|  | Opera |  | 
|  05-06-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   OperaOpera hakkında bilgi Opera, genellikle tarihi veya mitolojik konulu bir drama eşliğinde ortaya konan, müzikal ve teatral formda bir sahne eseridir  "klasik batı müziği" geleneğinin önemli bir parçası olan opera, bir tiyatro eserinde bulunan bir çok unsurun yanısıra, müzikal form veya dansın da içselleştirildiği bir yapı bütünlüğüne sahiptir  Opera, baştan sona bestelenmiş, sololu, korolu, orkestralı sahne oyunu  Oyuncuların her şeyi şarkıyla anlattığı oyunun metnine " Opera Software firması gömülü sistemler de dahil olmak üzere pek çok işletim sistemi ve platform için Opera tarayıcısını geliştirmektedir  Opera küçüklüğü,    libretto" denir  Oyun süresinin çoğunu sözlü bölümler oluşturur  Sözler, konunun akışına göre belli başlı şu müzik türleri içinde bestelenir:    Arya bir kişinin duygu ve düşüncelerini yansıtır   Operalarda baş solistlerden birinin orkestra esliğinde söylediği, genellikle kendi içinde bütünlüğü olan parça  Önceleri, şarkı olarak söylenebilen parçalar arya (aria) diye adlandırıldı (bu anlamda fr  air kelimesi de kullanılır)  Daha sonra, genellikle çalgı (lavta, çembalo) eşliğinde söylenen sanat melodileri, hattâ halk havaları da arya adını aldı  Nihayet 1600 sıralarında, opera sanatının temel öğesi olan büyük arya ortaya çıktı  Opera aryası'na bir reçitativo ile girilir; üç bölümlüdür   Düet,    terzet, kuartet, kentet vb iki, üç, dört ve beş kişinin duygu, düşünce ve konuşmalannı iletir  Resıtatif kişilerin sözlerini konuşurcasına bir şarkıyla söyledikleri bölümdür  Koro ise oyundaki kamu vicdanının sesini ortaya koyar  Bunların dışında oyun başlarken genellikle bir giriş parçasına (     uvertür) ve oyun içinde yer yer orkestra bölümleri ya da geçitleri gibi çalgısal bölümlere yer verilir  Bazı operalarda Uvertür, opera, bale veya konçertonun açılışındaki parçadır      bale sahneleri de bulunur  Operalarda bütün bu müzik tür ye biçimleri genellikle ayn parçalar olarak arka arkaya gelir  Ama bazılarında (örn   ``Bale, belli figürlere, adım atışlara dayalı dans ve müzikli gösteri türü   Richard Wagner'inkiler) müzik bir perde boyunca kesintisiz sürer   Operanın kökeni Opera sözcüğü, İtalyanca opera in musica (müzikli yapıtlar) deyiminin kısaltılmışıdır  Kökeni ortaçağın dinsel oyunlarına (örn  pasyon), Alman besteci ve yazar  22 Mayıs 1813’te Leipzig’te doğdu ve 13 Şubat 1883’te Venedik’te öldü  Babasını küçük yaşta kaybetti  On yaşında Yunan târihine çalıştırıldı ve Yunan trajedisini öğrendi  Daha sonra müziğe karşı ilgisi arttı  1830’da hazırladığı uvertürü Leipzig Operasında sahneye konulduğu vakit daha 16 yaşındaydı  Üniversite eğitimi sırasında ünlü müzik öğretmeni Weinlig’ten ders aldı  Tamâmen kendisini müziğe vererek Magdeburg Orkestrası Şefliğine tâyin edildi     Rönesans'ın düğün, şenlik ve festival gibi kültürel etkinliklerine ve 16  yüzyılın ikinci yansında ortaya çıkan oyunlu madrigallere dayanır, Oyunlu madrigal, bir prologla belirli bir konuyu ele alan beş sesli madrigallerin sahnede oynanmadan yalnızca seslendirilmesiydi; o dönemlerde ortaya çıkan resitatifin ve stile rappresentativo denen, sahnede daha anlatımlı ve oynayarak söyleme anlayışının uygulanması operanın doğmasına neden oldu  16  yüzyılın sonuyla 17  yüzyılın başlarında Jacopo Peri, Jacopo Corsi, Rönesans "Yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir  15  yüzyılda başlayan bir süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı  Bu yenilikte, Roma ve Grek başarılarının yeniden cezalandırılması istemi vardır  Rönesans şu temel anlayışlara dayanıyordu  1)Yeryüzü ilgi çekici ve araştırılmaya değer bir yerdir, 2)İnsan güçlüdür ve bu gücüyle büyük başarılar elde edebilir, 3)İnsanın sürekli faal olması şerefli birşeydir ve 4)Gerçek güzeldir  i    Francesco Cavalli ve Claudio Monteverdi gibi ilk opera bestecileri konulanın Daphne, Odysseus ve Resim:Monteverdi  jpg|right|frame|Claduio Monteverdi`nin Venedik`te Bernardo Strozzi tarafından çizilmiş portresi (1640)    Orpheus gibi eski mitoloji kahramanlarından seçti  Ama Monteverdi'nin L'incoronazione di Poppea'sındaki (Poppea'nm Taç Giymesi)    Neron ve Poppea Roma tarihinden alınmıştı  George Frideric Handel, 1733 Neron beşinci Roma İmparatoru  Asıl adı Lucius Domitus Ahenobarbus’tur  M  S  54-68 seneleri arasındaki imparatorluğu boyunca ve daha sonraları Neron Claudius Caesar olarak anılmıştır  15 Aralık 37’de İtalya’nın Antium şehrinde doğdu  Julio-claudion imparatorlarının son ferdidir  Babası ve annesi ilk Roma İmparatoru Augustus’un soyundandır     Paris'te XIV  Louis'nin sarayında Paris Fransa'nın başkenti ve Île-de-France bölgesinin merkezidir ve Seine nehri'nin üzerine kurulmuştur  Tüm dünyada anıtları, sanatsal ve kültürel yaşamı ile tanınmış olan Paris aynı zamanda dünya tarihinde önemli bir şehir olmakla birlikte, başlıca ekonomik ve politik merkezler arasında yeralmakta ve uluslarası taşımacılığın geçiş noktalarından birini oluşturmaktadır  Moda ve lüksün dünya başkentidir ve "Işık Şehir" (Ville de Lumière) diye de anılmaktadır     Jean-Baptiste Lully'nin yapıtlan bu yeni sanatın gelişmesine yol açarken Viyana sarayında da Pietro Antonio Cesti'nin İtalyan operaları sahneleniyordu   Daha sınırlı bir gelişmenin görüldüğü Viyana Avusturya'nın başkenti ve ülkeyi meydana getiren dokuz federal eyaletten biri  Avusturya’nın kuzeydoğusunda, Tuna Nehri kıyısında yer alır  Nüfûsu bir buçuk milyon (metropoliten alanınki ise iki milyon) civarındadır  Yüzölçümü 415 km2, metropoliten alanınki ise 3862 km2dir  Viyana’da tipik bir kara iklimi hüküm sürer  Ortalama sıcaklık ocakta 0°C, temmuzda ise 20°C’dir     İngiltere'de ise Henry Purcell bir kız okulunda sahnelenmek üzere yazdığı Dido and Aeneas'ıyla  (Dido ve Aineias) bir opera başyapıtı ortaya koymayı başardı  Operanın Londra'da yaygınlaşması 18  yüzyıl ortalanna rastladı; önce İtalyan tarzını alarak incelten, daha sonra İngilizce sözlü operalar yazan Büyük Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı, İngiltere Avrupa’nın kuzeybatı kıyısında yer alan Britanya Adalar Topluluğu üzerinde, dört ülkeden müteşekkil bir devlet  Bu adalar topluluğu Büyük Britanya ve İrlanda Adalarıyla birlikte, 5000 küçük adadan meydana gelmiştir  Batısında İrlanda Denizi, doğusunda Kuzey Denizi, kuzeyi, güneybatısı ve kuzeybatısı Atlas Okyanusu ile çevrilidir     George Frideric Handel, Alessandro Scarlatti'nin resitatif ve aryalara yer veren üslubundan büyük ölçüde etkilenmişti  Aryalarda bir karakter duygulannı uzun uzun dile getirirken olay duruyordu  Bu dönemde başşarkıcının önemi arttı; erkek rollerinin çoğunu söyleyen kastratolara özel ilgi gösterildi  Aynı dönemde Fransa'da Jean-Philippe Rameau operayı farklı çizgilerde geliştirdi; jest kullanımına, daha esnek bir forma, uzun baleara oyunları gibi sahne gösterilerine ağırlık verdi  Yaklaşık aynı tarihlerde görece hafif, günlük konulara değinen komik opera türü de belirmeye başladı  İngiltere'de John Gay'in The Beggar's Opera (Dilenci Operası) adlı toplumsal ve siyasal yergisi, Hamburg'da sahnelenen bir dizi hafif konulu opera, Napoli'de Giovanni Battista Pergolesi'nin La serva padrona'sı bu tür yapıtlara örnekti  Sanat yaşamının başlangıcında opera türüne katkıda bulunan Chnstoph Gluck daha sonra virtüöz şarkıcının rolünü azaltmaya ve ağırlığı dramatik yapıya vermeye yönelik ünlü reformlarını uyguladı  Orfeo ea Eurydice, Armide ve Alceste'nin yanında İphigeneia'yı konu alan iki operasını da bu yeni anlayışla yazdı  Idomeneo, re de Oete'sıyla (Girit Kralı İdomeneus) benzer bir tarzı benimseyen Wolfgang Amadeus Mozart sonraki üç başyapıtında önceki operaların özelliklerini komik opera ile kaynaştırmayı başardı; Le Nozze di Figaro Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791) 27 Ocak 1756'da Avusturya'da Salzburg şehrinde doğdu  Babası Leopold Mozart, Salzburg Başpiskoposluğu Saray Orkestrası'nda keman çalan, bir çok besteler ve keman için bir metod yazan bir müzisyendi  Figaro'nun Düğünü), Don Giovanni ve Cosi fan tutte adlı bu yapıtlarında toplulukların önemini artırdı ve finallerde senfonik bir yapı kullandı  Die Zauberflöte'deyse (Sihirli Flüt) Alman komik opera türü olan Singspieti yüksek nitelikli yapıtlar düzeyine çıkardı  Luigi Cherubini Medea, Gaspare Spontini de La Vestale adlı yapıtlarıyla opera seria (ciddi opera) geleneğini geliştirerek sürdürdüler  Onlardan etkilenen Ludvig van Beethoven opera tarihinde benzersiz kalan Fidelio'ya yazdı  Bu arada Domenico Cimarosa'nın matrimonio segreto'su (Gizli Evlilik), Gioacchino Rossini'nin barbiere di Siviglia ( Resim:Rossini-portrait-0  jpg|thumb|right|Portresi    Sevil Berberi) ye La Cenerentola ( Külkedisi) gibi bir dizi başanlı komik operasına esin kaynağı oldu  Rossini'nin sonraki operalannın ağırbaşlı ve romantik üslubu ise Külkedisi (Fransızca: Cendrillon, İngilizce: Cinderella, Almanca: Aschenbrödel ya da Aschenputtel , Rusça: Золушка -``Zoluşka``-),    Giacomo Meyerbeer'in daha da görkemli üslubuna yol açtı  19  yüzyılda opera ulusal çerçeveler içinde gelişti  Giovanni Bellini'nin duygulu yapıtlarıyla 60'tan fazla opera yazan Resim:Giacomo Meyerbeer nuorempana  jpg|thumb|250px|Giacomo Meyerbeer    Gaetano Donizetti'nin trajedileri ve komedileri coğrafya ve çoğu hidrografi kaynaklarına göre Antarktika Kıtası'nı çevreleyen su kitlesidir (Şekil 1)  Bu okyanus dünyanın dördüncü büyük ve en son tanımlanmış okyanusudur     Gjuseppe Verdi için basamak oluşturdu  İlk dönem yapıtlarında eksik kalmış yanlar bulunan Verdi, Otello ve Fasta ta dramatik ve müziksel açıdan tam bir ustalığa ulaştı  Almanya'da Cari Mana von Weber' in Der Freischütz (Nişancı) romantik operası ile Heinrich August Marschner'in yapıtları, müzik dramlarıyla operada devrim yapan Richard Wagner'in çıkışını hazırladı  Wagner'in Die Meistersinger von Nürnberg (Nürnbergli Usta Şarkıcılar), Tristan una holde (Tristan ve Isolde), Parsifal ve Der Ring des Nibelungen (Nibelung Halkası) gibi yapıtları günümüze değin opera tarihinin en büyük basanları arasında yerini korudu  Fransa'da Daniel-François-Esprit Auber'in yapıtlarının çok tutulduğu kısa bir dönemin ardından Charles Gounod, Ambroise Thomas, Georges Bizet ve Jules Massenet yapıtlarında görkemli opera (grand opira) ile opira-comiaue'i ustaca kaynaştırdılar  Bu arada ayrı bir yol izleyen Hector Berlioz Us Troyens {Troyalılar) ile ustalığını kabul ettirdi  Operada ulusalcılığın etkisi başka yerlerde de görüldü  Rusya'da Mihail İvanoviç Glinka'nın yeni ufuklar açan yapıtları, Çaykovski ile Modest Mussorgski'nin birbirinden çok farklı operalarının hazırlayıcısı oldu  Çekoslovakya'da Bedfich Smetana'nın yurt sevgisiyle dolu yapıtlarını Antonin Dvo-! fâk in lirik operaları izledi  20  yüzyılda LeoS Janâöek'in gerçekçi yapıtları giderek artan bir ilgi gördü  Macaristan'da Bola Bartök'un Dük Mavi Sakalın Şatosu ve İspanya'da Manuel de Falla'nın La vida breve'si (Kısa Yaşam) hep ülkelerinin halk müziklerinden yararlanarak bestelenmiş yapıtlardı  Arnold Schoenberg, 1948 İtalya'da, Giacomo Puccini ile Pietro Mascagnı'nin önderlik ettiği gerçekçilik (veris-mo) akımı gelişti  Almanya'da Richard Strauss Salome ve Elektra'sında müzik dramın amaçlarına uydu; daha sonra bunların epik niteliklerini aynı ölçüde başarılı komedilerinde (örn  Ader Rosenkavalier) yumuşattı  Fransa'da Claude Debussy'nin Pellias et Milisande'ı diyalogların müziklendiği çok ilginç bir yaratı olarak özel önem kazandı  Maurice Ravel tek perdelik iki büyüleyici parça yazdı  Arnold Schoenberg'in Moses und Aronı, Alban Berg'in Wozzeck ile LU/M'SU, İgor Stravinski'nin The Rake's Progress'i (Ahlaksızın İlerlemesi), Kurt Weill'ın yergili oyunları ve Benjamin Britten'ın Peter Grimes'ı başarılı modern yapıtlar arasında yer aldı   | 
|   | 
|  | 
|  | Opera- İlk Operalar"İlk Opera Müzikleri |  | 
|  09-21-2009 | #2 | 
| 
Şengül Şirin   |   Opera- İlk Operalar"İlk Opera MüzikleriOpera- İlk Operalar"İlk Opera Müzikleri  Dekor, makyaj ve kostümler oyunun konusuna uygun biçimde düzenlenir  Oyuncular şarkı söylerken aynı zamanda tiyatro oyunlarında olduğu gibi rol de yapar  Orkestra sahnenin önündeki alçak bölmede yer alır  Operanın kökeni ortaçağda oynanan dinsel oyunlara, Rönesans döneminde yapılan şenliklere ve oyunlu madrigallere dayanır (bak  MADRİGAL)  İlk operalar 17  yüzyılın başlarında İtalya' da yazıldı  Günümüze kadar ulaşabilmiş en eski opera metni, 1600'de Jacopo Peri'nin (15611633) bestelediği Daphne operasıdır  17  yüzyılda İtalya'da Jacopo  Corsi, Francesco Cavalli ve Claudio Monteverdi'nin bestelediği mitolojik konulu operalar bu türün ilk örnekleri arasındaydı  İtalyan opera sanatı zamanla tüm Avrupa ülkelerinde yaygınlık kazandı  18  yüzyılda Avrupa'da opera seria (ciddi opera) ve  opera buffa (komik opera) egemen oldu  Ciddi operalar konusunu tarihsel olaylar ve mitolojik öykülerden alıyordu  İtalya' da Alessandro Scarlatti (16601725) ciddi opera türünün ilk örneklerini verdi  Komik opera ise yalnızca eğlence amacıyla yazılmış, hafif konulu İtalyan komedileriydi  Aynı sıralarda İngiltere'de, dönemin sevilen şarkılarından oluşan baladlı operalar yaygınlık kazandı  John Gay'in bu türdeki Dilenci Operası toplumsal ve siyasal bir yergi niteliğindeydi  18  yüzyılda Christoph NVillibald Gluck ve Wolfgang Amadeus Mozart solo bölümlerin ağırlığını azaltıp dramatik operayla komik operayı başarıyla kaynaştıran yeni opera biçimleri denediler  Gluck'un  Orpheus ve Eurydike, Mozart'ın Figaro'nun Düğünü ve Don Giovanni adlı operaları bu türün en iyi örnekleridir   Mozart Sihirli Flüt adlı operasıyla Alman komik opera türü olan SingspieV'ı en yetkin düzeyine ulaştırdı  Daha sonraki  yıllarda Ludvvig van Beethoven, tek operası olan eşsiz güzellikteki Fidelio ile dramatik opera geleneğini korudu  19  yüzyılda Fransa'da büyük koroların  yer aldığı grand operalar (görkemli opera) sahnelenmeye başladı  Bu türün  örnekleri arasında Charles Gounod'nun Faust, Georges Bizet'nin Carmen adlı operaları sayılabilir  19  yüzyılın ortalarında Paris'te, Alman asıllı besteci Jacques Offenbach zamanın ünlü kişileriyle alay eden, hafif, eğlenceli, zaman zaman müziksiz konuşmalara yer veren operet türünü geliştirdi  19  yüzyılın bir başka ünlü bestecisi Richard Wagner ise Tristram (ya da  Tristan) ve holde, Parsifal gibi ciddi konulu müzik dramlarıyla opera  tarihinde bir devrim yarattı  İlk opera müzikleri iki değişik türdeydi: Birincisi, genellikle klavsen eşliğinde ve konuşma ritminde söylenen basit şarkılar ya da resitatif terden oluşuyordu  İkinci türde ise oyundaki kişilerin  duygularını anlatmak amacıyla yazılmış aryalar, iki kişi tarafından  söylenen düef\er, üç kişinin söylediği trio'lar vb yer alıyordu  Operada oyuncuların her şeyi şarkıyla anlattığı oyun metnine libretto denir  Libretto "küçük kitap" anlamına gelen İtalyanca bir sözcüktür  Bazı librettolar ünlü kişilerin yaşamlarını konu alır  Wagner'in operalarında olduğu gibi, bazı librettolar efsanelere dayanır  Bazı operaların konusu ise roman ve tiyatro oyunlarından alınmıştır  Opera genellikle uvertür denen bir giriş parçasıyla başlar  Oyun boyunca konuşma ve şarkılardan başka yer yer yalnızca orkestraya ya da solo çalgılara yer verilir  Bazı operalarda bale sahneleri de bulunur  Besteci müziği bestelemek için önce librettodaki kişilerin karakterlerine uygun sesleri saptar  Koloratur soprano, soprano, mezzosoprano, kontralto ve alto gibi en tizden en peşe kadın sesleri ve kontrtenor, tenor, bariton ve bas gibi gene en tizden en peşe erkek sesleri arasından söz konusu operaya en uygun olanları seçer  Genç kız rolü için genellikle soprano, daha ileri yaşta bir kadın için kontralto, baş erkek oyuncu için tenor ya da bariton, yaşlı bir erkek oyuncu için bas sesler uygundur  Solo seslere ek olarak çok sayıda şarkıcıdan oluşan korolar da vardır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |