![]() |
Akümülatör (Akü) Ne Demektir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Akümülatör (Akü) Ne DemektirAkümülatör (Akü) Ne Demektir Akümülatörler; boşalma yönünün tersinde elektrik akımı verildiğinde do-lan, tersinir pillerdir ![]() ![]() 1839da İngiliz hukukçu Sir William Groveun tasarladığı platin elektrotlu pil, doldurulabilir pilin yapımında ilk adımdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AKÜMÜLATÖRÜN ÇALIŞMA PRENSİBİNİN İNCELENMESİ DENEYİN AMACI: Elektrik enerjisini kimyasal enerjiye çevirmek, depola-nan enerjiyi tekrar elektrik enerjisine çevirerek “şarj ve deşarj” olaylarını gör-mek ![]() KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER: 1 ![]() 4 ![]() 7 ![]() 10 ![]() 2 ![]() 5 ![]() 8 ![]() 11 ![]() 3 ![]() 6 ![]() 9 ![]() DENEY DÜZENEĞİ: DENEYİN YAPILIŞI: 1-Döküm ayağa statif çubukları bağlayınız ![]() ![]() 2-Beherglas içerisine üçte iki kadar su koyunuz ![]() ![]() 3-Hertz ayaklarına 2 tane kurşun levhayı bağlayınız ![]() ![]() 4-Hertz ayaklarının küçük deliklerine bağlantı kablolarını takınız ![]() ![]() 5-Tüm bağlantıları yapıp şekildeki düzeneği oluşturduktan sonra güç kaynağını 6-8 volt arasında açınız ![]() 6-Asidin içerisindeki kurşun levhalardan kabarcıklar çıkacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() DENEYİN SONUCU: Akümülatörler doldurulurken elektrik enerjisini depolar, boşalırken de biriktirdikleri enerjiyi kimyasal yolla elektrik akımına çevirirler ![]() TEORİK BİLGİ: Akümülatör (halk dilinde akü olarak bilinir) ; elektrik enerjisini kimyasal enerjiye dönüştürerek depolayan, kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürebilen doğru akım kaynaklarıdır ![]() Akümülatörde elektrolit olarak sülfirik asit çözeltisi, elektrot olarak da genellikle kurşun elektrotlar kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elektrotlar aynı kap içerisinde farklı gözlere konup seri bağlanırsa “akü” elde edilir ![]() ![]() ![]() AKÜMÜLATÖR ÇEŞİTLERİ I ![]() Kurşunlu akümülatörler, taşıtlarda yaygın olarak kullanılan akümülatör türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her biri 2,05 V luk gerilim üreten ve paralel bağlanmış birkaç lavha çif-tinden oluşan piller, 6 ya da 12 V luk gerilim verecek biçimde seri bağlanır ![]() ![]() Boşalma sırasında levhalar kurşun sülfata dönüşürken elektrolitteki sül-fürik asit de tüketilir ![]() ![]() ![]() Akümülatörden doğru akım geçirildiğinde elektrot tepkimeleri ters yön-de gelişir ve akümülatör yüklenir ![]() ![]() ![]() II ![]() Bu tür akümülatörlerde, potasyum hidroksit çözeltisinden oluşan bir elektrolit, nikel hidroksitten yapılmış bir katot ve kadmiyumdan oluşan bir anot bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() Levhalar, potasyum hidroksit çözltisiyle doluçelik bir kaba yerleştirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() Edison pili olarak da bilinen ve hem daha uzun ömürlü, hem de daha sağlam olduğu için bir zamnalar çok kullanılan nikel-demirli akümülatör, giderek yerini nikel- kadmiyumlu akümülatörlere bırakmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() Son yıllarda uygulama alanı giderekgenişleyen bir akümülatör türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SERİ BAĞLANTI � Seri bağlantı, akü bloklarının akü grubunu oluşturacak şekilde ard arda bağlanması ile oluşturulan tek bir seri koldur ![]() � Akü grubunun toplam gerilimi, her bir akü blok geriliminin toplamından oluşur ve bu gerilim kgk�nın set edilen tampon (float) gerilimi ile aynı olmalıdır ![]() seri bağlantıda akü kapasitesi değişmez; akü grubunun kapasitesi, grupta yer alan her bir bloğun kapasitesine eşittir ![]() ![]() PARALEL BAĞLANTI � Paralel bağlantı, iki veya daha fazla sayıda seri bağlantı ile oluşturulur ![]() ![]() 1) kapasitenin arttırılması (toplam kapasite, paralel bağlı olan her bir kol kapasitesinin toplamına eşittir ![]() 2) güvenilirliğin arttırılması (tek bir arızalı akü, kgk için tüm akülerin yedek enerji beslemesinin kesilmesine neden olmaz ![]() � Altıdan fazla akü grubunun paralel bağlanması yaygın bir uygulama değildir ![]() hangi bağlantı grubu kullanılırsa kullanılsın seri kolda yer alan tüm hücreler birbiri ile özdeş olmalıdır ![]() ![]() Aküler hakkında bilinmesi gerekenler: * Akünüzün uzun ömürlü olması sizin elinizde,yani bakımla olacaktır ![]() * Su seviyesi hiç bir zaman plaka seviyesinin altına düşmemelidir ![]() * Yaz aylarında su daha sık azalacağından kontrolleri sıklaştırmakta fayda vardır ![]() * Akü kısa devreden korunmalı,üzerlerinde metal bir şey unutulmamalı ![]() * Ani sıcaklık ve soğuk, ateş tehlikelidir ![]() ![]() * Kutup başları, oksitten korunmaları için gres veya vazelin ile kaplanmalıdır ![]() * Yağ ve yakıtın bulaşmamasına dikkat edilmeli ![]() * Sarsıntılardan etkilenmemeli ![]() *Akü gözlerindeki tapaların havalandırma delikleri açık olmalı,ayrıca akü hava alacak bir yere konmalıdır ![]() ![]() *Akü bağlanırken önce pozitif (+), sonra negatif (-) ucu takılır ![]() ![]() * Su ilave edilirken akü üzerinde bulunan seviyelere dikkat ediniz ![]() (Max-Min çizgileri) * Dolu (asidi veya suyu olan) aküyü şarjsız bırakmamaya özen gösteriniz ![]() Eğer akünüzü uzun bir müddet kullanmayacaksanız, söküp serin bir yerde bırakınız ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Akümülatör (Akü) Ne Demektir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Akümülatör (Akü) Ne DemektirAkümülatör Bakımı Kimyasal anlamda enerji depolayan ve gerektiğinde bu kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine çeviren cihazlara Akü denir ![]() Aküler yapı olarak birbirine benzerlik göstermelerinin yanı sıra bir grup elektro kimyasal hücreden oluşmaktadırlar ![]() ![]() Akü Deşarj edilirken iki elektrotun içinde bulunan farklı materyaller arasında elektro kimyasal bir değişim meydana gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Su seviyesi hiç bir zaman plaka seviyesinin altına düşmemelidir ![]() Yaz aylarında su daha sık azalacağından kontrolleri sıklaştırmakta fayda vardır ![]() Akü kısa devreden korunmalı, üzerlerinde metal bir şey unutulmamalı ![]() Ani sıcaklık, soğuk ve ateş tehlikelidir ![]() ![]() Sarsıntılardan etkilenmemeli, sabitlenme yapılmalı ![]() Akü gözlerindeki tapaların havalandırma delikleri açık olmalı ![]() Kutup başları, oksitten korunmaları için gres veya vazelin ile kaplanmalıdır ![]() Yağ ve yakıtın bulaşmamasına dikkat edilmeli ![]() Akü bağlanırken önce pozitif (+), sonra negatif (-) ucu takılır ![]() ![]() Su ilave edilirken akü üzerinde bulunan seviyelere dikkat ediniz ![]() Dolu (asidi veya suyu olan) aküyü şarjsız bırakmamaya özen gösteriniz ![]() Şarj olurken çıkardığı gazlar insan sağlığı için tehlikelidir ![]() Ambalajında kullanıma hazır halde bir akü satın aldığınızda akünün uzunca bir zamandan beri yattığını düşünüp akünüzün amperinin en fazla % 10uyla şarj etmeniz faydalı olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Soğuk havalarda akülere neler olduğu konusunda bir çok yanlış kanı mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşırı yükleme akünün belirtilen noktanın üzerinde şarj edilmesi ile ortaya çıkan yaygın bir hatadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|