İslama Göre Adet ( Regl ) Nedir ? Adetle İlgili Gerekli Bilgiler ? |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İslama Göre Adet ( Regl ) Nedir ? Adetle İlgili Gerekli Bilgiler ?İslama Göre Adet ( Regl ) Nedir ? Adetle İlgili Gerekli Bilgiler ? Adet (Hayız) Nedir? Kadının rahiminden belli günlerde kan gelmesi, doğum veya hastalık söz konusu olmaksızın, belli yaşlardaki kadının rahminden belli günlerde gelen kanı ifade eden bir fıkıh terimidir Âdet görme, yani hayız, kadını erkekten ayıran özelliklerden birisidir O, anormal ve çirkin bir olay değil, normal ve kadının yaratılışının gereği olan doğal bir olaydır İslâm'ın çıkış sırasında câhiliye devri Arapları âdetli kadına arkadan, Hıristiyanlar önden ilişkide bulunurlardı Yahudiler ve Mecusîler ise, böyle bir kadından uzak durular, hatta temizlendikten sonra da bir hafta süreyle onlarla bir arada kalmazlar, birlikte yiyip, içmezlerdi ![]() [SIZE=+2]Adet Günlerini Şaşıran Kadın [SIZE=+1] İslamiyete her kadının hayız, lohusalık ve temizlik günlerini, bunların sayısını, zamanını bilmesi gereklidir Bir kadın delirse vaya baygınlık geçirseyahut ilgisizliği nedeniyle adetini unutsa, kan aktığı halde aklı başına gelip iyileşse, düşündüğü zaman hayız ve nifas günleini hatırlayacak olur ve bu hatırladığına güvenirse, artık bu kadın ona göre hareket eder Hatırlamazsa bu kadına muhayyere - şaşırmış denir Bu kadınlar şu guruplar altında toplanabilir:
Cemal Öğüt, Bahar Yayınları, 1971Adet Günü Nasıl Kararlaştırılır? Hanımlardan bazıları intizamlı adet görür Adet günlerinin sayısı bellidir İlk kan görmede bu günler kararlaşmamış olabilir Ancak bundan sonra vaki olabilecek değişiklikle adet günleri değişmiş olur Mesela ilk defa beş gün görmüşken, sonra iki defa yedişer gün görürse, bunun adeti yedi gün olur Eğer ilk defa yedi gün görüp de ondan sonra iki defa beş güne düşerse, adet beş olarak kararlaşır Daima adeti değişenler, ihtiyat tarafını tutarak amel ederler En yükseğini alırlar Kaynak: En Geniş İslam İlmihali, Ali Fikri Yavuz, Çile Yayınları, 1977 Adet Günü Değişenler Ne Yapmalı? Daima adet günleri değişenler, ihtiyat tarafını tutarak amel ederler bir ayda yedi, diğer ayda sekiz gün adet gören, sekizinci gün oldu mu yıkanır ve namazlarını kılar, ramazan ayında ise orucunu tutar Çünkü sekizinci gündeki kanın, adet üstü fazla kan olması ihtimali vardır Fakat sekizinci gün çıkmadıkça cinsi münasebet kurulamaz Ayrıca on güne kadar devam edecek kanlar hayız sayılır Kaynak: En Geniş İslam İlmihali, Ali Fikri Yavuz, Çile Yayınları, 1977 [SIZE=+1]Adet halini geciktirmek için ilaç kullanmak caizmi? Adet kanama, yaradılışın gereği tabii bir durum olduğuna göre, bırakalım da Allah'ın yaratmış olduğu tabii seyri içinde devam etsin Eğer bu adet geciktirici ilaçlar sağlık açısından zararsız ise, kendilerine zarar vermiyor, adet düzenini değiştirmiyorsa, bazı özel durumlarda kullanılabilinir Bu ilaçların zararlı olup olmadığı konusunda uzman bir doktora danışmak gerekir![]() Kaynak: Büyük Kadın İlmihali, Rauf Pehlivan, Gonca Yayınevi, 1993 |
|
İslama Göre Adet ( Regl ) Nedir ? Adetle İlgili Gerekli Bilgiler ? |
|
|
#2 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
İslama Göre Adet ( Regl ) Nedir ? Adetle İlgili Gerekli Bilgiler ?Adet Günü Nasıl Kararlaştırılır? Hanımlardan bazıları intizamlı adet görür Adet günlerinin sayısı bellidir İlk kan görmede bu günler kararlaşmamış olabilir Ancak bundan sonra vaki olabilecek değişiklikle adet günleri değişmiş olur Mesela ilk defa beş gün görmüşken, sonra iki defa yedişer gün görürse, bunun adeti yedi gün olur Eğer ilk defa yedi gün görüp de ondan sonra iki defa beş güne düşerse, adet beş olarak kararlaşır Daima adeti değişenler, ihtiyat tarafını tutarak amel ederler En yükseğini alırlar Adet Günü Değişenler Ne Yapmalı?Daima adet günleri değişenler, ihtiyat tarafını tutarak amel ederler bir ayda yedi, diğer ayda sekiz gün adet gören, sekizinci gün oldu mu yıkanır ve namazlarını kılar, ramazan ayında ise orucunu tutar Çünkü sekizinci gündeki kanın, adet üstü fazla kan olması ihtimali vardır Fakat sekizinci gün çıkmadıkça cinsi münasebet kurulamaz Ayrıca on güne kadar devam edecek kanlar hayız sayılır Adet halini geciktirmek için ilaç kullanmak caizmi? Adet kanama, yaradılışın gereği tabii bir durum olduğuna göre, bırakalım da Allah'ın yaratmış olduğu tabii seyri içinde devam etsin Eğer bu adet geciktirici ilaçlar sağlık açısından zararsız ise, kendilerine zarar vermiyor, adet düzenini değiştirmiyorsa, bazı özel durumlarda kullanılabilinir Bu ilaçların zararlı olup olmadığı konusunda uzman bir doktora danışmak gerekir![]() Adet Halinde Kan Gelmeyen Günler Adetin başlaması ile görülen kan, daha sonra bir müddet kesilir, sonra yine görülür Görülmeyen günlerde adetli kabul edilir![]() İki kan arasına giren temizliğin adet sayılması için, bunun temizlik müddetinde değil, adet müdddetinde gelmesidir ![]() Adet kadınlara bir ceza mı? Bazı kitaplarda şöyle bir hurafe geçer: "Havva validemiz, Hz Adem'i kandırdı, ona cennet meyvesinden yedirdi Bu olay ikisininde cennetten çıkmasına sebep oldu Bunun için Cenab-ı Hak adeti ve gebeliği Hz Havva'ya bir ceza olarak verdi " İslam, daha önce Yahudi ve Hristiyanların yapıştırdıkları lanetlik durumunu tamamen bertaraf etti Adem Peygamberin cennetten çıkarılmasında her ikisinide sorumlu tuttu İslam'da kadın kötülüklerin ve şeytani iğvaların kaynağı olarak görülmez İslam'da Hz Adem'i kadının baştan çıkardığına inanılmaz İslam bu batıl düşünceleri tamamen yıkmıştır Cenab-ı Hak buyuruyor: "Derken şeytan onların ayağını oradan kaydırdı İçinde bulundukları cennetten çıkardı "(Bakara Suresi:36) "Derken şeytan, birbirine kapalı ayıp yerlerini kendilerine göstermek için onlara vesvese verdi ve: Rabbiniz size bu ağacı sırf melek olursunuz veya ebedî kalanlardan olursunuz diye yasakladı, dedi Ve onlara: Ben gerçekten size öğüt verenlerdenim, diye yemin etti![]() Böylece onları hile ile aldattı Ağacın meyvesini tattıklarında ayıp yerleri kendilerine göründü Ve cennet yapraklarından üzerlerini örtmeye başladılar Rableri onlara: Ben size o ağacı yasaklamadım mı ve şeytan size apaçık bir düşmandır, demedim mi? diye nidâ etti (Adem ile eşi) dediler ki: Ey Rabbimiz! Biz kendimize zulmettik Eğer bizi bağışlamaz ve bize acımazsan mutlaka ziyan edenlerden oluruz Allah: Birbirinize düşman olarak inin! Sizin için yeryüzünde bir süreye kadaryerleşme ve faydalanma vardır, buyurdu " (Araf suresi :20-24) "Derken şeytan onun aklını karıştırıp "Ey Adem! dedi, sana ebedîlik ağacını ve sonu gelmez bir saltanatı göstereyim mi? Nihayet ondan yediler Bunun üzerine kendilerine ayıp yerleri göründü Üstlerini cennet yaprağı ile örtmeye çalıştılar (Bu suretle) Âdem Rabbine âsi olup yolunu şaşırdı Sonra Rabbi onu seçkin kıldı; tevbesini kabul etti ve doğru yola yöneltti " (Taha suresi 120-122) Kur'an, yasaklanmış ağaçtan tatma suçunu Havva Anamıza yükleyen, kadınları hor ve hakir gören tüm anlayışları kökünden nehyeder Hadis-i Şerif'de belirtildiği gibi: "Adet, Allah'ın Adem kızlarına taktir buyurduğu bir şeydir " Takdirdir, ceza değildir![]() Adet Kanaması Âdet kanaması; rahmin en iç tabakası olan endometriumun 27-28 gün süreyle, hormonların etkisi altında gelişip, dördüncü hafta sonunda hormonların kandan çekilmesiyle, bu gelişen tabakanın bozulup dökülmesi olayıdır Âdet kanı, genellikle kadını hamile olmadığının belirtisidir Âdet kanının içinde bol miktarda doku artığı vardır Akyuvarlar bakımından oldukça zengindir Âdet kanında pıhtılaşma olmaz İçinde bir takım enzim ve kimyasal maddelerin miktarı artmıştır Genel olarak 3-5 gün devam eder, 28 gün arayla yenilenir Akan kan yaklaşık 100 gram kadardır Bu sulu kana; üreme yollarındaki akıntılar, bu yolun iç zarlarının döküntüleri ve yabancı mikroplar karıştığı için ağır bir koku verir Bu yüzden kadının özellikle âdet günlerinde temizliğine dikkat etmesi gereklidir![]() Adet Kanının Renkleri ve Ayırıcı Nitelikleri Adet halindeki kadınlarda görülen kanların renkleri altıdır : kırmızı, sarı, toprak rengi, siyah, yeşil, kirlimsi Bu akıntılar hepsi hayız müddetinde ise hepsi hayız kanıdır Ta ki, safi beyaz renk görene kadar Renk tesbitinde pamuk veya bez kaldırıldığında onda mevcut renge itibar olunur Değişme haline bakılmaz Çünkü kadının gördüğü beyaz bir akıntı, kuruduğunda sararabilir Yahut kırmızı veya sarı kuruduunda farklı bir renk alabilir Hayız müddetindeki kanların renklerinin hepside hayızı bildirir Hayız bitiminde akıntının beyazlaşmasıyla hayız bitmiş olur Kırmızılık ve Siyahlık : İttifakla hayız kanıdır Hz Fatıma (r a) kan görüyordu Allah Resulu (s a v) O'na şöyle buyurdu: "Eğer hayız kanı ise bu belli ve siyah renkte olur, böyle olursa namaz kılma, başka türlü olursa abdest al ve namaz kıl, çünkü o bir (çatlak) damardan gelmektedir " Sarılık : Bazıları ipek kozası sarılığında, bazıları saman renginde, daha başkalrı ise sarı diş renginde olabilir am bu hususta itibar edilecek renk: ilk görüldüğü andaki renktir Bulanıklık : Bulanık su renginde görülen kan demektir ![]() Toprak Rengi : Toprağa benzeyen rengine benzer, önce sarıdır sonra bu rengi alır Yeşilimtırak : Bir çeşit bulanık kandır bu kanın rengini bozuk gıdalar değiştirir daha çok yaşlı kadınlarda görülür Hayız kanının ayırıcı nitelikleri -Katı olan ve pis kokan kan -Sadece pis kokan, katı olmayan kan -Sadece katı olan, pis kokmayan kan -Hem katı olmayan hemde pis kokmayan Adet kanı tam kesilmeden alınan boy abdesti Bir hanım adet veya lohusalık kanları tam kesilmeden abdest veya boy abdesti alırsa bu geçerli olmaz Adet ve nifas olan kadınların abdest almaları müstehap değildir Çünkü bunların abdestsizlik durumlarına abdestin bir tesiri yoktur Kadının adeti kesildimi cünup gibi olur ![]() Adet sayılmayan kanlar-Adet görecek çağa gelmemiş kız çocuklarında görülen kan -Adet halinin en az müddeti olan üç günden az gelen kan -Adet halinin en çok müddeti olan on günden sonra gelen kan -Hamilelik esnasında gelen kan -Adetten kesimiş yaşlı kadından gelen kan Adet Süresi Hanefilere göre, hayızın en kısa süresi üç gün üç gecedir Bundan azı özür kanı sayılır "Ortası beş gün, en uzun sûresi ise on gün on gecedir On günü geçen kanamalar özür sayılır Dayandıkları delil şu hadistir: "Bekâr veya dul kadın için en kısa hayız süresi üç gün, en uzun süresi ise on gündür" Şâfiî ve Hanbelilere göre, en kısa süre bir gün, bir gece, en uzun süresi ise, altı veya yedi gündür Mâlikiler, en az süre için bir sınır belirlemezken, en uzun süreyi kadının durumuna göre otuz güne kadar çıkarırlar Adetli Bir Kadının Kestiği Yenilir mi? Helal olması için hayvanı erkeğin kesmesi şart değildir Hayvan kesmesini bilen kadınlarda kesebilirler Hatta adet veya lohusa durumunda olan kadınlar bile kesebilir, kestikleri yenir (1)Adetli Bir Kadın Kur'ana Bakabilir mi? Adet ve Lohusa durumunda veya cünup olan bir kimse okumadan, hecelemeden Kur'an-ı Kerime yalnız bakabilir, bu mekruh değildir (1)Adetli Bir Kadın Kur'an Dinliyebilir mi? Adetli veya lohusa durumunda bulunan bir kadın, Kur'an-ı Kerimi tutmadan, okunan Kur'an'ı okuyarak takip etmeden, hecelemeden yalnız dinlemesi caizdir Bu durumun sevap derecesini ancak Allah bilir (1)Adetli Kadın Kur'an Meali Okuyabilir mi? Bu durumdaki bir kadın, Kur'an'a ve ayet yazılı bir şeye el süremez Arapça dışında Farsça, Türkçe gibi bir dile yazılmış olan Kur'an mealini, tutmak haramdır Onda Kur'an ahkamı yazılı olduğundan Kur'an hükmündedir Eğer içinde ayet bulunmuyorsa Türkçe kitap okumalarında bir mahzur yoktur Eğer kadın adet durumunu öğrenmek istiyorsa zarureten fıkıh kitaplarına da bakabilir (1)Adetli Bir Kadın Secde Ayeti Duyarsa Adet veya lohusa durumunda olan bir kadın, namaz kılmakla mükellef olmadığı için secde kendisine vacip değildir Cünup olan için bu böyle değildir Cünup olan kimse, kadın olsun erkek olsun eğer secde ayetini duyarsa tilavet secdesi vacip olur Temizlendikten sonra bu secdeyi yerine getirmeleri gerekir (1)Adetli Bir Kadın Namaz Vaktinde Ne Yapar? Ülemâ: " Hayızlı kadının her namaz vakti için abdest alarak namaz yerinde o namazı kılacak kadar oturması, adetini unutmamak için tesbih ve tehlil (Lâ ilâhe illâllâh) ile meşgul olması müstehabdır " demişlerdir Bir rivayette: "bu kadına evvelce kıldığı namazların en güzelinin sevabı verilir " buyurulmuştur (2)Adetli Olan Kur'an Öğretmeni Olan Hanımsa Kadın Kur'an öğreticisi, hayız halinde, çocuklara kelime kelime öğretir ve kelimelerin arasını keser Hece hece Kur'an öğretmesinde de kerahet yoktur (3)Adetli Bir Kadın Mübarek Gecelerde Ne Yapar? Kadınların namazsızlık halleri eğer Ramazan, kadir gecesi, bayram, kandil gibi şerefli ve kıymetli, müminlerin günahlarının bağışlanacağı ve derecelerinin yükseleceği mübarek vakit ve zamanlara rastlıyacak olursa, o mümin ve müslüman kadınların kalblerindeki niyetlerine göre "Her kişiye, muhakkakniyetinin hakkı verilir" hadis-i şerfleri gereğince, o hayırlı günleri ve geceleri ibadetle geçirmek niyetinde idiyseler, şüphesiz ki, o mübarek ve güzel günlerin ve gecelerin rahmet ve bereketlerinden nasiplerini hem de eksiksiz olarak alacaklardır Çünkü kadınların bu namazsızlık halleri, ellerinde olmayan bir özür kabilinden olduğu ve kendi istekleriyle olmadığı için mahrum olmalarını gerektirmez Niyet, söz ve amelden hayırlıdır; çünkü söz ve amele gösteriş karışabilir, fakat niyete hiçbir şey karışamaz Adet de Kadının Helal Olan Bölümleri Adet ve lohusa olan kadının göbeği ile diz kapağı arasından arada bir perde veya elbise olmadan faydalanmak haramdır Abdullab bin Sa'd (ra) Allah Resulune soruyor: -Adet iken hanımımdan bana helal olan nedir? Resulullah: -Eteğin üstü sana helaldır Resulullah'ın hanımlarından Hz Meymune validemiz anlatıyor: "Resullullah (a s ) ben hayızlı iken benimle yatardı Onunla benim aramda bir elbise bulunurdu " Yine Hz Meymune anlatıyor: "Allah Resulu (a s ) hanımları hayız halinde iken elbise üzerinde onlarla sevişirdi " Allah Resulu bunu kendi cinsel tatmini için yapmazdı Çünkü bir ihtiyacını o anda hayızlı olmayan hanımı ile giderebilirdi O halde bunun başka önmeli sebebi olmalı
Ancak İmam Muhammed, "kan gelen yerden sakınılması şartı ile her taraftan faydalanılması helaldir" demiştir İmamı-ı Şafi'de bu görüştedir Bu durumda kan gelen yerin örtülü olması, açık olmaması lazım Bunu yapan kimselerin de keendilerinden emin olması gerekir Adetli Uyuyup Temiz Kalkan Kadının Durumu Kadın adetli olarak uyur da namaz vakti çıktıktan sonra temizlenmiş olarak uyanırsa, uyuyarak bıraktığı o namazı kaza etmesi gerekir Zira uyuduğu andan itibaren temiz olduğu kabul edilir Bu durumda o namazı kaza etmek gerekir![]() Temiz Uyuyup Adetli Kalkan Kadının Durumu Temiz uyuyup adetli kalkan kadının, ıslaklığı da kan renginde olursa, kanı gördüğü anda itibaren adetlidir Bu durumda gece yatsı namazını kılmamışsa, kaza etmesi gerekir
|
|
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
| Görünüm Modları | |
|
|