|  | İbn Battûta Seyahatnamesi |  | 
|  12-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   İbn Battûta Seyahatnamesiİbn Battûta Seyahatnamesi İbn Battûta'ya tüm zamanların en büyük seyyahı dense yeridir  Henüz dünyanın tamamen batıya dönüşmediği; farklı coğrafyalarda farklı yaşam tarzlarının hüküm sürdüğü bir dönemde, 14  yüzyılın ilk yarısında (1326-1356) Atlas Okyanusu kıyısındaki Fas'tan Çin denizine, Tanzanya'dan Güney Sibirya'ya uzanmış; 75 bin mil gibi dudak uçurtan bir güzergâhı ya yürüyerek, ya binek sırtında veya gemiyle katetmiştir  Seyyah ünlü kitabında sevdiği yemekleri, girdiği savaşları, hoşlandığı kadınları, saygı duyduğu ermişleri anlatmakta; antropoloji ve folklora meraklı bir gazeteci gibi çeşitli etnik grupların bayram, cenaze ve düğün âdetlerini tahlil etmekte; yeri gelince de sürükleyici bir hikâye üslubuyla savaş ve firar anılarını nakletmektedir  Devletlerarası ilişkiler tarihine katkıda bulunduğu gibi iktisat tarihi açısından da değerli verilerle dolu bir eserdir  İbn Battûta'nın eseri üzerine bu çeviri-incelememizde, Faslı diplomat tarihçi-gezgin Abdülhâdî Tâzî'nin, otuzdan fazla elyazmasına bakarak 1997'de bitirebildiği Arapça ed-kritiği temel aldık  Özel isimleri yazıldığı gibi vermeye çalıştık; asıl metinde olmayan küçük açıklama ve tanımları köşeli parantezle [    ] belirttik  Aşağıda, seyahatnamenin İstanbul'a yolculuk kısmını bulacaksınız  Seyyah, İstanbul'u gezdikten neredeyse otuz sene sonra kaleme almıştır anılarını ve ister istemez bazı tarihleri karıştırmıştır  Ancak bu satırlar, iç kargaşa sonrası kabuğa çekilme ve kendi dinî kimliğini Batı Hıristiyanlığından tamamen ayırma çabası güden o dönemdeki Bizans'ı; şehre hâkim olan ruhbanlık akımını iyi yansıtmıştır  Qustantîniye'ye Seyahatim Şevval ayının onunda Beyelûn Hâtunun himayesinde yola çıktık  1 Sultan Uzbek Han, ona bir menzil kadar eşlik etti; sonra Büyük Hâtun ve veliaht ile geri döndü  Öteki hatunlarsa Beyelûn Hâtunu ikinci menzile kadar geçirdiler ve döndüler  Beyelûn Hâtun beşbin askerle Emîr Baydara refakatinde devam etti yolculuğa  Kendi özel kafilesi beş yüz atlıdan ibaretti  Bunlar arasında kapıkulu ve Rûm hizmetkârlardan oluşan iki yüz kadar cariye, binek ve yük hayvanı cinsinden iki bin at, dört yüz civarında araba, üç yüze yakın öküz, iki yüz de deve bulunuyordu  Etrafında Rûm ve Hind delikanlılarından onar hizmetçi sabah akşam emrine âmâde bekliyordu  Hintlilerin reisi Sünbül diye tanınan Hintliydi  Rûm asıllıların reisi ise Mîhâîl idi  Türklerin Lu-lu diye hitap ettiği bu adam büyük cengâverlerdendi  Beyelûn Hâtun, doğum yapmak ve babasını ziyaret etmek amacıyla bu seyahate çıktığı için eşya ve cariyelerinin büyük bir bölümünü hükümdarın ordugâhında bıraktı  2 Yola düştüğümüzde evvelâ sultanın payitahtı olan Serâ [=Saray] şehrine on günlük mesafedeki Ükek'e yöneldik  3 Buranın kışı pek şiddetledir  Binaları güzel, vakıf ve hayır kuruluşları meşhurdur  Pek büyük olmayan bu kent ile Rûs Dağları arasındaki mesafe bir gün tutuyor  Rûslar Hıristiyandırlar  Kızıl saçlı, gök gözlü, çirkin yapılı, zalim adamlardır  Onların ülkelerinden gümüş çıkıyor  Onların diyarında temel alışveriş birimi, her biri beş okıya ağırlığında savm [=som] adı verilen gümüş külçelerdir  4 Ükek şehrinden itibaren on günlük bir seyahatten sonra Deşt-i Qafcaq [=Kıpçak] elinin deniz kenarındaki önemli kentlerinden biri olan Surdâq'a ulaştık  5 Buranın limanı, yeryüzündeki limanların belki de en güzelidir ve kuşkusuz en büyüklerindendir  Çevresi sulak bahçelerle kaplıdır  Şehirde Türklerle beraber onların egemenliği altında kalabalık bir Rûm cemaati yaşıyor  Halk, kendine özgü sanatı ve mesleği olan mahir insanlardan oluşuyor  Evleri, hep ahşaptır  Şehir eskiden pek büyük imiş lâkin Türklerle Rûmlar arasında çıkan kargaşa neticesinde mahvolmuş  Bu çatışmalarda evvelâ Rûmlar kazanır gibi olmuşlarsa da sonunda Türkler galip çıkmış  Rûmları tepeledikleri gibi bir çoğunu da şehirden sürüp çıkarmışlar  Geriye kalan pek az Rûm ise onlara boyun eğmiş  Seyahat esnasında her konakta Beyelûn Hâtuna dana [eti], dûqî [=düğ]6 qımızz; inek ve koyun sütü gibi yemeklikler sunulmaktaydı  Bu ülkede yolculuk kuşlukleyin ve akşamleyin yapılır  Her emîr, askeriyle beraber kendi bölgesinin girişinde Hâtunu karşılar, bölgenin sınırına kadar da Hâtuna eşlik eder  Böyle yapmaları emniyet kaygısıyla değil, saygıdan ötürüdür  Çünkü bu ülke, gerçekten emin bir ülke! Nihayet Bâbâ Saltûq adıyla bilinen ve Türklerin yaşadıkları toprakların sonu olan kasabaya geldik  Bâbâ, Berberîlerde olduğu gibi eb [=Baba] anlamına geliyor  Yalnız bura ahalisi 'B' harfini daha tok ve sert ["P" harfi gibi] telâffuz ediyorlar  Onların inançlarına göre Bâbâ Saltûq mükâşif yani olağanüstü güçlere sahip, kerametli biriymiş  Lâkin hakkında söylenenler dinin temel prensipleriyle bağdaşmamaktadır  7 Bâbâ Saltûq'la Bizans'ın ilk vilayeti arasında, normal yürüyüşle on sekiz gün tutan bomboş bir bozkır var  Buranın sekiz günlük kısmı sudan yoksundur; hiçbir yerde şöyle dikili bir ağaç dahi göze çarpmamaktadır  Bu yüzden, yola koyulmadan önce kırbalar suyla doldurulup arabalara yüklenir  Ama bizim yolculuğumuz kış mevsimine rastladığından suya pek ihtiyacımız olmadı  Türklere gelince; onlar kırbalarında taşıdıkları yoğurdu pişirilmiş dûqî [=düğ] ile karıştırıp içtiklerinden, hiç susuzluk çekmiyorlar  Önümüzdeki bozkırı göze alarak Bâbâ Saltûq kasabasında tüm hazırlıklarımızı yaptık  Binek hayvanlarının sayısını artırmaya ihtiyacım vardı  Durumu Hâtuna bildirdim  Kendisini sabah akşam birer kez selâmlıyordum  Ona ne zaman misafirlerinden hediye gelse, bunların arasından iki-üç at ve birkaç koyunu mutlaka bana ayırırdı  Ben de atları kesmez, bir kenara bağlardım  Yanımdaki köle ve hizmetkârlar, Türk yoldaşlarımızla beraber sofraya oturmakta, yemeği onların payından yemekteydiler  Beraberimde elli kadar at toplamıştım; daha sonra Hâtun on beş at daha verilmesini emretti  Vekili olan Sarûca Rûmî'ye8 mutfak ihtiyacımız için semiz hayvanların en iyilerinden ayrılmasını tembih ettiğinde bana da şöyle demişti: "Korkma! Bundan başka bir ihtiyacın olursa da çekinme, fazlasıyla karşılarız!" Zilkade'nin ortalarında bozkıra girdik  9 Hükümdardan ayrılışımızdan bozkıra girdiğimiz bu güne dek tam ondokuz gün geçmişti  Sadece bir yerde üst üste beş gün kalmıştık  Bozkır boyunca kuşluk ve akşam vakitlerinde yol almak üzere tam on sekiz gün seyahat ettik  Tanrı Teâlâ'ya şükürler olsun ki hiçbir sıkıntıyla karşılaşmadık  Bizans Sınırında Bizans Devletinin ilk kalesi olan Mehtûlî'ye ulaştık  10 Rûmlar Beyelûn Hâtun'un kendi ülkelerine gelmek üzere olduğunu haber aldıkları için Kefâlî Niqûlâ [=Nikola] adlı Rûm subay başkanlığındaki askerî birlikle muhteşem bir karşılama yaptılar  11 Hâtunu almak üzere Bizans sarayından pek çok nedime ve dadı kadın gönderilmişti  Mehtûlî kalesinden İstanbul'a yirmi iki gün tutan bir yol vardır  Bu yolun on altıncı gününde deniz girintisine ulaşılır; oradan İstanbul'a varmaksa altı gün alır  Bu kaleden itibaren arazi dağlık ve sarp bir çehreye büründüğü için arabaları bıraktık, at ve katır sırtında yolculuk etmeye başladık  Kefâlî bu maksatla pek çok katır getirmişti  Hâtun bunlardan altısını bana gönderdiği gibi kale muhafızına benim orada bırakmak zorunda olduğum araba, hayvan, ağır yük, köle ve adamlarımla ilgilenmesini tembih etmiş, muhafız da bunlara bir bina tahsis edilmesini emretmişti  Emîr Baydara ise [kendi görevi bittiği için] askeriyle geri dönmüştü  Hâtunla sadece yakınları yolculuğa devam ediyordu  Hâtun mescit olarak kullandığı çadırı burada bıraktı  Yolculuk esnasında vakit ezanlarının okunması âdeti de buradan itibaren terk edildi  Bana bildirildiğine göre Hâtun yemeklerde kendisine sunulan şarabı afiyetle içiyor, domuz etinden yapılan kızartmaları da rahat rahat yiyormuş    Çevresindekiler arasında bizimle namaz kılan birkaç Türk'ten başka ibadete devam eden kalmamıştı  Gavur toprağına ayak bastığımız andan beri her şey değişti, iç yüz, dışa vuruldu  Lâkin Beyelûn Hâtun, bize saygıda kusur edilmemesini Kefâlî'ye sıkı sıkı tembih ettiği için bir defasında namazımızla alay eden kölelere dayak attırıldı! Bir müddet sonra çoşkun akan Istafîlî [=Stefani, Astelefos] Irmağı kenarında bir dağın yamacında kurulmuş Mesleme b  Abdülmelik kalesine vardık  12 Yıkıntılardan başka bir şey kalmamıştı kale hesabına  Dışındaysa büyük bir kasaba kuruluydu  Oradan yola çıktık, iki gün sonra bir körfeze indik, kenarında büyük bir köy kuruluydu  Med zamanı idi, biraz bekledik; cezir vakti gelince körfezi aştık  Bu boğazın genişliği iki mil kadardır  Kumlar üzerinde dört mil yürüdük ve ikinci bir körfeze vardık  Burası üç mil kadar genişti  İki mil daha kayalar ve kumlar arasında yürüdükten sonra eni bir mil olan üçüncü bir körfeze ulaştık  Med yine başlamıştı  Burada çok yorulduk  Bütün körfezin genişliği yer yer su, yer yer de kum olmak üzere on iki mil civarındaydı  Yağmur mevsiminde tamamen su ile doluyor ve kayıklar üzerinde geçiş yapılıyormuş  Üçüncü körfezin yakınında Fenîke adlı küçük bir kasaba vardı  13 Kalesi sağlam, kilise ve binaları çok özenli inşa edilmişti  Şehrin sokaklarını su arkları ayırıyordu, çevresi bağ ve bahçelerle kaplıydı  Bu kasabada her sene üzüm, erik, elma, ayva gibi meyveler toplanır ve [kurutulup] öbür seneye saklanırmış  Burada üç gün kaldık  Beyelûn Hâtun babasının o civardaki köşküne misafir oldu  Bu esnada onun ana-baba bir kardeşi olan Kefâlî Qarâs baştan aşağı pusatlı beş bin atlıyla onu karşılamaya geldi  14 Rûm prensi, kız kardeşiyle görüşmek isteyince şöyle bir merasim düzenlendi: Önce prens sırtında beyaz elbise, başında mücevherle süslü bir gölgelik ile kır atına bindi  Sağında ve solunda beyazlara bürülü beşer asilzade öne çıktılar  Bunların her birinin gölgeliği altın ve değerli taşlarla süslenmişti  Prensin önünde yüz atlıyla yüz piyade ilerlemekteydi  Hâtun ise kardeşini karşılamak üzere özel muhafız, cariye ve köleden oluşan beş yüz kişilik maiyeti ile atına bindi  Onlar gümüş ve altın simle bezeli ipek elbiselere bürünmüş, Hâtun ise nahh ya nesîc denilen15 incilerle bezeli bir fistân giymiş, başına murassâ bir taç kondurmuştu  Bindiği at altın ve gümüşle bezeli ipek bir örtüyle şereflenmiş, ayak bileklerine de altun halhallar takılmıştı! Hayvanın boynunda pahalı taşlarla bezeli gerdanlıklar vardı  Eyer tahtası ise altınla kaplanmış, inci ve zümrütle çevrelenmişti  Taraflar, şehirden bir mil kadar uzakta bir düzlükte buluştular  Prens, Beyelûn Hâtun'dan yaşça küçük olduğu için atından inip kız kardeşinin üzengisini öptü  Beyelûn Hâtun ise prensi başından öperek selâmladı  Her ikisinin beraberinde bulunan bey ve asilzadeler atlarından indiler, Hâtun'un üzengisini öptüler  Merasim bu şekilde son bulunca iki kardeş yan yana [köşke] döndüler  Ertesi sabah yola koyularak deniz kenarında etrafı ağaçlık ve sulak olan büyük bir kentin dışında konakladık; şu anda ismini hatırlayamıyorum  16 Burada Hâtun'un diğer kardeşi; veliaht olan prens baştan aşağı zırh kuşanmış on bin kişilik bir ordu ile Beyelûn'u karşılamaya gelmişti  Prensin başında bir taç vardı, sağında ve solunda yirmi kadar asilzade yürüyordu  O da kendi merasim bölüğünü kardeşi gibi düzenlemişti ama bu seferki daha kalabalık ve gösterişliydi  Hâtun bu kardeşini de önceki gibi karşıladı  Sonra ikisi de atlarından indiler, oracıkta kurulan ipek bir çadıra girdiler  Kucaklaşmaları [ve neler konuştukları] hususunda bir şey bilmiyorum  Şehre Giriş Qustantîniye'ye on mil uzakta bir yerde konaklamıştık  Ertesi sabah kimi atlı kimi yaya, kadın-erkek, çoluk-çocuk hep beraber en güzel elbiselerine bürünerek şehirden dışarı çıktılar  Davul, zurna ve uzun borular sabahın erken saatlerinde çalmaya başlamış, askerler atlarına çoktan binmişti  Beyelûn Hâtun'un annesi, babası, devlet erkânı ve saray halkı hep beraber onu karşılamaya gelmişti  İmparatorun üstünde bir gölgelik vardı  Bu gölgelik bir grup süvari ve piyade tarafından uçlarında deriden mamul topuzlar bulunan sırıklarla havaya kaldırılmıştı  Bunun tam ortasında kubbeyi andıran bölümü atlılar tutuyor [,kenarlarını yayalar taşıyordu]  Hükümdar buluşma yerine gelince askerler birbirine karıştı  Havaya kalkan toz bulutundan dolayı onların yanına yaklaşmam mümkün olmadı  Can havliyle Hâtun'un eşya ve adamlarının bulunduğu yöne koştum  Bana anlatıldığına göre Beyelûn Hâtun, annesiyle babasının durduğu noktaya gelince bineğinden inmiş, önlerinde yeri öptükten sonra atlarının toynaklarına bûse kondurmuş  Onun ileri gelen adamları da aynı hareketi yapmışlar  O gün öğle civarında muhteşem Qustantîniye'ye girdik  Şehrin bütün çanları çalıyor, yer gök inliyordu sesten  Hükümdar sarayının kapılarından birinin önüne geldiğimiz zaman peykelere oturmuş yüz kadar kapıcıyla karşılaştık; onların başında komutanları bulunuyordu  Birden bağırmaya başladılar: "Sarâkino! sarâkino!" diyorlardı  17 Bu kelime "Müslümanlar! Müslümanlar!" anlamına gelir  Bizi içeri girmekten alıkoydular  Beyelûn Hâtun'un adamları "Onlar bizden!" dedilerse de ötekiler "İzinsiz kimse giremez!" dediler  Birkaç adamım gitti, Beyelûn'a durumumu bildirdi  O babasının huzurundaydı, bizden bahsetti; Hükümdar içeri alınmamız için buyruk verdi, Hâtun'un kaldığı köşke yakın bir köşkü bize ayırdı, şehirde nereye gitmek istersek isteyelim engel olunmaması için bir emirname yazdırarak tellallar aracılığıyla sokaklarda halka duyurdu  Bu köşkte kaldığımız üç gün boyunca bize tavuk, koyun, ekmek, un, yağ, meyve, balık ikram edildiği gibi özel döşek ve para da gönderildi  Dördüncü gün İmparatorun huzuruna çıktık  Qustantîniye Şehrinin Hükümdarı Onun ismi Tekfûr'dur  Babası Circîs hâlen hayatta olmakla beraber hükümranlık hakkını oğluna devretmiş, kiliselerde ruhbanlığı tercih ederek zahitliğe meyletmiştir  18 Varışımızın dördüncü günü Beyelûn Hâtun, Hintli Sünbül adındaki yiğit hizmetkârını yanımıza gönderdi  O da elimden tutarak beni İmparatorun kaldığı saraya ***ürdü  19 Dört büyük kapıdan geçtik; her birinin sundurmasında silahlı adamlar nöbet bekliyor, reisleri halı döşeli bir peykede oturuyordu  Beşinci kapıya gelince Sünbül beni dışarıda bırakıp içeri süzüldü  Az sonra yanında dört Rûm yiğidiyle geri döndü  Onlar, üstümde bıçak ve benzeri aletler var mı diye baştan aşağı kolaçan ettiler beni  Kapıdaki kumandan bu taramanın herkese uygulandığını söyleyerek ekledi: "Şehirli ya köylü, akraba ya misafir; İmparatorun huzuruna çıkan herkes böyle bir aramadan geçirilir!" Ben daha sonra Hindistân'da da bu tür bir uygulamaya tanık oldum  Kontrol bittikten sonra kapıcı ayağa kalkıp elimi tutarak kapıyı açtı  Orada çevremi saran dört kişiden ikisi kolumun yenlerinden, diğer ikisi de cübbemin arkasından tutarak duvarları mozaikle süslü geniş bir salona soktular beni  Bu mozaiklerde hayvan ve manzara resimleri vardı  Ortasındaki fiskıye ve etrafındaki ağaçlarla şahane bir salondu burası  Sağda solda insanlar sükûnet içinde ayakta duruyor, kimse kimseyle konuşmuyordu  Salonun tam ortasında üç adam heykel gibi beklemekteydi  Bunlar beni demin bahsettiğim dört adamdan teslim aldılar, yine cübbemin kenarlarından ve alt tarafından tuttular; ilerde duran mabeyincinin verdiği işaretle öne çıkarttılar  Onlardan biri Yahudi'ydi, bana bakıp şöyle seslendi: "Sakın böyle davranmalarından ürkme! Her gelene, usûlleri gereği bu şekilde davranıyorlar  Ben aslen Sûriyeliyim, tercümanlık yapıyorum!" Arapça konuşuyordu  Ona, hükümdara nasıl selâm vereceğimi sordum, o da; "Selâmün Aleyküm dersin yeter! Onlar bu selâmı anlarlar!" dedi  Böylece muazzam kubbeli bir iç salona geldik  İmparator tahtına oturmuş, Beyelûn Hâtun'un annesi onun önünde yer almıştı  Hâtun ile kardeşleri tahtın alt tarafında ayakta duruyorlardı  İmparatorun sağ yanında altı, sol yanında ve başında da dörder kişi dikiliyordu  Bunların hepsi silahlıydı  Tam selâmlayacaktım ki heyecanımın geçmesi için oturmamı işaret buyurdu hükümdar    Ben de öyle yaptım  Sonra önüne çıkarak selâm verdim  Bana tekrar oturmamı işaret ettiyse de bu kez dediğini yapmadım  Hükümdar bana Beyt-i Maqdis [=Kudüs], Kutsal Kaya, Qumâme20 Mehd-i Îsâ [=Îsâ'nın beşiği], Beytelehem, Halîl, Dımaşq, Mısır, Irâq ve Anadolu'ya dair sorular sordu  Gerektiği şekilde tek tek cevapladım  Demin gördüğüm Yahudi aramızda dilmaçlık yapıyordu  Söylediklerimden memnun olan hükümdar, çocuklarına emretti: "Bu adama gerektiği gibi ikram ediniz, onu koruyunuz!" Böylece bana bir hil'at [=özel şeref elbisesi] giydirdiği gibi koşum takımları mükemmel bir at verdi; ayrıca emân [=güvenlik] alâmeti sayılan gölgeliklerden birinin bana verilmesini emretti; kendi başı üzerinde de taşıyordu bu tür gölgeliklerden  Şehrin gezilecek yerlerini kolayca gezmem, olağanüstü eserlerini ülkemde anlatabilmem için bir rehber verilmesini ve bu adamın devamlı yanımda kalmasını istedim ondan  Dileğimi kabul etti  Hükümdar bir kimseye kendi elbisesini verip şahsî harasındaki atlardan birini ihsan ederse şehir halkının görüp duyması için davul, zurna ve borazanlarla grup hâlinde sokaklarda dolaşmak âdetten imiş  Bu âdet daha çok Sultan Uzbek'in diyarından gelen Türklere uygulanıyormuş; kötü bir muamele ile karşılaşmasınlar diye  Beni de [merasim ile] sokaklarda dolaştırdılar  Kentin Tasviri Bu kent sonsuz derecede büyük! İki bölüme ayrılmıştır  İki taraf arasında, Mağrib'teki Selâ vadisine benzeyen, sularında gelgit yaşanan büyük bir nehir vardır  Eskiden üzerinde köprü kuruluymuş ama harap olmuş  Şu anda karşıdan karşıya büyük kayıklarla geçiliyor  Söz konusu nehrin ismi Absumi'dir [=Haliç]  21 "Astanbûl" denen kısım, nehrin doğu yakasıdır  Hükümdarla devlet erkânı burada oturuyor, nüfusun büyük bölümü de buraya yerleşmiştir  22 Çarşıları taşla döşelidir ve gayet geniştir  Her zanaat erbabı kendi başınadır, başkalarıyla karışık değildirler  Her çarşının ayrı kapıları vardır; geceleyin kapatılır  Ve enteresan bir nokta; çarşı esnafının ve zanaatkârların çoğu kadındır! Şehir denize doğru dokuz mil girmiş bir dağ eteğine kuruludur  Enlemesine dağılışı da yine aynı ölçülerde; belki biraz fazla  Üstünde küçük bir kale ve hükümdarlık sarayı vardır  Şehrin surları, tepenin eteklerini her yandan çeviriyor; denizden kimse içeri giremiyor  Kentte on üç kalabalık mahalle ve olağanüstü büyük bir kilise var  Kentin öteki kısmı "Galata" adını taşıyor  Demin bahsettiğim suyun batı yakasıdır burası  23 Nehre açılan kapılarıyla burası, bizim Ribâtu'l-Feth'i andırıyor  Bu yakaya, hepsi de tüccar olan Frenk [=Avrupalı] taifesi yerleşmiştir  Galatada nüfus Cenova, Venedik, Roma ve Fransız gavurundan oluşuyor  Onlar da Qustantîniye hükümdarının hakimiyeti altında yaşıyorlar  Hükümdar onların başına kendilerinin razı olduğu birini atamaktadır; o adama Qums [=Konsolos] derler  24 Onların her yıl hükümdara belli bir vergi ödemeleri gerekliyse de bazen baş kaldırırlar ve iki taraf savaşa tutuşur  Aralarını ancak Papa bulur! Bu taife tümüyle ticarete gömülmüştür; sahip oldukları liman, dünyanın en işlek limanlarındandır  Bu limanda yüz kadar qurqûra [=çektiri denilen büyük tekne] gördüm  Ufak tekneler ise sayılmayacak denli çok! Bu tarafta çarşılar gayet renkli ve zengin olmasına rağmen çok pis! Çarşıları birbirinden ayıran küçük dere sade lağam akıtıyor desem yeridir! Galatalıların kiliselerinde de hayır yok; revnaksız ve sessiz  Büyük Kiliseye Dair Bu kilisenin ancak dışını anlatacağım  İçini bilmiyorum  25 Halk oraya Ayâ Sûfiyâ [=Ayasofya] der  Bu yapıyı Süleymân Peygamber'in teyze oğlu Âsaf b  Barhiyâ yaptırmış söylentiye göre  26 Hıristiyanların en büyük kilisesidir  Her yanı duvarla çevrili olan bu kilise kompleksi, küçük bir şehri andırıyor; on üç kapısı var  Bir mil kadar geniş olan avlunun önünde koca bir kapı var; buradan girmek isteyenlere kimse engel olmaz  İmparatorun babası ile geldim bu kiliseye  Avlu, mermerle döşeli muazzam bir kabul salonunu andırıyor  Kilisenin içinden fışkıran bir kaynakla ikiye bölünüyor  Su arkının yan duvarları bir arşın yükseklikte gayet güzel işlenmiş somaki mermerle kaplı  Arkın iki yanı da düzenli aralıklarla dikilmiş ağaçlarla süslü  Kilise kapısından avlunun ortasına kadar uzanan yüksek ahşap çardakta hâlâ üzüm salkımları vardı  Bunun altında yaseminler ve reyhanlar diziliydi  Avlu kapısının hemen dışında ahşaptan mamûl büyük bir kubbe göze çarpmaktadır  Buraya konan peykelerde kapı hizmetkârları oturur  Kubbenin sağ tarafında çoğu ahşap olan iskemle ve peykeler şehrin yargıçlarına ve divan kâtiplerine aittir  Orta yerde tahta merdivenlerle çıkılan kubbe aşağıda anlatacağımız gibi baş yargıcın makamıdır  Bu kubbede, üstü kamışla örtülü bir koltuk var  Salon kapısının hemen yanındaki kubbenin sol tarafından attarlar çarşısına giriliyor  Yukarıda sözünü ettiğimiz kaynaktan çıkan su ikiye ayrılıyor  Bir kol attarlar çarşısından geçiyor, öteki, yargıç ve kâtiplerin bulunduğu sokaktan geçiyor  Kilisenin [ana] kapısının üst tarafındaki çardakta mabedi temizleyen, kayyumluk yapan, kandilleri yakan, kapıları açıp kapatan görevliler oturuyor  Onlar Îsâ Peygamber'in benzerinin çarmıha gerildiği haçın tahtalarından arta kalanla yapıldığı zannedilen ve bu yüzden kutsal sayılan eski bir haç önünde secde etmedikçe kimseyi kiliseye sokmazlar  Bu haç, mabet kapısının üstündedir ve uzunluğu on arşın tutan yine haç şeklinde altın bir sandukada korunmaktadır  Büyük kapı altın ve gümüş levhalarla süslenmiştir  Bu kilisede hizmet eden rahip ve keşişlerin sayısının binlere vardığı söyleniyor! Onların bazıları Îsâ Peygamber'in havarilerinin soyundan geliyormuş  Büyük kilisenin iç kısmında dünyadan elini eteğini çekip kendini ibadete vermiş binden fazla bakire kadına ait bir kilise bulunmaktadır  Çocuk yapamayacak kadar yaşlı kadınlar ise bakirelerden daha fazla!   Hükümdarın, devlet erkânının ve genel halkın başlıca âdeti her sabah bu kiliseyi ziyaret etmektir  Papa buraya yılda bir defa gelir  Şehre dört konak yaklaştığında hükümdar onu karşılamak üzere yola koyulur, atından inip yürüyerek papanın huzuruna çıkar  Şehre girilirken de hükümdar papanın önünde yaya ilerler  Papa İstanbul'da kaldığı müddetçe hükümdar sabah akşam huzura girip onu selâmlar  Qustantîniye Kentinin Manastırları Mânistâr [=manastır], mâristân kelimesinin kalıbındadır; yalnız 'n' harfi önce, 'r' harfi sonra  Manastırlar, Müslümanların tekke ve zaviyelerine benzer  Sayıları pek çok  Bunlardan birini Qustantîniye hükümdarının babası Circîs yaptırmıştır  Burası Astanbûl'un dışında, Galata karşısındadır  Manastırlardan ikisi büyük kilisenin alanı dışındadır; büyük kiliseye girerken sağ tarafa düşüyorlar  Bu manastırlar ortalarından su arkı geçen bir bahçede kuruludur; biri erkeklere, diğeri kadınlara aittir  Her manastırın içinde bir kilise var; çevresinde dindar kadın ve erkeklerin odaları sıralanmış  Buralarda yaşayan ibadet heveslilerinin yiyecek ve giyecek masraflarını karşılamak üzere vakıf gelirleri ayarlanmış  Bahsettiğimiz iki manastırı da aynı hükümdar yaptırmıştır  Büyük kilisenin sol tarafında ötekilere benzeyen iki manastır daha var  İç kısımlarındaki kiliselerin çevresini hücreler çevirmiş  Bu manastırlardan biri, gözleri göremeyenlere; öteki iş yapamayacak denli yaşlanmış ihtiyarlara aittir  Onların yaşları altmış civarındadır; bütün giyim, kuşam ve harcırahları vakıflardan karşılanmaktadır  Her manastırda orayı yaptıran imparatora ayrılmış küçük bir ibadetgâh bulunuyor  Bizans hükümdarlarından çoğu, altmış ya da yetmiş yaşını bulunca bir manastır yaptırır, kıldan dokunmuş mish denilen hırkayı [=rahip abasını] giyerek tahtı oğluna terkeder  Ölünceye kadar manastırdaki köşesinde keşiş gibi vaktini ibâdetle geçirir  Rûmlar manastır inşasına başlarken toplanıp merasim yaparlar  Şehirde bol bulunan mozaik ve mermer, manastır mimarîsinin temel malzemesini teşkil eder  Bir manastıra imparatorun verdiği Rûm asıllı rehberle birlikte girdim  Ortasından su geçiyordu  İçerdeki kilisede [=ibâdet edilen kısımda] rahibe kıyafetine bürünmüş yüz kadar bakire vardı  Hepsinin saçları kesilmiş başlarına keçe külahlar geçirilmişti  İnsanın yüreğini hoplatan muhteşem güzellikte kızlardı ve yüzleri yaptıkları ibadetten ötürü aydınlıktı! Küçük bir çocuk minbere çıktı, şimdiye kadar işitmediğim tatlı bir sesle o güzel bakirelere İncîl okudu  Ana minberin çevresindeki diğer minberlere de sekiz mini yumurcak oturmuştu; başlarında rahip vardı  Ufaklıklardan biri okumayı bitirince sıra diğerine geliyordu  Rûm vazifeli, oradaki bakirelerin prens kızları olduklarını ve kendilerini mabedin hizmetine adadıklarını; küçük çocukların ise aslında başka bir manastırın hizmetinde olup buraya ziyaret amacıyla geldiklerini belirtti  Bahçeler arasında kaybolmuş diğer bir kiliseye girdiğimiz zaman orada da beş yüz, belki daha fazla bakireyle karşılaştık  Bu kilisede de ötekinde olduğu gibi bir yavrucak İncîl okuyor, diğerleri ana minberin çevresindeki minberlere oturuyordu  Rûm memur, bu enfes bakirelerin de vezir ve asilzâde kızları olduğunu, kendilerini kilisenin hizmetine adadıklarını söyledi  Böylece İstanbul'un aristokrat sınıfının kızlarına, çocuk yapamayacak hâle gelmiş yaşlı ablalara ve keşişlere ayrılan bir sürü manastır gezdik  Bu manastırların her birinde yüz civarında rahip yaşamaktadır  Ne garip; böyle kalabalık bir şehirde halkın çoğu rahipler, münzeviler ve keşişlerden oluşuyor!27 Kısaca, burada kiliseler sayılamayacak kadar çoktur  Halk; büyük, küçük, sivil ve asker; yaz-kış şemsiye kullanmakta, kadınlar kocaman kocaman hotozlu şapkalar giymektedir  Keşiş Olan Hükümdar Circîs'e Dair Bu hükümdar mülkünü ve devletini oğluna bırakmış, kendini ibadete adayarak şehir dışında deniz manzaralı bir manastıra çekilmiştir  28 Bir gün emrimize verilen Rûm rehberle gezerken onu yayan gördük  Sırtında mish, başında keçe bir külah vardı  Uzun sakalı bembeyazdı; yüzü ibâdet eseri bir ışıkla aydınlıktı  Elinde asâ, boynunda koca bir tesbih taşıyordu  Kılavuzum onu görünce atından indi ve şöyle dedi bana: "İn, hükümdarın babası işte bu adamdır!" Memur onun yanına varıp selâmladığı zaman ihtiyar benim kim olduğumu sordu ve yanına çağırdı  Ben de oraya gittim  Elimi tuttu, Arapça bilen Rûm rehbere şöyle dedi; "Sarâkinoya söyle! Onun, Beyt-i Maqdis'e giren elini; Kutsal Kaya'da [=Sahre], Qumâme denilen kilisede ve Beytelehem'de gezen ayaklarını öperim ben!" Diğer yandan eliyle benim ellerimi ve ayaklarımı sıvazlıyor, yüzüne sürüyordu! Bu kentte yaşayan Hıristiyanların, -kendi dinlerinden olmasa da- kutsal bildikleri mekânları gezen kişiye dair inançları ve tavırları beni hayrete sevk etmiştir! Sabık hükümdar yeni rahip beni elimden tuttu; beraber yürüdük  Benden Beyt-i Maqdis ve orada yaşayan Hıristiyanlar hakkında malûmat istedi  Sorular uzadı, evvelce bahsettiğim büyük kilisenin avlusuna girdik  Ana kapıya yaklaştığımız anda, ruhbanlıkta ileri dereceye yükselmiş olan sabık hükümdarı selâmlamak üzere bir sürü rahip dışarı fırladı! Onları görünce elimi bıraktı, bense onunla birlikte iç kiliseye girmek istediğimi söyledim, o zaman tercümanıma şöyle demiş: "Söyle ona! Oraya girmek için kutsal haça secde etmek şarttır! Bu, geçmiş ululardan kalma bir âdettir  Aksi yapılamaz!" Haça secde etmedim, onu orada bıraktım, kendisi tek başına içeri girdi  Bir daha onunla karşılaşmadım  Qustantîniye Yargıcına Dair Kendini rahipliğe adayan imparatorun yanından ayrıldıktan sonra kâtipler sokağına girmiştik; şehrin başyargıcı beni görünce adamlarından birini yanıma gönderdi  Gelen kişi benim kim olduğumu sordukta yanımda vazifeli olan Rûm dedi ki: "Bu adam Müslüman öğrencilerdendir  " Adam yargıcın yanına gidip durumumu anlattı  Yargıç kendi dostlarından birini gönderdi  Rûmlar, yargıçlarına Necşî Kefâlî derler  29 Gelen memur da bu sebeple bana şöyle demişti: "Necşî Kefâlî seni çağırıyor!" Bu davet üzerine yargıçla görüşmek üzere evvelce anlattığım makama çıktım  Yüzü aydın, saçları güzel taranmış bir ihtiyarla karşılaştım  Rahiplere özgü siyah bir elbise giymişti  Önünde on kadar kâtip bir şeyler yazıyordu  Yargıç ve beraberindekiler beni ayakta karşıladılar  Dedi ki: "Hükümdarın misafiri olduğuna göre sana ikramda bulunmak bizim vazifemizdir!" Benden Beyt-i Maqdis, Sûriye ve Mısır hakkında sorular sordu  Söz uzayınca çevremizdeki kalabalık büyüdü  Nihayet; "Evime gel, seni evimde ağırlamak istiyorum" dedi  Yanından böylece ayrıldım ama onunla bir daha karşılaşmadım  Notlar 1 Yedi yüz otuz dört yılının Şevvâl ayının onu: 14 Haziran 1334'e denk düşer  Beyelûn Hatun, Altınordu hükümdarı Muhammed Uzbek'in eşlerindendir  2 Karadeniz'in batısına dair ilk satırlar: Seyyahın, Moldovya, Romanya, Dobruca ve Bulgaristan gibi Balkanların kuzeydoğusundan bahsettiği bu satırlar, Ortaçağ'da o bölgeyle ilgili Arapça yazılmış yegâne satırlardır  Ne Ebû Hâmid Garnâtî ne de Şerif İdrisî bu konuda İbn Battuta'yı aşabilir  Bk  ; Abdülhâdî Tâzî, Rıhle, s  242  3 Ukek: Burada maksat, Azak Denizi kıyısında Lokak diye bilinen küçük bir kenttir; yoksa Marko Polo'nun bahsettiği, Saratov'un altı mil güneyinde, Volga kıyısında kurulu meşhur Ukak şehri değildir  Bk  ; Marco Polo, The Book of Ser Marco Polo, (İngilizce'ye çev  Sir H  Yule) Londra 1903, c  2, s  488; Gibb, The Travels of Ibn Battuta, c  2, s  498  4 Som denen külçe: Esasen kadim Bulgar Türklerinin kullandığı bir kelimedir ve eski Türkçe sayı anlamına gelen "san"dan dönüşmedir  Bizim "içi dolu, bütün, yekpare" anlamında kullandığımız "som" kelimesi de buradan gelir  Seyyahın döneminde küçük gümüş külçelere som denilirdi  Zamanla katışıksız saf altın külçesi ve diğer şeyler için de kullanıldı  Dil hususiyeti bakımından eski Bulgarlara (=Volga Bulgarlarına) benzediği söylenen Çuvaşların sözlüğüne baktığımda "som" un, Ruble, parça, külçe anlamına geldiğini gördüm  Bk  ; H  Paasonen, Çuvaş Sözlüğü, İstanbul 1950, s  130; Gibb, age, c  2, s  497 5 Surdâq (=Suğdak): Soldaya diye de bilinen bu kent, Kırım Yarımadası'ndadır  Venedikli ve Cenovalı tacirlerin uğrak yeri; Karadeniz'in kuzeydoğusunda yürütülen deniz ticaretinin ana limanıydı  Rumlar buraya Sudagios derlermiş  Martin Bronevskiy'in anlattığına göre şehir yüksek ve geniş bir kayalık zemin üzerine kuruluymuş  Şehirde bir çok Rum kilisesi varmış ve o dönemdeki (1578 m  ) harabelerinden, bir zamanlar çok büyük bir ticarî ve kültürel merkez olduğu anlaşılıyormuş  Seyyahımızın çağdaşı Ebu'l-Fidâ ise Sûdâq diye kaydettiği kentin bir dağ eteğinde kurulu olduğunu; her yandan surlarla çevrili bulunduğunu, halkının umumiyetle Müslüman olduğunu belirtir ve Sûdâq'ın tam karşısında (Karadeniz'in güney yakasında) kurulu liman kentinin Samsun olduğunu söyler  Bk  ; Ebu'l-Fidâ, Taqvîmu'l-Buldân, s  215; M  Bronevskiy, Kırım, s  31  6 Dûqî (=Düğ) kelimesi: Anadolu ağızlarında hâlâ yaşayan bir kelimedir  Dövülüp inceltilmiş manasındadır  Tokat yöresinde ince dövülmüş buğdaya, yani ince bulgura "düğ" dendiğini biliyorum  Herhâlde Oğuz lehçesinin tesiriyle kelimenin başı d'ye son tarafı ise yumuşayıp eriyerek "ğ" harfine dönüştü  Ancak başta ve sonda sert ve patlayıcı harfleri muhafaza eden Kıpçak lehçesinde bu kelimenin "Tukı" veya "Dukı" şeklinde telâffuz edilmesi tabiîdir  Bk  ; Derleme Sözlüğü, c  4, s  1572 ve 1622; Prof  Dr  Bahaeddin Ögel, Türk Kültür Tarihine Giriş, Ankara 1978, c  2, s  182-185  7 Baba Saltûq (=Sarı Saltuk): Baba Saltuk, tarihî metinlerde adı Sarı Saltuk şeklinde geçen Hızırımsı bir şahsiyettir  628/1260'tan sonra Selçuklular liderliğinde bir grup Oğuz'un Dobruca ve çevresine geldiği sıralarda Sarı Saltuk'un belirdiği ve bu yörenin İslâma girmesinde etkili olduğu anlatılır  Bazı kayıtlara göre 699/1300'de ölen Sarı Saltuk'un kabri, Dobruca'nın kuzeyinde Babadağ kentindedir  Türkmen babası Sarı Saltuk'un 12 bin nefer ile Dobruca'ya varıp derviş meşrebiyle Balkanlarda Osmanlı'dan evvel İslâm'ı yaymaya başladığı; onun müritlerinden Barak Baba'nın da Anadolu, Suriye ve İran'ı dolaşıp Kırım'a geldiği anlatılır  Sarı Saltuk ve müridi Barak Baba Kalenderî meşrepli olup gazâları, kerâmetleri ve menakıbnameleri hakkında Arap ve Türk kaynaklarında epey malûmat vardır  Arnavutluk'un İslâmlaşmasında da Sarı Saltuk'un tesiri olduğu söylenir  Paul Wittek, Yazijioghlu Ali on the Christian Turks of Dobruja, BSOAS 1952, sayı: 3, s  639-668; Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, İstanbul 1918, s  63-65; Prof  Osman Turan, Selçuklular Zamanında Türkiye, İstanbul 1993, s  581; Bk  ; Gibb, Travels, c  2, s  499; Aleksandre Popovic, Balkanlarda İslâm, (komisyon çev  ), İstanbul 1995, s  17; H  T  Norris, "Ibn Battuta's Journey in the Nort-Eastern Balkans", Journal of Islamic Studies 5:2 (1994), s  209-220  8 Rûm Saruca: Metindeki isim "Saruca Rûmî"dir; o hâlde bu görevli ya Anadolu asıllı bir Türk idi yahut bugün bile Hıristiyan Türklerin (=Gagavuzların) yaşadığı bölgenin yani Güney Ukrayna ve Moldavya civarının yerli halkından Hıristiyan bir Türk idi  9 Yedi yüz otuz dört yılının Zilkade ayının onbeşi: 1334 yılının Temmuz ayının 15'ine denk düşer; seyahat ettiği bölge Nogay Bozkırı diye bilinen bir alandır ve hava bu kadar soğuk olmamalıdır! Demek ki seyyahımız tarihleri biraz karıştırıyor  Büyük bir ihtimalle Ekim'de gerçekleşecek dönüş yolculuğu ile ilgili hatıralarını gidiş yolculuğunu anlatırken veriyor  10 Meht'lî ve dönemin hudut kenti Diampolis: Meht'lî, bugün Camboli diye bilinen o dönemin sınır kenti Diampolis olabilir; burası Bulgaristan sınırları içinde Tunca Nehri'nin güneyindedir  Bk  ; Gibb, age, c  2, s  500  11 Kefali Niqola: Kefali, Rumca kafa, reis, kumandan manasına geliyor; yani Kumandan Nikola demek oluyor bu tamlama  Bk  ; Yuvanaki Panayotidis, Kamûs-i Rûmî, İstanbul 1897, s  1001  12 Emîr Mesleme (=Halife Abdülmelik'in oğlu): Emevî Halifesi Abdülmelik'in oğlu olan Mesleme yüz yirmi bin nefer ile İstanbul'u 98h  /716 m  yılında kuşatmış idi  Onun Kafkasya ve Kuzeydoğu Anadolu üzerine yaptığı seferler de meşhurdur  Sonraki Arap ve Türk tarihçilerinin eserlerinde Mesleme'nin seferine dair birçok efsanevî hatıra bulmak mümkündür  Galata Kulesi'nin aşağısındaki Arap Camii'nin Mesleme tarafından yapıldığını söyleyenler bile vardır  Yine Mesleme'nin seferlerinde adı geçen Abdullah Battal isimli cengâverin hayatı Battal Gazi namıyla Türk edebiyatına mal olmuştur  O dönemle ilgili enteresan bir husus da Bizans'ın Araplar gibi güçlü, çağına göre modern, düzenli ve kalabalık bir ordu tarafından her yönden sarılıp imha edilmemesinde iki önemli engelin öne çıktığıdır: Birincisi Kafkasya ve civarına egemen olan, Bizansla ittifak yapan Hazar devleti; ikincisi, Tuna boyunda artan savaş gücü ve kültürel ihtişamıyla göz kamaştıran Bulgar devleti  Her ikisi de Türk askerî dehâsına dayanan ve buna göre organize olmuş devletlerdi  Eğer bu iki savaşçı ve dirençli devlet olmasaydı önlerine çıkan bütün büyük güçleri yenen Arap orduları karşısında Bizans aslâ dayanamazdı  Bk  ; İbn Cerîr Taberî, Târîhu'r-Rusul ve'l-Mulûk, Leiden 1879, c  9, s  1317; Mes'ûdî, Murûcu'z-Zeheb, C  Pellat neşri, c  2, s  317; Fethi Osman, el-Hudûdu'l-İslâmiyye'l-Bîzantıyye, Qâhire 1966, c  2, s  84; Canard M  "Tarih ve Efsaneye göre Arapların İstanbul Seferleri" çev  İsmail Hami Danişmend, İstanbul Enst  Mecmuası, sayı: 2, İstanbul 1956, s  216-259; Doç  Dr  Şahin Uçar, Anadolu'da İslâm-Bizans Mücadelesi, İstanbul 1990, s  108-118; Ostrogorsky, Bizans Devleti Tarihi, çev  Prof  Dr  Fikret Işıltan, Ankara 1986, s  145-147  13 Fenike şehri: Burada geçen Fenike adlı şehrin Agathatonike olması muhtemeldir  Bk  ; Gibb, age, c  2, s  502  14 Kefâlî Qarâs: Buradaki Qarâs isminin Yunanca olmadığı Gibb tarafından belirtilmiştir  Şu var ki "kara" kelimesi Rumca'da aynı kefal gibi, baş aziz, reis ve kelle manasına gelmektedir  İşin garibi "keras" şah, boynuz, çalgı borusu ve en önemlisi "asker kulu" yani kapıkulu manasına geliyor  Bu durumda, zannımca söz konusu isim "kapıkullarının başındaki adam" manasındadır  Bk  ; Yuvanaki Panayotidis, Qâmûs-i Rûmî, İstanbul 1897, s  951 ve 997; Gibb, age, c  2, s  502  15 Nahh (=Nakh) cinsi kumaş: Farsça olup Neh diye telâffuz edilir  İbrişim teli, ibrişimle bezenmiş pahalı kumaş, ipek yaygı demektir  Nesic, Arapça "örme" demektir  "Nakh" ticarî bir terim olarak bütün Akdeniz dillerine nacchi, nac vs  şeklinde girmiştir  Bk  ; Ziyâ Şükün, Ferheng-i Ziyâ, c  3, s  1875; John T  Platts, A Dictionary of Urdu Classical Hindu and English, Londra 1911, s  1126; Marco Polo, (İngilizce'ye çev  Sir H  Yule) c  1, s  65  16 İstanbul'a yakın olup ismi hatırlanmayan büyük kent: Bu kentin Selymbria (=Silivri) olması muhtemeldir  Silivri, Marmara kıyısındadır ve İstanbul'dan sadece 70 km  uzaklıktadır  Bk  ; Gibb  , age, c  2, s  503  17 Sarakino kelimesinin öyküsü: Sarazen şeklinde de söylenir  Bu kelime İspanya'da, Avrupa'da, Bizans ve çevresinde Araplar ve Müslümanlar için kullanılırdı  Mes'ûdî, kelimenin aslının "Saraqinos" olduğunu belirterek şöyle izah eder: "Hıristiyanlar İbrâhim'in (as) hanımı Hâcer validemizi ve oğlu İsmâil'i sevmezler, Müslümanlar hakkında -Hz  İsmâil neslinden gelen peygambere tabi oldukları için- 'Saraqinos' yani 'Sara soyundan gelen', 'Sara'ya mensup olan', 'Sara'nın köleleri' derler  " Ancak bu kelimenin farklı izahları da vardır; M  Mourre, Bizanslıların Kuzey Arabistan'da Sarâcîn adlı yeni Müslüman olmuş bir kabile karşısında çok zorlandıklarını ve ondan sonra bütün Müslümanlara Sarakino dediklerini belirtmektedir  Bk  ; Mes'ûdî, et-Tenbîh ve'l-İşrâf, (De Goeje neşri) Leiden 1894, s  168; Ömer Rıdâ Kahhâle, Mu'cemu Qabâili'l-Arab, c  1, s  252, 506; Züheyr Ahmed el-Qaysî, "Havle Kelimeti Sarâcîn", Mevrid dergisi, Bağdat 1994, A  Tâzî, Rıhle  , c  2, s  249  18 Konstantiniye kentinin o dönemdeki tekfuru (=hükümdarı) 3  Andronikus: Arap seyyahların Bizans imparatoru için tekfur veya kayser dedikleri bilinmektedir  Tekfur, Ermenice kral manasında Tagavur'dan gelir  "Circis", "Cüreyc" veya "Corc" Araplar arasında yaygın bir Hıristiyan adı olup Georges (Yorgi, Kevork vs  ) karşılığıdır  O dönemde İstanbul'a hükmeden kişi, 3  Andronikus (728-741 h  /1328-1341 m  ) idi  Ondan önce tahtta bulunan dede 2  Andronikus uzun süren bir iç savaştan sonra yenilmiş, 1328'de tahttan indirilmiş, önceleri sarayda kalmasına izin verilirken iki yıl sonra keşiş olarak kiliseye çekilmeye zorlanmıştır  İşte 2  Andronikus İbn Battûta'nın burada verdiği tarihten az önce 732 h  /13 Şubat 1332'de Keşiş Antonyus adıyla ölmüştür  Bk  ; Ostrogorsky, Bizans Devleti Tarihi, çev  Fikret Işıltan, s  463; Gibb, age, c  2, s  505  19 İmparatorun sarayı: Kentin kuzeybatı ucuna yakın bir yerde bulunan Blakhernae Sarayı olmalı; yani bizim tarihimizde Tekfur Sarayı diye bilinen yer  Bu saray, ta baştan beri Bizans tarihinde önemli hâdiselere tanık olmuştur  Ancak o dönemin kuşkusuz en önemli hâdiselerinden biri, zühd taraftarı Hesykhast hareketinin 1351'de bu sarayda toplanan bir konsil tarafından resmen tasdik ve ilân edilmesidir  Hesykhast hareketi aynı zamanda Bizans'ın, batı Hıristiyanlığından ve Latin dünyasından farklı, kendine özgü bir dinî yolu tercih ettiğini gösteren siyasi ve toplumsal hareketti  Bk  ; Ostrogorsky, age, s  480  20 Qumâme Kilisesi: Seyyahın çağdaşı tarihçi Ebu'l-Fidâ (ö:732/1332) şöyle der: "Bu mıntıkada evvelce Süleyman (as  ) tarafından büyük bir mabet inşa edilmiş, ancak bu mabet Buhtunnasr [Nebukadnassar] tarafından yıktırılmıştı Daha sonra İran krallarından biri bu mabedi tekrar yaptırmış ise de Rum kralı Titus tarafından yine harap edilmiştir burası  Fakat yeniden restorasyon ve genişletilme imkânına kavuşan bu mabet, Kayser Qustantin ve annesi Helâna'nın Hıristiyanlığı kabul etmesiyle tamamen harap edilmiştir  Qustantin o civarda Hz  Îsâ'nın mezarı olduğu sanılan yere bir kilise yaptırmıştır ki bu yapı Arapça'da Qumâme [batı dillerinde ise St  Sepulchure] Kilisesi diye bilinmektedir  " Bk  ; İmâdüddîn Ebu'l-Fidâ, Taqvîmü'l-Buldân (Reinaud ve Baron Mac Guckin neşri), Paris 1840, s  240-241  21 Ubsumi; Potamosa yani Haliç: Ubsumi herhâlde eski Yunanca nehir anlamına gelen Potamosa kelimesinden bozmadır  Bk  ; Gibb, age, c  2, s  508  22 Istambul ya da Astambul kelimesi: İbn Battûta'dan önce Yâqût Hamevî de, bu kent için Istanbûl adını kullanmıştır  Ebu'l-Fidâ, İstanbul halicinden bahsederken bu kelimeyi kullanmıştır  Herhâlde İstanbul kelimesinin yaygınlaşması İtalyan tacirlerin katkılarıyla oldu  Bk  ; MEB İslam Ansiklopedisi, İstanbul mad  ; Ebu'l-Fidâ, Taqvîm, s  32; Yâqût Hamevî, Mu'cemü'l-Buldân, c  4, s  395  23 Galata: O dönemde daha çok Cenevizlilerin oturduğu semt  1267'de burası tamamen onlara tahsis edilmişti  Cenevizliler İstanbul'un fethine kadar burada kalmışlar ve bu semti parlak bir ticaret merkezi hâline getirmişlerdir  Bk  ; Ostrogorsky, age, s  420  24 Qums: Bu kelimenin aslı, "kont" anlamındaki Comes olmalı  Fakat o dönemde Cenovalı baş yetkili (yani kont), "podestat" diye isimlendirilirdi  Belki de İbn Battûta burada Batı dillerinde "consul" diye adlandırılan yetkiliyi, yani konsolosu kastetti  Bkz  ; Gibb, age, c  2, s  508; A  Tâzî, age, c  2, s  251  25 Büyük kilise (=Ayasofya) ve çevresinde yer alan dinî amaçlı hizmet kurumlarının tasviri: Ayasofya, eski bir kilisenin yerine II  Iustinyanos tarafından yeniden inşa edilmiş ve bugünkü kubbesi ve dev sütunları o zaman konmuştur  İbn Battûta, Ayasofya'nın içini görmediğini sadece çevresinde bulunan dinî yapıları anlatabileceğini söylüyor  Ancak İbnü'l-Hatîb gibileri sanki seyyah bu kilisenin içine girmiş ve abartılı rakamlar vermiş gibi onu eleştiri yağmuruna tutmuşlardır  Bk  , Ostrogorsky, age, s  67; İbnü'l-Hatîb Lisâneddîn, el-İhâta, c  3, s  273; Mehmed İzzeddin, "Ibn Battouta et la Topographie byzantine" Actes du VI  Congrès internationale des Études byzantines (Paris 1951), II, 195  26 Âsaf b  Berhıyâ: Hem İslâm, hem de Mûsevî geleneğinde adı Hz  Süleyman'ın veziri olarak geçer  27 Bizans'ta 1330'lu yıllar; mistik ve zâhidâne akımların yükselişi: İbn Battûta'nın Bizans yolculuğunda bol yer tutan manastır ve zahid tasvirleri hiç de abartılı değildir  Tarihçilerin bildirdiğine göre Bizanslıların yaşadığı ağır siyasî ve ekonomik bunalımlar Hesykhast (=Hesukhast) denen keşişler önderliğinde güçlü bir mistik akımın doğmasına yolaçmıştı  Bu akıma karşı çıkan parlak hatipler zuhur ettiyse de onların karşısına Gregorios Palamas çıktı ve 1340'lı yıllarda bu zühd ve mistisizm akımı devletin resmî görüşü oldu  Bkz  ; Georg Ostrogorsky, Bizans Devleti Tarihi, s  472  28 Keşiş imparator; evvelce de belirttiğimiz gibi 2  Andronikus'tur  Onun ismi keşişlik zamanında Antonyus idi  Ancak seyyahımızın verdiği tarihler onun imparatorla görüşmüş olabilme ihtimalini ortadan kaldırmaktadır; zira daha önce belirttiğimiz gibi imparator 1332 Şubatı'nda ölmüştü  Herhâlde seyyahımız tarih belirtme hususunda hafızasının gadrine uğruyor  Bkz  18  not  29 Necşi Kefali (=Bahşi Kefali mi?): Kelimenin en başta yanlış noktalanması ve aslının Bahşi Kefali olması mümkündür  Zira İbn Battûta bazı Türklerin din adamlarına Bahşi dediğini biliyordu; belki burada da tıpkı Tekfur der gibi genel bir adlandırma yapmak istedi ve "bahşî" yazdırdı; ancak kelime Necşî şeklinde "Cim" ile girdi nüshalara  Bahşi, Baksı bilindiği gibi Türklerin ve Moğolların Budizm ve Maniheizm dönemlerinden kalma bir kelimedir; yazar, kâhin, yargıç, din adamı gibi anlamlara gelir  Necşi için bk  ; Gibb, age, c  2, s  513  | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |