Pedagoji Ders Notları-Yönetim Kuramları |
10-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Pedagoji Ders Notları-Yönetim KuramlarıA-Klasik Kuram B-Neoklasik Kuram C-Çağdaş Kuram KLASİK KURAMCILAR FREDERİCK TAYLOR: Endüstri mühendistliği’ni kurmuş bir bilim adamıdır Bilimsel işletmenin ilkelerini ortaya koymuştur Bunlar -Günlük iş -Standart koşullar -Başarıya yüksek ücret -Başarısızlığa ceza -Büyük örgütlerde uzmanlık Taylor’un çalışması dar bir fizyolojik bakış açısına sahip olmasına, psikolojik ve sosyolojik değişkenleri göz ardı etmesine karşın birçok işin daha etkili olarak geliştirebileceğini göstermiştir HENRİ FAYOL Fransız maden mühendisidir Yönetim faaliyetlerini altı gruba ayırmıştır 1-Ticari eylemler 2-Teknik “ 3-Mali “ 4-Güvenlik “ 5-Muhasebe “ 6-Yönetsel “ (Bu eylemlerde 5 gruba ayrılır) a- Planlama b-Örgütleme c-Komuta d-Eşgüdüm e-Denetleme FAYOL’UN YÖNETİM İLKELERİ: 1-İşbölümü 2-Yetki 3-Disiplin 4-Komuta birliği 5-Yön birliği 6-Genel çıkarların kişisel çıkarlara üstünlüğü 7-yeterli ücret politikaları 8-Merkezileşme 9-Emir komuta zinciri 10-Düzen 11-Eşitlik “hakkaniyet” 12-Başlatıcılık 13-Personelin sürekliliği 14-Birlik beraberlik ruhu yaratma MAX WEBER’DE BÜROKRASİ KURAMI Alman hukukçu ve sosyoloğudur Weber’in bürokrasi öğeleri: 1-İşbölümü ve uzmanlaşma: “öğretmenlerde branşlaşma buna örnektir” 2-Bireysel olmayan (nesnel) yönelim: “bireyler kişiliklerine değil, örgütteki işgal ettikleri konuma göre algılanır” 3-otorite hiyerarşisi: “hiyerarşi modern bürokrasinin en çarpıcı özelliğidir” 4-Kurallar ve düzenlemeler: “bürokraside kasıtlı olarak konulmuş kurallar ve düzenlemeler vardır Bunlar örgütteki birey vegrupların görevlerini, dayanışmalarını ve haklarını tanımlar 5-Meslek (kariyer) yönelimi: “örgütler yetenekli işgörenlerine kariyer yolunu açar LUTHER GULİCK’İN YÖNETİM SÜREÇLERİ KURAMI: Gulick, işbölümünün örgütün temel ögesi ve nedenini oluşturduğunu belirtmiş bu ilkelerin eşgüdüm zorunluluğunu ortaya çıkardığını ve eşgüdümünde örgütleme ve düşünceleri etkileme yoluyla sağlanabileceğini ileri sürmüştür GULİCK’ GÖRE YÖNETİM SÜREÇLERİ 1-Planlama 2-Örgütleme 3-Kadrolaştırma 4-Yöneltme 5-Koordine etme 6-Raporlama 7-Bütçeleme GULİCK’İN ÖRGÜT İLKELERİ 1-Üyeleri yapıya uydurmak 2-Komite çalışmalarından kaçınıp tek adam yönetimine güvenmek 3-Emir birliğinden vazgeçmemek 4-Genel ve özel olmak üzere iki tür maiyet kurmak ve ikinci grupta uzmanları kullanmak 5-Görevleri üyelere dağıtırken homojenlik ilkesini gözetmek 6-Yetki ile sorumluluğu dengeleştirmek 7-Yetki devrini gerçekleştirmek 6-Kontrol alanını dar tutmak KLASİK KURAMIN TEMEL ÖZELLİKLERİ · BİR GÖREV EN AZ ÇABAYI VE ZAMANI GEREKTİRECEK ŞEKLİDE YÜRÜTÜLMELİDİR · ETKİNLİK HERHANGİ BİR İŞİN TEMEL ÖĞELERİNE AYRILMASIYLA ELDE EDİLEBİLİR · GÖREVLERİ PARÇALARA AYIRMAK PERFORMANSIN RUTİNLEŞMESİNE YARDIM EDER · ÖRGÜTÜ EŞGÜDÜMLEMEK İÇİN, KARAR VERME YUKARIDAN AŞAĞIYA AKTARILAN SORUMLULUK İLE BİRLİKTE MERKEZİLEŞTİRİLİR · KUMANDA BİRLİĞİ VE EŞGÜDÜM, ANCAK HERHANGİ BİR DÜZEYDEKİ HER DENETMENİN EMRİ ALTINDAKİ SINIRLI SAYIDA (5-10) ASTIN BULUNDUĞU DURUMLARDA OLNAKLIDIR · ÖRGÜTÜN BİR BÖLÜMÜ, DİĞER BÖLÜMLERİN YAPTIĞI İŞLERİ TEKRAR YAPMAMALIDIR · YARI FORMAL VE İNFORMAL YAPILAR ANALİZ EDİLMEZ ANCAK FORMAL ÖRGÜT YAPISI ANALİZ EDİLMELİDİR KLASİK KURAMIN OLUMLU YÖNLERİ: “YÖNETİM BİLİMİNİ ZENGİNLEŞTİRMİŞLER, PLANLAMA, YÖNELTME, ÖRGÜTLEME, KOORDİNASYON, BÜTÇELEME VE PERSONEL SEÇİMİ GİBİ SÜREÇLERE, VERİMLİLİĞE VE ETKİLİLİĞE BÜYÜK ÖNEM VERMİŞLERDİR” KLASİK KURAMIN OLUMSUZ YÖNLERİ: “ÖRGÜTTEKİ İNSANLA SADECE VERİM AÇISINDAN İLGİLENMİŞLER, İNSANLARI MAKİNANIN DİŞLİLERİ GİBİ GÖRMÜŞLER, BU NEDENLE İNSANLARIN DUYGU, DÜŞÜNCE, ÖZLEM, ÇOŞKU VE KORKULARINI, ARALARINDAKİ ETKİLEŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDE ETKİLERİNİ İHMAL ETMİŞLERDİR” Alıntı |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|