Kuran-İslam'ın Kutsal Kitabı |
07-19-2009 | #1 |
Şengül Şirin
|
Kuran-İslam'ın Kutsal KitabıKuran-İslam'ın Kutsal Kitabı Arapça bir sözcük olan "kuran", okumak, ezbere okumak, bir araya getirmek anlamına gelir Arapça olan ve 114 surede toplanmış 6200'ün üstündeki ayetten oluşan Kuran, Hz Muhammed'e peygamberliğin verildiği 610'dan 632'deki ölümüne kadar parça parça indirilmiştir Vahiy denen bu olayda Kuran parçaları Cebrail adlı melek tarafından Hz Muhammed'e iletilmiş, bazı parçalar da doğrudan Tanrı tarafından bildirilmiştir Hz Muhammed de gelen vahyi ezberlemiş, sonra da hangi sureye ait olduğunu belirterek vahiy kâtiplerine yazdırmıştır Ayrıca bu parçalar birçok sahabi (Hz Muhammed'in yakın çevresinde bulunanlar) tarafından da ezberlenmişti Kuran'ın inmesi Hz Muhammed'in yaşamı boyunca sürdüğünden kitap haline getirilmesi düşünülmemişti Ama Hz Muhammed'in ölümünden sonra eldeki parçaların dağılıp kaybolmasını önlemek amacıyla ilk halife Hz Ebubekir vahiy kâtiplerinden Zeyd bin Sabit başkanlığında bir kurul oluşturdu Bu kurulun kitaplaştırdığı ve Müslümanlar'ca da onaylanan Kuran nüshasına Mushaf (bir araya getirilmiş sayfalar) adı verildi Ayrıca Kuran parçalarını ezberlemiş hafızlar da başka nüshalar meydana getirdiler İslam'ın Arabistan Yarımadası' nın dışına taştığı, Müslümanlar'ın sayısının hızla arttığı Hz Osman döneminde (644656) Mushaf adı verilen nüsha çoğaltılarak önemli merkezlere gönderildi Hz Osman Müslümanlar arasında ayrılıklara yol açılmasını önlemek amacıyla bunun dışındaki Kuran nüs'halarının yakılmasını emretti Emevi Halifesi Abdülmelik döneminde (685705) harflerin üstüne, doğru okumayı kolaylaştırıcı nokta ve işaretler konuldu Daha sonra bunun yerini hareke denilen işaretleme sisteminin almasıyla Kuran bugünkü biçimine ulaştı Kuran sureleri uzunlu kısalıdır Genellikle Mekke'de inenler daha kısadır En uzun sure 286 ayetlik Bakara Suresi'dir En kısa sureler ise 3'er ayetlik Asr, Kevser ve Nasr sureleridir Kısa sureler daha çok Kuran'm sonlarında yer alır Sureleri oluşturan ayetler anlamlarının açık ya da örtülü olmasına göre ikiye ayrılır Anlamları örtülü ayetlerin doğru kavranabilmesi tefsir (yorum) kitaplarının yardımıyla olur Ayrıca Kuran'm yanlışsız okunmasını öğretmeyi amaçlayan kıraat (okuma) ilmi başta olmak üzere birçok bilgi dalı doğmuş, bunların hepsi Kuran'ı en ince noktalarına kadar incelemişlerdir Kuran ayetleri niteliklerine, içerdiği konulara göre birkaç ana başlıkta toplanabilir Bir bölüm ayet dinsel inancın temeli olan Tanrı' nın varlığını ve tekliğini vurgular Tanrı ile insan arasındaki, Tanrı ile evren arasındaki ilişkiyi açıklar Tanrı'ya inancın önemini, bunun dünyada ve ahiretteki (öte dünya) anlamını, Tanrı yolundan sapanların uğradıkları felaketleri geçmiş peygamberlerden örnekler vererek belirtir İnsanların Tanrı'ya karşı kulluk görevleri (ibadetler) ile birbirleriyle ilişkilerinde uymaları gereken kurallar (muamelat) da başka bir bölüm ayetin konusunu oluşturur Bu ayetler aynı zamanda İslam hukukunun da temel kaynaklarıdır Müslümanlar'ı dünya nimetlerine düşkünlükten, bencillikten kaçınmaya çağıran, özverili olmalarını, birbirleriyle dayanışma içinde bulunmalarını buyuran ayetler ahlaki niteliktedir Bunların dışında tarihteki çeşitli olaylardan, çeşitli peygamberlerin başlarından geçenlerden, Hz Muhammed'in yaşamından, mücadelesinden söz eden, bu yolla insanlara ibret almaları gereken örnekler aktaran ayetler de vardır İslam bilginleri Müslümanlar'ın Kuran'a karşı görevlerini de şöyle belirtirler: Her Müslüman Kuran'm bir bölümünü ezberlemek zorundadır Bunun için Fatiha Suresi ile bir başka surenin ezbere bilinmesi yeterli görülmüştür Kuran ezberlenmek yoluyla doğru olarak bugüne kadar geldiği için bütününün ezberlenmesi yeni kuşaklara aktarılması yönünden daha çok sevap kazandırıcıdır Ancak namaz dışında Kuran'ı ezbere okumak yerine Mushaf'a bakarak okumak daha iyidir Kuran okurken abdestli olmak şarttır Kuran'ı senede bir, 40 günde bir ya da haftada bir kez bütünüyle okumak âdeti yaygınsa da ayda bir kere okumanın daha iyi olduğu kabul edilmiştir Üç günden daha az bir sürede okunması anlamını kavramayı, üstünde düşünmeyi olanaksız kılabileceğinden uygun görülmemiştir Kuranh okumak kadar dinlemek de sevap kazandırıcıdır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|