|  | Gemi-Türkler'de Gemi |  | 
|  07-06-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Gemi-Türkler'de GemiGemi-Türkler'de Gemi Türkler'in denizcilikle ve gemi yapımıyla tanışmaları 11  yüzyılın sonlarına rastlar  Anadolu Selçukluları adına 1081'de İzmir'i ele geçiren Çaka Bey, Türk tarihinde bilinen ilk denizcidir  Çaka Bey İzmir'deki Bizans tersanesinden yararlanarak bir yıl içinde 50 parçalık bir filo kurmuş ve 1083'te Ege Denizi'ne açılmıştır  Bu filoda yer alan gemilerin bir bölümü yalnız kürekle hareket eden küçük tekneler, bir bölümü de kürekle birlikte yelken de kullanan daha büyük teknelerdi  Anadolu Selçuklu beylerinden Ebu'lKasım' in da 1086'da Marmara Denizi kıyısındaki Gemlik'te bir filo yapımına giriştiği bilinmektedir  Ama I  Haçlı Seferi (1097) sonunda Anadolu Selçuklulan'mn Marmara ve Ege kıyılarını Bizanslılar'a bırakmak zorunda kalmaları Türk denizciliğinin ilerlemesini engellemiştir  Anadolu Selçukluları ancak I  Gıyaseddin Keyhüsrev'in 1204'te Sinop'u ve I  Alaeddin Keykubad'ın 1223'te Alanya'yı almasından sonra denizcilik ve gemi yapımcılığına yeniden başlayabilmişlerdir  Alanya'daki tersane bugün de ayaktadır  Anadolu Beylikleri'nden Menteşeoğulları ile Aydınoğullarr nın oluşturdukları küçük filolarla Ege Denizi'ne açıldıkları bilinmektedir  Bunlardan Aydınoğullan Beyi I  Umur Bey (133448) Ayasuluğ (Efes) limanında üslenen filosuyla Ege Denizi'ndeki adalara ve Yunanistan kıyılarına başarılı seferler düzenlemiştir  Türkler'in denizcilik ve gemi yapımındaki asıl büyük atılımı Osmanlılar döneminde gerçekleşmiştir  Başlangıçta daha çok kürekle hareket eden gemiler yapan Osmanlılar bunları Marmara ve Ege Denizi kıyılarında kullanmışlardır  İlk Osmanlı tersanesi Gelibolu'da kurulmuş, bunu İstanbul'un alınmasından sonra Haliç'te kurulan büyük tersane izlemiştir  Osmanlılar önceleri Venedik ve Ceneviz gemilerini örnek alırlarken, sonraları daha hafif ve hızlı tiplere yönelmişlerdir  Büyük gemilerin koruması altındaki bu tür gemilerle (bunlara kırlangıç denirdi) yakın deniz savaşlarında önemli başarılar kazandılar  16  yüzyılda Libya, Tunus, Cezayir kıyılarını ele geçiren ve Akdeniz ticaretine 50 yıl kadar egemen olan Osmanlılar, Basra Körfezi ile Umman Denizi'nde de etkinlik gösterdiler  17  yüzyıldan başlayarak Akdeniz, Ege Denizi ve Karadeniz'deki Osmanlı deniz egemenliği yavaş yavaş zayıfladı, Osmanlılar gemi yapım teknolojisindeki ve denizcilikteki gelişmelere ayak uyduramadılar  19  yüzyılda buharlı gemilerin yaygınlaşması ve gemi yapımında çelik kullanılmaya başlanması karşısında tersanelerini yenileyemeyen Osmanlı Devleti dışarıdan gemi alan bir devlet durumuna düştü  19  yüzyıl öncesinde Osmanlı donanmasında kullanılan gemilerin başlıcalan çektiri ve kalyondu  Çektirilerin çoğu yelken ve kürekle hareket eder; kürek sayısına göre değişik adlarla anılırdı  1017 çift oturaklılarına firkate, 1819 çift oturaklılarına ferkende, 1924 çift oturaklılarına kalite, 25 çift oturaklılarına kadırga, 2636 çift oturaklılarına baştardedenirdi  Her oturakta üçyedi arasında kürekçi bulunurdu  Savaş tutsaklarından oluşan kürekçilere de forsa adı verilirdi  Yalnızca kürekle hareket eden çektiriler Tuna Irmağı'nda kullanılırdı  Bunların daVarna beşçif tesi, şayka, at kayığı, uçurma, kancabaşgibi türleri vardı  Yalnızca yelkenle hareket eden kalyonlar Venedik ve Ceneviz gemileri örnek alınarak yapılmıştı  15  yüzyıl sonlarında ünlü denizci Kemal Reis'in (14511511) yaptırdığı altı mavna (yüksek ve geniş baştarde), üstü kalyon tipi bir gemiye de köke {göğe) adı verilmişti  Osmanlı kalyonları da zamanla batıdaki benzerleri gibi değişikliklere uğramış, daha büyük tipleri (üç ambarlı gibi) yapılmıştı  Osmanlı tersanelerinde kalyon türünden olan firkateyn ve korvet de yapılmıştır  Kalyonlar topları çıkarılarak ticaret gemisi olarak da kullanılırdı  Osmanlılar 19  yüzyılda da bu türlerde ahşap gemi yapımını sürdürmüşler, ama bunların buhara dayanan teknoloji ve çelik gemi yapımı karşısında etkisiz kaldığını görünce vazgeçmek zorunda kalmışlardır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |