Hexagonal Chess - Altıgen Satranç

Eski 05-08-2008   #1
[KAPLAN]
Icon47

Hexagonal Chess - Altıgen Satranç





Altıgen satranç, altıgen bir tahtanın üzerinde oynanan satranç türevlerinin ortak adıdır En fazla bilineni 1936 yılında Władysław Gliński tarafından oluşturulmuş Gliński'nin altıgen satrancıdır


Gliński'nin altıgen satrancı

Altıgen satrançların en fazla bilinenidir Hatta en çok oynandığı zamanlarda yarım milyondan fazla oyuncusu olduğu ve 130000 adet altıgen satranç takımının satıldığı bildirilmiştir [1] Oyun özellikle Doğu Avrupa'da, özellikle de Gliński'nin ülkesi Polonya'da yaygın biçimde oynanmıştır

Oyun, üzerinde üç ayrı renkte (açık, koyu ve gri) altıgenler bulunan altıgen bir tahta üzerinde oynanır Tahtanın tam ortasındaki altıgen genellikle gridir Oyunda, sıradan satrançta kullanılan satranç taşlarına ek olarak her bir oyuncunun fazladan bir fili ve bir piyonu vardır Taşların oyunun başındaki dizilişi sağdaki resimde görülmektedir Kullanılan tahtanın a, b, c, d, e, f, g, h, i, k, l ile gösterilen 11 sütunu (j harfi süyun adı olarak kullanılmaz) ve birden onbire kadar olan sayılarla gösterilen 11 satırı bulunur 1'den 6'ya kadar olan satırlarda 11 altıgen bulunur ve bu satırlar f sütunundan sonra 120°'lik açıyla döner 7inci satırda 9, 8inci satırda 7 ve 11inci satırda ise f11 olarak adlandırılan yalnızca 1 altıgen bulunur

Aşağıdaki çizelgeler altıgen satrançta taşların nasıl hareket ettiğini göstermektedir Sıradan satrançta olduğu gibi At diğer taşların üzerinden atlayabilir Üç farklı renkteki altıgenlerde duran filler hiçbir zaman aynı kareleri işgal edemez Vezir kale ve filin birleşimi gibi hareket eder Bu oyunda rok hamlesi yoktur

Altıgen satrancın diğer bir uyarlaması Dave McCooey ve Richard Honeycutt tarafından geliştirilmiştir[2] Glinski'nin altıgen satrancına oldukça benzerdir ancak aralarında dört fark vardır:
Başlangıç dizilişi
Piyonun başka taşları alma hareketi
f altıgenlerindeki piyonlar çift adım atamayışları
Pat durumunun beraberlik olarak algılanıp her oyuncuya yarım puan kazandırması

Aşağıdaki oyun sonu durumları hem Galinski'nin hem de Maccoey'in altıgen saçrancı için geçerlidir[3]:
Şah ve iki at yalnız kaln şahı mat edebilir
Şah ve kale ikilisi şah ve at ikilisine karşı kazanır
Şah ve kale ikilisi şah ve fil ikilisine karşı kazanır
Şah ve iki fil olağan üstü durumlar dışında (%0,17) yalnız kalan bir şahı mat edemez
Şah, at ve fil çok nadir durumların dışında (%0,5) yalnız kalan bir şahı mat edemez
Şah ve vezir ikilisi şah ve ikisine karşı kazanmaz Oyun sonlarının %4,3'ü art arda gelen şah çekme yüzünden, %37,2'si ise savunma konumu nedeniyle beraberlikle sonuçlanır
Şah ve kale ikilisi yalnız kalan bir şahı mat edebilir

Shafran'ın altıgen satrancı


1939 yılında Sovyet yer bilimci Isaak Grigorevich Shafran tarafından yaratılmış ve 1956 yılında kayıtlara geçmiştir 1960 yılında Leipzig'de yapılan dünya satranç sergisinde gösterilmiştir

Shafran'ın altıgen satrancında kullanılan tahta eş kenar olmayan bir altıgen biçimindedir ve üzerinde dokuz kolon ile on satır bulunur Glinski ve McCooey satrancındaki 91 altıgenin aksine tahtada 70 altıgen bulunur Tahtadaki dikey sütunlar a'dan i'ye kadar olan harflerle, saat 10'dan saat 4 yönüne doğru bir çizgi oluşturan altıgenler ise 1'den 10'a kadar olan sayılarla gösterilir Açılışta beyaz şah e1'de, siyah şah e10'da bulunur Açılışta beyazın kaleleri a1 ve i5'te, siyahın kaleleri a6 ve i10'da bulunur i1 şeklinde gösterilen bir altıgen yoktur! Ayrıca siyah ve beyaz taşlar birbirinin yansıması biçiminde konumlandırılmaz Vezir daima oynayan oyuncunun baktığı yöne göre şahın sol yanında bulunur



Oyundaki taşların hamle ve diğer taşları alma kuralları McCooer'in altıgen satrancındaki hamle ve taş alma kuralları ile aynıdır Kurallardaki tek fark, piyonların ilk hamlelerinde ancak bulundukları dikey sütunun ortasına kadar gelebilmeleridir Bu nedenle a ve i sütunlarındaki piyonlar ilk hamlelerinde yalnızca bir altıgen ilerleyebilir d, e ve f sütunlarındaki piyonlar ise açılışta üç altıgen ilerleyebilirler Birden fazla kare ilerleyen piyonlar sıradan satrançta olduğu gibi rakip bir piyonun yanına geldiklerinde çaprazda olmamalarına karşın rakip piyonun arkalarına dolaşması sonucu oyundan çıkabilirler Örneğin soldaki resimde d8'deki siyah piyon üç değişik hamle yapabilir, ancak bütün bu hamleler sonucunda beyaz piyon siyah piyonu alabilir Siyah piyon 1d7 hamlesinin ardından 2exd7 ile, 1d6 hamlesinin ardından 2exd7 ya da 2cxd7 ile ve 1d5 hamlesinin ardından iki beyaz piyonun da arkasına dolaşması ile oyun dışı kalabilir

Sharfran'ın altıgen satrancında rok yapılabilir Sıradan satrançtaki rok kuralları geçerlidir ancak hem vezir yönünde hem de fil yönünde büyük ve küçük rok yapılabilir Vezir yönünde yapılan roklar için Q-, fil yönünde yapılan roklar için B- gösterimi kullanılır Örneğin soldaki resimde h10 karesindeki siyah şah vezir tarafında büyük rok (1Q-0-0-0), c8 karesindeki siyah şah ise fil yönünde küçük rok (1B-0-0) yapmıştır Sıradan satrançtan farklı olarak Shafran'ın altıgen satrancında rok hamlesi şahın daha güvenli konuma gelmesini ya da kalelerin daha etkin olmasını sağlamaz Ancak yine de oyunun bütünlüğü açısından oyun kuralları arasında yer alır




Hareket diyagramları


şah

Kale

Fil

Vezir


At

Piyon

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.