07-02-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Eyuboglu Bedri Rahmi-Ressam
Eyuboglu Bedri Rahmi-Ressam
Türk resminde Anadolu el sanatlarından, süsleme ve nakışlarından esinlenerek çağdaş bir yorumla resimler yapmış öncü bir ressam olan Bedri Rahmi Eyuboğlu(19131975) ayrıca şiirleriyle de tanınır Bugün Giresun'a bağlı olan Görele ilçesinde doğan Bedri Rahmi beş çocuklu bir ailenin ikinci çocuğuydu Trabzon Lisesi'nde okurken öğretmeni ressam Zeki Kocamemi' nin de etkisiyle resim çalışmalarına ağırlık verdi 1929'da girdiği İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi'nde de Nazmi Ziya Güran ve İbrahim Çallı'nın
öğrencisi oldu 1931'de, Paris'te öğrenim gören ağabeyi Sabahattin Eyuboğlu'nun yanına gitti ve orada resim çalışmalarım sürdürdü Paris'te bulunduğu yıllarda Dufy ve Matisse gibi ressamların etkisiyle kuralların ve akademik anlayışların dışında resim yapmayı yeğledi Bu anlayışla yaptığı bir resmi ile 1934'te İstanbul'da "D Grubu"nun sergisine katıldı Daha sonra, başarı derecesini yükseltmek için ertelediği bitirme sınavına girdi ve diploma yarışmasında birinci olarak 1936'da akademiyi bitirdi Bedri Rahmi'nin resim anlayışındaki değişim 193839 yıllarında, ressamlardan oluşan
bir toplulukla katıldığı Anadolu gezisiyle başladı Hükümetin Anadolu'nun değişik yörelerinde ressamlar için düzenlediği geziden döndüğünde coşku içindeydi Daha sonra da kendi çabasıyla gerçekleştirdiği geziler, Bedri Rahmi'ye yalnızca müze ve salonlarda gördüğü Türk süsleme sanatı örneklerini evlerde, pazar yerlerinde, panayırlarda görme olanağı sağladı Bedri Rahmi, Anadolu insanının el emeği ürünü olan ve beğenisini yansıtan çorap, heybe, yazma ve kilimlerdeki nakışlarda çağdaş sanat
anlayışlarıyla uyuşan, bütünleşen bir özellik ve zenginlik buluyordu Türkiye'de halk sanatı ürünleri, Bedri Rahmi'ye gelene kadar resimde yeterince esin kaynağı olmamıştı Bedri Rahmi, Türk halk kültürünün önemini ve değerini iyi kavramış bir ressam olarak, halk sanatı ile çağdaş uygarlık ve çağdaş dünya sanatı arasında bir ilişki kurmaya çalıştı Resim anlayışı ve bu anlayışın ürünü olan başarılı resimleri birçok ressamın Anadolu'ya özgü kültür değerlerine yönelmesinde etkili oldu
Türk halk sanatı ile çağdaş sanatın bir bileşimini yapmayı amaçlayan Bedri Rahmi, 1940'tan sonra duvar resimleri, mozaik panolar, kumaş üzerine baskılar da yaptı Yurt içinde ve dışında birçok sergi açtı; sergilere, yarışmalara katıldı 1958'de Brüksel'de altın madalya, 1969'da Sâo Paulo Bienali'nde onur madalyası kazandı
Resimleri kadar şiirleriyle de tanınan Bedri Rahmi lise yıllarında şiir yazmaya başladı ve yaşamının sonuna kadar şiir yazmayı sürdürdü Şiirde de halk şiirinin söyleyiş özelliklerinden etkilendi; yalın, akıcı, kolay okunan ve anlaşılan, çarpıcı şiirler yazdı Bütün şiirleri Yaşadım (1977) adlı kitabında toplandı
Paris (1930), Yazılı Natürmort (1936), Salı Pazarı (1938), Eren (1940), Nallanan Öküz (1947), Düşünen Adam (1953), Karadut Satıcısı (1954), Çömelmiş Köylü (1972), Ankara' nın Kavakları (1973), Mor Takkeli Hacı (1974) ve Son Kahve (1975) Bedri Rahmi'nin resimlerinin bazılarıdır İstanbul'da Lido Yüzme Havuzu'nun, Hilton ve Divan otellerinin duvar resimlerini de Bedri Rahmi yapmıştır Paris'e ilk gittiğinde tanışıp sonra evlendiği Rumen asıllı eşi Eren Eyuboğlu da ressamdır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|