Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Kültür - San'at & Eğitim > Kültür-Sanat

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
eiffel, harika, kulesi, mösyö

Mösyö Eiffel ve... Harika Kulesi

Eski 03-25-2009   #1
KRDNZ
Varsayılan

Mösyö Eiffel ve... Harika Kulesi



Paris denildiğinde, ilk akla gelenlerden biri kuşkusuz Eyfel Kulesi olur Roma'daki San Pietro Bazilikası'nın kubbesinden ya da Mısır'daki Keops piramidinden iki kat daha yüksek olan Eyfel Kulesi'yle ilgili bilgileri ve ilginç olayları aktarmadan önce, isterseniz, her yıl milyonlarca turistin gezdiği bu muhteşem çelik yapının mimarı Gustave Eiffel'in yaşamına bir göz atalım

1832'de Dijon'da dünyaya gelen Eiffel, Paris Mühendis Okulu'ndan mezun olduktan sonra demiryolu işinde çalışmaya başladı 1850'li yıllarda Avrupa'da demiryolları yapımına hız verilmişti En önemli konu ise köprü inşaatlarıydı Gustave Eiffel'in de en büyük isteği köprü yapımında, malzeme olarak demiri kullanmaktı Ve bir gün bu düşünü gerçekleştirebileceği fırsat önüne çıktı 500 ayaklık Garrone Köprüsü'nde bunu denemeye karar verdi Yaptığı hesaplar o kadar ayrıntılı ve muntazamdı ki, şirket projeyi kabul etti Herkes köprünün çökmesini beklerken, yapıt yavaş yavaş kolonlar, kemerler üstünde yükseliyordu Garrone Köprüsü tamamlandığında, Avrupa mimari tarzını değiştirecek olan Gustave Eiffel'in de kendine güveni artmıştı Köprü, hem zamanından önce bitmiş, hem de yapımı için ayrılan bütçenin altında kalınmıştı Gustave Eiffel o sırada henüz 29 yaşındaydı


1866'da babasının desteği, annesinin de maddi yardımları ile Eiffel İnşaat Bürosu'nu kurdu Artık Avrupa'nın ünlü bir mimarı olmaya adaydı Meslek yaşamının ilk yıllarında, birgün, bürosundan içeri bir adam girdi Gelen, Fransa ile Amerika arasındaki dostluğun bir simgesi olarak dikilecek olan Hürriyet Abidesi'nin heykeltıraşı Bartholdi'ydi Heykeltıraş, bu müthiş abideyi, New York Körfezi'nin rüzgarlarına karşı koyabilecek bir kaide üstünde oturtamıyordu Eiffel'in uzun hesaplardan sonra elde ettiği proje üzerine yapılan çelik kafes, küçük bir kaidenin üstüne konabilecek kadar hafif olmuş ve en şiddetli rüzgardan bile zarar görmeyecek kadar sağlam inşa edilmişti


Gustave Eiffel'in masası her zaman planlarla doluydu Dünyanın dört bir köşesi için hazırladığı yapıtlar kimi zaman kopya edilirdi ama o buna engel olmaya çalışmaz, aksine memnun olurdu Eiffel'in ününün artmasına neden olan bir başka yapı da Maria Pia Köprüsü'ydü Coşkun Douret Nehri üzerinde kurulacak olan bu köprü 70 m yüksekliğinde, 180 m boyunda olacaktı Kimse bu işin olabileceğine inanamıyordu Eiffel herkesi şaşırtan bir karar verdi: Bu köprüyü asacaktı İnşaata başlarken köprü çelik borular, teller sayesinde kıyıya bağlanmış ve böylece inşaat tümüyle değişik bir tarzda yapılmıştı Yapıt tamamlanınca ortaya çıkan çelik ağ, modern mimari tekniğinde yeni bir devir açıyordu


Fransız Devrimi'nin 100'üncü yılını anmak için 1889'da bir sergi düzenlenmesine karar veren Fransız Hükûmeti, sergiyi simgeleyecek olan bir anıtın yapımı için proje yarışması yapılmasına karar verdi Amaç, hazırlıkları üç yıl süren bu sergi ile ziyaretçiler üzerinde unutulmaz bir etki bırakmaktı Yüzün üzerinde projenin sunulduğu yarışmada birinci gelen proje, o zamana dek yaptığı köprülerle ün kazanmış Gustave Eiffel'e aitti


Eiffel, tüm Paris'i, bu muhteşem kenti ayaklar altına serecek 300 metrelik bir kule yapımını öneriyordu Ama bu projeye ilk başta kilise karşı çıkıyordu Paris'teki hiçbir yapı 66 metre yüksekliğindeki Notre Dame Kilisesi'nden daha yüksek olmamalıydı!


Tüm karşı çıkmalara değin, 28 Ocak 1887'de kulenin yapımına başlandı Temmuz ayında taş temel üzerinde ilk çelik ayaklar yükselmeye başladı Aynı yılın aralık ayında son teras çıkılmıştı 31 Mart 1889'da da Gustave Eiffel, Fransız bayrağını kulenin tepesine kendi elleriyle dikti Önceleri, 300 metre yüksekliğinde bir demir yığınına benzetilen kule, büyük bir şaşkınlıkla karşılandı Rüzgar gücü de dahil, çeşitli yüklere dayanıklılık konusunda, dönemin en ileri teknolojisiyle yapılan kule, inşaat mühendisliği ve mimari tasarım alanında bir devrimin habercisiydi Bu demir yapı, bundan böyle "Eyfel Kulesi" olarak anılacak, onu yaratan kişi de "demir sihirbazı" unvanına sahip olacaktı



Gustave Eiffel artık çok mutluydu Açıldığı ilk yıl 2 milyona yakın ziyaretçinin gezdiği kule, Paris'in simgesi haline gelmişti Eiffel, 1923'ün ocak ayında 91 yaşını kutlarken şerefine verilen davette biraz yorgunluk hissetti ve dinlenmeye çekildi Tam 12 gün sonra da yaşama gözlerini yumdu


1930'da New York'taki Chrysler Binası yapılana dek dünyanın en yüksek yapısı olma unvanını koruyan Eyfel Kulesi, yapımından önce ve sonra gösterilen tüm tepkilere karşın mühendisler ve hatta kimi sanatçılar tarafından
da bir başyapıt olarak kabul edildi


Eyfel Kulesi yapımından sonra ilginç gösterilere de sahne oldu Claire Baby adlı bir dansöz kulenin tepesine dışarıdan tırmanmaya kalkışınca itfaiye tarafından zorlukla kurtarıldı Pierre Labric adındaki bir genç birinci kattan aşağıya dek uzanan 347 basamağı bisikletle ineceği konusunda girdiği bahsi kazandı ve kazandığı parayı da Paris'in fakirleri arasında bölüştürdü 1912'de Reighel adlı bir "uçan adam" icad ettiği kanatları denemek için birinci kattan aşağıya atlama izni aldı Başarısızlıkla sonuçlanan uçuşunun bitiminde toprağın 50 cm derinine saplandı 1926'da Collot adlı bir pilot kulenin sütunları arasından geçmeye kalktı, ancak radyo antenlerini fark etmeyince düşerek parçalandı


Rakamlarla Eyfel Kulesi

•Kulenin yapımı için 7799401 Frank harcandı
•Açıldığı ilk yıl tam 1968287 kişi tarafından ziyaret edildi
•İnşaatında 7 bin ton demir kullanıldı
•Kulenin planları için 100 x 80 cm ebadında 5 bin yaprak kağıt kullanıldı
•Kule için 5300 desen, 18038 detay çizildi
•Eyfel Kulesi, her biri ayrı ayrı yapılmış, numaralanmış ve 2500000 vida ile birbirine tutturulmuş 15000 parçadan meydana geliyor
•Aşağıdan yukarıya tam 1710 basamaktan oluşuyor
•Kule, 1900'lü yıllarda 10 mumluk 4200 lamba ile aydınlatılıyordu

Adım Adım eyfel kulesi inşaatı



Taşıyıcı konstrüksiyon yfel Kulesi 300 m yüksekliktedir Zirvesindeki televizyon vericileri 27 m daha yükseklik kazandırır


Günümüzde yaygın olarak kullanılan çelik yerine demirden inşa edilmiş, özel teknikler sayesinde günümüze kadar sağlam olarak gelmiştir


200000 metrekare alanda bulunan Eyfel Kulesi her 7 yılda bir, 60 ton boya ile boyanır


Bu çalışmada 25 boyacı görev yaparken, çalışma 15 ay sürer Bu işlem sırasında 1500 fırça, 5000 zımpara kağıdı ve 1500 iş tulumu tüketilir


Ayrıca güvenlik maksadıyla toplam 50 km güvenlik halatı, 20000 metrekare koruyucu ağ kullanılır


Boyama maliyeti yaklaşık 3 milyon avro tutar Zaman içinde kulenin rengi kırmızımsı kahveden, sarımsı kahveye, daha sonra kestane kahvesinden bugünkü bronz tonuna dönüşmüştür


Kule 3 renk tonunda boyanır En açık renk zirvede kullanılırken, en koyusu zeminde kullanılır


Kulede intihar olayları da yaşanmaktadır Şu ana kadar 400 kişi bunu gerçekleştirmiştir


Zamanla, intiharların önüne geçmek maksadıyla platformların çıkış noktalarına demir parmaklıklar yerleştirilmiştir


22 Temmuz 2003 tarihinde, kısa devre sonucu, kulenin zirvesinde, hemen en üst ziyaretçi platformunun üstünde yangın çıkmıştır


Yangın bir saat gibi bir sürede kimse yaralanmadan söndürülmüştür


Manzara platformuKamuya açık platformlar 57 m, 115 m ve 276 m yükseklikte bulunur


Ziyaretçiler, üç asansörle kuzey, batı ve doğu kanatlarından ilk iki platforma ulaşır İlk ve ikinci katlarda lokantalar mevcuttur


Ayrıca ilk katta, Eyfel Kulesinin tarihinin anlatıldığı bir sergi bulunur En üst platforma ulaşmak isteyen bir ziyaretçi, ikinci katta aktarma yapar ve başka bir asansöre geçer


En üst platform hem çatılı hem de üstü açık bir alana sahiptir


Bunlar için gerekli hidrolik presler 16 sütuna monte edilmişti Kuzey kanadından başka bir asansörle ikinci kata ulaşılıyordu


2 Dünya savaşı sırasında, işletim sistemindeki hasarlar sebebiyle bunlar devre dışı kalınca, Adolf Hitler kuleye yaya olarak çıkmak zorunda kalmıştı


1983 tarihinde ikinci ve üçüncü katlar arasına, 1000 tonluk yürüyen merdivenin yerini alan, 4 yeni turuncu asansör monte edildi


Yürüyen merdiven 954 basamaklı ve 3 m genişliğindeydi


Ve bugünkü görünümü Muhteşem yapısıyla ve görüntüsüyle her yıl çok sayıda turist çekiyor

__________________

Garbın âfâkını sarmışsa çelik zırhlı duvar
Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var
Ulusun, korkma! Nasıl böyle bir imânı boğar,
'Medeniyyet!' dediğin tek dişi kalmış canavar?




Ey ŞaiR! Bana Yağmurdan bahsetme, yağdır
Alıntı Yaparak Cevapla

Cevap : Mösyö Eiffel ve... Harika Kulesi

Eski 03-26-2009   #2
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Mösyö Eiffel ve... Harika Kulesi



Çok güzel bir paylaşım,emeğine sağlık arkadaşım
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.