Çin’de Tarım Ve Sanayi |
06-30-2009 | #1 |
Şengül Şirin
|
Çin’de Tarım Ve SanayiÇin’de tarım ve sanayi Çinliler'in çoğunluğu çiftçilikle geçinir Toprakların ancak yüzde 15'i ekilebilir alanlardır Ekim yapılabilecek alanları büyütmek için tepeler teraslandırılır Güney Çin'de aynı tarladan yılda iki, kimi zaman da üç kez ürün alınır Tarım Ürünleri Çin'deki en önemli tarım ürünleri pirinç ve buğdaydır Pirinç için sıcak bir iklim ve sulak tarlalar, bu nedenle de bol su gerekir Güney Çin'de bunların her ikisi de bulunur ve hemen hemen bütün düzlüklerde pirinç ekilir Pirinç su içinde yetiştiği için topraklar küçük havuzları andıran "çeltik tarlalan" biçimindedir Çinli çiftçiler yalınayak pirinç fidelerinin dikimini yaptıktan sonra, birkaç hafta süreyle tarlaları su altında bırakırlar Pirinç tarlaları mandaların çektiği sabanlarla sürülür İklimin ılık olduğu güneyde pirincin yanı sıra çay ekimi de yapılır Dışarı satılan ürünler arasında pamuk, şekerkamışı, tatlı patates, meyve ve sebzeden başka çay da önemli bir yer tutar Güneydeki çiftçiler, düzlük alanlan pirince ayırmak için, öbür ürünleri dağ yamaçlarındaki teraslarda yetiştirirler Güney Çin'in özelliklerinden biri de dutluklardır Dut ağaçlarının yaprakları ile ipekböceği beslenir İpekçilik geleneksel Çin sanayilerinin en önemlilerindendir Kuzeyde başlıca ürün buğdaydır Darı, mısır, soyafasulyesi, meyve ve sebze Kuzey Çin' in tarım ürünlerindendir Bazı yerlerde pamuk ve yerfıstığı da yetiştirilir Çiftlik hayvanları Sığırların beslenebilmesi için gerekli topraklar tarım için kullanıldığından, Çinliler çok sığır beslemezler Çiftçilikte en çok yararlanılan manda ise yaygın olarak beslenir İç Moğolistan, Xinjiang (Sinkiang) ve Tibet'teki geniş otlaklar hayvan besiciliğine elverişlidir Hemen hemen Çin'deki tüm koyun, sığır ve atlar bu bölgelerde yetiştirilir Çiftçilerin çoğu tavuk, ördek ve domuz beslerler Kuraklık ve Seller Çinli çiftçiler hızla artan nüfusu besleyebilmek için bitmeyen bir savaş vermek zorundadırlar Yağmurun azı kuraklığa, fazlası ise su taşkınlarına neden olur ve her ikisi de sonunda büyük kıtlıkların yaşanmasına yol açar Sarı Irmak sık sık taşarak Çin'de görülen en kötü su baskınlarını yaratır 4800 km uzunluğunda olan bu ırmak oldukça sığdır ve denize bol bol tortu ve çamur taşır Suyun akış hızı yavaş olduğu için taşıdığı tortuların çoğu ırmağın dibinde birikir; böylece ırmak yatağı sürekli yükselir Taşmasını önlemek için Çinliler ırmak kıyılarına setler yapmışlardır Ne var ki, suyun gücüyle setler zaman zaman yıkılır ve taşan sular çevreye yayılır Bu gibi durumlarda milyonlarca köylü topraklarını bırakarak yüzlerce kilometre uzağa kaçmak zorunda kalır Bu nedenle Sarı Irmak "Çin'in Kederi" olarak anılır Kuraklık ve su taşkınlarının birlikte görüldüğü 195961 arasındaki "Üç Acı Yıl"da çok sayıda insan açlıktan öldü Çin'de sık sık depremler de görülür 1976'da Tangshan (Tangşan) kentini yıkan depremde en az 650 bin kişinin öldüğü sanılmaktadır Sanayi Çin yönetimi sanayinin gelişmesini, ülkenin yoksulluktan kurtulmasını sağlayacak en önemli araçlardan biri olarak görmektedir Ülkede sanayi 1949'dan bu yana büyük bir gelişme göstermiştir Ne var ki, batı ile karşılaştırıldığında görece geridir Bazı madenler bakımından zengin olan Çin'de her maden yeterince bulunmaz Kuzeyde geniş kömür yatakları ve çeşitli bölgelerde demir cevheri vardır Kuzeydoğuda ve ayrıca Wuhan ile Baotou'da büyük demir ve çelik kuruluşları hızla gelişmektedir Sinkiang'da ve Qinghai bölgesinde petrol bulunmuştur Çin'deki her liman kenti aynı zamanda pamuk eğirme ve dokuma, ipekli giyim ve besin işleme gibi hafif sanayilerin merkezidir Evlerde hasır şapkalar, özenle cilalanmış ağaç eşya, işlemeler ve yelpazeler yapılır Tarım ve dokuma ürünleri ile tungsten gibi, çeliğin sertleştirilmesi için alaşıma katılan metaller Çin'in başka ülkelere sattığı ürünler arasındadır Makineler, bazı hammaddeler ve gübre ise dışarıdan satın alınır El Sanatları Çin çanak çömlek, yeşim, altın, gümüş, mine işi, dokuma ve lake gibi el sanatı ürünleriyle tanınmıştır Çin çamuru olarak bilinen kaolini kullanarak seramikten çok daha ince çanak çömlek üretimi İÖ 2yüzyılda, yani Avrupa ülkelerinden yaklaşık 2000 yıl önce Çin'de gerçekleştirilmiş ve adına Çin porseleni denmiştir Çin'in yüzyıllardır sürdürdüğü eski el sanatlarından biri de ipek dokumacılığıdır Ulaşım Gelişme göstermekle birlikte, daha çok ırmaklar ile karayollarına dayanan ulaşım yeterli değildir Demiryoluyla kuzeybatı ve güneybatı Çin'e ulaşmak için çalışmalar sürmektedir Birçok tren hâlâ buharlı lokomotifle çalışır SSCB'yi boydan boya geçen TransSibirya Demiryolu'nun bir kolu İrkutsk'tan aşağıya yönelerek Moğolistan üzerinden Pekin'e kadar uzanır {bak TransSİbîrya Demiryolu) Çin'in kendi ulusal havayolu vardır Uluslararası havalimanı Pekin'dedir Köylüler mallarını taşımak için deve, at arabası, yük hayvanı kullanırlar Çin'de kıyı taşımacılığı önemlidir Sarı Deniz kıyılarında ve çoğu liman kentinde yapılan ticaret hemen hemen tümüyle bu tür taşımacılığa dayalıdır 1930'larda Japonya ile savaş sırasında Çinliler karayolu yapımına önem vermişlerdi Bunların en ünlüsü güneybatıya doğru, Çin' deki Kunming'den Birmanya'daki Laşio kentine uzanan Birmanya Yolu'dur {bak BİRMANYA) Yönetim Çin sınırlarının ötesine, güneydoğuda Vietnam ile Laos'a kadar uzanan karayolu ve demiryolu yapımına büyük önem vermiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|