![]() |
İlmihal Bilgileri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlmihal Bilgileriİslamda 32 Farz ![]() ![]() 32 Farz İMANIN ŞARTLARI 1- Allah'ın varlığına ve birliğine inanmak ![]() 2- Allah'ın meleklerine inanmak ![]() 3- Allah'ın kitablarına inanmak ![]() 4- Allah'ın peygamberlerine inanmak ![]() 5- Ahiret gününe inanmak ![]() 6- Kadere, hayır ve şerrin yaratıcısının Allah (Celle Celâlühû) olduğuna inanmak ![]() İSLAMIN ŞARTLARI 1- Kelime-i şehadet getirmek ![]() 2- Namaz kılmak ![]() 3- Oruç tutmak ![]() 4- Zekat vermek ![]() 5- Haccetmek ![]() ABDESTİN FARZLARI 1- Yüzünü yıkamak ![]() 2- Kollarını (dirsekleriyle beraber) yıkamak ![]() 3- Başının dörtte birini meshetmek ![]() 4- Ayaklarını (topuklarıyla beraber) yıkamak ![]() GUSLÜN FARZLARI 1- Ağzına su vermek ![]() 2- Burnuna su vermek ![]() 3- Bütün bedenini yıkamak ![]() TEYEMMÜMÜN FARZLARI 1- Niyet ![]() 2- İki darb ve mesih ![]() NAMAZIN FARZLARI Dışında olanlar: 1- Hadesten taharet 2- Necasetten taharet 3- Setr-i avret 4- İstikbal-i Kıble 5- Vakit 6- Niyet İçinde olanlar: 1- İftitah tekbiri 2- Kıyam 3- Kırâet 4- Rükû 5- Secde 6- Kaide-i ahire ![]() Alemlerin Rabbi, Rahman ve Rahim olan Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 54 Farz - Allah'ı daima zikretmek ![]() 2- Helal kazanılmış elbise giymek 3- Abdest almak ![]() 4- Beş vakit namaz kılmak ![]() 5- Cünüplükten gusletmek ![]() 6- Rızk için Allah'a tevekkül (itimad) etmek ![]() 7- Helalden yeyip içmek ![]() 8- Allah'ın taksimine kanaat etmek ![]() 9- Tevekkül etmek ![]() 10- Kazaya (yani Allah'ın hükmüne) razı olmak ![]() 11- Nimete karşılık şükretmek ![]() 12- Belaya sabretmek ![]() 13- Günahlara tevbe etmek ![]() 14- İbadetleri ihlas ile yapmak ![]() 15- Şeytanı düşman bilmek ![]() 16- Kur'an-ı delil tanımak ![]() 17- Ölüme hazırlıklı olmak ![]() 18- İyiliği emredip kötülükten alıkoymak ![]() 19- Gıybet etmemek, kötü şeyleri dinlememek ![]() 20- Anaya-babaya iyilik ve itaat etmek ![]() 21- Akrabayı ziyaret etmek ![]() 22- Emanete hıyaret etmemek ![]() 23- Dinin kabul etmiyeceği latifeyi (şakayı) terk etmek ![]() 24- Allah ve Rasulüne itaat etmek ![]() 25- Günahtan kaçınıp Allah'a sığınmak ![]() 26- Allah için sevmek, Allah için buğz etmek ![]() 27- Her şeye ibretle bakmak ![]() 28- Tefekkür etmek ![]() 29- İlim öğrenmeye çalışmak 30- Kötü zandan sakınmak 31- İstihza (alay) etmemek 32- Harama bakmamak 33- Daima doğru olmak 34- Esef ve ferahı, yani şımarıklık ve azgınlığı terketmek 35- Sihir yapmamak 36- Ölçü ve terazisini doğru tartmak 37- Allah'ın azabından korkmak 38- Bir günlük nafakası (yiyeceği-içeceği) olmayana sadaka vermek 39- Allah'ın rahmetinden ümid kesmemek 40- Nefsinin kötü arzularına tabi olmamak 41- İçki kullanmamak 42- Allah'a ve mü'minlere su-i zan etmekten sakınmak 43- Zekat vermek ve mali cihatta bulunmak 44- Hayız (adet) zamanlarında ve nifas halinde hanımı ile cinsi mukarenette bulunmamak 45- Bütün günahlardan; kötülüklerden kalbini temiz tutmak 46- Yetimin malını haksız olarak yememek, onlara iyilik etmek 47- Kibirlilik etmemek 48- Livata (erkekle cinsi münasebet) ve zina yapmamak 49- Beş vakit namazı muhafaza etmek 50- Zulm ile halkın malını yememek 51- Allah'a şirk (ortak) koşmamak 52- Riyadan (gösterişten) sakınmak 53- Yalan yere yemin etmemek 54- Verdiği sadakayı başa kakmamak ![]() ![]() ![]() Alemlerin Rabbi, Rahman ve Rahim olan Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünyanın İnsanlara Nasihati EY ADEMOĞLU! Üzerimde ; gezip dolaşıyorsun! İçimde ; hareket edemeyeceksin! Üzerimde ; günah işlersin! İçimde ; hesap vereceksin! Üzerimde ; gülüyorsun! İçimde ; ağlayacaksın! Üzerimde ; neşelenirsin! İçimde ; mahzun olacaksın! Üzerimde ; mal topluyorsun! İçimde ; pişman olacaksın! Üzerimde ; haram yiyorsun! İçimde ; kurtlar seni yiyecek! Üzerimde ; hile yapıyorsun! İçimde ; zelil olacaksın! Üzerimde ; sevinçlisin! İçimde ; üzüntüye düşersin! Üzerimde ; ışıkta geziyorsun! İçimde ; karanlığa düşersin! Üzerimde ; herkesle berabersin! İçimde ; yalnız kalacaksın Şu 4 şeyin değerini ancak aşadaki 4 kimse bilebilir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Gel, gel, ne olursan ol yine gel, ister kafir, ister mecusi, ister puta tapan ol yine gel, bizim dergahımız, ümitsizlik dergahı değildir, yüz kere tövbeni bozmuş olsan da yine gel ![]() ![]() ![]() Şu toprağa sevgiden başka bir tohum ekmeliyiz, Şu tertemiz tarlaya başka bir tohum ekmeliyiz biz ![]() ![]() ![]() Beri gel, beri ! Daha da beri ! Niceye şu yol vuruculuk ? Madem ki sen bensin, ben de senim, niceye şu senlik benlik ![]() ![]() ![]() Ölümümüzden sonra mezarımızı yerde aramayınız! Bizim mezarımız âriflerin gönüllerindedir ![]() PEYGAMBER EFENDİMİZDEN NASİHAT Ashâb-ı Kirâmdan Ebû Zerr hazretleri bir gün Peygamber Efendimize: “Bana tavsiyede bulun yâ Rasûlallah” diye ricâda bulununca Peygamber Efendimiz Hz ![]() — Sana Allahtan korkmanı tavsiye ederim ![]() ![]() — Kurânı oku, Allahın zikrine sarıl ![]() ![]() — Sakın çok gülme ![]() ![]() — Çok konuşmamaya çalış çünkü bu, şeytanın senden uzaklaşması için bir vesîle, dînini koruman hususunda bir yardımcıdır ![]() — Fakirleri sev, onlarla hemdem ol ![]() — Senden aşağıdakilere bak, senden üstünlerine bakma ![]() ![]() — Acı da olsa hakkı söyle ![]() — Bildiğin kusurların seni, halkın eksikliklerini araştırmaktan alıkoysun ![]() ![]() — Ey Ebû Zerr! Tedbir gibi akıl, günahlardan sakınmak gibi verâ, güzel ahlak gibi servet yoktur, buyurdu ![]() HZ ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() 16 ![]() ![]() 17 ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() HZ ![]() ![]() ![]() ![]() İbn-i Mülcem, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() — “Oğlum, niye ağlıyorsun?” Hz ![]() — “Nasıl ağlamayayım? Âhiretin ilk, dünyânın son gününde bulunuyorsun! — “Oğlum, dörder maddeden ibâret şu iki tavsiyemi iyi belle, onlara riâyet edersen, yapacağın hiçbir şey sana zarar vermez: 1- En büyük zenginlik, akıl ![]() 2- En koyu fakirlik, ahmaklık ![]() 3- En yaman yalnızlık, böbürlenmek ![]() 4- En değerli âlîcenâplık, güzel ahlâktır ![]() Diğer dört şey ise: 1- Ahmakla dostluktan sakın, çünkü o sana faydalı olmak isterken zarar verir ![]() 2- Yalancıyla dost olma ![]() ![]() 3- Cimriyle de dostluk kurma, zîrâ ihtiyaç duyduğun şeyi senden uzaklaştırır ![]() 4- Fâcirle de dost olma, çünkü seni ucuza satıverir ![]() Alemlerin Rabbi, Rahman ve Rahim olan Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslamda Namaz NAMAZIN VAKTI SÜNNET FARZDAN ÖNCE FARZ SÜNNET FARZDAN SONRA VITIR TOPLAM SABAH 2 2 - - 4 ÖGLE 4 4 2 - 10 IKINDI 4 4 - - 8 AKSAM - 3 2 - 5 YATSI 4 4 2 3 13 Namazin Sartlari 1) Hadesten Taharet: Hades denilen manevî kirin giderilmesi için, abdest almak, gerekli hallerde gusül yapmaktir ![]() 2) Necasetten Taharet: Namaz kilacak kisinin, bedeninde, üzerindeki elbisede ve namaz kilacagi yerde pislik varsa bunlari temizlemektir ![]() 3) Setr-i Avret: Namaz kilacak kisinin vücudunda örtünmesi gereken yerleri örtmesi demektir ![]() Erkeklerin: Göbek ile diz kapagi arasini (dizkapagi dahil), Kadinlarin: Yüz, el ve ayaklardan baska vücudunun her tarafini örtmeleri gerekir ![]() 4) Istikbal-i Kible: Namazi kibleye dönerek kilmaktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5) Vakit: Namazlari kendi vakitleri içinde kilmaktir ![]() ![]() 6) Niyet: Hangi namazi kildigini bilmek ve kalbinde hatirlamaktir ![]() ![]() Namazin Rukünleri 1) Iftitah Tekbiri: Namaza baslarken tekbir almak demektir ![]() 2) Kiyam: Namazda ayakta durmak demektir ![]() 3) Kiraat: Namazda ayakta iken biraz Kur'an okumaktir ![]() 4) Rükû': Namazda eller diz kapagina erisecek kadar egilmektir ![]() 5) Sücûd: Rükû'dan sonra ayaklar, dizler ve ellerle beraber alni yere koymaktir ![]() 6) Ka'de-i Ahîre: Namazin sonunda "Ettehiyyatü" okuyacak kadar oturmak demektir ![]() Namazin Vacibleri 1) Namaza "Allahu Ekber"sözü ile baslamak ![]() 2) Farz namazlarin ilk iki rek'atinda, nafile namazlarin her rek'atinda Fatiha suresini okumak ![]() 3) Farz namazlarinin ilk iki rek'atinda, vitir ve nafile namazlarin her rek'atinda Fatihadan sonra sûre veya ayet okumak ![]() 4) Fatihayi sureden önce okumak ![]() 5) Secdede alin ile beraber burnu da yere koymak ![]() 6) Üç ve dört rek'atli namazlarin ikinci rek'atinda oturmak (Buna ka'de-i ûlâ=birinci oturus 7) Namazlardaki birinci oturus ile son oturuslarda ettehiyyatü'yü okumak ![]() 8) Cemaatle kilindigi zaman sabah, cuma, bayram, teravih ve vitir namazlarinin her rek'atinda, aksam ve yatsi namazlarinin ilk iki rek'atinda imamin fatiha ve sureyi açiktan, ögle ve ikindi namazlarinda ise, gizlice okumasi ![]() 9) Imama uyan cemaatin fatiha ve sureyi okumayip susmasi ![]() 10) Vitir namazinda kunut tekbiri almak ve kunut dualarini okumak ![]() 11) Bayram namazlarinda alinan ilâve tekbirler ![]() 12) Ta'dili erkân, yâni ayakta iken dosdogru, rükûda dümdüz olmak (Kadinlar biraz meyilli dururlar), rükûdan kalkinca iyice dogrulmak, iki secde arasinda tam oturmak ![]() 13) Namazin sonunda saga ve sola selâm vermek ![]() 14) Namazda yanilma olursa sehiv secdesi yapmak ![]() Namazin Sünnetleri 1) Bes vakit namaz ile Cuma Namazi için ezan ve kamet getirmek 2) Iftitah tekbirini alirken elleri yukariya kaldirmak 3) Sübhaneke ve Eûzu-Besmele'yi sessizce okumak 4) Sag eli sol el üzerine koymak 5) Fatiha'dan sonra gizlice 'amin' demek 6) Rükû ve secdeye egilip kalkarken alinan tekbirler 7) Rüku ve secde tesbihleri ![]() ![]() 8) Rukü'dan dogrulunca "SEMIALLAHU LIMEN HAMIDEH" ve hemen arkasindan "RABBENA LEKE'L HAMD" demek ![]() 9) Kiyamda bir özür bulunmadigi takdirde iki ayagin arasini dört parmak kadar açik bulundurmak ![]() 10) Rukü'da parmaklar açiK olarak dizleri tutmak, dizleri, dirsekleri dik ve sirti bas ile dümdüz halde bulundurmak ![]() 11) Secdeye varirken önce dizleri, sonra elleri, sonra yüzü vere koymak ![]() ![]() 12) Tahiyyati sessizce okumak ![]() 13) Selama sagdan baslamak 14) Sütre edinmek (Önü açik yerde namaz kilarken önüne sütre koymak) Namazi Bozan Seyler 1) Namazda konusmak ![]() 2) Birsey yemek veya içmek ![]() 3) Kendi isitecegi kadar gülmek (yanindakilerin isitecegi kadar gülerse abdesti de bozulur ![]() 4) Birine selâm vermek veya verilen selâmi almak ![]() 5) Gögsünü kibleden çevirmek ![]() 6) Dünyaya âit bir seyden veya bir agridan dolayi aglamak "ah" demek ![]() ![]() 7) Öksürügü yok iken öksürmeye çalismak ![]() ![]() 8) Namazda bir is yapmaya çalismak ![]() 9) Bir seye üflemek ![]() 10) Kur'an'i, manasi bozulacak sekilde yanlis okumak ![]() 11) Ayeti mushaf'a bakarak (yüzünden) okumak ![]() 12) Namazda abdesti bozulmak ![]() 13) Teyemmüm eden kimsenin namazda suyu görmesi, mesh müddetinin namazda bitmesi ![]() 14) Sabah namazini kilarken günesin dogmasi ![]() 15) Cemaatle namazda kadinlarla erkeklerin arada bir perde olmadan yanyana bir safta kilmasi ![]() 16) Namazda örtünmesi gereken yerlerin açilmasi ve bu açilmanin bir rükûn yapacak kadar süre devam etmesi ![]() 17) Bayilmak, çildirmak ![]() ![]() ![]() Namazin Mekruhlari 1) Sikisik abdestle namaz kilmak 2) Namazda elbise veya bir baska yerle oynamak 3) Namazda bir yere dayanmak 4) Gerinmek veya esnemek 5) Parmaklari çitlatmak 6) Özürsüz bagdas kurmak 7) Insan yüzüne karsi kilmak 8) Basi açik kilmak 9) Kiraatta, Kur'an-i Kerimdeki siraya uyulmamasi ![]() 10) Erkeklerin secde ederken kollarini tamamiyla yere dösemeleri 11) Tek ayak üzerinde durmak veya bir ayagi yerden kesmek ve digerine dayanmak 12) Namazda daha selam vermeden terleri veya yüze dokunmus olan topraklari silmek 13) Namaz içinde, verilen selami el veya bas isaretleriyle almak 14) Ikinci rekatta birinci rekata göre daha uzun okumak 15) Yanmakta olan atese dogru namaz kilmak ![]() ![]() ![]() ![]() Alemlerin Rabbi, Rahman ve Rahim olan Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslamda Hacc Hac ve Önemi Islâm sartlarinin besincisi hac'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ömründe bir defa hacca gitmesi farzdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() arinmis olarak döner ![]() ![]() ![]() Hac Kimlere ve Ne Zaman Farzdir Asagidaki sartlari tasiyanlara hacca gitmek farz olur: 1) Akilli olmak, 2) Erginlik çagina gelmis olmak, 3) Müslüman olmak, 4) Hür olmak, 5) Haccin farz oldugunu bilmek ![]() ![]() ![]() 6) Zorunlu ihtiyaçlardan baska hacca gidip dönünceye kadar kendisinin ve bakmakla yükümlü oldugu aile fertlerinin geçinebilecegi maddi güce sahip olmak ![]() 7) Durumuna uygun bir vasita ile hac yolculugunu yapabilmesi için vasita ve yol masraflarini karsilayacak parasi olmak ![]() 8) Hac vazifesini yapabilecek zamana yetismis olmak ![]() Saydigimiz bu sartlardan baska hac vazifesini bizzat yapmak için su sartlarin da bulunmasi gerekir ![]() ![]() Haccin Edasinin Sartlari 1) Vücutça saglikli olmak, (Kör, kötürüm ve hac yolculuguna dayanamayacak derecede hasta ve yasli olmamak ![]() 2) Hacca gitmesine bir engel bulunmamak, (Hapiste olmak gibi) 3) Yol güvenligi olmak, 4) Kadinin yaninda kocasi veya evlenmesi caiz olmayan bir mahremi bulunmak ![]() 5) Kocasi ölmüs veya bosanmis olan kadinlarin iddet süreleri bitmis olmak ![]() Bu saydigimiz sartlara sahip olan bir kimsenin önündeki ilk hac mevsiminde hacca gitmesi farz olur ![]() Haccin Vacibleri 1) Müzdelife'de vakfe ![]() 2) Safa ile Merve tepeleri arasinda sa'y etmek 3) Cemreleri taslamak (Seytan taslamak) 4) Saçlari tras etmek veya kisaltmak 5) Sader (veda) tavafini edâ etmek Haccin Sünnetleri Kudûm tavafi yapmak, erkeklerin kudûm ve ziyâret tavafinda remel yapmalari (Reml: Adimlari kisaltip, omuzlari silkerek çalimli bir sekilde yürümektir ![]() ![]() Umre Umre, belirli bir zamana bagli olmadan usulüne göre ihrama girdikten sonra tavaf etmek, sa'y yapmak ve tras olmaktan ibarettir ![]() ![]() ![]() ![]() Alemlerin Rabbi, Rahman ve Rahim olan Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İlmihal Bilgileri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlmihal Bilgileriİslamda Oruc Ramazan orucu ve oruç çesitleri Ramazan orucu müslüman , akilli ve ergenlik çagina gelmis kimselere farzdir ![]() aylardan Ramazan ayinin bazen 29, bazen 30 gün sürmesine göre 29 veya 30 gün olarak tutulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bes çesit oruç vardir: 1) Farz oruç: Ramazan orucunun edasi ve kazasi farzdir ![]() ![]() 2) Vacip oruç: Adak oruçlari ile bozulan nafile orucun kaza edilmesi vaciptir ![]() 3) Sünnet oruç: Kamerî aylardan Muharrem ayinin 9-10 veya 10-11 ![]() ![]() 4) Müstehap oruç: Kameri aylarin 13 ![]() ![]() ![]() ![]() 5) Mekruh oruç: Iki türlü mekruh oruç vardir: a ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() Ramazanda oruç tutamayanlar ne yaparlar ? Oruç tutmayacak kadar hasta olanlar, hastaya bakanlar, Ramazan ayinda yolculuk yapanlar, gebe veya emzikli olanlar, asiri yaslilar ve düskünler, aybasi hali veya logusalik halinde bulunan kadinlar Ramazan ayinda oruç tutmazlar ![]() a ![]() bu özürleri sona erdikten sonra ve Ramazan ayi disinda oruçlarini kaza ederler ![]() b ![]() ![]() oruçlarini Ramazan ayindan sonra tutarlar ![]() Oruca nezaman ve nasil niyet edilir Orucun sahih olmasi için niyet etmek sarttir ![]() ![]() Ramazan orucuna, aksamdan itibaren kusluk vaktine kadar niyet edilebilir ![]() Normal olarak oruca, sahur yemegini yedikten sonra niyet edilir ![]() ![]() ![]() geceleyin kalkip tekrar niyet etmesi gerekmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() diye söylemelidir ![]() Orucu bozup kaza ve keffaret gerektiren haller Oruçlu oldugunu bildigi halde kasden: 1) Yemek, içmek, (ister gida maddesi, isterse ilaç olsun) 2) Cinsi iliskide bulunmak ![]() 3) Sigara içmek Orucu bozar, kaza ve keffareti gerektirir ![]() Bozulan orucun yerine gününe gün oruç tutmaktir ![]() Bozulan bir gün orucun yerine iki ay veya altmis gün pespese oruç tutmaktir ![]() Ramazan ayinda niyet ederek oruca baslayan bir kimse özürsüz olarak bile bile yiyip içse veya cinsi iliskide bulunsa orucu bozulur ![]() ![]() Baslanan bir orucu bilerek bozmanin dünyadaki cezasi keffarettir ![]() ![]() ![]() ![]() Oruçluya mekruh olan hususlar 1) Bir seyi dilinin ucuyla gereksiz yere tatmak 2) Lüzumsuz yere bir sey çignemek 3) Sakiz çignemek 4) Kendisinden emin olmayan bir kisinin hanimini öpmesi, boynuna sarilmasi, kucagina almasi 5) Tükrügü agizda biriktirip yutmak 6) Kan aldirmak 7) Kendini zayif düsürecegini tahmin ettigi yorucu bir iste çalismak 8) Agzina su alip çalkalamak Alemlerin Rabbi, Rahman ve Rahim olan Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teravih namazı Teravih Namazının Kaç Rekat Olduğu Teravih ramazan ayına mahsus bir gece namazıdır ![]() ![]() için sünnet-i müekkede bir namazdır ![]() ![]() başına kılınabildiği gibi cemaatla kılınması kifai sünnettir ![]() cemaatla namaz kılmaya olan iştiyakına rağmen farz namazları dışında sadece teravih namazını cemaatla kılmışlardır ![]() Sevgili Peygamberimiz (s ![]() ![]() ![]() bu namazın kılınmasını ümmetine tavsiye ve teşvik etmişlerdir: “Kim inanarak ve sevabını umarak Ramazan namazını kılarsa geçmiş günahlarından bir kısmı bağışlanır ![]() ![]() Buhari teravihin önemine binaen bu hadisi “nafile olan Ramazan Namazını kılmak imandandır” başlığı ile açtığı bir babda zikretmiştir ![]() Toplumumuzda her kesimin ilgisini çeken bu çok sevimli ve ruhlara ferahlık veren neşeli ibadetimiz ülkemizde büyük bir huşu ve huzur içerisinde yerine getirilmekte toplumumuzda birlik beraberliği ve uzlaşıyı da beraberinde getirmektedir ![]() Teravih namazını ilk olarak Sevgili Peygamberimiz (s ![]() ![]() ![]() kılmışlardır ![]() kılınmıştı ![]() çıkıp teravih namazını ashabıyle kılmışlar ancak dördüncü gece cemaat mescide sığmayacak derecede çoğalınca Peygamberimiz yalnız yatsı namazını kıldırarak hanesine çekilmiş teravih namazı için çıkmamış ve sabah namazına kadar bekleyen cemaata namazdan sonra “teravih için beklediğinizi biliyordum fakat üzerinize farz olur da edasından aciz kalırsınız diye korktum ![]() ![]() sonra herkes teravih namazını evinde veya mescidde kendi kendine kılmaya devam etmiştir ![]() ![]() dağınıklığı görmüş bunu önlemek için cemaati bir imam arkasında toplayıp tekrar cemaatla kılmanın daha hoş olacağını arkadaşlarına söylemiş ve ashabın ileri gelen hafızlarından Ubey İbn-i Kâbı imam tayin ederek teravih namazının cemaatla kılınmasını başlatmıştır ![]() ![]() kıldıklarını görünce “bu ne güzel bir adet oldu” diye sevincini belirtmiştir ![]() Gerçi teravih namazı zamanı saadette vardı ![]() Rasulüllahın beraberinde cemaatla kılınmıştı ![]() sokulmamıştı ![]() ![]() bidat ifadesi dinde olmayanı dine sokma anlamında değildir ![]() kılınmasının yeniden ihdas edilmiş olması anlamındadır ![]() yoktu ![]() ![]() kılınmasını bırakmıştı ![]() kalmamıştı ![]() değildi ![]() Nitekim bilahire Hz ![]() (r ![]() ![]() nurlandırdığı gibi Allahda Ömerin kabrini öyle nurlandırsın” diye memnuniyetini belirtmiştir ![]() Hz ![]() kılınan teravihin kaç rekat olduğu hakkında iki rivayet vardır: Vekîın malik İbn Enesden onun da yahya İbn Saddan rivayetine göre Hz ![]() cemaatına yirmi rekat kıldırmasını emretmişti ![]() Hz ![]() ![]() ramazanda ve sair gecelerde, bir rivayette onbir, diğer rivayette onüç rekattan fazla namaz kılmadığı hakkındaki sahih rivayete ilaveten Hz ![]() Muvattadaki rivayete göre onbir rekat kıldırması için Ubey İbn Kâba emir verdiği hakkındaki rivayetleri karşısında Beyhakînin Said İbn Yezidden Hz ![]() döneminde teravihi yirmi rekat kıldıklarına dair rivayetini İmam Nevevî telif etmiş ve Hz ![]() aitti ![]() ![]() devamedegelen de budur ![]() ![]() Teravih namazının asrı saadette ve ondan sonraki dönemde rekatlarının adedi hususunda daha geniş malumat edinebilmek ve sağlıklı bir sonuca kavuşmak için Allame Bedreddin Aynînin Umdetül-kârî isimli eserindeki malumata kısaca bir göz atma ihtiyacını duymaktayız ![]() Bu İslâm aliminin verdiği bilgiye göre Resûuli Ekremin gece namazının gerek kemiyet ve gerek keyfiyeti hakkındaki haberleri Hz ![]() gelmektedir ![]() Tirmizi nin Medinelilerin uyguladıklarını söylediği teravih namazı vitirle birlikte kırkbir rekattır ![]() İmam Mâlikden meşhur olan otuzaltı rekat teravih, üç de vitirdir ![]() ![]() ![]() ![]() Tirmizi ekseri ilim ehline göre teravih yirmi rekattır, zira Hz ![]() ![]() ![]() ![]() sahabilerden rivayet edilen de budur ![]() de budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saib İbn Yezidden Ömer İbn-i Hattabın Ubey İbn-i Kâb ile temimi Dariye ramazan imamlığı verirken yirmi bir rekat kıldırmalarını söylediği yüzer âyet okunarak kılınan bu namazdan cemaat dağılırken nerdeyse tan yeri ağaracağı rivayet edilmiştir ![]() İbn-i Abdilberr demiştir ki Haris İbn-i Abdirrahman İbn-i Ebî Zübabın Saib İbn-i Yezidden rivayetine göre de teravih namazı Hz ![]() ![]() ![]() Hz ![]() rivayete gelince Vekîin, Hasan İbn-i Salih kanalıyla Ebul Hasnadan, gelen rivayetine göre de Hz ![]() kıldırması için emir vermişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ameş, Abdullah İbn-i Mesudun da ramazan ayında yirmi rekat teravih üç de vitir kıldığını söylemiştir ![]() Bedreddin Ayni Tabiinden bu görüşte olanların isimlerini de verdikten sonra diyor ki İbn-i Abdilberr de demiştir ki cumhur-i Ulemanın kavli de budur ![]() birçok fukaha da bu görüştedirler ![]() sözkonusu olmamıştır ![]() ![]() Allame Aynî teravih namazının rekatlarıyle ilgili başka rivayetlere de şöyle temas etmektedir: Ebu Muclizden gelen rivayete göre bu zat cemaata onaltı rekat kıldırır her gece kuranın yedide birini okurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teravihin onüç rekat olduğunu Saib İbn-i Yezid söylemiştir ve demiştir ki: Biz Hz ![]() rekat kılardık ![]() çıkabilirdik ![]() ![]() bu hususta duyduklarımın en sağlamı ve uygunu budur ![]() Bedreddin Aynî bu onüç rekat Hz ![]() ![]() bunu yirmi üçe çevirmişti, diyor ![]() Bu hususta İbn-i Ebî Şeybenin el-kitab-ül Musannefinde: Hz ![]() emrettiği tasrih edilmiş, Abdülaziz bin Refîin Ubey bin Kâbın ramazanda Medinede yirmi rekat teravih, üç rekat da vitir kıldırdığını söylemiştir ![]() Saib bin Yezid diyor ki biz Hz ![]() ![]() bunun isnadı sahihtir ![]() ![]() aitdi, sonradan yirmi üzerinde istikrar etmiştir, tevarûs eden de budur ![]() ![]() ![]() Mezhep İmamlarının görüşüne gelince: İmam Malikden otuz altı rivayetine karşılık öteki üç mezhep imamı da teravih için yirmiden noksan bir sayıyı benimsememişlerdir ![]() “İhtilâfü Ulema” isimli eserinde bu hususda sadece şu bilgiyi vermiştir ![]() Hanefiler ve İmam Şafiî vitirden başka yirmi kılınır ![]() ![]() İmam Malik vitirle beraber otuz dokuz kılınır, otuz altısı teravih üçü vitirdir demiş ![]() kadimden uygulayageldikleri budur ![]() ![]() Saib İbn-i Yezid Hz ![]() zamanında biz ramazanda yirmi kılardık ![]() ihtiyacı duyardık demiştir ![]() Hasan İbn-i Hayy, Amr İbn-i Kaysdan, o da Ebul Hasnadan rivayet etmiştir ki: Hz ![]() ![]() ![]() ramazan da cemaata yirmi rekat kıldırmasını emretmiştir ![]() İbn-i Rüşd bu hususta şu bilgiyi veriyor: Ramazanda kılınan namazın rekatları sayısında Alimler ihtilaf etmişlerdir ![]() Ahmed ve Davud bu namazın vitir namazından başka yirmi rekat olduğunu söylemişlerdir ![]() teravihin otuz altı, vitir namazının da üç olduğunu ve bunu güzel gördüğünü nakletmiştir ![]() Rekatların adedindeki ihtilaf bu husustaki naklin ihtilafına bağlıdır ![]() Rumandan Hz ![]() ![]() İbn-i Ebi Şeybe Davud İbn-i kaysdan tahricine göre davud İbn-i kays demiştir ki insanlarımız Ömer İbn-i Abdülaziz ve Eban İbn-i Osman zamanında Ramazanda Medinede üç rekat vitir namazı olmak üzere otuz altı rekat namaz kılarlardı ![]() İbn-ül Kasımın İmam Malikden anlattığına göre ötedenberi uygulanagelen bu idi ![]() otuzaltı rekattı ![]() İLK TERAVİH Peygamberimizin ashabına kıldırdığı ilk teravih namazından bahseden muteber hadis kaynaklarının verdikleri hadislerde teravih namazının rekatları ile ilgili bir sayı yoktur ![]() Bu sayı, Hz ![]() varid olan soruya Hz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() “Rasulüllah (s ![]() ![]() ![]() üzerine ziyade etmiş değildir ![]() ![]() rivayette bu sayı onüç rekat olarak hadiste yer almıştır ![]() Ancak Hz ![]() Hz ![]() teravihle ilgili olduğu şüphelidir ![]() anlaşılıyor ki Rasulüllahın devamlı kıldığı bir gece namazı vardı ![]() ramazan münasebetiyle her ibadetinde olduğu gibi Peygamberimizin bu namazında da bir değişme, bir artış olur muydu? şeklinde bir yaklaşımla sorulmuş olabileceği variddir ![]() ![]() soru sadece ramazandaki bu gece namazı hakkında idi ![]() ![]() şüphesi kalmasın diye Rasulüllahın hem ramazandaki hem de ramazandan başka gecelerdeki namazını kapsayacak şekilde cevap vermiştir ![]() ![]() cevabî cümlelerinde teravih namazını veya kıyam-ı Ramazanı işar eden bir tasrih ve tabir de yoktur ![]() ![]() sorulduğu günlerde teravih namazı biliniyor muydu? Hz ![]() ki Rasulüllahın ilk olarak ashabıyla kıldığı teravih namazı o yılın ramazanının yirmiüçüncü, yirmidördüncü, yirmibeşinci, gecelerinde idi ![]() böyle bir namazı henüz kimse bilmiyordu ![]() sorulan bir soruya Hz ![]() sonramıydı? Bu sorunun cevabını tam olarak verebilmemiz için, Buharinin bu hadisi teravih hakkında açtığı babda zikretmesinden başka elimizde natık bir delil yok gibidir ![]() Nasslardaki şumûllülük, konusunda kesin hüküm ifade edemiyeceğine bakılırsa sadr-ı İslâmda teravih namazı sekiz rekattı ![]() ![]() Fakat şu bir gerçektir ki: Hz ![]() ![]() ![]() teravihin yüzyıllarca yirmi rekat olarak kılanagelmesi onu, böylece bütün İslâm toplumunun üzerinde ittifak ettiği bir üne ve özelliğe kavuşturmuştur ki Rasulüllah, ümmetinin yanlış bir iş üzerinde toplanmıyacağını bildirmiştir ![]() İmam Ebu Yusuf, üstadı Ebu Hanifeden, teravih namazının hükmünü ve Hz ![]() istinad edilerek bu namazın yirmi rekat olmak ve cemaatle eda edilmek suretiyle ortaya konulduğu sormuştu ![]() şüphesiz bir sünnet-i müekkededir ![]() ![]() kılınması ne kendi ictihadıyle ne de sırf kendi düşüncesinden çıkartmıştır ![]() Asr-ı Saadette carî olmayan bir din meselesini ihdas edip ortaya koyan bir bidatçı değildir ![]() ![]() kaynağına ve Rasullüllahın bir tavsiyesine dayandırmıştır ![]() Hakkı batıldan, sünneti bidatdan ayırmak hususunda müstesna kudreti ve din hususunda üstün deredeki dikkati, isabetli görüş ve ictihadı, müsellem olan Hz ![]() konuda kaynak olmaya değer bir kabiliyettir ![]() gerek Şafii fukahasının büyükbir kısmı teravih namazının yirmi rekat olarak sünnet kılındığını söylemişlerdir ![]() Görüldüğü üzere Hz ![]() Hz ![]() ![]() teravih namazı yirmi rekattır ![]() rekat olarak ele alınmış ve işlenmiştir ![]() bütün İslâm ülkelerinin camilerinde cemaatla teravih namazı yirmi rekat olarak kılınmaktadır ![]() kadını-erkeği, genci-yaşlısı, hatta çoluk-çocuğu ile tam bir kaynaşma, sevgi, saygı, huzur ve sükun içerisinde dolup taşan mabetlerimizde eda edilen bir ibadetimizin rekat sayısını tartışma konusu yaparak toplumumuzda dine karşı şüphe uyandırmak ve toplumumuzu sebepsiz yere bir fikir kargaşasına sürüklemek iyi niyetli hiç kimseye bir şey kazandırmaz ![]() tedirginlik, huzursuzluk ve sitresin artmasına sebep olur ki, bu ibadetlerin ruhuna da aykırıdır ![]() Alemlerin Rabbi, Rahman ve Rahim olan Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teyemmüm ![]() ![]() Teyemmüm; ellerinin içiyle yeryüzü cinsinden bir şeye vurup yüzünü yıkar gibi bir defa sıvazlamak, tekrar aynı şekilde vurup, sol eliyle sağ kolunu, sağ eliyle de sol kolunu dirseklerle beraber birer defa sıvazlamak ve bunları temizlenme niyyetiyle, yani rastgele değil de, teyemmüm kastıyla yapmaktır ![]() Teyemmümün farzı ikidir: niyyet ve yüzü ve kolları sıvazlamak üzere, ellerle iki vuruş ![]() ![]() Teyemmümün sağlam olabilmesi için; suyu kullanmaktan aciz olmak, teyemmüm edecek şeyin temiz olması, teyemmüm edilen organların heryerini sıvazlamak şarttır ![]() Toprak, kum, kiremit, tuğla; beton ve taş gibi şeylerle, tozları olmasa dahi teyemmüm yapılır ![]() Cünüp, âdetli, lohusa ve abdestsizin teyemmümleri aynıdır ![]() Su soğuk olduğu ve ısıtma imkânı bulamadığı için, hasta olmaktan korkuyorsa gusul yerine teyemmüm yapabilir, ama bu durumda abdest yerine teyemmüm yapamaz ![]() ![]() Su bulunmadığı sürece teyemmüm abdest gibidir, vakit girmeden de alınabilir ve onunla istenildigi kadar namaz kılınabilir ![]() Teyemmüm yapmak isteyen kimsenin; su bulma ihtimalı varsa, dörtbir yanına doğru bir ok atımı kadar yeri araması, parası varsa normal olan fiyatla suyu satın alması, su alabileceği bir kimsede su varsa istemesi gerekir ![]() ![]() Teyemmüm edecek kimsenin, namazı vaktin sonuna kadar geciktirmesi müstehap (hoş) tır ![]() ![]() Teyemmümü; abdesti bozan şeyler ve abdeste yetecek kadar suyu kullanma imkânı bulunması bozar ![]() ![]() Alemlerin Rabbi, Rahman ve Rahim olan Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İlmihal Bilgileri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İlmihal BilgileriZekat Zekâtin Faydalari Zekât, kalbi cimrilik hastaligindan, mali fakirin hakkindan temizleyen, zenginlerde sefkat ve merhamet duygularini gelistiren bir ibadettir ![]() Zekât sayesinde fakirlerin kalbindeki haset ve kiskançlik ortadan kalkar ![]() gelerek toplumda birlik ve kardeslik kuvvetlenmis olur ![]() esaslar getirmistir ![]() ![]() ![]() Zekâti verilen serveti, yok olmaktan, kötü insanlarin zararindan Allah korur ![]() " Mallarinizi zekât ile koruyunuz ![]() ![]() ![]() Zekat Kimlere Farzdir? Zekat, Müslüman, erginlik çagina gelmis, akilli, hür ve dinen zengin sayilan kimselere farzdir ![]() ![]() ASLÎ IHTIYAÇ: Oturulan ev, giyim esyasi, binek arabasi, ticaret için olmayan kitaplar, sanatin icrasi için gerekli aletler ve ailenin bir yillik nafakasidir ![]() NISAP: Dinimizin koydugu bir zenginlik ölçüsüdür ![]() ![]() Asli ihtiyaçtan baska bu miktarlarda mala sahip olduktan sona tam bir yil geçince zekat farz olur ![]() Zekât Kimlere Verilir? Zekât verilecek kimseler sunlardir: 1) Fakirler: Dini ölçülere göre zengin sayilmayan, nisab miktari mali olmayan kimselerdir ![]() 2) Yoksullar: Hiçbir seyi olmayanlar ![]() 3) Borçlular: Borcundan fazla nisab miktari mala sahip olmayanlar ![]() 4) Yolcu: Memleketinde mali oldugu halde yolda parasiz kalan, elinde bir sey bulunmayan kimselerdir ![]() ![]() 5) Allah Yolundakiler: Bunlar cihad veya hac için yola çikip parasiz kalanlar ile isini gücünü birakip kendisini ilme vermis olan kimselerdir ![]() Zekatin öncelikle fakir olan yakin akrabaya, komsulara, hemsehrilere verilmesi daha sevaplidir ![]() Zekât Kimlere Verilmez? 1) Ana, baba, büyük ana ve büyük babalara, 2) Ogluna, oglunun çocuklarina,kizina, kizinin çocuklarina ve bunlardan dogan çocuklara, 3) Zenginlere, 4) Müslüman olmayanlara, 5) Kari-koca birbirlerine ![]() Zekatin Ödenmesi Paranin her 40 liradan bir lirasi zekat olarak fakire verilecektir ![]() ![]() ![]() Alemlerin Rabbi, Rahman ve Rahim olan Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nazar GÖZ DEĞMESİ (NAZAR) Kur'an-ı Kerim'de Hz ![]() ![]() "(Yakup) dedi: Oğullarım! (Şehre) hepiniz bir kapıdan girmeyin ![]() Ayrı ayrı kapılardan girin (ki size nazar değmesin ![]() ![]() Hüküm ancak Allah'ındır ![]() Ben ona güvenip dayandım ![]() Tevekkül edenler de yalnız ona güvenip dayanmalıdırlar ![]() Hafız İbn-i Kesir, bu ayeti tefsir ederken Selef imamlarından naklettiğine göre, Hz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Doğrusu inkâr edenler, Kur'an'ı duydukları vakit (sana olan düşmanlıklarından dolayı) neredeyse gözleri ile seni yere sereceklerdi! Hâlâ da (senin için): Mutlaka o, delidir! Diyorlar ![]() Halbuki Kur'an, bütün âlemler için bir öğütten başka bir şey değildir ![]() Bir kısım müfessirlerin beyanına göre, müşrikler, peygamberimiz tiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer Allah (c ![]() ![]() ![]() Yüce Allah (c ![]() ![]() "De ki: (Karanlığı yarıp sabahı ortaya çıkaran) sabahın Rabbine sığınırım ![]() Yarattığı şeylerin şerrinden, (Karanlık çöktüğü zaman) bastıran gecenin şerrinden, Sihir yapmak için düğümlere üfleyen büyücülerin şerrinden, Ve kıskandığı zaman kıskanç kişinin hasedinden (Allah'a sığınırım ![]() Bu surenin son ayetinde, hased eden kimsenin hasedinden Allah (c ![]() ![]() Hasedci, Cenab-ı Hakk'ın, kuluna verdiği nimeti çekemez ve o nimetin yok olmasını ister ![]() Bu, genel bir tutumdur ![]() Hasedcinin nazar etmesini ve daha başka musibetleri içine alır ![]() Yukarıda zikrolunan ayetler, gözdeğmesinin hak ve gerçek olduğuna bir delildir ![]() Eğer gözdeğmesi (nazar) diye bir olay olmasaydı, onun şerrinden Cenab-ı Hakk'a sığınmaya da gerek olmazdı ![]() Yine onun hak ve gerçek olduğuna dair sünnetten de deliller vardır ![]() İnsanlardan pekçoğu gözdeğmesi ile ilgili olaylara daima şahit olmuşlardır ve şahit olmaya devam etmektedirler ![]() Bazan bu gözdeğmesinin farkına varırlar ve onu bilirler ![]() Bazan da onu bilip anlayamazlar ![]() İnsanların başlarına gelen tecrübeler, zikredilenlerden çok daha fazladır ![]() Nice ölen kimseler vardır ki, onların ölüm sebepleri bilinmez ![]() Nice sağlam, kişiler de vardır ki, hasta olup yatağa düşerler fakat hastalıklarının gerçek sebebini bilmezler ![]() Nazar (gözdeğmesi), toplumda vâki olan bir hususdur ![]() Bazı kimselerin gözlerinde bir hâl vardır ki, konsantre olarak baktığı kişiye çeşitli zararlar verir ![]() Bir kısım âlimlere göre, insanların gözbebeklerinden ve parmak uçlarından görünmeyen ışınlar saçılmaktadır ![]() Gözdeğmesi gerçek olmakla beraber asıl sebebin ne olduğu bilinmemektedir ![]() Onu ancak Yüce Allah (c ![]() ![]() ![]() Nasıl ki; mıknatıs, demiri kendine çeker ![]() ![]() ![]() İmam Kastalanî diyor ki: "Bir çanak içinde süt olsa ve hayız gören bir kadın, elini o sütün içine soksa, o süt özelliğini kaybeder ve bozulur ![]() Eğer temiz bir kadın, elini o sütün içine soksa, süte bir şey olmaz ![]() Sebebini bilmediğimiz diğer şeyler de buna kıyas olunmalıdır ![]() Gözü değen bazı kimselerin anlattıklarına göre, bir şeye gıpta ile bakıp imrendikleri zaman onların gözlerinden bir hararet çıkmaktadır ![]() Gözdeğmesi ile ilgili olarak pekçok hadis-i şerifler de vardır ![]() Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() "Gözdeğmesi hak ve gerçektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hafız İbn-i Hacer diyor ki: "Yani, kem göz ile nazar edip gözdeğdirmek, toplumda var ve sabit olan bir şeydir ![]() İmam el-Kurtubî de gözdeğmesinin sabit olduğunu zikrederek şöyle demiştir: "Bu durum, ulemanın ittifak ettiği bir hususdur ![]() ![]() Onların görüşlerine karşı hadis-i şeriflerden pekçok deliller vardır ![]() Yine bu olayları müşahede eden pekçok kimseler mevcuttur ![]() Nice yiğitler vardır ki, gözdeğmesi, onları mezara koymuştur ![]() Nice güçlü develer vardır ki, nazar, onları da tencereye koymuştur ![]() Bütün bunların hepsi Cenab-ı Hakk'ın dilemesi ile olmaktadır ![]() Yüce Allah (c ![]() ![]() "Onlar ise, Allah'ın izni olmaksızın kimseye bir zarar veremezler ![]() ![]() ![]() ![]() Aslı olmayan ve mesnedsiz bir şekilde inkâr yolunu seçerek şeriata ve akla muarız (karşı) olan kimseye iltifat olunmaz ![]() Allâme İbn-i Kayyım diyor ki: "Vahiyden (dinden) ve akıldan nasibi olmayan bir taife, gözdeğmesi işini geçersiz saymışlardır ![]() Onlara göre, bu nazar değme işi ancak bir evhamdan ibarettir ![]() Bunlar akıl ve nakil bakımından insanların en cahilidirler ![]() Hicap (utanma) bakımından da insanların en kabasıdırlar ![]() Sıfatlarıyla, Fiilleriyle ve tesirleriyle onlar, ruh ve nefisleri bilmekten uzaktırlar ![]() Akıllı olan kimseler, her ne kadar göz-değmesinin sebebi ve tesiri hakkında ihtilâf etseler de nazar meselesini inkâr etmezler ![]() Hafız el-Hattâbî de gözdeğmesi gerçeğine değinmiş ve şöyle demiştir: "Kem gözle nazar eden kimsenin hain bakışı, karşısındaki şahsa zarar verir ![]() GÖZ DEĞMESİNİN SEBEPLERİ Bilmiş ol ki; Gözdeğmesi (nazar) iki sebepten dolayı olur: Biri, şiddetli düşmanlıktır ![]() ![]() Resulüllah (s ![]() ![]() ![]() "Gözdeğmesi hak ve gerçektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hadis-i şerifte gözdeğmesinin tesirine ve isabet etmesinin sür'atine işaret ve te'kid vardır ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() El-Elbânî bu hadis-i şerif için "Sahih" demiştir ![]() Hafız İbn-i Hacer de "Hasen" demiştir ![]() Bazı insanlar bu nazar olayını garip bulurlar ![]() Bazıları da dehşete kapılırlar ![]() ![]() Nice kimse vardır ki, Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine nice insanlar ve özellikle de bazı kadınlar vardır ki, Allah (c ![]() ![]() ![]() Böylece o güzele bir felâket ![]() Yahut bir hastalık, Ya da benzeri bir musibet gelmiştir de uzman doktorlar onun tedavisinden âciz kalmışlardır ![]() NAZARDAN KORUNMA TEDBİRLERİ Gözdeğmesi (nazar) illetine yakalanmadan önce korunmak için şu tedbirler alınmalıdır: 1) BİRİNCİ TEDBİR: Sabah ve akşam koruyucu dua, evrad ve zikirlere devam edilmelidir ![]() Onları okuyan kimseyi Allah (c ![]() ![]() ![]() Okunacak sure ve dualar çoktur ![]() Bazıları şunlardır: Fatiha Suresi, Ayetü'l-Kürsî, Felâk Suresi, Nâs Suresi, Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi bunları açıklayalım: a) Fatiha Suresi: "Hamd, Âlemlerin Rabbi (olan) Allah'a mahsusdur ![]() O, Rahman ve Rahîm'dir ![]() Din gününün sahibidir ![]() Ancak sana kulluk ederiz ve yalnız senden yardım dileriz ![]() Bizi doğru yola hidayet et ![]() Kendilerine nimet verdiklerinin yoluna (ilet) ![]() ![]() b) Ayetü'l-Kürsî: "Allah, kendinden başka hiçbir ilâh bulunmayan (Allah)'dır ![]() O, Hayy ve Kayyûm'dur ![]() Onu ne bir uyku yakalar, ne de bir uyuklama ![]() Göklerde ve yerde bulunanların hepsi onundur ![]() Onun izni olmadan katında hiç kimse şefaat edemez ![]() O, (kullarının) yapmakta oldukları şeyleri ve önceden yaptıklarını bilir ![]() Onun dilemesi hariç, insanlar onun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler ![]() Onun kürsüsü, gökleri ve yeri içine alır ![]() Onları koruyup gözetmek, kendisine ağır gelmez ![]() O yücedir, büyüktür ![]() c) Felâk Suresi: "De ki: (Karanlığı yarıp sabahı ortaya çıkaran) sabahın Rabbine sığınırım ![]() Yarattığı şeylerin şerrinden, (Karanlık çöktüğü zaman) bastıran gecenin şerrinden, Sihir yapmak için düğümlere üfleyen büyücülerin şerrinden, Ve kıskandığı zaman kıskanç kişinin hasedinden (Allah'a sığınırım ![]() d) Nâs suresi: "De ki: İnsanlann Rabbine sığınırım ![]() ![]() İnsanlann ilâhına (sığınırım ![]() Sinsi vesvesecinin şerrinden ![]() İnsanlann kalplerine şüphe ve tereddüt sokan ![]() Gerek cinlerden, gerek insanlardan ![]() e) Peygamberimizin okuduğu muhtelif Dualar: Nazara karşı şu duayı okumalıdır: "Yarattığı şeylerin şerrinden Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() Yine şu duayı okumalıdır: "Bütün şeytanlardan, zararlı hayvanlardan, Kem gözlerden Allah (c ![]() ![]() ![]() Hiçbir iyinin ve kötünün yapamadığı ve Allah (c ![]() ![]() Gökten inenlerin ve göğe çıkanların şerrinden, Yerde bitenlerin ve yerden çıkanların şerrinden, Gecenin ve gündüzün fitnelerinin şerrinden, İyilik için kapı çalan hariç, gece ve gündüz her kapı çalanın şerrinden Allah (c ![]() ![]() ![]() Ey Rahman (olan Allah'ım)" (Buharî, Kitabü'l-Enbiya, 10; Müslim, Kitabu'z-Zikr, 54, 55; Ebu Davud, Kitabu't-Tıb, 19; Kitabu'l-Edeb, 98; Tirmizî, Kitabu't-Tıb', 18; Kitabu'd-Deavât, 40; Ahmed b ![]() ![]() Yine şu ayeti okumalıdır: "Doğrusu inkâr edenler, Kur'an'ı duydukları vakit (sana olan düşmanlıklarından dolayı) neredeyse gözleri ile seni yere sereceklerdi! Hâlâ da (senin için) mutlaka o, delidir! Diyorlar ![]() Halbuki Kur'an, bütün âlemler için bir öğütten başka bir şey değildir ![]() ![]() İnsanların ahvâline bakan kimse, nazar konusunda onlarda bir umursamazlık olduğunu görür ![]() ![]() Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Sizi, bütün şeytanlardan, Zararlı hayvanlardan, Kem gözlerden, Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Şüphesiz ki, sizin atanız (İbrahim Aleyhisselâm) İsmail'i ve İshak'ı onlarla koruyordu ![]() ![]() ![]() ![]() 2) İKİNCİ TEDBİR: Nazar değmesinden korunma yollarından biri de, korktuğu ve şüphelendiği kişilerin yanında güzelliklerini teşhir etmemelidir ![]() Hafız el-Bağavî "Şerhü's-Sünne" eserinde anlattığına göre, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine, onu nazardan korumak için çocuğun velisine şöyle dedi: "Bu çocuğun çenesine siyah boya sürerek onun güzelliğini kamufle ediniz ![]() 3) ÜÇÜNCÜ TEDBİR: Gözdeğmesinden korunma yollarından biri de, görüp beğendiği bir şey hakkında, gören kişinin bereketle dua etmesidir ![]() Bir kimse, kendi gözünün başkasına zarar vermesinden korkarsa, ona baktığı zaman şöyle demelidir: "Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Veya şöyle demelidir: "Ya Rabbi! Ona mübarek eyle ![]() ![]() ![]() ![]() Yahut şöyle demelidir: "Mâşâallah (Allah ne güzel yapmış) Allah'tan başka kuvvet (sahibi) yoktur ![]() ![]() Ya da buna benzer dualar etmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Ümâme (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O sırada Sehl b ![]() ![]() Âmir b ![]() ![]() Bunun üzerine Sehl b ![]() ![]() Çok geçmeden sar'a nöbetine tutuldu ![]() ![]() Gelip Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() Ona şöyle dediler: "Yâ Resûlallâh! Sehl' in imdadına yetiş ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() Dediler ki: "Âmir b ![]() ![]() Bunun üzerine Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() "Sizden biriniz kardeşinden hoşuna giden bir şey gördüğü zaman onun mübarek olması için dua etsin ![]() ![]() Daha sonra bir kap suya okudu ve Âmir'in o su ile abdest almasını emretti ![]() Âmir de o su ile abdest aldı ![]() Ayrıca yüzünü yıkamasını, Kollarını dirseklere kadar yıkamasını, Dizlerini yıkamasını, Eteğinin iç kısmını yıkamasını, Ve yine üzerine su dökmesini emretti ![]() Zührî diyor ki: "Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() ![]() Hadis-i şerifte gözdeğmesinin ilacı beyan olunmuştur ![]() ![]() Bir hadis-i şerifte Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() "Sizden yıkamanız istenirse, yıkayınız ![]() ![]() Yani, bir şahıs gelip de sizden birinizin abdest ve gusül suyundan elbisenin bir kısmına sürmek isterse, bunu yapsın ![]() ![]() Kendi nefsinden, başkasına nazar değmiş olmasından şüphelenen ve endişe duyan kimsenin yapması gereken şey, Allah (c ![]() ![]() ![]() Bunun için Allah (c ![]() ![]() ![]() İnsanlardan hoşa giden bir şey gördüğü zaman Allah (c ![]() ![]() ![]() Yüce Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu da apaçık bir hüsrandır ![]() NAZAR DEĞMESİNDEN SONRA Yukarıda, nazar değmemesi için alınacak tedbirler ve korunma çareleri açıklanmıştı ![]() Nazar değdikten sonra da şeriata uygun çareler vardır ![]() Kur'an-ı Kerim'de ve hadis-i şeriflerde bu hususa işaret eden deliller bulunmaktadır ![]() Yine şu sure ve ayetler dua maksadıyla okunmalıdır ![]() a) Fatiha Suresi, b) Ayetü'l-Kürsî, c) Felâk Suresi, d) Nâs Suresi, e) Ayrıca Cebrail Aleyhisselâm'ın, Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() "Allah (c ![]() ![]() ![]() Sana eziyet veren her şeyin şerrinden, Her nefsin yahut hased edenin kem gözünün şerrinden Allah (c ![]() ![]() ![]() Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() "Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hased ettiği zaman hased edenin şerrinden ve bütün kem gözlülerin şerrinden (seni korusun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı İslâm büyüklerinden nakledilmiştir ki; gözden sakınmanın şartı, iyilikleri, güzellikleri, zînetleri gizlemektir ![]() ![]() Allâme İbnu'l-Kayyım diyor ki: "Kim bu duaları okuyup tecrübe ederse, faydasının derecesini ve ona ne kadar çok ihtiyaç bulunduğunu anlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kimi, tam merkezden vurur ![]() Abdullah es-Sâcî (r ![]() ![]() ![]() Birgün devesine binerek yol arkadaşları ile beraber sefere çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dediler ki: "Sen gidince hemen o adam gelip deveye nazar etti ![]() Hayvana bakınca o da bu hâle geldi ![]() Bunun üzerine Abdullah: "O adamı bana gösterin" dedi ![]() Onlar da gösterdiler ![]() ![]() Sonra şu duayı okudu: "Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nazar edenin gözdeğmesi, kendi aleyhine dönsün ve en sevdiği kişinin üzerine dönsün ![]() Gözünü çevirip de (sema' ya) bak! Bir bozukluk görüyor musun? Sonra gözünü iki kez çevir de yine bak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah es-Sâcî bu duayı okuyunca gözdeğmesi kalktı ![]() Allah (c ![]() ![]() ![]() PEYGAMBERİMİZİN (s ![]() ![]() ![]() Buharî'nin rivayetine göre, birgün Abdülaziz (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() "Ey insanların Rabbi! Zarar ve fitneyi gider ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() "Allah'ım! Ey insanların Rabbi! Zarar ve fitneyi gider ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() "Ey insanların Rabbi! Zarar ve fitneyi silip gider ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() UYARILAR 1) BİRİNCİ UYARI: Gözdeğmesi (nazar) bazan insanlardan olur ![]() ![]() Mü'minlerin annesi Ümmü Seleme (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kızın yüzünde bir değişme farketti ve şöyle buyurdu: "Ona rukye yapınız (okuyup üfleyiniz) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hafız el-Bağavî diyor ki: "Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() ![]() Deniliyor ki: "Cinlerin nazar etmesi, mızrak ucundan daha tesirlidir ![]() Şüphe yok ki, insan kirli elbiselerini değişmek için çıkardığı vakit, Yahut tuvalet ihtiyacını gidermek için, Ya da bir başka sebeple avret yerini açtığı vakit cinlerin nazarından korunmak için dua etmelidir ![]() Bu da Cenab-ı Hakk'ın ismini zikretmekle olur ![]() Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() "Onlardan (insanlardan) biri helaya girdiği zaman, başka bir rivayette, elbisesini çıkarıp bir yere koyduğu zaman bismillah demesi, cinlerin gözleri ile Ademoğlunun avret mahallinin arasında bir perdedir ![]() ![]() ![]() ![]() 2) İKİNCİ UYARI: Cenab-ı Hakk'ın ihsan ettiği sağlığı, Güzelliği, Nâli olduğu nimetler ve sair sebeplerle gözdeğmesine hazır olan kimse, daima tedbirli olmalı ve kendisini teşhir etmemelidir ![]() Özellikle kadınlar kendi güzelliklerini ve bilhassa kız çocuklarının güzelliklerini aşırı derecede teşhir etmemelidirler ![]() ![]() Bu konuda şâir diyor ki: Kemâl sahibi sevilir, Olgunluk başta bir taçdır ![]() Fakat yeri gelince onu Nazardan koruyan ayba muhtaçtır ![]() Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Bana ne oluyor ki, kardeşoğullarının cisimlerini zayıf görüyorum! Yardıma muhtaç duruma gelmişler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar Hz ![]() ![]() ![]() Esma dedi ki: "Onların bir hastalıkları yok ![]() ![]() Bunun üzerine Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() "(O halde) sen onlara rukye yap ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) ÜÇÜNCÜ UYARI: İnsanlardan bazıları rukye tedavisi (okuyup üfleme) talep ettikleri zaman okuyan kişinin inancının sağlam olup olmadığını, Maksadını, İlmini araştırmıyorlar ![]() Bu sebeple de sahtekârlara, Büyücülere ve kötü maksadlı olanlara yöneliyorlar ![]() O bozguncular, yapıcı olmaktan çok yıkıcıdırlar ![]() Hatta onların içinde niceleri vardır ki, haram olan şeyleri, Yahut bid'atları, Ya da şirk olan şeyleri insanlara emrederler ![]() ![]() ![]() ![]() Rukye (okuyup üfleme) talep eden kimseye gereken şey, dikkatli olması ve işini sağlam yapmasıdır ![]() ![]() Şunu da iyi bilmelidir ki; Eğer şeriatın uygun gördüğü şartlar uygun olmazsa, rukye yapmak caiz olmaz ![]() İslâm şeriatına uygun olan şartlar şunlardır: a) Okunan şeyler, Kur'an-ı Kerim ayetleri ya da Resûlüllah (s ![]() ![]() ![]() ![]() b) Ayet ve hadisler orijinal metni ile ve mânâsı bilinerek okunmalıdır ![]() c) Okuyanın şunu da çok iyi bilmesi gerekir ki, rukye'nin kendisi hiçbir tesir icra etmez ![]() Her şey Allah (c ![]() ![]() ![]() Şifayı verecek olan da bizzat Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() d) Aslı esası olmayan vehimlerden ve vesveselerden kaçınarak, Vesile olacak fiili işleyerek sonucu Allah (c ![]() ![]() ![]() Hz ![]() "Ayrı ayrı kapılardan (şehre) girin (ki size nazar değmesin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() e) Bilmelidir ki, gözdeğmesinden (nazardan) korunmak ve onu tedavi etmek, ancak Allah (c ![]() ![]() ![]() Eğer bu konuda şüphe ve tereddütleri olursa, ilacın tesiri de azalır ![]() Alemlerin Rabbi, Rahman ve Rahim olan Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|