARIBY'lerde güçlü sis sinyalleri, bazılarında da radyobiykınlar vardır LARIBY'ler tamamen otomatik olarak çalışır, ama gene de karadan denetlenir Tüm aletlerin çalışması sürekli olarak izlenir ve herhangi bir bölümünde bozukluk olduğunda aygıttaki radyo otomatik olarak durumu kıyı görevlilerine bildirir Normal koşullarda LARIBY'ler 12 ay bakım gerektirmeden görev yapabilir Palamar şamandıralanlimanlarda yer kazanmayı sağlar ve gemilerin açıkta demir atma sorununu çözer Palamar şamandıraları zincirlerin yardımıyla dibe demirlenir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|