![]() |
Kalite Nedir ? Kalitenin Tarihçesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kalite Nedir ? Kalitenin TarihçesiKalite nedir ? a) Klasik anlayışa göre kalite: Kalite; alışılmış anlamı ile “en iyi”dir ![]() ![]() ![]() Tüm bu kavramlar ürün (çıktı) kalitesine odaklı olup, günümüzde bir yönetim felsefesi olarak hızla gelişen toplam kalite yönetiminine göre oldukça dar kapsamlıdırlar ![]() b) Toplam kalite yönetimi anlayışına göre kalite: Toplam kalite yönetiminde kalite süreci, birbirine paralel, birbirine sarılmış iki soruya yönelir: -“Doğru şeyleri mi yapıyoruz?” -“Şeyleri doğru mu yapıyoruz?” Kaliteden söz etmek her kuruluşa, insanlara çekici gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre kalite: * Bir kuruluşun ürettiği mal ve/veya hizmetten, kuruluşun kuruluş nedeni olan insanın tatminidir ![]() * Verimliliktir, * Maliyeti azaltmaktır, * Tedbir almaktır, stratejik düşünmektir ![]() * Esnekliktir, * Bir programa uymaktır ![]() * İnsana yatırımdır, * Bitimsiz bir süreçdir ![]() * Gelecektir, * Çalışanlarca gösterilen saygı ve değerlerle müşterinin – vatandaşın memnuniyetini sağlamaktır, * Bir yaşam felsefesidir, * Bir yönetim tarzıdır, * Rekabet gücünün yükseltilmesidir, * İsrafın önlenmesidir, * Kullanıma uygunluktur, beklentiye ve gereksinime uygunluktur, * Müşterilerin bekledikleri ile buldukları arasındaki uçurumu kapatmaktır ![]() İnsanoğlunun kalite konusuna verdiği önem tarihin çok eski çağlarına kadar izlenebilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Teknolojinin gelişmesi ve karmaşık hale gelmesi sonucunda üretim süreçleri ve bunların çıktıları olan mal veya hizmetlerde karmaşık bir nitelik kazanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Kalitenin tarihsel gelişimi dört adımda incelenebilir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1960-1980 yılları arasında kalite imalatla bütünleşmiş, istatistiksel kontrol başlamış, üretim esnasında kontrol benimsenmiştir ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kalite Nedir ? Kalitenin Tarihçesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kalite Nedir ? Kalitenin TarihçesiKalite Çemberleri nedir? Kalite çemberi, genellikle sayıları 10’ u geçmeyen aynı alanda ya da benzer işlerde çalışanların oluşturduğu, gönüllü olarak bir araya gelen, düzenli olarak problem çözmek için toplanan ve yönetime çeşitli çözümler öneren, çalışma gruplarıdır ![]() Bir kalite çemberi, aynı organik ünitede (atölye, büro, ofis) çalışan ve ortak profesyonel uğraşılara sahip 5 ila 10 gönüllüden oluşan, homojen ve daimi bir küçük çalışma grubudur ![]() çalışmalarında karşılaştıkları, kalite, güvenlik, verimlilik gibi çalışma koşulları ile ilgili sorunlardan seçtiklerini incelemek ve çözümlemek üzere düzenli olarak toplanırlar ![]() ![]() Kalite ekipleri, bir insan kullanma yaklaşımından çok, insan oluşturma ve takım kurma yaklaşımıdır ![]() ![]() olarak sunar ve sonuçları izler 63 ![]() Ekipler, herhangi bir işyerinde, o işle doğrudan ilişkisi olan bir iş ekibinin tamamen gönüllülük ilkesine dayalı olarak, haftada ortalama bir kez toplanmak ve kalite, verimlilik, eşgüdüm gibi alanlarda karşılaşılan sorunları belirlemek, tartışmak ve çözümler getirmek amacı ile oluşturdukları kümeler olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() Katılımı teşvik edici bir yönetim tekniği ve insan kaynağı geliştirme aracı olan kalite çemberlerinin çok yaygın kullanım alanları bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ekipler, iş gücünde mevcut olan yaratıcı ve yeni gücü kavramaya yarayan bir yoldur ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kalite Nedir ? Kalitenin Tarihçesi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kalite Nedir ? Kalitenin TarihçesiKalite Kontrol Çemberleri - Kalite Kontrol Çemberlerinin Özellikleri * Bugün iş yaşamında kalitenin arttırılmasına yönelik programlardan hiç kuşkusuz en önemlisi kalite çemberleridir ![]() * İş ile direkt olarak iç içe olan elemanların problemlerin çözümü için hangi değişikliklerin yapılacağı ve bu değişikliklerin nasıl yapılması gerektiği konusunda en sağlıklı bilgileri verebilecekleri düşünülmektedir yani bir işi kim yapıyorsa en iyi o bilir anlayışı hakimdir ![]() * Kalite çemberi ; aynı işyerinde çalışan veya benzer işleri yapan işgörenlerin, gönüllülük esasına dayalı, kendi alanlarında karşılaştıkları veya karşılaşabilecekleri sorunları saptamak, kestirebilmek, analiz etmek ve bu tür sorunlara çözüm bulabilmek için oluşturdukları, düzenli aralıklarla toplanan küçük çalışma gruplarıdır ![]() * Kalite çemberlerini işle ilgili problemleri çözmek üzere düzenli olarak toplanan aynı iş kolunda çalışan gönüllü insanlar oluşturur ![]() ![]() * Örgütlenme üst düzey bir yönetici, ona bağlı çemberi koordine eden ve yönlendiren, gerektiğinde himaye eden, grubun çalışmalarını kolaylaştıran bir destekçi (facilitator), grup lideri (moderatör) ve üyelerinden oluşur ![]() * Lider, grubu yönetir ve alınan kararları rapor haline getirir ![]() * Esas itibariyle kalite geliştirmeye yönelik görülen kalite çemberleri, aslında işletmelerin bütünsel verimliliğini etkilemektedir ![]() * Başlangıçta kalite çemberinde kalite sorunları ele alındığından dolayı bu uygulamaya “ Kalite Kontrol Çemberleri ” adı da verilmektedir ![]() ![]() * İş görene yalnız bedensel güç olarak değil, deneyimini de katan biri olarak değer verir ![]() ![]() * Çemberler faaliyete geçtikten sonra iş görenler, birbirlerini daha iyi tanımaya başlarlar ![]() ![]() ![]() * Kalite çemberinin arkasındaki temel fikir şu şekilde özetlenebilir; * En mükemmel kaliteye ulaşmak * İnsana saygı duymak ve iş ortamını iyileştirmek ![]() * İnsanların becerilerini artırmak ve eldeki beyin gücünden yararlanmak Kalite Kontrol Çemberlerinin Amaçları Kalite çemberlerinin ana amacı, kalitenin geliştirilmesi, maliyetlerin düşürülmesi ve verimin yükseltilmesidir ![]() 1)Kaliteyi geliştirmek * Ürün kalitesi, hizmet kalitesi, iletişim kalitesi, yöntemlerde ve süreçlerde kalite, çalışma koşullarında kalite ve bunların geliştirilmesi ele alınmaktadır ![]() 2)Çalışanların motivasyonu ve katılımı geliştirmek * Kalite çemberi uygulamasında amaç, yalnızca iş görenlere fikirlerini söyleme olanağı verme değildir ![]() ![]() 3) Ast-üst ilişkilerini geliştirmek * Çember uygulamalarının başka bir amacı da, birlikte çalışmak, atölye veya büro hedefleri üzerinde birlikte düşünmek ve çözüm aramak, periyodik olarak toplanarak fikir alışverişinde bulunmaktır ![]() 4) Maliyetleri düşürmek * Yapılan araştırmalara göre, çembere geçiş sürecinde yapılan yatırımların, elde edilen kazanca oranı, 1/4’den 1/8’e kadar ulaşmıştır ![]() 5)İş görenlerin kültürünü geliştirmek * Kalite çemberlerine geçiş, çalışanların sorun çözme teknikleri, grup çalışmaları gibi konularda komple bir eğitim programı izlemelerini gerektirir ![]() KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİNİN ÖZELLİKLERİ * Gönüllülük: Kalite çemberlerine katılan çalışanların gönüllü kişilerden olması esastır ![]() ![]() ![]() * Kendini geliştirme: Yöneticiler ve kalite liderleri, daima eğitim ve yetiştirme yoluyla insanların yeteneklerini geliştirmeye önem vermektedir ![]() ![]() * Karşılıklı gelişme: İnsanlar birbiriyle etkileşimde olduğundan farklı departmandakiler ortak çalışma ile birbirini geliştirir ![]() * Bütün üyelerin katılımı: Kalite kontrol çemberinde bütün üyelerin katılımı zorunludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Canlılık ve süreklilik: Çember üyeleri incelenen sorun ne olursa olsun aynı kalmalı, başka bir ifadeyle sorunları ele alan çember üyeleri çember var olduğu sürece birlikte çalışmalı ve çözümler üretmelidirler ![]() ![]() ![]() * Grup etkinliği: Grup çalışması sonucu takım ruhu ortaya çıkar, çalışanlar kendilerine verilen değeri anlar ![]() * Ödüllendirme: Çember üyelerinin sorun çözme, öneri geliştirme ve çemberlere süreklilik kazandırma konularındaki katkılarının yönetim tarafından takdir edilmesi, ödüllendirilmesi gerekir ![]() ![]() KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİNİN YARARLARI * Kalite çemberlerinin hem işverene, hem çalışanlara hem de müşterilere yönelik yararları vardır ![]() ![]() ![]() * Kalite çemberlerinin yararlarını üç kısımda inceleyebiliriz ![]() * Üyelere * İşverene * Genel - Bilgilerini arttırma - Birlikte çalışmayı öğrenme - Etkileşimi öğrenme - Moral yüksekliği - Özgüven yüksekliği - Sistematik çalışma - Etkinlikleri planlama - Problem çözme tekniklerini öğrenme - Problemleri önleyebilme - Daha başarılı tanı koyma - Daha etkin ve ekonomik ilaç kullanımı - Gizli kalmış yeteneklerin ortaya çıkması - İş tatmininde artma - Yeni beceriler kazanma - İşinde terfi etme imkânı - Liderlik Maddi tasarruf - özelliklerinin gelişmesi - Daha az işten çıkarma - Ürünün hızlı ulaştırılması - Ürün kalitesinde artma - Araç ve gereçlerin etkin kullanımı - Ürün kalitesinde - çalışanların işe gelmeme oranlarında azalma artma - Ürünün hızlı ulaştırılması - Ürün kalitesinde artma - Araç ve gereçlerin etkin kullanımı - Ürün kalitesinde - çalışanların işe gelmeme oranlarında azalma artma - İletişimde artma - Daha iyi eğitilmiş işgücü - Daha etkili ekip çalışması - Güven ortamı oluşması - İşe katılım ve motivasyon - İş güvenliğinde artma |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|