Chappe Telgrafı (Keşifler Ve Buluşlar) |
05-12-2009 | #1 |
Şengül Şirin
|
Chappe Telgrafı (Keşifler Ve Buluşlar) Chappe Telgrafı (Keşifler ve Buluşlar) Bu telgraf şekli en eski zamandan beri uygulanmaktaydı Agamemnon, Truva’nın alındığını Klitemnesr’e böyle duyurmuştu Bu yöntem daha sonra Doğabilimci Enee, Polybe, Çinliler ve Kartacalılar tarafından geliştirildi Sonunculardan da Romalılara geçmiş ve çok kullanılmıştı Hatta işi Clyde’den Tyne’e uzanan surların içine tunçtan akustik borular yerleştirmeye, yani gerçek bir telefon hattı kurmaya kadar vardırmışlar ve haberleri ya da emirleri böylece 1000 metreden 1000 metreye hızla duyurabilmişlerdi Barbar istilâlarıyla birlikte bütün bu hünerli tekniklerin sonu geldi Ve yeni kıpırdamalar ancak XVII yüzyılda başladı Bunlardan iHc kayda değer girişim Richer ve Gaspard Schott’unki oldu (XVI yüzyılın sonu) Bunu 1684′de daha önce sözünü ettiğimiz ekşi huylu büyük bilgin Hook’un yöntemi izledi Yüksek bir yerden alfabenin her bir harfine karşılığı olan işaretlerin verilmesinden ibaretti bu Dört yıl sonra da Amonson tarafından geliştirildi Ancak, genel bir gösteriye kalkışıldığında müthiş bir fiyasko oldu Gösteri Veliahttın ve saray mensuplarının huzurunda yapılacaktı Şımarık saray züppeleri, üstelik sağır olan zavallı bilim adamını öyle bir alaya aldılar ki adamcağız kurduğu tesisatı işletemedi Deneyler üç çeyrek yüzyıl sonra yeniden başladı Cenevreli fizikçi Lesage (1774), Latin Belâgati Profesörü Fransız Dupuis (1778), Bastille’e atılan Polemist Linguet (1780) Deniz Subayı Courrejolles (1783), Parisli fizikçi Lomonde (1787), Alman Profesör Bergstrasse (aynı yıl), İspanyol Mühendis Bettancourt (1788), Fransız Abbe Chappe (1790), Alman Reiser (1794) İspanyol Salva (1797) harıl harıl deneylere giriştiler Sonunda çok sayıda ve çeşitli yollar gösterdiler Ne var ki, bunlardan çoğu fanteziden öteye gidebilecek türden değildi Sözgelişi Bergstrasse, işaretlerin top atılarak verilmesini önermekteydi Bazıları ise, Lesage’ınki gibi zamansızdı, çünkü gerçek bir elektrikli telgraf niteliğinde ve ayrıntılarda bazı gelişmeler gerçekleştirilince, enikonu yararlanılabilecek olgunluktaydı Claude Chappe (1763 1805), kardeşlerinden uzak kaldığı tatillerini onlarla haberleşebilmek için bir araç bulma çalışmalarıyla geçirirdi Bu bir merkezin çevresinde dönen bir cetveldi, iki ucunda birer cetvel daha vardı Bu araçla işaretler vermekte ve bu işaretler de önceden tespit edilmiş bir kod uyarınca yorumlanmaktaydı Uğraşı Chappe’ı iyiden iyiye sarmış olacak ki, yaşını aldıktan sonra kendini bütünüyle bu konudaki çalışmalara verdi, işe akustik, sonra da elektrik telgrafla başladıysa da, bunlar tatmin edici sonuçlar vermedi Buna karşılık kardeşleriyle giriştiği deneylerden hoşnut kaldı Haklıydı ki, icadını sunduğu Convention Meclisi, deneyin resmen tekrarlanmasını istedi Bu deney için bir vakitlerin oyuncağı büyütüldü Ufak cetvel, bir direğin ucunda dönen 4 metrelik bir çubuk olmuştu İki ucundan sarkan bir metre uzunluğundaki dal çeşitli şekiller alabilecek gibi konmuştu Ve bu araç bütünüyle bir kulenin tepesine yerleştirildi Alt katta duran bir memur, sicimleri çekerek araca önceden düzenlenmiş kolun tespit ettiği şekilleri verebilmekteydi Araç, 12 Temmuz 1793′te Convention’un komiserlerinin huzurunda işletildi 35 km uzağa yerleştirilmiş öteki istasyona gidecek mesajı ve cevabı 11 dakika içinde gönderip aldı Öylesine beğenildi ki, Chappe “telgrafçı-mühendis” olarak atandı ve ilk hamlede hemen iki istasyon kuruldu Bu ilk hattın açılışı (Lille-Paris) Fransa’nın ve teknikler tarihinin onurlu sayfalarından biridir 1 Eylül 1794′te Convention’un oturumu açılır açılmaz Carnot kürsüye fırlamış ve “Vatandaşlar!” diye haykırmıştı “Paris-Lille arasında kurmuş olduğumuz telgrafla az önce aldığımız habere göre Conde, Cumhuriyete bu sabah saat 6′da teslim olmuştur” Bunun üzerine Meclis, Kuzey Ordularına bir kutlama ve teşekkür telgrafı gönderilmesine karar verdi Ve bu ikinci mesajın karşılığı geldiğinde meclis hâlâ toplantı halindeydi 1800 yılında Fransa’da üç telgraf hattı vardı: Paris-Lille, Paris-Strasbourg, Paris-Brest Bunların toplam uzunluğu 1253 km etmekteydi Bu sayı 1844′te 5000′e çıktı Ulaşımdaki bu hız insanı şaşırtmayacak gibi değil: Paris-Lille arası (aradan 22 istasyon geçerek) 2 dakika, Strasbourg-Paris 630 dakika, Lyon ya da Brest’ten Paris 8 dakika, Toulon-Paris 20 dakika Bu sistem yabancı ülkelerde de uygulanmış, ancak görüş uzaklığı ve havanın saydamlığı gibi şartlar göz önünde tutularak az çok değişiklikler yapılmıştı İtalya, Mısır ve İspanya olduğu gibi uygulamaktaydı bunları Almanya ve Rusya da değişiklik yapmadan izledi İngiltere kolların yerine tahta kanatlar taktı Öteki ülkeler ise telgrafı anlayıncaya ve “Chappe” uygulayayım deyinceye kadar bu sistemin modası geçmeye başladı Fransa 1844′te Cezayir’de ilk hattı inşa ederken ülkesinde elektrikli telgraf kurulmaya başlanmıştı Bu sistem çarçabuk yayılıp ötekini silecekti |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|