|  | Gemi Ve Gemi Yapımı |  | 
|  07-06-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Gemi Ve Gemi YapımıGemi ve Gemi Yapımı  Bugün gördüğü müz dev teknelerin tarihi, binlerce yıl önce, insanların ağaç kütükleri ya da kamış yığınları üzerinde akarsulan geçmeleriyle başladı  İÖ 3000 dolaylarında Mısır'da, Nil Irmağı'nda küçük tahta parçalarının birleştirilmesiyle yapılmış, bir direk ve yelkeni olan tekneler kullanılırdı  Mısırlılar daha sonra denize açılabilen gemiler de yaptılar; İÖ 1500 dolaylarında Kızıldeniz'den güneye indiler, Aden'e ve belki de daha ötelere uzandılar  Denizcilikte Mısırhlar'ı, her biri kendisinden önce gelenlerden birçok şey öğrenen, Fenikeliler, Yunanlılar ve Romalılar izledi  O dönemlerde Akdeniz gemileri silme (armuz) kaplamalı teknelerdi  Tekne yapımına içi oyulmuş kütüklerle başlayan Kuzey Avrupa'da ise, kalın kalaslar birbiri üzerine bindirilerek yapılan bindirme kaplamalı tekneler kullanıldı  Bu terimler DENİZ TEKNELERİ maddesinde tanımlanmaktadır  Kuzey ve güney gemilerinin yelken biçimleri de farklılaştı  Uzun yıllar dört köşeli (yakalı) yelkenler kullanıldıktan sonra, İS 800 dolaylarında Akdeniz'de, Latin yelkeni denilen, üç köşeli yelkenler ortaya çıktı ve kısa zamanda bütün Güney Avrupa'ya yayıldı  Kuzey Avrupa gemileri ise dört köşeli yelkenlerini korudular  1200 dolaylarında, kıçtan (geminin arka bölümü) takılan dümenin bulunuşu büyük değişiklikler getirdi  Kıç dümeni, o zamana kadar gemilerin sancak tarafında (sağ yanında) takılı bulunan dümenin yerini aldı ve bu dümeni taşıyacak düz bir kıç bodoslamasına olan gereksinme, gemilerin kıç bölümlerinin genişleme ve dikleşmesine neden oldu  (Kıç bodoslama, teknenin kıçında bulunan ve kaplamaların bağlandığı sağlam bir parçadır  ) İspanyol kalyonları Amerika'ya kolonicilerin yerleşmesine yol açan denizaşırı ticareti başlattı  Kalyonlar, büyük yükleri taşıyacak biçimde tasarlanmış, geniş kemereli (eni geniş) teknelerdi  Direkleri, dört köşeli yelken donanımına (kabasorta donanım) uygun olarak yapılmış ve bu yelkenlerden her biri yatay bir serene tutturulmuştu  (Seren, direkler üzerinde yelken açmak için kullanılan yatay gönderlerdir  ) Kristof Kolomb, John Cabot, Vasco da Gama ve Macellan gibi serüvenciler, denizcilerin iyi yapılmış gemilerle bütün denizlere korkusuzca açılabileceklerini ve Akdeniz'in ötesinde yeni topraklar ve zenginlikler bulunabileceğini gösterdiler  Ne var ki, geniş kemereli kalyonlar hantal ve yavaştılar  Kuzey ülkelerinden gelen korsanların daha küçük ve daha çevik tekneleri bunları kolaylıkla ele geçirebiliyordu   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |