Köprü-En İlkel Köprü |
07-19-2009 | #1 |
Şengül Şirin
|
Köprü-En İlkel KöprüKöprü-En İlkel Köprü Birçok türü olan köprülerin tümünde ortak olan bazı özellikler vardır Bütün köprüler ırmak ya da vadi gibi bir engelin üzerinden geçerek engelin iki yanını birleştirir; her köprünün ağırlığını taşıyan ayaklan bulunur Köprülerin başlıca üç türü vardır: En ilkel köprü basit kiriş denen köprü türüdür Bir ırmağın iki yakası arasında uzanan bir kalas bu türe örnek olabilir Kalasın iki yanda dayandığı destekler köprünün ayaklarını, ayaklar arasındaki uzaklık köprü açıklığını, alttaki boşluk da köprü gözünü oluşturur Böyle bir köprüden geçmesi uygun olan ağırlık, kalası kırabilecek ağırlığın dörtte biri kadar olmalıdır Kalasın iki ucundaki desteklere ek olarak araya da destekler konursa köprünün sağlamlığı artar Basit kirişin geliştirilmiş biçimi olan konsol kiriş kullanılan köprülerde köprü ayakları yukarı doğru genişleyerek birbiriyle birleşir Bazen araya bir ek kiriş konarak açıklık büyütülür Daha gelişmiş bir köprü türü olan kemer köprü, taş ve çelik gibi sıkışmaya dayanıklı malzemeyle kemer biçiminde yapılır Ağırlığın yanlara doğru iletilmesi nedeniyle bu köprüler daha büyük yükleri taşıyabilir {bak Kemer) Üçüncü köprü türü olan asma köprü, gerilmeye dayanıklı malzemeyle yapılır Asma köprülerin en basit örneği, üzerine köprü yapılacak açıklığın iki yakası arasında gerilen, birbirine paralel iki tel ve bunların üzerine konan bir tahta kaplamadan oluşur Sarmaşık dalları, ip ya da zincir kullanılarak yapılan ilkel asma köprüler çok eskiden beri kullanılır'; ama çelik kuleler arasında gerilen çelik kablolarla yapılan büyük asma köprüler ilk kez 20 yüzyılda gerçekleştirilmiştir Bir köprü, çeşitli köprü türlerinin bir karışımı olarak da yapılabilir Bir köprünün türüne ve yapımında kullanılacak yönteme, o köprüyü yapacak olan mühendis karar verir Onun bu konudaki kararını köprünün nerede yapılacağı, ne boyda olacağı, ne kadar yük taşıyacağı, ayakların oturacağı yerdeki toprağın özelliği ve köprü için ne kadar harcama yapılabileceği gibi soruların cevapları belirleyecektir Yapılacak bir köprü için iki ayrı mühendisin önerdiği projeler hiçbir zaman tümüyle birbirinin aynı olamaz Bu da bir köprünün yapımında kullanılacak kesin "doğru" bir yöntemin olmadığını gösterir; bu konuda "doğruluk" ölçüsü her durumun kendine özgü sorunlarına uygun çözümler getirebilmektir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|