![]() |
Gerçekçiliğin Türleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gerçekçiliğin TürleriGerçekçiliğin Türleri Homeros'tan Maksim Gorki'ye değin tüm yazarlar insanı insana anlatmayı amaçlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekçiliğin çıkış noktası bir yazarın parçası olduğu tarihsel ve toplumsal bütünün doğrultusunda yaşama yönelmesidir ![]() ![]() ![]() Eleştirel gerçekçilik Geleneksel gerçekçilik, "burjuva gerçekçiliği" gibi terimlerle de adlandırı lan eleştirel gerçekçilik temelde coşumculuğun toprağında boy atıp gelişmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan ile çevresi, insan ile toplumsal yapı arasındaki ilişkilere ayna tutan ger çekçiler, insanı tüketen ve onu insansal özelliklerinden soyarak yırtıcılaştıran ko şullar karşısında öfkeyle solurlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tutkuları en yoğun biçimde betimleyen Balzac tipik olanı yansıtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Balzac'ta gördüğümüz eleştirel tutumu ve gerçekçilik yöntemini Henri Beyle Stendhal (1783-1842) de sürdürmüştür yapıtlarında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eleştirel ya da geleneksel gerçekçiliğin Fransız yazınında üçüncü büyük adı Gustave Flaubert'dir (1821-1880) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eleştirel gerçekçilik toplumdaki çatışma ve çelişkilerin bir sergilemesini ya par ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazarların yazınsal yaşamında olduğu gibi, ülkelerin yazınında da değişik bo yutlar içerir eleştirel gerçekçilik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Charles Dickens'in izinden yürüyen ve eleştirel gerçekçiliğin ilkeleri açısın dan dünyaya bakan başka yazarlar da vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() George Eliot gibi, eleştirel gerçekçiliğin içinde yer alan ba^ka adlar da vardır İngiliz yazınında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eleştirel gerçekçiliğin terimsel anlamıyla iki yönü olduğunu belirtmiştik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ahab'ın ihmal etmediği bir şey daha vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Melville'in Moby Dick'i eleştirel gerçekçiliğin tutum ve yöntemini bütün yön leriyle örneklendirir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gerçekçiliğin Türleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gerçekçiliğin Türleri1910) de anılabilir ![]() Eleştirel gerçekçiliğin Rusya'daki gelişimiyse geniş yığınlara yönelik bir özel lik taşımıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğayı yansıtmak eleştirel gerçekçiliğe aykırı bir tutum değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çarlık Rusya'sında eleştirel gerçekçiliğin doruk adlarından biri de Lew Nikolayeviç Tolstoy'dur (1828-1910) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kimi eleştirmenler ve yazın kuramcıları eleştirel gerçekçilik içinde, gerçek çiliğin ayrı bir türünden söz açarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Yazar geveze bir kuş değildir hanımefendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eleştirel gerçekçiliğin belirleyici özelliklerinden biri de insanın iç dünyasına eğilmesi, bu dünyayı özenli bir çözümleyişten geçirmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eleştirel gerçekçilik XIX ![]() ![]() ![]() Doğalcılık ya da doğalcı gerçekçilik Eski adlandırımıyla "natüralizm" gerçekçiliğin ayrı bir türü olarak sayılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olguculuk düşüncesi nasıl gerçekçilik akımının oluşumunda önemli bir et ken olmuşsa, doğalcılığın ya da doğalcı gerçekçiliğin oluşumunda da belirlenimcilik önemli bir etken olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğalcılık, gerçekçilikten hangi yönüyle ayrılır? Tipleştirmeye başvurmama, yaşam çözümlemesinden yeterince yararlanmama ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Emile Zola, doğalcı ya da doğalcı gerçekçiliğin hem kuramcısı hem de işçisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğalcı gerçekçilikte betimleme başat anlatım biçimlerinden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğalcılığın temel çelişkisi insana bakış açısında düğümlenir ![]() ![]() ![]() ![]() Doğalcı gerçekçilik toplumsal nedenselliği bir yana attığı için salt yaşananın nesnel bir yansıtımıyla yetinmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fransız yazarlarından Alphonse Daudet (1840-1897) de jack adlı romanıyla do ğalcı gerçekçiliğin içinde yer almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Doğalcı gerçekçiliğin temel yasalarından biri insanın yazgısını koşulların ve çevrenin çizmiş olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() "Hepimizin hortlaklar olduğunu düşünüyorum, rahip efendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha önce de yinelediğimiz gibi, yazınsal akımların birbiriyle uyuşan ya da çe lişen yönleri vardır, Örneğin İbsen ve onun Hortlaklar'ı üzerinde çalışan yazın ku ramcıları salt doğalcı gerçekliğin yasalarını saptamakla kalmamışlar, gerçekçiliğe ve kuralcı gerçekçiliğe (klasisizme) de açık olduğunu söylemişlerdir onun ![]() ![]() ![]() ![]() Zola'nın kuramcısı ve uygulayıcısı olduğu doğalcı gerçekçiliğin doruk adlarından biri de Alman oyun yazarı Gerhardt Hauptmann'dır (1862-1946) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gerçekçiliğin Türleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gerçekçiliğin TürleriE ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumcu gerçekçilik Fischer'in bu saptayımı gerçekleşmiş, gerçekçilikte yeni bir aşama başlamış tır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumcu gerçekçiliğin boyutlanmasında Birinci Dünya Savaşı'yla, onun ar dından gelen Rusya'daki Ekim ihtilali'nin etkisi vardır ![]() ![]() ![]() Toplumcu gerçekçilik Marksist dünya görüşü üzerine oturan, dünyayı ve in sanı bu görüş doğrultusunda algılayan bir yazınsal akımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumcu gerçekçilik yazında ideolojik boyutun ağır basması, güzelduyusal ve sanatsal yönlerin arka plana atılması demek değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumculuğun toprağında boy atıp gelişen bir akımdır toplumcu gerçekçi lik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mihail Şolohov, Don kazaklarının Birinci Dünya Savaşı'ndaki ve Rus İhtilalin-deki serüvenlerini Ve Durgun Akardı Don adlı yapıtında anlatır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumcu gerçekçilikte karaktere hangi açılardan bakılır? B ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumcu gerçekçilikte kahraman ülküleştirilmez, içinde bulunduğu top lumsal koşullar ve ilişkiler içinde ele alınır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olumlu kahraman yaratma, geleceğin sınıfsız toplumunu sezdirtme toplumcu gerçekçiliğin kuşatımı içinde yer alan özelliklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumcu gerçekçilik sanata ve yazına nasıl bir işlev yüklemektedir? Tartış ma gündeminde olan bir sorudur bu ![]() ![]() "Okuyucuya namuslu söz söylemek, halka doğruyu anlatmak, gerçeği anlatır ken kimi zaman sert ama her zaman yürekli olmak, insanların yüreğine gelecek adına, kendi güçleri adına, geleceği biçimlendirmedeki yetenekleri adına güçlü inanç salmak ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gerçekçiliğin Türleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gerçekçiliğin TürleriYapıt ve yaratılarıyla bu inancı yaymaya, kökleştirmeye çalışan sanatçılar kimler olmuştur? Bu soruyu yanıtlama bu yazının amaçları dışında kalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuşkusuz sıraladığımız bu yazar ve yapıtların tümünü toplumcu gerçekçilik le nitelendirenleyiz ![]() ![]() Kentsoylu gerçekçilik Sık sık yinelediğimiz gibi gerçekçilik ve onun türleri, büyük ölçüde insanın algılanış ve yansıtılış biçimiyle ilgili olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan varoluşunu böyle algılama yazınsal yaratılarda iki ayrı yolda karşımıza çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kentsoylu gerçekçilik bir yandan varoluşcu felsefeye yöneldiği gibi bir yandan da "tarihin tüm seyrini, modern uygarlığın başlıca çizgilerini ve çağdaş toplumsal çatışmaların mahiyetini ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kentsoylu gerçekçilikte yaşamın nesnel ölçülere göre incelenmesi, araştırıl ması bir gereksinim olarak duyulmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kentsoylu gerçekçiliği içinde yer alan ve bilinç akımı tekniğini kendi yaratı larında uygulayan yazarların başında James Joyce (1882-1941: Dublin'liler, Bir De likanlının Sanatçı Olarak Portresi, Ulyeses ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan imgesi çağdan çağa değişmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Emin Özdemir (T ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|