![]() |
Sosyal Psikoloji Kavramları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sosyal Psikoloji KavramlarıSosyal psikoloji kavramları Psikoloji kavramları EDİMSEL KOŞULLANMA Klasik koşullanma yoluyla öğrenmeyi sağlamak için, yapılan bir davranışa www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Thorndike'ın çalışmalarından hareket eden Skinner, organizmanın davranışlarını uyarıcılara karşı gösterilen otomatik bir tepki olmaktan çok kasıtlı olarak yapılan hareketler olarak kabul etmektedir ![]() ![]() Organizmayı olumlu bir sonuca götüren davranışlar kalıcı olur ![]() ![]() ![]() Edimsel davranış: Bilinen bir uyarıcı tarafından oluşturulmaz; organizma tarafından ortaya konur ve sonuçları tarafından kontrol edilir ![]() · Klasik koşullanmada önce uyaran vardır ve organizma ona tepki gösterir ![]() · Edimsel davranışta önce tepki yapılır sonra tepkinin doğurduğu uyarıcı gelir ![]() Davranış sonucunda organizmanın hoşuna giden bir durum ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() Skinner'e göre bir davranışın sonucu, organizma için hoşa giden, olumlu bir durum yaratıyorsa, o davranışın tekrar ortaya çıkma olasılığı artar ![]() ![]() Bu tür koşullamada, davranışı izleyen ve organizma üzerinde hoşa gidici bir etki yaratarak, davranışın (edimin) ortaya çıkma olasılığını artıran uyarıcılara pekiştireç denir ![]() ![]() ![]() ![]() Pekiştireçler olumlu ve olumsuz olmak üzere ikiye ayrılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir öğrenci evindeki aile kavgalarından, sorunlarından kaçmak için okula geliyorsa, okul bu öğrenci için olumsuz pekiştireçtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan bir davranışın sonucunda, organizma için olumsuz bir durum yaratan uyarıcılara ceza denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pekiştireç davranışı güçlendirirken, ceza zayıflatır ya da belli bir süre için durdurur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cezanın diğer bir olumsuz yönü ise saldırgan davranışlara neden olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Premack ilkesi: Büyükannenin Kuralları Çok sık görülen (tercih edilen) davranış pekiştireç olarak kullanılarak, az www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Skinner'e göre eğitimin amacı bilgiyi en yüksek düzeye çıkarmak olmalıdır ![]() ![]() ![]() Skinner'in programlanmış öğrenme ilkeleri şöyle sıralanabilir: · Öğrenilecek konu çok küçük ünitelere ayrılarak güçlük derecesine göre basamaklandırılır ![]() · Öğrenci her basamakta bir edimde bulunur ![]() · Öğrenilecek konu bir uyaran durumuna gelir ![]() · Öğrenci her basamakta yaptığı edimin sonucunu hemen görür ![]() Edim doğru ise ilerler yanlış ise düzeltilir ![]() EDİMSEL KOŞULLANMANIN EĞİTİME UYGULANMASI Edimsel koşullamanın getirdiği ilkeler günümüzde halen geçerliğini korumaktadır ![]() ![]() Pekiştireç mutlaka doğru davranışı takip etmelidir ![]() ![]() ![]() Öğrenci pekiştireci hangi davranışın sonucunda aldığını farketmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin derste sıkılan bir öğrenciyi gürültü yapıyor diye sınıftan atan bir öğretmen, öğrencinin davranışını cezalandırmaktan çok pekiştirmiş olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sosyal Psikoloji Kavramları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sosyal Psikoloji KavramlarıBazı ince pekiştirme çeşitleri: Öğrenilecek davranış yeni ve karmaşık ise her doğru davranış pekiştirilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sabit zaman aralıklı pekiştirmede, pekiştireçler belli zamanlarda verilir ![]() ![]() ![]() Değişken zaman aralıklı pekiştirmede ise pekiştireçler beklenmedik zamanlarda verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sabit oran aralıklı pekiştirmede kaç davranıştan sonra pekiştireç verileceği bellidir ![]() ![]() ![]() ![]() Değişken oran aralıklı pekiştirmede ise kaç doğru davranışa pekiştireç verileceği belirli değildir ![]() ![]() Koşullu Anlaşma: Koşullu anlaşma, bireyin pekiştireci elde etmesi için belli bir şekilde davranmasını gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Davranış değiştirmek amacıyla kullanılan diğer bir yöntem de, simgesel ödülle pekiştirmedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Değiştirilmek istenilen davranışların belirlenmesi: Programın başarıya ulaşması için öncelikle öğrencide hangi davranışların değiştirilmek istendiğine karar verilmesi gerekir ![]() ![]() Değiştirilecek davranışlar belirlendikten sonra simgesel ödülün ne olacağına ve her davranışın karşılığında kaç simge verileceğine öğrencilerle birlikte karar verilir ![]() ![]() ![]() Simgeler belirlendikten sonra elde edilen simgelerin nasıl harcanacağına, yani birincil pekiştireçlerin neler olacağına ve bunların kaç simgeye bedel olduğuna karar verilmesi gerekir ![]() ![]() ![]() Biçimlendirme: Edimsel koşullama süreci normal koşullarda çok zaman alır ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak, biçimlendirme, beklenen davranışa yakın olarak görülen bir tepkinin pekiştirilmesiyle başlayan ve kademeli bir şekilde istenen tepkiye daha yaklaşan tepkilerin pekiştirilmesi ve en sonunda da istenen tepkinin kazandırılmasıyla sonlanan bir süreçtir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sosyal Psikoloji Kavramları |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sosyal Psikoloji KavramlarıProgramlı Öğretim Skinner'e göre öğrenmenin etkili bir şekilde oluşabilmesi için şu koşullar yerine getirilmelidir: · Öğrenilecek bilgi, küçük adımlarla öğrenciye sunulmalıdır ![]() · Öğrenen kişiye öğrenmelerinin doğruluğu ya da yanlışlığı hakkında anında bilgi (dönüt) verilmelidir ![]() · Öğrencinin kendi hızıyla öğrenmesine olanak verilmelidir ![]() Skinner, sınıftaki bu öğrenme problemlerine çözüm olarak alternatif bir öğretme tekniği olan programlı öğretimi önermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makinanın temel ögesi programdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir sonraki öğrenme birimine geçirilir ![]() ![]() ![]() ![]() Skinner, öğretme makinalarında doğrusal programları tercih etmekle birlikte, bilgisayarların gelişimiyle dallı programlar yaygınlaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|