![]() |
Tekmili Birden Iflas Ertelemesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Tekmili Birden Iflas ErtelemesiTEKMİLİ BİRDEN İFLAS ERTELEMESİ HAZIRLAYAN:ABDULLAH ÇAVUŞ 1 ![]() İflasın ertelenmesi kurumu Türk hukukunda uzun zamandan beri mevcut olan bir hukuki çaredir ![]() ![]() ![]() Böylece 30/7/2003 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren ve 2004 Sayılı İcra ve İflas Kanununda çeşitli değişiklikler yapan 4949 sayılı Kanunla iflasın ertelenmesi kurumu, işler bir hale kavuşturulmuştur ![]() Bugün iflasın ertelenmesinin uygulamanın en rağbet gören araçlarından biri olduğu görülmektedir Bununla birlikte İflas Erteleme konusu sadece 2004 sayılı kanunda yapılmış bir düzenleme olmayıp, Türk Ticaret kanunlarında ve kooperatifler kanununda da iflas ertelemesine ilişkin hükümler bulunmaktadır ![]() İflâsın ertelenmesi İcra ve İflâs Kanunumuzun (İİK mad ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni Ticaret Kanunundaki 376 ![]() ![]() ![]() ![]() Bu düzenlemeler çerçevesinde verilen iflâs erteleme kararları ile borca batık olan sermaye şirketleri ve kooperatiflerin mali durumlarının iyileştirilmesinin mümkün olması halinde iflâslarının önlenerek malvarlıkları koruma altına alınmış, hem borçlu şirket veya kooperatif hem de alacaklıları açısından her iki tarafın da menfaatinin korunması sağlanmıştır ![]() 2 ![]() 2 ![]() İflas ertelenmesi konusu 2004 sayılı Kanunun 179 uncu maddesinde düzenlenmiştir ![]() ![]() Sermaye şirketleri ile kooperatiflerin iflası: Madde 179 ![]() ![]() ![]() Mahkeme projeyi ciddi ve inandırıcı bulursa, iflasın ertelenmesine karar verir ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Madde 179/a- (Ek: 17/7/2003-4949/50 md) İflâsın ertelenmesine karar veren mahkeme, şirketin veya kooperatifin malvarlığının korunması için gerekli her türlü tedbiri iyileştirme projesini de göz önünde tutarak alır ![]() Mahkeme erteleme kararı ile birlikte kayyım atanmasına karar verir ![]() ![]() İflâsın ertelenmesi kararında kayyımın görev ve yetkileri ayrıntılı olarak gösterilir ![]() Mahkeme erteleme kararının hüküm fıkrasını 166 ncı maddenin ikinci fıkrasındaki usulle ilan eder ve gerekli bildirimleri yapar ![]() 2 ![]() Erteleme kararının etkileri: Madde 179/b- (Ek: 17/7/2003-4949/50 md) Erteleme kararı üzerine borçlu aleyhine 6183 sayılı Kanuna göre yapılan takipler de dahil olmak üzere hiçbir takip yapılamaz ve evvelce başlamış takipler durur; bir takip muamelesi ile kesilebilen zamanaşımı ve hak düşüren müddetler işlemez ![]() Erteleme sırasında taşınır, taşınmaz veya ticarî işletme rehniyle temin edilmiş alacaklar nedeniyle rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip başlatılabilir veya başlamış olan takiplere devam edilebilir; ancak bu takip nedeniyle muhafaza tedbirleri alınamaz ve rehinli malın satışı gerçekleştirilemez ![]() ![]() 206 ncı maddenin birinci sırasında yazılı alacaklar için haciz yoluyla takip yapılabilir ![]() (Değişik dördüncü fıkra: 12/2/2004-5092/4 md ![]() ![]() ![]() ![]() İflâsın ertelenmesi talebinin reddi ya da erteleme süresi sonunda iyileşmenin mümkün olmadığının tespiti üzerine mahkeme, şirketin veya kooperatifin iflâsına karar verir ![]() ![]() İflasın ertelenmesi borca batık olan bir durumda olan bir sermaye şirketinin, mali durumunun ıslahının mümkün olması halinde, o şirketin iflasının önlenmesini sağlayan bir kurumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() … “İflasın ertelenmesi, borca batık durumda olan bir sermaye şirketi ve kooperatifin mali durumunun iyileştirilmesinin mümkün olması halinde iflası önleyen bir kurumdur ![]() ![]() ![]() ![]() Şeklinde açıklanmıştır ![]() İflasın ertelenmesinde şirketin veya kooperatifin yararı olduğu kadar alacaklıların da yararı bulunduğundan İİK ![]() ![]() ![]() Bu husus Yargıtay’ın (Y ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun “Kooperatifin aczi halinde yapılacak işler” başlığı altındaki 63 ![]() ![]() “Kooperatifin aczi halinde bulunduğunu kabul ettirecek ciddi sebepler mevcut ise yönetim kurulu piyasada cari fiyatlar esas olmak üzere, derhal bir ara bilançosu tanzim eder ![]() ![]() Pay senetleri çıkarılmış olan bir kooperatifte son yılın bilançosunda kooperatif varlığının yarısı karşılıksız kalırsa yönetim kurulu derhal genel kurulu toplantıya çağırarak durumu ortaklara arz eder ![]() ![]() ![]() Mali durumun düzeltilmesinin mümkün görülmesi halinde mahkeme yönetim kurulunun veya alacaklılardan birinin isteği üzerine iflasın açılmasını erteleyebilir ![]() ![]() Şeklinde düzenlemeler yer almaktadır ![]() 4 ![]() 4 ![]() 6102 sayılı yeni Türk Ticaret Kanunun 376 ve 377 maddelerinde iflas ertelemesine ilişkin hükümler bulunmaktadır ![]() ![]() Madde : 376 Sermayenin Kaybı Ve Borca Batık Olma Durumu Çağrı ve bildirim yükümü (1) Son yıllık bilançodan, sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının yarısının zarar sebebiyle karşılıksız kaldığı anlaşılırsa, yönetim kurulu, genel kurulu hemen toplantıya çağırır ve bu genel kurula uygun gördüğü iyileştirici önlemleri sunar ![]() (2) Son yıllık bilançoya göre, sermaye ile kanuni yedek akçeler toplamının üçte ikisinin zarar sebebiyle karşılıksız kaldığı anlaşıldığı takdirde, derhâl toplantıya çağrılan genel kurul, sermayenin üçte biri ile yetinme veya sermayenin tamamlanmasına karar vermediği takdirde şirket kendiliğinden sona erer ![]() (3) (Değişik: 26/6/2012-6335/16 md ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madde 377- İflasın ertelenmesi (1) Yönetim kurulu veya herhangi bir alacaklı yeni nakit sermaye konulması dâhil nesnel ve gerçek kaynakları ve önlemleri gösteren bir iyileştirme projesini mahkemeye sunarak iflasın ertelenmesini isteyebilir ![]() ![]() 4 ![]() 4 ![]() ![]() 376 ncı madde 6762 sayılı Kanunun 324 üncü maddesinin yerine geçmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci fıkra: Birinci fıkraya göre, son yıllık bilânçodan sermaye ile kanunî yedek akçeler toplamının yarısının zararlar sonucu karşılıksız kaldığının, yani yitirilmiş bulunduğunun anlaşılması halinde, yönetim kurulu, genel kurulu hemen toplantıya çağırmaya ve uygun gördüğü gerekli önlemleri kurula sunmak zorundadır ![]() sisteminin değiştirilmesi vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yönetim kurulunun, genel kurulu hemen toplantıya çağırması, şirketin finansal yönden kötü durumda bulunduğunu bütün açıklığıyla kurula anlatması, hatta bu konuda bir rapor vermesi, zararların sebeplerini (kaynaklarını) göstermesi ve tedavi çareleri önermesi gerekir, aksi halde yönetim kurulu sorumlu olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yönetim kurulunun iyileştirici önlem önerilerini ilgili komitelerle birlikte oluşturması ve durumu açıklayıcı raporda bu komitelerin görüşlerine yer vermesi ratio legis gereğidir ![]() ![]() İkinci fıkra: Son yıllık bilânçodan, zararlar sebebiyle sermaye ile kanunî yedek akçeler toplamının üçte ikisinin karşılıksız kaldığı anlaşıldığı takdirde, yönetim kurulunun çağrısı üzerine genel kurul iki karardan birini alabilir, (1) sermayenin üçte biri ile yetinme, yani sermayenin azaltılıp zararın bünye dışına atılması; (2) tamamlama ![]() ![]() ![]() Tamamlama ile, azaltılan sermaye kadar veya ondan fazla sermaye artırımı yapılması veya bilânço açıklarının paysahiplerinin tümünce (Tasarı m ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü fıkra: Üçüncü fıkra şirketin borca batık olması durumunda uygulanacak kuralları göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aktif ve pasiflerin işletmenin sürekliliğine göre değerlendirilmesi, faaliyetine devam edecek bir işletme esas alınarak değerlendirme yapılması demektir ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tekmili Birden Iflas Ertelemesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tekmili Birden Iflas Ertelemesiİsviçre öğretisinde, “işletmenin sürekliliği değeri”nin dikkate alınmasının gereksiz olduğu, olası satış değerlerine göre çıkarılan bilânçonun işletmenin durumunu ortaya koyacağı eleştirisi yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() Ara bilânçoların incelenmesi ve değerlendirilmesi 397 nci ve devamı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hüküm, mahkemeye başvuru zorunluğunu ortadan kaldırabilecek bir yeniliği de içermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() İflâsın ertelenmesine ilişkin 377 nci madde dört temel kural içermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() İflâs erteleme hem borca batık sermaye şirketi veya kooperatif hem de alacaklılarının menfaatini korumayı amaçlayan bir uygulamadır ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() 6 ![]() ![]() Sermaye şirketi (anonim şirket, limited şirket, sermayesi paylara bölünmüş komandit şirket veya kooperatifin) borca batık olması yani borçlarının aktifinin pasifinden fazla olması gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() İflâs erteleme talebi hâkimin re’sen verebileceği bir karar değildir ![]() ![]() Bu talep borca batıklık bildirimi ve iflâs talebi ile birlikte yapılabileceği gibi, iflâs talebi hakkındaki incelemenin sonuna kadar da yapılabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() 6 ![]() ![]() İİK mad ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Borca batıklık nedeniyle hakkında iflas istenen sermaye şirketinin veya kooperatifin alacaklıları iflasın ertelenmesini isteyebilirler ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Şirketten alacağı olan işçiler de iflâsın ertelenmesini talep edebilme imkânına sahiplerdir ![]() 6 ![]() Eğer bir şirket veya kooperatif iflâs ertelemeyi avukatı ile talep edecekse avukatının vekâletinde iflâs ertelemeye ilişkin özel yetkiyi haiz olması gerekmektedir ![]() 6 ![]() İİK 179/I, c:3 maddesinde iflâs erteleme talebinde bulunan kimsenin mahkemeye bir iyileştirme projesi sunması gerektiği belirtilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Tasfiye halindeki anonim şirketlerle ilgili olarak TTK mad ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() İİK mad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() İflâs erteleme kararının verilmesi durumunda alacaklıların menfaatlerinin, iflâs kararının verilmiş olması durumuna oranla zarar görmemesi gerekmektedir ![]() ![]() ![]() 6 ![]() İİK 329 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() 7 ![]() 7 ![]() 7 ![]() İflasın ertelenmesi sonucu alacaklının katlanmak zorunda kalacakları zarar, erteleme kararı verilmeden derhal iflas kararı verilmesi halinde katlanacakları zarardan daha fazla ise iflasın ertelenmesi talebi reddedilmelidir ![]() ![]() ![]() 8 ![]() a- İflasın ertelenmesine ilişkin yönetim kurulu ve/veya ortaklar kurulu kararı, b- Şirketin alacaklarını ve borçlarını gösterir liste , c- Şirketin Mali Müşavirince tanzim olunan batıklık bilançosu ve gelir tabloları ![]() ç- Bilanço tarihi itibariyle detaylı şirket mizanı , d- Ticaret sicil kayıtları, kuruluş ve son ortaklık durumunu gösterir Ticaret Sicil Gazeteleri , tadil tasarıları , e- Talep tarihi itibariyle yazdırılmış şirket ticari defterleri (Sadece yevmiye defterinin yazdırılmış olması yeterli) f- Gayrimenkul listesi ve tapu kayıtları (Varsa) , sigorta poliçeleri , g- Menkul mal listesi , ğ- Araçların ruhsat fotokopileri (Varsa) , sigorta poliçeleri (Varsa) h- İİK ![]() ı- Çalışan işçileri gösterir liste (SSK dökümleri) , muhtasar beyannameleri ve tahakkukları , i- İyileştirme projesi , nakit akım tablosu , projeksiyonlar , k- Öngörülen hedeflere ilişkin evrak ve belgeler , siparişler , sözleşmeler l- Mahkemece yaptırılan bilirkişi tespit raporu , ve varsa ekspertiz raporları , m- Son 3 yıla ilişkin bilanço , gelir tablosu ve kurumlar vergisi beyannameleri , n- (Varsa ) Şirketle ilgili takdir ve beratlar , iş bitirme belgeleri , broşürler , o- Kira kontratı (Varsa şirketin kiralamış olduğu yerler ile ilgili) ö- Marka tescil belgesi , İSO belgeleri , Sanayi Sicil belgeleri (Varsa) p- Talep eden şirketin üretim şeması hakkında bilgi , r- İflas ertelemesi ile ilgili avukata verilmiş vekaletname , s- Bilirkişi incelemesi , 9 ![]() İflâs erteleme kararı verilmesi üzerine sermaye şirketi veya kooperatif hakkında yeni haciz ve iflâs takibi yapılamaz ve daha önceden yapılmış olan tüm takipler durur ![]() ![]() ![]() İİK mad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Takip yasağı hakkında getirilen ikinci istisna da İİK’nın 206 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kanunda erteleme süresi içinde sadece takip açılamayacağından söz edildiğinden erteleme süresi içinde borçluya karşı iflâs davası dışında diğer davalar açılabilir fakat bunların sonucunda alınacak ilamlar takibe konulamaz ![]() Buradan anlaşılacağı gibi hakkında iflâs erteleme kararı verilen sermaye şirketi veya kooperatif bu süre içerisinde bahsettiğimiz imtiyazlı alacaklar dışında korumaya alınarak ticari faaliyetine devamı sağlanır, malvarlığı muhafaza altına alınarak ticari faaliyetlerine devam etmesi ve maddi durumunu düzeltmesi için kendine bir hareket imkanı verilmiş olunur ![]() İflasın ertelenmesi İİK 179 ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() 10 ![]() Şirketin aciz halinde bulunduğu şüphesini uyandıran emareler varsa yönetim kurulu aktiflerin satış fiyatlarını esas alarak bir ara bilanço hazırlamalıdır (TTK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() Mahkeme yalnız şirketin borca batıklık bildirimine dayanarak iflas veya erteleme kararı veremez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yargıtay 19 ![]() ![]() ![]() “…Anonim şirketin borca batıklık bildirimi üzerine mahkemece bu durumun varlığı resen araştırılacaktır” ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…bildirim üzerine mahkeme borca batıklık yönünden bilirkişi incelemesi yapıp sonuca göre bir karar vermelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…şirketin ibraz ettiği bilanço borca batıklık yönünden yeterli kabul edilemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() Yargıtay, borca batıklığın tespitinin, özel ve teknik bilgiyi gerektirdiğinden bilirkişi tarafından yapılması gerektiği, diğer ifadeyle hakimlik mesleğinin gerektirdiği genel ve hukuki bilgi ile yapılamayacağı görüşündedir ![]() “…Borca batıklık bildirimi üzerine borca batıklık durumunun ve mali durumun iyileştirilmesinin mümkün olup olmadığı yönünden bilirkişi incelemesi yapılmalıdır ![]() Hakimlik mesleğinin gerektirdiği genel ve hukuki bilgi ile çözümü mümkün olan konularda bilirkişi dinlenemez ![]() ![]() ![]() ![]() Borca batıklık durumunun varlığı ve mali durumun iyileştirilmesi ümidinin bulunup bulunmadığı özel ve teknik bir bilgiyi gerektirdiğinden bu konuda uzman bilirkişinin oy ve görüşü alınmalıdır ![]() HUMK'nun 286 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() Yargıtay, borca batıklığın tespiti konusunda kesin ispat aramakta ve en ufak bir tereddüt halinde yerel mahkeme kararlarını bozmaktadır ![]() ![]() ![]() “…Mahkemece erteleme talebinde bulunan şirketin borca batık durumda olmadığı kabul edilerek talep reddedilmiş ise de borca batıklık yönünden yapılan inceleme hüküm kurmaya elverişli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Davacı vekili, bilirkişi raporuna borca batıklık ve iyileştirme yönünden itiraz etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() Borca batıklık bilançosu hazırlanırken şirketin tüm aktiflerinin satış fiyatları üzerinden bilançoya geçirilmesi gerekir ![]() ![]() Yargıtay 19 ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tekmili Birden Iflas Ertelemesi |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tekmili Birden Iflas Ertelemesi“…borca batıklık bilançosunun anonim şirketin gerçek malvarlığı değerlerini yansıtması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Borca batıklığın tespitinde şirketin tüm aktiflerinin değerlendirmeye alınması zorunludur ![]() ![]() “…aktifin saptanmasında dikkate alınmadığı belirtilen iki adet taşınmazın rayiç değerinin batıklık durumuna etkisi üzerinde durulmadan eksik inceleme ile karar verilmesi usul ve yasaya aykırıdır” ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Borca batıklığın tespitinde, maksat, aktiflerin gerçek değerini tespit etmek olduğuna göre aktifte yer alan bir kısım unsurların icra dosyalarında kıymet takdirlerinin usulünce yapılması veya artırma yoluyla satılması halinde bu şekilde oluşan rakamların rayiç değer olarak kabul edilmesi gerekir ![]() ![]() “… İflasın ertelenmesi talebinden sonra şirketin aktifinde gösterilen fabrika binasının satıldığı belirtilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() Borca batıklık bildiriminde bulunan Şirket veya kooperatif bu konuda ispat yükü altında değilse de, borca batıklığı gösteren ara bilançoyu mahkemeye sunmalıdır ![]() ![]() ![]() Mahkeme veya bilirkişi, borca batıklık iddiasını araştırırken bilançonun dayanağı olan tüm belgeleri incelemeli, ticari defter ve belgelere dayanmayan borç ve alacak kalemleri borca batıklığın tespitinde dikkate alınmamalıdır ![]() ![]() “…bilirkişi raporunda şirketin … ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() Borca batıklık, iflasın ertelenmesinin maddi şartlarından biri olduğu için, ertelemenin sağlayacağı tedbirlerden yararlanmak amacıyla, mahkemeye başvurmadan önce suni borçlar yaratmak suretiyle şirketi şeklen borca batık hale getirmek mümkündür ![]() ![]() Yargıtay 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() dönüşmekte ve bu uygulama somut gerçeğin ortaya çıkmasına hizmet etmektedir ![]() “… ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…Mahkemece bilirkişi incelemesi yapılarak pasifin aktiften fazla olduğunun saptanması halinde ortaklığın iflasına karar verilir ![]() ![]() Somut olayda; borca batıklık bildiriminde bulunan davacı şirketin … Sti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() İflasın ertelenmesi süreci statik değil dinamik bir süreçtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…iflasın ertelenmesi talebinde bulunulduğu tarihte borca batık durumda bulunan şirketin sermaye artırımı sonucunda borca batıklıktan kurtulduğu bilirkişi incelemesi sonucu saptanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “… Temyiz isteminden feragat eden müdahil banka alacağının davacı şirketin aktif pasif dengesini nasıl etkileyeceği hususları üzerinde durulmak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() Kefaletten veya garanti taahhütlerinden doğan yükümlülükler ile üçüncü şahıslar lehine kurulan rehinler kural olarak yıllık bilançoda pasifte gösterilirler ![]() ![]() BK ![]() ![]() ![]() ![]() Borçlu şirketten istenebilir hale gelen kefalet borçları, şirketin iflasın ertelenmesi döneminden önce imzaladığı sözleşmelere dayanıyorsa ve muvazaalı borç yaratma emareleri mevcut değilse borca batıklığın hesabında dikkate alınmalıdır ![]() Kefalet borçları sebebiyle kefil olan şirket hakkında icra takibi başlatılmış ve takipler kesinleşmiş ise artık, bu borçların kefil olan şirketin borcu olmadığı söylenemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kefalet borçları ödenirse esas borçlu şirketten alacaklı olunacağından bilanço dengesinin değişmeyeceği varsayılsa dahi kefil olunan şirketlerden çeşitli sebeplerle (iflasın ertelenmesi sürecinde olma gibi) tahsil imkanı yoksa, bunlar şüpheli alacak sayılmalı ve karşılık ayrılmalıdır ![]() Kefalet borçlarının borca batıklık bilançosunda dikkate alınması halinde, hem kefil olan şirketin hem de asıl borçlu şirketin iflasın ertelenmesi sürecinde olması durumunda kefalete konu borçlar iki veya daha fazla şirketin borcu olarak dikkate alınabilecektir ![]() Aynı borçların birden fazla şirketin borca batıklık hesabında dikkate alınması ilk bakışta yadırganacak bir durum olmakla birlikte, “müşterek borçlu-müteselsil kefil” sıfatıyla imzalanan kredi sözleşmelerine dayalı kredi hesaplarının kat edilip alacağın hem asıl borçlu hem kefillerden istenebilir hale gelmesi karşısında borcun tamamı her iki şirket için de muaccel hale gelmiş olacaktır ![]() Bu asamadan sonra borç, ister esas borçlu ister kefil(ler) tarafından ödensin, borç her iki şirket için de ödeme nispetinde azalacak ve eğer bunlar için karşılık ayrılmamış ise yapılan ödeme miktarı doğrudan borca batıklığa yansıyacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yargıtay 19 ![]() ![]() Kararda, ayrıca kefalet borçlarının ödenmesi halinde rücu imkânlarının mali dengeyi nasıl etkileyeceğinin de tahlil edilmesi gerektiği vurgulanmıştır ![]() “…Davacılar vekili dava dilekçesi ekinde bir takım mali tablolar sunmuş, bilirkişi heyeti de bu çerçevede borca batıklığı ve projenin ciddiliğini incelemişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu beyan üzerine yeniden bilirkişi incelemesi yaptırılmışsa da, bu yeni mali durum karsısında iyileştirme projesinin ciddiliğinin ve inandırıcılığının ne ölçüde sürdüğü hususu değerlendirme dışında tutulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buradan Yargıtay’ın görüşünün, kefil olan şirketten istenebilir hale gelen kefalet ve garanti borçlarının, bu şirketin hem borca batıklığının hesabında hem de iyileştirme projesinde dikkate alınması gerektiği yönünde olduğu söylenebilir ![]() 10 ![]() Borca batıklık bildiriminden sonra davadan vazgeçilemez ![]() ![]() araştırılmalı, eğer borca batık ise erteleme talebinden vazgeçilmesi veya davanın takip edilmemesi halinde dahi iflas kararı verilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…Şirketin borca batık durumda olduğu fakat ıslahının mümkün olmadığı saptanırsa iflasına karar verilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…Mahkemece iflasın ertelenmesi talebinde bulunan şirketin ticari defterlerini sunmadığı, ticari defterlerle ilgili zayi davası açıldığı, bu davanın feragatle sonuçlandığı, kayyuma ve bilirkişilere gerekli bilgi ve belgeleri vermeyen davacı şirketin iyi niyetli kabul edilemeyeceği, defter ve belgeler olmadan inceleme yapılamayacağı gerekçesiyle erteleme ve borca batıklık talebinin reddine karar verilmiş, karar… temyiz edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…İflasın ertelenmesi talebi, aynı zamanda borca batıklık bildirimi niteliğinde olduğundan davadan feragat edilemez… Somut olayda “borçlu şirketin borca batık durumda olmadığı” anlaşıldığından “iflasın ertelenmesi talebinin koşulları bulunmadığından esastan reddine” karar verilmesi gerekirken, davanın “feragat nedeniyle reddine” karar verilmesi isabetsizdir” ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() Şirketlerde sermaye borcu pay sahiplerinin en temel borcudur ![]() ![]() ![]() ![]() Yargıtay 19 HD, iflasın ertelenmesi talebinde bulunan şirketin ödenmemiş sermaye borcunun bulunmaması gerektiği, ödenmemiş sermaye borcu varken bu yola başvurulmasının kötü niyetli bir davranış sayılacağı görüsündedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…İflasın ertelenmesi talebinde bulunan şirket vekili, şirketin finansman sıkıntısı çektiğini, iyileştirme projesine göre şirketin nakit para ihtiyacını ortakların taşınmazlarını satarak gidereceğini belirtmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ödenmemiş sermaye borcunun bulunması halinde, bunun kötü niyetli bir davranış sayılacağı ve sunulan iyileştirme projesinin ciddi ve inandırıcı olmadığının kabul edileceği yönündeki Yargıtay uygulaması temelde isabetli olmakla birlikte, ödenmemiş sermaye borcunun olduğu her durumda iflas kararı verilmesi kabul edilemez ![]() 11 ![]() İflasın ertelenmesi talebiyle birlikte mahkemeye bir iyileştirme projesinin sunulması iflasın ertelenmesinin şekli şartlarındandır ![]() ![]() TTK ![]() ![]() projesini mahkemeye sunarak iflasın ertelenmesini isteyebileceği düzenlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Şirketin mali durumunu iyileştirmesinin mahkeme tarafından kuvvetle muhtemel görülmesi, iflasın ertelemesinin zorunlu koşuludur ![]() ![]() ![]() ![]() Hukuki anlamda iyileştirme, şirketin borca batık durumdan çıkmasını ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İflasın ertelenmesinin amacı, şirketin yeniden ticari faaliyetine devam edebilmesinin sağlanması olup, sadece alacaklıların durumlarının iyileştirilmesi değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() İflas erteleme davasında yetkili mahkeme şirket merkezinin bulunduğu yer mahkemesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak Yargıtay alacaklının korunması düşüncesi ile erteleme talebinin ilan edilmemiş olmasını adeta bir bozma sebebi olarak kabul etmekte ve sadece bu yüzden iflasın ertelenmesini kararlarını bozmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İflasın ertelenmesi kurumu, erteleme talebinde bulunan şirketin menfaati kadar bu şirketten alacaklı olanların menfaatini de gözönüne alarak düzenlendiğinden alacaklıların menfaatinin korunması yönünden erteleme talebinin ilan edilmesi uygun olur ![]() ![]() Bu nedenle erteleme talebi İİK’nın 166/2 ![]() ![]() ![]() Y ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Erteleme talebi TTK ![]() ![]() ![]() ![]() Şirketin borca batık durumda olması halinde iflasını veya erteleme talebini düzenleyen İİK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zira bu durumda şirket borçlarının muvazaalı olarak aktiften fazla olması sonucunu doğuracak kötü niyetli davranışların önüne geçmek ve şirketin borca batık durumda olmadığını, iyileştirme projesinin yeterli bulunmadığını alacaklılara kanıtlama olanağı verilmelidir ![]() Bu nedenle erteleme talebi İİK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() 13 ![]() İflas ertelenmesinde, erteleme talebinin reddi ile iflasa karar verilmesi halinde verilen bu kararın temyizi mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() Erteleme kararının temyiz edilmiş olması erteleme süresinin işlemesine ve erteleme kararın yürürlüğe girmesine engel olmaz ![]() ![]() “…İflasın ertelenmesi talebi üzerine verilen kararlar tebliğinden itibaren 10 gün içinde temyiz olunabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() İflasın ertelenmesi ile ilgili kararlar 10 gün içinde temyiz edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Y ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İflasın ertelenmesi ile ilgili kararların temyizi üzerine verilen Yargıtay ilamına karşı 10 gün içinde karar düzeltme talebinde bulunulabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14 ![]() 14 ![]() ![]() ![]() 14 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() 14 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() ![]() 14 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() ![]() 15 ![]() İflasın ertelenmesi mahkemece verilen erteleme kararı ile başlayıp aşağıdaki hallerde sona erer ![]() 15 ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ABDULLAH ÇAVUŞ SMMM/BAĞIMSIZ DENETÇİ KAYNAKÇA: 1-2004 sayılı İcra Ve İflas Kanunu 3-6102 saylı Türk Ticaret Kanunu 3-1163 sayılı Kooperatifler Kanunu 4-Yargıtay Kararları 5-İflas erteleme konusundaki makaleler 6-Ali Rıza Özalp ders sunu ve notları
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|